dölja finadynesmak

orion_x

Trådstartare
Injektionsvätskan är restad och jag måste då pilla i min häst dospåsar i 2 dagar:crazy:... för att få ihop en veckas behandling. Hur sjutton ska jag bära mig åt? Kan man blanda det i sirap och använda än spruta och spruta in det i munnen? Hon brukar matvägra så fort jag blandar nått i maten... och hon är redan väldigt kräsen med maten som det är:crazy:

Hur brukar ni andra göra?

Sv: dölja finadynesmak

Med mitt sto var det knepigt.
Först provade jag att blanda med müslin, hon närmade sig fodret och råkade fnysa varpå finadynepulvret kom in i näsborrarna på henne=arg och matvägrande häst.

Provade allt möjligt, betfor, äpplen osv.

Tillslut blandade jag pulvret med havre och då gick det plötsligt ner :crazy:
Hon ÄLSKAR havre.

Har din häst något som den är tokig i?

Annars kan de nog gå att blanda och spruta in.

Lite pill hade jag men jag blandade med vatten och sprutade in i munnen.

Säger som ovan; blanda med vatten och spruta in i munnen. Sirap är alldeles för slibbigt och segt.

Jo sirap blir ju segt, tänkte att det sega skulle fastna lättare i munnen så hon inte spottade ut det direkt:D

Finns ingen mat hon älskar tyvärr

Jag har hört att äpplemos ska vara bra på att maskera smaken och det har jag själv använt, det var iofs butta men det funkar i alla fall bra att blanda i sprutan och ge i mungipan.

Jag blandade ut det i filmjölk för att det skulle bli lite tjockare koncistens än med bara vatten. Funkade kanon att spruta in i mungipan på hästen sen.

Jag har blandat ut pulvret i vatten och se sugit in det i en spruta när jag har haft hästar som inte har velat äta medicinen.
Äppelmos har jag hört en del använder och blandar ut för att få bort lukten och smaken.

En häst jag hade förrut tog jag ett par msk honung (flytande på flaska) som jag hällde pulvret på och sen rörde runt lite så det blandades. Sen hällde jag på nån msk honung till. Hästen älskade det :d

*KL*

Jag tycker det blir för slabbigt med vatten eller fil (vanlig), de dreglar ut hälften. Laktosfri fil på 'burk' fungerar hyfsat, och äppelmos. Så ger man i spruta i munnen.

Beror lite på vad hästen gillar vad som funkar bäst, här så fil var ingen höjdare men äppelmos gick under protest.

Prova dig fram helt enkelt =)

tack för alla tips. Äppelmos skulle ju kunna funka.
ska testa det. Lite honung kan man ju ta med

För ett tag sedan war det en tråd där nån hade fått tipset att lägga påsarna i frysen!? Det funkade tydligen. Låter skumt och skoj på samma gång...

Det war kanske butta, förresten, men det borde ju inte spela någon roll.

Filtipset lät bra!

Det finns en grej som är positivt med lättfödda hästar som äter allt. Min ponny åt finadyne i vintras, 7 dgr två gånger. Det räckte att ta en näve lucernhack och strö en påse finadyne ovanpå så mumsade han i sig det, slickade krubban nogrant efteråt. Tänk vad det kan skilja sig från häst till häst!

Jag blandar inte ens i vatten utan häller pulvret i en spruta och ner med det som om det var maskmedel. Håll bara upp huvet så det inte ramlar ut av misstag

Blanda med pyttelite vatten och sen potatismjöl till önskad konsistens, sen ner med det i en gammal avmaskningsspruta och tryck in det i munnen. Så gör jag alltid när jag ska ha i dem något äckligt pulver.

Äpplemos tycker jag funkar suveränt när man ska ge finadyne. Äpple moset är ju ganska söt och det verkar neutralisera den hemska medicinsmaken så hästarna sväljer ganska snällt

Finadyn smakar riktigt otäckt så det är nog bra om man kan dölja smaken. Annars är risken att man får problem när man gett det några gånger...

kl
Massa bra tips.
Tack allihop.
frysen? Hmm, till barn brukar jag ge rekommendationen att ge dem lite glass innan de ska ha penicillin när jag lämnar ut det, för att bedöva smaklökarna lite eftersom det är kallt. Haha försöka peta i henne glass:rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 130
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA