Döende häst utan sko?

I

incognito

Jag blir mer och mer förvånad över att folk blir helt hysteriska här i mina trakter när hästarna tappat en sko. Vi har flertalet hästar här i stallet som tvingas stå på boxvila i upp till en vecka ibland för att en sko rykt i hagen innan hovslagaren kommer.

Är detta verkligen vettigt? Hur mycket skada bör det hinna bli av hagvistelse med en tappad baksko? Lite flisiga kanter har väl ingen häst dött av hittills och så jätteömfotat bör väl hästen inte vara av att gå på gräshage.

Hur gör ni? Är det bara jag som är fruktansvärt elak och slänger ut mina hästar i hagen med 3 dojjor?

Sv: Döende häst utan sko?

(Hästfolk...)

Nej isåfall är jag också elak.

Ok kanske om hästen är extremt ömfotad och går i en jättedålig hage (knacklig, stenig) men nej...

jag har också mina kvar ute i hagen fastän en sko är tappad. ifall en häst skulle lida så mycket över att vara utan en sko några dagar skulle jag helllre sätta på en barfotasko än att ställa hästen på boxvila!

Jag blir mer och mer förvånad över att folk blir helt hysteriska här i mina trakter när hästarna tappat en sko. Vi har flertalet hästar här i stallet som tvingas stå på boxvila i upp till en vecka ibland för att en sko rykt i hagen innan hovslagaren kommer.

Är detta verkligen vettigt? Hur mycket skada bör det hinna bli av hagvistelse med en tappad baksko? Lite flisiga kanter har väl ingen häst dött av hittills och så jätteömfotat bör väl hästen inte vara av att gå på gräshage.

Hur gör ni? Är det bara jag som är fruktansvärt elak och slänger ut mina hästar i hagen med 3 dojjor?

Det blir boxvila eller så tar jag en gammal sula + föexibandage runt hoven., och ut i hagen. Min häst sliter upp så att hovis ej får på skon igen och så ömmar han nått fruktansvärt. Han blir blockhalt ibland. Och det kan tom börja blöda.
20602213.jpg

20554900.jpg

20666081.jpg

Han har FRUKTANSVÄRT dåliga hovar! De trillar sönder. Men de blir bättre ibland och sämre ibland. Nu är de lite bättre. Han är ej nyskodd på bilderna.

Vilka fjanterier, har man så dåliga hagar så en häst inte kan gå där barfota skulle jag bli fundera på vart jagh ar min häst på för ställe egentligen.

Tappar någon av mina hästar en sko, slår jag fast den om jag hittar den, annars drar jag av den andra, och slänger ut den i hagen.

Mina hästar står inte i boxen i onödan, de är stora djur som ska vara ute så mycket som möjligt,

Jag ringer förstås nödslakten direkt... :cool:

Nej, mina får också knata ut utan skor. Är ganska förskonad från tappskor, faktiskt. Öh, det beror nog på att jag bara har 2 med halwskoning, resten går ju barfota...

är det så illa kan jag förstå det, men det kan väl inte vara många krakar som har så dåliga hovar?

Men jag skulle aldrig ha samvete till att låta min häst stå inne i en tråkig box en längre tid p.ga en tappad sko, men samtidgit har man de problem som du har så har man nog sämre samvete av att låta den gå ute.

självklart får hästarna gå i hagen även om dom skulle tappat en sko! det har även gått bra att rida, men då har jag bara ridit i ridhus med mjukt underlag.

är det så illa kan jag förstå det, men det kan väl inte vara många krakar som har så dåliga hovar?

Men jag skulle aldrig ha samvete till att låta min häst stå inne i en tråkig box en längre tid p.ga en tappad sko, men samtidgit har man de problem som du har så har man nog sämre samvete av att låta den gå ute.

Ja jag har tom fått uppsöka klinik med honom pga detta. Han har jätte tunna hoväggar så det finns nästan inget som håller kvar skorna. Som längst har han stått inne 2 dagar. Men som tur är "trivs" han ganska bra inne och tar det med en klackspark.
Men sula+flexi funkar oxå ibland. Men då blir det ju sjuk hage. Och på sommaren är det bättre att stå i ett svalt stall än i en varm liten sjukhage med massa kryp.,

Men det finns nog 1 på 20 hästar som har riktigt dåliga hovar.

Alla bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id800201_page0.html

Senast ändrad:

Väldigt överdrivet att ha dem på boxvila tycker jag. Man kanske inte ska rida men ut i hagen kan de väl få gå?

Min trampar rätt ofta av sig skorna och då får han en "toffel" *eas***bo**t på sig i hagen och det går jättebra att rida med den oxå.

Min ömfotade gris får då gå i hagen tills dess att hovis kan komma. Kan inte ut att rida eller liknande, men nog kan han gå ut i hagen ändå... boxvila pga tappsko skulle jag aldrig utsätta min prins för, känns lite väl överdrivet :p

Om (eller snarare "när") min häst tappar en sko blir hon väldigt ömfotad, snudd på blockhalt. Jag försöker få på skon själv eller så får hon gå i sin hage tills hovslagaren kan komma (oftast inom 1-3 dagar). Ibland sätter jag på Old Mac så hon slipper vara så öm.
Rida finns inte på kartan för mig men boxvila är lite väl drastiskt kan jag tycka.

Ferro går barfota bak redan så där är det inga problem med ömfotning eller trasiga hovar. Framhovarna har skor men han har hittills aldrig tappat eller slitit av sig en så jag har ingen aning om hur ömfotad han skulle bli då. Men han går ju i gräshage så jag skulle inte ställa honom på boxvila i alla fall. Ridning skulle jag nog dock undvika.

Mina får gå ut. Blir de lite ömfotade så jaha. Det är iaf mycket bättre än kolikrisken med boxvila

I så fall är jag sjukt elak som lät min häst gå ut med bara 1 (av 4) dojjor kvar :angel: I början av juni lyckades han under 2 veckor slita av sig dessa 3 skor, de var precis när de började gå ut på gräs och jag antar att det härjades runt en del i nya hagen. (Den första av dessa veckor var jag bortrest, då tappade han 2 av skorna, ringde sen hovis när jag kom hem som kom och skodde 1 vecka senare. Då hade han hunnit slita av sig en sko till)Min häst har aldrig visat tecken på att vara ömfotad och någon enstaka gång har jag t.o.m. ridit på mjukt underlag med tappsko.

Nu kan jag slå på tappskor o de klarar av att vara utan ett tag.

Om fötterna går sönder kan man ha barfotaboots som reservhjul:grin:- min enda användning av dem.

Vissa hästar klarar skolöshet, andra inte.

Att släppa ut fullblodet utan sko är t ex att be om en trebent häst. Inte ens på mjuk mark går det och det känns väldigt onödigt att åsamka den smärtan och den konvalcensens bara för att "det ska gå". Nu har maken gått i lära hos hovis tidigare, så en tappsko är ingen grej att slå på, men ut utan sko går fullblodet inte.

Halvblodet som var här en sommar red vi (inte ut) utan skor, hon gick på asfalt och grus till och från hagen utan att reagera.

Jag slår på en ny sko och har jag ingen så får de självklart gå i hagen med tre skor. Jag har till och med ridit med tre skor nån gång.

Jag släpper ut i hagen och rider även om hon tappar sko.
Nuförtiden har ju nordis bara skor fram men hade runt om tidigare.

Hade en gång en medryttare, när hon är hennes kompis (som också hade häst i samma stall) kom till stallet en gång när jag var på semester hade nordis tappat en sko. Det var under sommarbetet.
Då bandagerar de in hoven och ställer henne i en box :crazy::confused:
Idioter. Nordis sparkar och är arg i boxen så stallägaren ringer mig vid 12 på kvällen och frågar om hon får släppa ut Vanja och det fick hon givetvis, utan bandage.

Snacka om att överreagera.
Vanja har hårda fina hovar och kan gå helt barfota också, om man inte tränar väldigt mycket på grus.

Har man en häst med smuliga hovar så förstår jag att man är mer försiktig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka