Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

Hej!

Min häst har nu varit halt i 1 månad(!!) efter en tappsko, trots att tappskon kom på på 2 dagar. Jag har full förståelse för dom som låser in sina hästar.

Min stackare får gå på bete iaf, det är ändå mjukare där än i boxen, men hon får inte gå ut ur hagen- asfalt hela vägen till stallet och då ömmar hon- trots att skorna sitter på!.

/ lavinia, som ska på nytt vet.besök på onsdag och diskutera vad vi ska göra med häst och hovarna.

Min häst blir utan att överdriva rejält halt utan sko, han stödjer knappt på det benet alls. Inte ens på gräs. Möjligtvis om det har regnat och de är riktigt mjukt i hagen så kan han gå iallafall. Därför så blir det en viss panik för mej när han tappar en sko. Däremot eftersom han har lika ont av att stå i boxen så brukar jag låta honom vara i hagen tills hovis kommer.

Sen är jag osäker på om han faktiskt har ont eller om han bara tycker det känns väldigt konstigt att gå utan sko och därför är som han är. Han har nämligen bra hovkvalité och har väldigt fina hovar annars och borde inte vara så ömfotad.

Låter ju löjligt att ha dom inne! Det är ju hårdare i boxen än ute?
Släng ut dom i hagen där det är mjukt om dom är ömma.
Rid inte dom för mycket för då kan det bli obalans. Inte av att dom går och lullar i hagen.
Bandage är väl rätt så mycket överdrift? kan jag tycka. Så vidare hästen inte har dratt upp hela hoven så det blöder och varar, och det händer väl inte ofta?

det beror ju på, finns hästar som får jätteont om dom tappar skor eller har såpass dålig hovkvalitet att hovarna trasas sönder. självklart sätter man inte ut en sån häst.

jag brukar släppa ut mina på mjukt underlag, raspar alltid hoven så att den inte flisar upp sig. men jag skulle tex inte låta dom gå ut om det var vinter och hårdfrusen knölig mark, eller isigt. då blir det ridbanan om det går att ta sig dit annars inne.

sen tar det aldrig så mkt som en vecka innan min hovis kommer.

det beror ju på, finns hästar som får jätteont om dom tappar skor eller har såpass dålig hovkvalitet att hovarna trasas sönder. självklart sätter man inte ut en sån häst.

jag brukar släppa ut mina på mjukt underlag, raspar alltid hoven så att den inte flisar upp sig. men jag skulle tex inte låta dom gå ut om det var vinter och hårdfrusen knölig mark, eller isigt. då blir det ridbanan om det går att ta sig dit annars inne.

Det tycker jag låter vettigt. För dom måste röra på sig på ett eller annat sätt.
Min häst är extremt ömfotad men han får ändå gå ute på mjukt underlag.

Sen är det som du säger, det tar väl knappt en vecka innan hovis kommer ut :)

Mina får gå ut i hagen. Har jag en häst med dåliga hovar så tejpar jag hoven så att den inte flisar sig. Rider gör jag inte!

Jag blir mer och mer förvånad över att folk blir helt hysteriska här i mina trakter när hästarna tappat en sko. Vi har flertalet hästar här i stallet som tvingas stå på boxvila i upp till en vecka ibland för att en sko rykt i hagen innan hovslagaren kommer.

Är detta verkligen vettigt? Hur mycket skada bör det hinna bli av hagvistelse med en tappad baksko? Lite flisiga kanter har väl ingen häst dött av hittills och så jätteömfotat bör väl hästen inte vara av att gå på gräshage.

Hur gör ni? Är det bara jag som är fruktansvärt elak och slänger ut mina hästar i hagen med 3 dojjor?

Jag tycker faktiskt att du är elak,, hästar som bara går i gräshagar och inte rids eller tränas dagligen förstår jag inte ens varför dom ska ha 4 skor på sig, dom mår bäst av att vara barfota..

Däremot hästar som dagligen tränas eller "presterar" och därmed självklart även har daglig utevistelse så kan det leda till en döende häst om den får gå så länge som upp till en hel vecka med en eller flera tappskor.

Varför ska det behöva ta en hel vecka för hovis att komma ut och åtgärda en tappsko,, bor han i norrland???

Jag tycker faktiskt att du är elak,, hästar som bara går i gräshagar och inte rids eller tränas dagligen förstår jag inte ens varför dom ska ha 4 skor på sig, dom mår bäst av att vara barfota..

Däremot hästar som dagligen tränas eller "presterar" och därmed självklart även har daglig utevistelse så kan det leda till en döende häst om den får gå så länge som upp till en hel vecka med en eller flera tappskor.

Varför ska det behöva ta en hel vecka för hovis att komma ut och åtgärda en tappsko,, bor han i norrland???

Det rör sig om hästar som normalt rids men som inte tränas med tappskor. Det går faktiskt att rida hästen även om den går i gräshage, för här har vi inte bara lera i våra hagar!

På vilket sätt kan hästen bli döende av att gå en vecka i hage med 3 skor? Vanlig hagvistelse har jag svårt att se skulle kunna vara skadligt!

Tyvärr har det ibland tagit upp till en vecka innan hovslagaren kunnat komma, jag använder mig inte av den hovslagaren som de inackorderade anlitar. Hans skäl till att inte kunna komma innan är jag inte insatt i, och nej vi bor inte i norrland! Varför de inte tagit kontakt med annan hovslagare vet jag inte heller utan jag undrade mest hur resterande hästsverige gör vid tappsko!

Mina hästar har alltid blivit utslängda med 3 skor, visserligen går de i stora gräshagar och ingen av de har hittills varit speciellt ömfotad, men inte har de fått stå inne för att en sko är av.

En av hästarna hade inga problem med att gå med 3 skor så om hovis inte kunde komma ut på stubinen gick det utmärkt att rida i lugnt tempo också.

Min häst klarar tappskor ganska bra och får därför gå ute precis som vanligt. Är det en baksko som han har tappat så brukar jag till och med rida, fast lite lugnare än vanligt och jag försöker hålla till på mjuka skogsstigar.

Så gör vi med. Situationen beror ju givetvis på vilken häst det gäller. Några hästar i stallet klarar inte av att gå barfota alls, är nästintill blockhalta och trasar sönder (om det inte redan är gjort när tappskon rök..) hoven så det knappt går att sätta ny sko. Bättre då att ha dem inne och släppa dem i manegen en stund så de får röra på sej. Ska man tala om elakt så är det betydligt värre att släppa ut dessa hästar än att ha dem inne ett par dagar tills hovslagaren kommer.

Har testat "tofflos" men han går mycket konstigt med dem på. Men sula går han som vanligt.

Aha, då förstår jag :)

Jag blev lite fundersam varför du "krånglat till det" för dig så när "tofflorna" är så behändiga att använda. Men går hästkraken illa med dem så är de givetvis inte ngt alternativ :)

Vanlig hagvistelse har jag svårt att se skulle kunna vara skadligt!

Det har jag oxå svårt att se att det skulle vara skadligt för dom. Det som kan vara skadligt (och på sigt dödande) är om individen fortsättningsvis utsätts föa samma dagliga träning/prestering och har så dåliga hovar (av en eller annan orsak) och det tar minst en vecka inan hovis orkar "masa sig ut"

Jag fattar fortfarande inte varför skånska hovisar behöver en marginal på en vecka för att åtgärda en tappsko, jag fattar heller inte hur en en skånsk häst kan slita ner en hov som tappat en sko på en vecka att den "av hästägaren" ordineras boxvila med tanke på det mjuka underlag skånes mark.

Här i "den stora staden" med helt andra markförhållanden så är det i alla fall för mina kunder en praxis att tappskor åtgärdas inom max 48 timmar, antingen av den som utfört arbetet eller av en kollega..

Här uppe sammarbetar vi hovisar och hjälper varanndra, det tjänar både vi,hästägarna och främjar hästens välbefinnande.

Varför läser man ofta att allt verkar vara så "trögt" i skåne??

Jag blir mer och mer förvånad över att folk blir helt hysteriska här i mina trakter när hästarna tappat en sko. Vi har flertalet hästar här i stallet som tvingas stå på boxvila i upp till en vecka ibland för att en sko rykt i hagen innan hovslagaren kommer.

Är detta verkligen vettigt? Hur mycket skada bör det hinna bli av hagvistelse med en tappad baksko? Lite flisiga kanter har väl ingen häst dött av hittills och så jätteömfotat bör väl hästen inte vara av att gå på gräshage.

Hur gör ni? Är det bara jag som är fruktansvärt elak och slänger ut mina hästar i hagen med 3 dojjor?

jag kan säga såhär, att innan du dömer, så sätt dig in i hur individen funkar. Jag har en häst med så tunna sulor att den hoppar på tre ben om den tappar en framsko, och går utan sko ens en dag i mjuk gräshage. Den blir även varm och får puls i hela benet. Skulle aldrig någonsin dock ställa den på boxvila en vecka, däremot har jag sett till att ha tappsko kompetens och kan slå på en sko själv, samt har en hovslagare som erbjuder service nog att komma MAX ett dygn efter en tappsko, oavsett datum, tid och situation.

Har man en häst som är så ömfotad som min får man se till att fixa det helt enkelt. men som sagt- döm inte huruvida hästen kan gå obehindrat eller ej med en tappsko i flera dagar, utan att ha satt dig in i just den hästen.

Det rör sig om hästar som normalt rids men som inte tränas med tappskor. Det går faktiskt att rida hästen även om den går i gräshage, för här har vi inte bara lera i våra hagar!
På vilket sätt kan hästen bli döende av att gå en vecka i hage med 3 skor? Vanlig hagvistelse har jag svårt att se skulle kunna vara skadligt!

Tyvärr har det ibland tagit upp till en vecka innan hovslagaren kunnat komma, jag använder mig inte av den hovslagaren som de inackorderade anlitar. Hans skäl till att inte kunna komma innan är jag inte insatt i, och nej vi bor inte i norrland! !

vilken ignorans! Vad är det som ger dig möjlighet att bedöma att det dessutom går att RIDA hästen? som sagt - läs på lite och förstå att det INTE är alla hästar som kan gå utan skor, framför allt framskor, ens i en mjuk gräshage, i flera dagars tid!
Helt sjukt med hovslagare som inte kan komma på en vecka eller mer. Jag hade ALDRIG varit kund hos en sådan!

Senast ändrad:

Vilka fjanterier, har man så dåliga hagar så en häst inte kan gå där barfota skulle jag bli fundera på vart jagh ar min häst på för ställe egentligen.

ja vad ska man säga....
du har uppenbarligen en del att sätta dig in i, innan du gör såna idiotiska uttalanden.

Det gör de skånska hovslagare jag anlitat också ,har aldrig behövt vänta en vecka på att få en tappsko åtgärdad.De allra flesta kommer snabbt ut och hjälper även andra som normalt inte är kunder om de ändå är i stallet.
Varför de skulle stå i box är obegripligt för mig med ,antingen är det lerjord eller sandjord i skåne och oftast inte speciellt mycket sten i de södra delarna i allafall.

Aha, då förstår jag :)

Jag blev lite fundersam varför du "krånglat till det" för dig så när "tofflorna" är så behändiga att använda. Men går hästkraken illa med dem så är de givetvis inte ngt alternativ :)

Tofflor är inte avsedda att användas dygnet runt, det står tillochmed på instruktions manualen. så det är inte ett alternativ en vecka dygnet runt på en tappsko häst.

är det så illa kan jag förstå det, men det kan väl inte vara många krakar som har så dåliga hovar?

Åjo det finns flera faktorer som spelar in,, närmiljö, hästkunskap, ägare,ryttare foder, och främst den enskillda individens allmänna tillstånd.

En individ med rubbad tarmflora ( läs det som du vill) kommer ofelbart även ha nedsatt hovkvalite..

Varför tror du att stressade eller konstant oroliga människor ofta har magkatarr eller början till magsår..

Nu går jag forskningen i förväg men det är faktiskt så att i dom mest oroliga miljöerna,, mest "hispiga" hästägare så finner man oxå dom individer med sämst hovkvalite..

Jag ska skriva en bok om hästpsykologi.

Ser du inte själv här på forumet hur det avspeglas?? Du kan börja med bokastaven A.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka