Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

jag kan säga såhär, att innan du dömer, så sätt dig in i hur individen funkar. Jag har en häst med så tunna sulor att den hoppar på tre ben om den tappar en framsko, och går utan sko ens en dag i mjuk gräshage. Den blir även varm och får puls i hela benet. Skulle aldrig någonsin dock ställa den på boxvila en vecka, däremot har jag sett till att ha tappsko kompetens och kan slå på en sko själv, samt har en hovslagare som erbjuder service nog att komma MAX ett dygn efter en tappsko, oavsett datum, tid och situation.

Har man en häst som är så ömfotad som min får man se till att fixa det helt enkelt. men som sagt- döm inte huruvida hästen kan gå obehindrat eller ej med en tappsko i flera dagar, utan att ha satt dig in i just den hästen.

vilken ignorans! Vad är det som ger dig möjlighet att bedöma att det dessutom går att RIDA hästen? som sagt - läs på lite och förstå att det INTE är alla hästar som kan gå utan skor, framför allt framskor, ens i en mjuk gräshage, i flera dagars tid!
Helt sjukt med hovslagare som inte kan komma på en vecka eller mer. Jag hade ALDRIG varit kund hos en sådan!

Om du läser mitt inlägg riktat till coari ordentligt innan du brusar så skulle du sett att jag svarade på vad som skulle vara skadligt av hagvistelse utan sko. Jag nämnde INGET om att hästen skulle ridas utan sko!

självklart finns det individer som klarar av att gå utan skor och sådana som absolut inte kan gå utan! Det är jag väl medveten om. En av hästarna som får boxvila har lite struliga framhovar så där kan jag förstå om man väljer att sätta boxvila en kortare period men inte upp till en vecka. Då anser jag att man bör byta hovslagare. De andra här i stallet har inte dåliga hovar, den ena gick så sent som förra sommaren helt utan skor utan problem och den andra har inte lidit av tappade skor tidigare. Dessa två hästar har jag fött upp och sålde som 3 och 4 åringar.

ang skånska hovslagare med en veckas väntetid så är det inget jag varken förespråkar att använda eller har någon koppling till. Mina inackorderingar sköter detta själv och de får fritt välja de hovslagare de själva vill ha. Jag kan inte göra mer än att tipsa och ge nummer till fler. Väljer de att inte ringa till dessa så kan jag inte göra något mer. Denna hovslagare varmskor endast som jag fattat det och hästägarna åker till honom. Min egen hovslagare kommer alltid inom ett dygn, men tills dess går mina hästar i hagen.

Om du läser mitt inlägg riktat till coari ordentligt innan du brusar så skulle du sett att jag svarade på vad som skulle vara skadligt av hagvistelse utan sko. Jag nämnde INGET om att hästen skulle ridas utan sko!

självklart finns det individer som klarar av att gå utan skor och sådana som absolut inte kan gå utan! Det är jag väl medveten om. En av hästarna som får boxvila har lite struliga framhovar så där kan jag förstå om man väljer att sätta boxvila en kortare period men inte upp till en vecka. Då anser jag att man bör byta hovslagare. .

då missläste jag dig för jag läste det som att du skrev att de kunde ridas dessutom utan problem!
Men du skrev, citat rakt av: Det går faktiskt att rida hästen även om den går i gräshage, för här har vi inte bara lera i våra hagar! :confused:

Jag håller helt med i övrigt, om man har en hovslagare som inte kan ta sig ut på en vecka eller ens några dagar, och en häst som inte klarar att gå utan sko, så är det ens ansvar som hästägare att byta hovslagare och se till att hästen får den vård den behöver för att kunna gå utan att halta, och kunna vara ute och ha ett vanligt fungerande liv!

KL
Tips till de som anser sig ha hovslagar val brist: Lär er att slå på tappsko! Det är INTE rocket science utan vanlig sund hästägar kunskap som alla borde kunna när det krisar.

vet folk som inte ens vet vad en hovtång ÄR, och som inte utan hovslagare ens själva vet hur mang ör eller fixar att ta AV en sko som trampats snett, eller med sömmar som sticker ut. Ofattbart!

Senast ändrad:

Svärfars nordis som jag rider tappar väl skor ca. varannan vecka. Han är fenomenal på att tappa skor. Och nej det beror inte på hovslagaren. Vi har provat flera olika men det funkar helt enkelt inte.

Det hade varit väldigt synd om min Brisall om han fick stå inne varje gång han tappat en sko. :D

då missläste jag dig för jag läste det som att du skrev att de kunde ridas dessutom utan problem!
Men du skrev, citat rakt av: Det går faktiskt att rida hästen även om den går i gräshage, för här har vi inte bara lera i våra hagar! :confused:

Det kanske blev lite otydligt skrivet ser jag nu när jag läste igenom mitt inlägg.

coari skrev
"hästar som bara går i gräshagar och inte rids eller tränas dagligen förstår jag inte ens varför dom ska ha 4 skor på sig, dom mår bäst av att vara barfota.."

Detta tolkade jag som att hästar som inte reds och gick i gräshagar ska inte ha några skor. Eftersom vi faktiskt har tränade hästar på gräshagar så har de skor. Därav mitt svar

"Det går faktiskt att rida hästen även om den går i gräshage, för här har vi inte bara lera i våra hagar!"

dvs hästar i träning kan också gå på gräs:idea:

Tofflor är inte avsedda att användas dygnet runt, det står tillochmed på instruktions manualen. så det är inte ett alternativ en vecka dygnet runt på en tappsko häst.

nej men man kan ha dom i hagen hela dagen, bara hoven får lufta sig i boxen på natten. :)

funkar ju inte om hästen går på lösdrift/24h bete men hagvistelse på dagen är inga problem. förutsatt att dom är välanpassade och inte trycker eller skaver få förstås!

*KL*

Jag har en sådan som får boxvila vid tappsko. Helt enkelt för han blir tvärhalt annars. Inte så tunna sulor, däremot väldigt känslig för stråltryck.

Jag har faktiskt alltid metacam hemma just för sådana lägen när han tappat sko på betet och jag märker det ett halvt dygn senare. Då hoppar han i princip på tre ben in, och är rejält varm, pulsar och svullen i det benet.

Får jag tag i det direkt kan det funka med kort utedag med toffla.

Fblstoet hade tunna sulor och blev väldigt öm om hon tappade sko, men hon kunde gå med tofflor utan problem en hel vecka som så vore.

Jag behöver dock aldrig vänta en vecka (ska vara under hovis sem då möjligen, om han är bortrest), utan max ett par dagar - och det är max.

Jag har tappskokompetens, men slår bara på om jag måste, då herrn har tunna väggar, ringskor och hel sula. Har han trasat rör jag det inte, det är svårt nog för hovis få på eländet då.

Tidigare har jag haft hästar som kunnat gå i hagen som vanligt med tappsko, i väntan på hovis. Och för länge sen ett sto med den sämsta hovkvalitet som skådats, hon åkte på boxvila. Inte för hon hade/fick ont, men hennes hovar var som kex, hon trasade sönder dem fullkomligt om hon gick barfota. Hovslagaren brukade nästan gråta när han skulle ha på sko sen.

Men som sagt, jag har en sån som får boxvila (och metacam om det behövs) av tappsko. Men en vecka behöver han inte stå, har en väldigt, väldigt, väldigt trevlig och tillmötesgående hovslagare som är medveten om hur känslig hästen är och slår knut på sig för att lösa det. Trycker in mig extra, bokar om, står på sin fritid hemma hos sig och slår på skon (dvs jag lastar och åker dit) osv. Har inte jättemycket tappskor, men en del tyvärr.

Måste säga att du hanterar läkemedel rent allmänt som om det vore handkräm. Intresserad rent allmänt hur det kommer sig att du håller dig med veterinärer som förser dig med ett upplag av receptbelagda preparat att handhava över för diverse anledningar hipp som happ. Det är otroligt.

du slog inte på tappskor ens när du hade okomplicerade hästar, så varför försöka framstå som att anledningen är att du har en oerhört avancerat skodd häst nu?
byt hovslagare om du inte kan få ut en som kan vårda sina kunder så som de måste hanteras, eller slå på själv, kör en uppfräshnings kurs som sagt.

har också ett fullblod med tunna sulor, det är ingen ursäkt! Helt absurt att ta till läkemedel som om det vore kranvatten, men det gör du ju frekvent i alla anledningar vad jag sett.

Min hovis i Norge tyckte hon skulle stå inne om hun fick tappsko, evt ut med silvertape.. HAde då grushage till henne, så hovarna flisade sig fort. Men han kom gärna samma dag el dagen efter skon åkte av. Detta verkar som om är mer onormalt her i Sverige? Ser många på stallet som väntar i evigheter på hovis etter skotapp..

Om hon skulle tappa en sko och jag inte får på den snabbt vil jeg iaf få av andra också på "parben" så att hon står någonlunda jämnt. Rider hälst inte med tappsko, då är det isåf inne på mjukt underlag. 0,5 cm skilnad på hov utgör ganska mycket i skulder/rygg..

Det blir boxvila eller så tar jag en gammal sula + föexibandage runt hoven., och ut i hagen. Min häst sliter upp så att hovis ej får på skon igen och så ömmar han nått fruktansvärt. Han blir blockhalt ibland. Och det kan tom börja blöda.

Han har FRUKTANSVÄRT dåliga hovar! De trillar sönder. Men de blir bättre ibland och sämre ibland. Nu är de lite bättre. Han är ej nyskodd på bilderna.

Min Isl.häst hade ruggigt dåliga hovar, däremot ställer jag inte honom inne om han tappade en sko men iaf jag använde Mustads hovstärkare 1 ggr/vecka. Vilken skillnad på styrka i hovar! Använder det fortfarande och jag kan rekommendera att du provar, värt varenda krona.

Måste säga att du hanterar läkemedel rent allmänt som om det vore handkräm. Intresserad rent allmänt hur det kommer sig att du håller dig med veterinärer som förser dig med ett upplag av receptbelagda preparat att handhava över för diverse anledningar hipp som happ. Det är otroligt.

du slog inte på tappskor ens när du hade okomplicerade hästar, så varför försöka framstå som att anledningen är att du har en oerhört avancerat skodd häst nu?
byt hovslagare om du inte kan få ut en som kan vårda sina kunder så som de måste hanteras, eller slå på själv, kör en uppfräshnings kurs som sagt.

har också ett fullblod med tunna sulor, det är ingen ursäkt! Helt absurt att ta till läkemedel som om det vore kranvatten, men det gör du ju frekvent i alla anledningar vad jag sett.

Som jag skrev, det är inte sulorna som är hans problem. Utan att han är så känslig för stråltryck (känsliga strålben?). Det är också anledningen han - på veterinärs inrådan, märk väl - får metacam om han hunnit gå utan sko såpass att han blir sådär grymt halt, svullen och pulsar.

Blå t ex, hennes problem var ju tunna, platta sulor. Hon blev också rejält öm och skruttig vid tappsko, hon fick aldrig någonsin någon form av medikamenter mot det.

Men efter första gången han blev sådär överdjäulskt halt av tappsko, och jag var helt säker på att han skadat sig samtidigt iom hältan, och det var för övrigt vet med, tills vi konstaterade att det är bara området på strålen som är över strålbenet han reagerar på, så fick han då metacam akut av vet, och jag fick ett vidhängande recept med två uttag, för att kunna ge om det hände igen.

Hitills har jag behövt ge en ytterligare gång, nu på betet då han tappade sko någon gång mellan 18 och 09. Mest troligt närmare 18 än 09, iom hur han såg ut. De andra skotappen har jag märkt ganska snabbt, och då har han fått komma in, sen fått toffla och gå ute kortdag och inga problem.

När jag hade okomplicerade hästar behövde jag inte slå på tappskor. De tappade sällan, typ max en gång/år, och hade inga problem vänta på hovis. Jag har slagit på på fblherrn dock. Men inte ens HOVIS kan slå på samma sko igen om han trasat sönder. Skon passar ju inte då, och man måste göra en ny sko. Och det är långt bortom all tappskokompetens.

Sen står jag för att jag gillar inte slå på skor i tunna väggar när jag inte ser, dvs när det är sulat. Men jag gör det om jag måste. Hitills har det dock hänt enbart en gång, tack och lov. Och då gjorde jag det.

Varför ska jag byta hovslagare? Vad menar du med 'vårda kunder såsom de ska hanteras?', alltså var är det min hovslagare inte gör det?

som sagt, det jag sett av dig genom åren så har du lyckats skaffa dig veterinärer som beordrar smärtstillande till vardags för vare sig det vara må och "bra att ha för dig att ta till". Vet ingen veterinär som gör så, de flesta har svårt att ens få ut penicillin salva utan starka motivationer. Imponerande att du har en så lössläppt syn på det hela, och dina veterinärer med.

jag har läst dina trådar genom åren och då var du i behov att att få skor på, och likväl vågade du inte nyttja din tappsko kompetens. likaså har jag läst om dina svårigheter att få ut hovis när det verkligen behövs. Du har haft samma restriktioner när du inte haft sulor eller ringskor eller vad det vara må, och hästen behövde skor.

så sorry, jag köper inte dina förklaringar hur många rader de än består av, och det är baserat på det du redan utförligt skrivit om i många trådar. Återigen, din syn på antianflammatoriska och smärtstillande preparat är sällsynt laid back, och används som handkräm vad jag ser det i fråga om anledning och frekvens.

förstår inte vad det är du inte ser, även om den är sulad? du har väl koll på riktningen av sömen, och känner sömtaget, samt hur det kommer ut? förstår inte vad sulan skulle göra som riskerar det hela så drastiskt. så vida du inte experimenterar helt vilt med nya kreativa sömtag, så kan inte så mycket gå fel om du har utbildningen faktiskt, så vida du har sömmen åt rätt håll. det värsta som händer är att du sömmar för lågt, eller riktar lite fel, så att sömmen går parallellt med hovväggen, och det känner du direkt när du slår ett par tag, att ngt inte stämmer. Inte mycket mer komplicerat än att lära sig av känslan på senaste sömtaget, ta ut sömmen, och rikta mer precist nästa gång.

Senast ändrad:

Svårigheter att få ut hovis, då vet jag inte vad för trådar du läst. I normalfall (dvs undantaget hovis semester och liknande) är det längsta jag behövt vänta 5 dagar (inkl helg då). Då är det ofta delvis 'mitt fel', t ex att hovis kan dagen efter jag ringer, men då kan inte jag pga jobb. Så där vet jag inte vad du läst.

Ungefär lika lär du ha läst vad det gäller medikamenter. Jag har metacam till D att användas som beskrivet. Jag har aldrig använt det till annat, jag skulle t ex aldrig ge det för han såg lite knackig ut utan att kolla up varför. Vision är den enda som jag haft NSAID (butta eller pronaxen i hans fall) till att lägga på när jag ser det behövdes, eller under perioder som vi visste var rena döden för hans has, t ex tung lera eller djupsnö. Då ska man komma ihåg att han var utdömd och triangelmärkt med en kronisk defekt i hasleden. Tunga/djupa underlag besvärade honom, så ja han fick en kur butta, med veterinärens goda minne och utan att veterinären kom ut och kikade varje gång, när han behövde det. Brukade inträffa två ggr per år ungefär.

I övrigt 'egenhandmedicineras' inga hästar, och inga hästar har medicinerats med NSAID eller liknande utan föregående veterinärundersökning. Den butta som Lillen fick första dagarna, innan jag hunnit hämta ut det jag fick recept på, den kartongen var utskriven 2007 till Vision. Säger en del om hur jag inte tutar i dem som du försöker påskina.

Jag har en ganska okej arsenal av 'diverse' hemma - helt enkelt för att om det blir över av en kur, så använder jag INTE det som blir över till någon annan häst, eller till samma häst i något annat läge för jag tycker det är lämpligt.

Således har jag knark kvar från Blås tid. Både sedalin, vetranquil och tills det gick ut hade jag pleg med. Det inns en halv burk pronaxen nånstans sen Visions tid etc. Jag spar det tills det går ut, då lämnas det in på apotek. Skrivs samma sak av veterinär ut till en annan häst, så kan jag använda det jag har över hellre än att köpa nytt dock, absolut. Men då står jag där med ett recept utskrivet till just den hästen, på samma sak, efter besök av veterinär.

Disse är behandlad med NSAID fyra ggr. En gång för sin knasiga frambensorenhet, efter veterinärbesök. Sen efter veterinärbesök i samband med att han slet av en muskel. Och så en gång efter veterinärbesök vid tvärhälta vid tappsko, och en gång i samma läge men utan veterinärbesök men på veterinär rekommendation. Han är några dagar behandlad med lätt lugnande inför igångsättning då han studsade och for och skickade matte i snödrivorna istället för att skritta fint, och veterinären inte tyckte det var lämpligt alls med skolor ovan mark för muskeln.

Lillen är aldrig någonsin behandlad med någonting alls utan veterinär ordination. Han har dock fått en dos vetranquil (ur Blås burk) efter veterinärbesök, då snopprengöring rekommenderas, och Lillen inte trots sedering tänkte fälla ut någon snopp när veterinären tittade inte ;) Och så nu käkar han karongvis med butta då, på veterinär rekommendation efter besök.

Så som sagt, jag tror du tolkat lite väl fritt.

Däremot HAR jag både det ena och det tredje på hyllorna, men jag använder det inte utan att en veterinär ordinerat det, efter att ha sett hästen.

förstår inte vad det är du inte ser, även om den är sulad? du har väl koll på riktningen av sömen, och känner sömtaget, samt hur det kommer ut? förstår inte vad sulan skulle göra som riskerar det hela så drastiskt. så vida du inte experimenterar helt vilt med nya kreativa sömtag, så kan inte så mycket gå fel om du har utbildningen faktiskt, så vida du har sömmen åt rätt håll. det värsta som händer är att du sömmar för lågt, eller riktar lite fel, så att sömmen går parallellt med hovväggen, och det känner du direkt när du slår ett par tag, att ngt inte stämmer. Inte mycket mer komplicerat än att lära sig av känslan på senaste sömtaget, ta ut sömmen, och rikta mer precist nästa gång.

Jag tycker inte om att se gamla sömhålet. Iom att han har så tunna väggar får man sömma väl 'långt in' - även hovis alltså. Och jag är livrädd att sömsticka honom, slå sömmen för långt in. Är lättare när det inte är sulor, då ser man ju genom själva sömhålet i skon var sömspetsen hamnar. Det hål som sömmen gör i sulan är så litet så där ser man inte igenom.

Du får gärna tycka jag är fjollig om du vill, men jag står för att jag inte tycker om det, och ogärna använder min tappskokompetens om jag slipper. På ALLA hästar - ja. Dock, jag har aldrig haft en osulad häst som det varit 'akut' få ¨på tappsko på. Så där har jag mycket enkelt kunnat slippa. Om det så skulle vara 10 dagar tills hovis kunde, så gör det inget. Undantaget vintertid då möjligen, men som sagt åkte en sko om året ungefär så aldrig inträffat att de tappat + hovis inte kunnat på 10 dagar + snö.

Däremot, de som haft tunna väggar och varit lite fippligare - DE har varit sådana där det varit mer akut få på sko. Alla fall utom ett har lösts med tofflor/hovis kommit ut fort/etc. En gång slog jag på själv, eg inte för att hovis inte kunde, utan jag ville verkligen inte ringa hovis en gång till.. Det var under heartbarexperimentet, där skorna flög som vantar.

Men jag förstår inte riktigt vad du har problem med? Jag tycker inte om att slå tappskor, oavsett - men extra otäckt tycker jag det är på hästar med tunna väggar och som är sulade. Min hovis har full förstålse för det då det är så på gränsen, och har sällan problem komma ut snabbt. Jag har heller inga problem att toffla eller ställa på box några dagar, alt åka 5 mil enkel väg. Om jag måste och hoven är hel slår jag på skoeländet. ÄR hoven inte hel finns bara ett val - hovis, då han måste göra en ny sko.

Om du utan minsta darr på handen skulle slagit på ändå är ju jättebra. Men jag står för att jag tycker det är otäckt, och det är bara du som tycks ha problem med det. Jag är för övrigt djävulskt höjdrädd med, inklusive rädd för ormar och sprutor. Jag står för det med.

Ja herregud, hästfolk..
Mina får gå utan om de tappar, eller så slår jag på själv. Förstår inte all stress över en sån liten grej..!

Åjo det finns flera faktorer som spelar in,, närmiljö, hästkunskap, ägare,ryttare foder, och främst den enskillda individens allmänna tillstånd.

Nu går jag forskningen i förväg men det är faktiskt så att i dom mest oroliga miljöerna,, mest "hispiga" hästägare så finner man oxå dom individer med sämst hovkvalite..

Jag ska skriva en bok om hästpsykologi.

Ser du inte själv här på forumet hur det avspeglas?? Du kan börja med bokastaven A.

Menar du verkligen att oroliga hästägare skulle bidraga till att hästens hovar är dåliga? Och exakt vad avspeglas i forumet?? Eller är detta bara ironi?..

Och min häst som har problem med en hov- det måste ju bero på att jag är en kvarts labil då....

Men det å andra sidan betyder ju att jag är 3/4 normal :p

Menar du verkligen att oroliga hästägare skulle bidraga till att hästens hovar är dåliga?

Ja faktiskt för oroliga hästägare ger oroliga hästar och oroliga hästar får orolig mage, orolig mage leder till magkatarr eller ännu värre i ett senare läge magsår, orolig mage stör tarmfloran och störd tarmflora leder till försämrad hovkvalite. Många oroliga hästägare går ofta själva på magmedicin men brukar sällan själva komma på tanken att även deras hästar kanske skulle behöva mag/tarmbalans.

Nu e jag nog tvungen att börja med min bok. Den kommer bli en best seller!!;) och Alexandra ska få ett eget signerat ex gratis.

Senast ändrad:

Om hästen inte har superdåliga hovar så är det självklart att den får gå ut med tre skor på!

Jag blir egentligen ganska upprörd över hur mycket hästar får stå inne i boxen. Min filosofi är att hästar ska vara ute så mycket som möjligt. Blir superstressad om mina måste vara inne nån dag när det är dålig väder (brukar ske ca 2 dagar per år men de kan ofta va ute nån timme ändå).

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj