R

rare

En bekant har köpte häst i början av sommaren. För några veckor sedan när det var dags att sko konstaterade hovslagaren att hästen tidigare haft fång. Jag är ganska säker på att säljaren vet om att hästen haft detta, räknas det som dolt fel? Syns inte det på vet. besiktning:confused:?

Sv: Dolt fel

Jag tror inte att fång e nåt som syns på besiktningen....Om det inte gått så långt att de påverkar hästen i arbete....

Däremot tycker jag att förra ägaren skulle ha upplyst om detta då det är viktigt att veta inför kommande betessäsonger m.m.

//Domino_s

Det syns inte på en vanlig veterinärbesiktning.

Sedan kan det ju vara så att anfället inte "blommat" ut fullt och att säljaren inte uppmärksammat det hela...

Ring och fråga vet ja - så slipper ni spekulera!

Nej, det räknas inte som dolt fel.

Sen är det frågan om vad det står i köpeavtalet.
Finns en "säljarens utfästelse om hästens skick", i avtalet. Där kan säljaren antingen notera att denne friskriver sig från ansvar, alternativt att säljaren intygar att hästen är fri från sjukdommar.

Plus naturligtvis veterinärbesiktningen, om det finns ett utlåtande om hästens hovar.

men om hovslagarn kunde se de borde väl de synts på besiktingen också? min vet. kollade iallafall hovarna när min besiktigades..
fast de va kanske mer för att se vilken kvalite hovarna hade..?

Men det kanske (troligtvis) var så att hovis såg det först när han börjar "karva" i hoven en bit?

Tyvärr kan det vara mkt svårt att se "utvändigt" numera iom att folk ofta byter foder,bete på sina hästar, och sk "betesränder" är ofta förekommande...

Så lätt är det inte att friskriva sig

Befintligt skick

För den händelse hästen sålts i "befintligt skick" eller med liknande förbehåll är hästen ändå felaktig om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till hästens pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. Resultatet blir att en klausul om försäljning i befintligt skick enligt konsumentköplagen knappast får någon ansvarslindrande verkan alls.

Hästhandlare kan inte friskriva sig

Om exempelvis en hästhandlare friskriver sig vid ett hästköp i högre grad än vad konsumentköplagen medger blir dessa villkor ogiltiga. Detta innebär i och för sig inte att hästhandlaren är helt rättslös, men han har att rätta sig efter de regler som finns i konsumentköplagen.

Ja, men om den inte sålts i "befintligt skick" då?

What ever, återstår vad som står i avtalet, om det finns nåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka