Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

Jag blir mer och mer förvånad över att folk blir helt hysteriska här i mina trakter när hästarna tappat en sko. Vi har flertalet hästar här i stallet som tvingas stå på boxvila i upp till en vecka ibland för att en sko rykt i hagen innan hovslagaren kommer.

Är detta verkligen vettigt? Hur mycket skada bör det hinna bli av hagvistelse med en tappad baksko? Lite flisiga kanter har väl ingen häst dött av hittills och så jätteömfotat bör väl hästen inte vara av att gå på gräshage.

Hur gör ni? Är det bara jag som är fruktansvärt elak och slänger ut mina hästar i hagen med 3 dojjor?

Vilken jättemärklig fråga:cool:

Det beror ju helt på vad du har för häst och hur känslig den är i fötterna och vad du har för hagar. Det går inte att svara på din fråga, helt enkelt. Troligen har du bara erfarenhet av hästar som intelätt blir ömfotade av tappsko och då är det inte konstigt att du kan tycka andra är konstiga;)

Vissa hästar blir så ömfotade av en tappsko att dom blir halta i dagar om de inte står mjukt. De kan ha hovar som trasas sönder lätt i kanterna så att det till slut blir svårt att få på en sko.

Vissa står rätt stilla om du släpper ut i en mjuk gräshage, andra springer trots sköra hovar och några stenar finns ju alltid att trampa på:crazy:

Svaret är att det beror på häst. I vissa fall är det översjåpigt, i andra nödvändigt.

På nuvarande häst kan jag rida i ridhuset med tappad baksko ett par dagar i alla fall, hon kan gå i mjuk hage. Med tappad framsko rider jag inte, om jag inte sätter på equiboot för det funkar att rida på. Med tappad framsko går hon helst inte i hagen, eftersom särskilt den ljusaste vänstra lätt trasas i kanterna och blir svår att sko sen. Equibooten är inte så bra i hagen tycker jag, en hel dag, inte på sommaren då det är varmt och kommer in skit.

Att gå i stenig hage eller ridas på annat än underlaget i ridhuset (utan baksko) går inte.

Jag har haft hästar av alla sorter, och en av dem tvingade mej att lära mej slå på tappsko. :cool:

Om man har hästen i mjuk gräshage och den INTE rids kan de flesta vara helt barfota, andra kan det dock inte. T o m min käsnligaste kunde det.

Så innan du dömer dina stallkompisar, sätt dej in i hur det är med just deras hästar. Det är alltid lätt att tro att man vet bättre för att man inte har varit med om allt än.

Jag har faktiskt alltid metacam hemma just för sådana lägen när han tappat sko på betet och jag märker det ett halvt dygn senare. Då hoppar han i princip på tre ben in, och är rejält varm, pulsar och svullen i det benet.

Hur länge ger du det då? :cool:

Jag har faktiskt inte varit med om att någon varken vet eller hovis rekommenderat det, ens på den som hade sämst hovar. Får du väl på en sko/skydd så brukar det väl ge sig med ömheten rätt snabbt om den inte hunnit få en blödning/böld, vilket är den stora risken med dåliga hovar utan sko:confused:

Hur vet du att det är strålbenet och inte vanliga blödingar när han får puls/svullnad o öm? Bara nyfiken, symtomen är ju desamma:confused:

Har han så dålig stötdämpning menar du eller är benet "skört" menar du?

Strålbenshälta är ju inte så kul, men jag har aldrig hört att det kommer och går, med tappskor. :confused: Men jag har inte hört allt självklart,det kan ju vara så, man lär alltid nytt :idea:

Ja faktiskt för oroliga hästägare ger oroliga hästar och oroliga hästar får orolig mage, orolig mage leder till magkatarr eller ännu värre i ett senare läge magsår, orolig mage stör tarmfloran och störd tarmflora leder till försämrad hovkvalite. Många oroliga hästägare går ofta själva på magmedicin men brukar sällan själva komma på tanken att även deras hästar kanske skulle behöva mag/tarmbalans.QUOTE]

Haha herregud så långsökt. Belägg för det eller är det endast dina egna smarta slutsatser? Ska genast tala om för de i stallet vars hästar har dåliga hovar att om de själva bara äter lite lugnande så blir deras hästars hovar bra! Eller försöker du bara vara rolig på hästägarnas bekostnad? Hoppas det...:cool:

Ha ha det är nog så att man FÅR dålig mage och blir ett nervvrak av dåliga hovar:D

Hej!

Jag kan utan problem slå på en tappsko, men vad hjälper det när hästen trampar av sej skorna i hagen och dom inte står att hitta igen?? Jag letade 1 timme igår och inte en enda jäkla sko hittade jag.. Och den förra tapp skon jag har kvar passar inte längre, den är för stor och kommer åka av omgående om jag slår på den..

/ Lavinia, som snällt får vänta

man spar gamla skorna så att man har ett lager av både fram och bakskor ifall man inte hittar nuvarande tappskon. så mycket ska det inte skilja i hästens hovform att det då inte går att hitta en vettig sko att slå på som nödlösning under tiden.

Nu bor ju min häst i stort sett granne med hovis, men i enstaka fall kan man få vänta någon dag (jag ringer tex. inte om en tappsko på julafton, även hovisar har rätt att vara lediga!).
Tappar hon en baksko rycker jag den andra också och låter henne gå ut i hagen som vanligt. Rider i ridhus eller på en äng.
En tappad framsko innebär hagvila, hon är känsligare fram och sliter dessutom snett väldigt fort. Den andra framskon får sitta kvar då.
En hage enbart innehållande sten är ingenting jag skulle släppa min häst i ens om hon hade dubbla skor... Gå över gårdsplanen som är stenig fixar hon, även hon hon tar det lite försiktigt om hon är utan framsko.

Haha herregud så långsökt. Belägg för det eller är det endast dina egna smarta slutsatser?

Långsökt???? Näruu kolla bara in den här vetenskapliga undersökning jag tidigare gjorde på detta forum.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=830267

Helt allvarligt så pågår det forskning på området och det är almänt känt bland alla dessa tusentals personer som tjänar pengar på hålla Cliniks i bl.a. sk "horse man ship" fast det borde heta "humens sens"

Varför tror du att det för dagen tex finns så många opålitliga nervösa hundar, dom e oxå flockdjur.

Fakta är att ett flockdjur avspeglar sig i den ledare den "tvingas till all stå ut med" och det är inte långsökt ett dugg,, jag skulle vilja påstå att det är jädrans logiskt.

Jag tycker du gör helt rätt i att informera alla dina vänner i stallet som har hästar med dåliga hovar att om dom bara inger lugn och trygghet och uppvisar ledarskap på ett för hästen naturligt sätt så kommer dom oxå med tiden få en häst med bättre hovkvalite.

P.S. Glömde,,, fråga dom om deras hästar för dagen får mag/tarmbalans, om inte varför??? Be dom i så fall omgående göra denna enkla åtgärd, störd tarmflora är grunden till många av dagens hästars "vardags problem".

Kul att mitt budska även i dag kommer nå dina medryttare och främst en liten tankeställare som förhoppningsvis i framtiden leder till bättre hovkvalite på dessa individer.

Långsökt???? Näruu kolla bara in den här vetenskapliga undersökning jag tidigare gjorde på detta forum.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=830267

Helt allvarligt så pågår det forskning på området och det är almänt känt bland alla dessa tusentals personer som tjänar pengar på hålla Cliniks i bl.a. sk "horse man ship" fast det borde heta "humens sens"

Och dem kan man ju tycka vad man vill om...

Jag tycker du gör helt rätt i att informera alla dina vänner i stallet som har hästar med dåliga hovar att om dom bara inger lugn och trygghet och uppvisar ledarskap på ett för hästen naturligt sätt så kommer dom oxå med tiden få en häst med bättre hovkvalite.Kul att mitt budska även i dag kommer nå dina medryttare och främst en liten tankeställare som förhoppningsvis i framtiden leder till bättre hovkvalite på dessa individer

Skulle aldrig falla mej in att på allvar ens föreslå dem en sådan sk diagnos. Ska vi diskutera hur mina stallkamrater är så kan jag garantera dej att hovarnas dåliga kvalitet inte beror på felaktigt ledarskap och det finns inget som ger dej rätt att ifrågasätta det.

P.S. Glömde,,, fråga dom om deras hästar för dagen får mag/tarmbalans, om inte varför??? Be dom i så fall omgående göra denna enkla åtgärd, störd tarmflora är grunden till många av dagens hästars "vardags problem".

Vilket knappast är någon ny sensationell information?? Eller har Du missat det i alla år tills nu? .

Förövrigt så är Din inställning väldigt nedlåtande.

man spar gamla skorna så att man har ett lager av både fram och bakskor ifall man inte hittar nuvarande tappskon. så mycket ska det inte skilja i hästens hovform att det då inte går att hitta en vettig sko att slå på som nödlösning under tiden.
:bow:
En ngt sliten sko är oxå tunnare= lättare o sitter kvar bättre- om den har sköra hovar.

Kl
Har aldrig heller hört talas om ngn som ger smärtstillande istället för att slå på skon igen:confused:

Men herregud!

Om min häst tappat sko går han såklart ut som vanligt och det har aldrig varit några problem...

Kom just på att min häst aldrig har tappat en sko, men när det gällde min tidigare häst (som tappade en sko sisådär varannandag ibland :cool:) gick han ut ändå.

Vilka jäkla påhopp :mad:

Är det påhopp om personen själv namnger sedan tidigare avlivade hästar i andra trådar och tar upp deras namn på nytt i denna tråd där hon själv skriver att receptet va utskrivet till just namngivna individer men att hon sparat det för att "det kan vara bra att ha" till nästa häst som visar smärta.

Hon laborerar även helt vilt med massa receptbelagda preparat som inte ens är utskrivet till den individ hon själv behandlar den med vilket är t.o.m. förbjudet.

Receptbelagda preparat ska skrivas ut av Vet, och försegå av att Vet IRL kontrollerat individen och därefter ger lämplig ordination.

Jag ser det inte som att jag är ensam i denna tråd över att ha reagerat på detta tyvärr.

Senast ändrad:

Nej hon laboerar inte vilt. Du verkar ju inte se vad som faktiskt står skrivet.

Om det blev medicin kvar från häst A som ännu inte gått ut i datum så får det vara kvar hemma tills det går ut i datum. Om häst B sedan får ett receptsamma medicin så använder hon först upp det som finns hemma innan hon hämtar ut nytt.

Nej hon laboerar inte vilt. Du verkar ju inte se vad som faktiskt står skrivet.

Om det blev medicin kvar från häst A som ännu inte gått ut i datum så får det vara kvar hemma tills det går ut i datum. Om häst B sedan får ett receptsamma medicin så använder hon först upp det som finns hemma innan hon hämtar ut nytt.

Så gör vi med och många med oss, ser inget fel i det. Varför slänga överbliven, fullt användbar medicin?

Du får hemskt gärna förklara vad du menade med detta påhopp på mig?

Konsekvenser stavas det.

Och jag har faktiskt bara träffat Alex en gång. Vad nu det har med saken att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka