Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

*KL*

Kan vi nu en gång för alla lämna ämnet överblivna medikamenter, det är ju till trots INTE Det tråden handlar om som ursprungsämne.
Får jag föreslå att man återupptar grundämnet, då jag annars ser mig tvingad att låsa tråden eftersom den kraftigt spårat ur.

Boj/moderator

Varför bekymrar du dig så?
.

Jag bekymrar mig inte för att jag är särskilt intresserad av redovisning av dina enskilda fall och förklaringar runt om varför du fick medicin över osv. Utan faktumet att receptbelagda preparat av den tyngre sorten, ordineras ut av veterinär som inte sett eller undersökt hästen i samband med ordinationen, förefallande lättvindigt över telefon. Som Coari försöker förklara så bryter detta mot de lagar och ordinationer som veterinärer har tillskrivna sig. svårare än så är det inte!

Utöver det bekymrar jag mig över den lättsamma inställning till receptbelagda preparat som hamstras, av hästägare och som inte ser ngt konstigt i detta alls, utan snarare har satt det i system och tycker det är helt naturligt och smidigt att ha ett helt apotek av receptbelagda preparat att ta till närsomhelst det anses passa, på eget bevåg.

Boj: jag såg ditt inlägg nu efter att jag skrivit detta, och lämnar saken därhän på din uppmaning. Dock tycker jag att ämnet är intressant och skulle önska att det inte ansågs som censur av bukefalos att diskutera detta. är det ok med en annan tråd?

Senast ändrad:

Inte alls lättvindigt. Vet såg hästen på dagen efter att de slagits i hagen. På kvällen fick den feber, vet ringdes och recept skrevs ut. När det gäller hippotrimmet alltså. Alla andra recept har fåtts med hästen bredvid veterinären.

Hur länge ger du det då? :cool:

Jag har faktiskt inte varit med om att någon varken vet eller hovis rekommenderat det, ens på den som hade sämst hovar. Får du väl på en sko/skydd så brukar det väl ge sig med ömheten rätt snabbt om den inte hunnit få en blödning/böld, vilket är den stora risken med dåliga hovar utan sko:confused:

Hur vet du att det är strålbenet och inte vanliga blödingar när han får puls/svullnad o öm? Bara nyfiken, symtomen är ju desamma:confused:

Har han så dålig stötdämpning menar du eller är benet "skört" menar du?

Strålbenshälta är ju inte så kul, men jag har aldrig hört att det kommer och går, med tappskor. :confused: Men jag har inte hört allt självklart,det kan ju vara så, man lär alltid nytt :idea:

Ang 'hur vet' så första gången det hände, var jag ju som sagt säker på att han skadat sig i samband med tappsko. Och ringde vet. Som kom ut, och även hon tyckte att hästen är åt helvete för halt för en tappsko. Men som undersökte, och kunde konstatera att sulorna inte reagerar alls på visitertång, är helt oömma. Men strålen däremot.

Hovslagaren gjorde exakt samma iakttagelse. Dessvärre så där han reagerar är precis över där strålbenet borde vara beläget. Och då hästen även tidigare reagerat mycket negativt på stråltryck, så är misstanken att han har känningar från strålbenen. Han är skodd som en strålbenshältehäst, han har ringskor, kort tå osv. Och är helt symptomfri på det. Sålänge han inte har strålkontakt.

Men när skon ryker, då får han strålkontakt förutom på väldigt hårt underlag.

örsta gången ord vet metacam i 5 - 7 dagar. Jag gav 5. Den andra gången gav jag 2 - 3 dagar (minns inte, kan kolla). Dvs tills smärtan lagt sig. Han står på box under den tiden.

En toffla ger tyvärr stråltryck, men OM jag hinner upptäcka tappskon INNAN han gått en massa ute i hagen på hoven, så räcker det med att ställa på box, och sen kan man efter en - två dagar ha ute försiktigt kortdag med toffla, tills vet kommer. Han är inte ohalt av det, men man får inte den där tokhältan. Får man på sko snabbt är det inga problem, såfort han har sina skor på sig (med sula) så slipper han ju stråltrycket.

Teoretiskt skulle jag utan problem kunna missa en sulblödning för att det igen är strålbenet. Hitills dock de ggr det hänt så har han varit helt oöm i sulan, men reagerat i strålen.

vet inte om någon sagt det redan men hästar är ju olika, en del är ju ömma i sulan, men andra kan också ha sådana hovar att hovvägen i trakten lätt bryts.
Eller att de av olika anledningar slits fort

Då förstörs ju den hovvinkel som hovlagaren har gett hoven

Jag åkte alltid dan efter till sådan kunder dvs med hästar som inte mådde bra av en tappsko. Mitt jobb är (var) ju att sköta hästens fötter, tycker man är oengagerad om man inte gör det på en sådan

Ang 'hur vet' så första gången det hände, var jag ju som sagt säker på att han skadat sig i samband med tappsko. Och ringde vet. Som kom ut, och även hon tyckte att hästen är åt helvete för halt för en tappsko. Men som undersökte, och kunde konstatera att sulorna inte reagerar alls på visitertång, är helt oömma. Men strålen däremot.

Hovslagaren gjorde exakt samma iakttagelse. Dessvärre så där han reagerar är precis över där strålbenet borde vara beläget. Och då hästen även tidigare reagerat mycket negativt på stråltryck, så är misstanken att han har känningar från strålbenen. Han är skodd som en strålbenshältehäst, han har ringskor, kort tå osv. Och är helt symptomfri på det. Sålänge han inte har strålkontakt.

Men när skon ryker, då får han strålkontakt förutom på väldigt hårt underlag.

örsta gången ord vet metacam i 5 - 7 dagar. Jag gav 5. Den andra gången gav jag 2 - 3 dagar (minns inte, kan kolla). Dvs tills smärtan lagt sig. Han står på box under den tiden.

En toffla ger tyvärr stråltryck, men OM jag hinner upptäcka tappskon INNAN han gått en massa ute i hagen på hoven, så räcker det med att ställa på box, och sen kan man efter en - två dagar ha ute försiktigt kortdag med toffla, tills vet kommer. Han är inte ohalt av det, men man får inte den där tokhältan. Får man på sko snabbt är det inga problem, såfort han har sina skor på sig (med sula) så slipper han ju stråltrycket.

Teoretiskt skulle jag utan problem kunna missa en sulblödning för att det igen är strålbenet. Hitills dock de ggr det hänt så har han varit helt oöm i sulan, men reagerat i strålen.
Det här om ngt borde väl utredas:confused:

Om man nu vet att hästen far illa vid en tappsko, så till den milda grad att man väljer att ge smärtstillande- trots box o tappskokompetens, är mitt förslag att man istället för preparat, skaffar en glue-on shoe till att snabbt kunna bespara hästen smärta.
Om hästen rids- får den som regel mindre tappskor, när det handlar om äldre hästar.

Sist pollen slog av sig skon var det på kvällen innan hovis skulle komma på morgonen. Läget kändes väldigt kritiskt och jag funderade på att be mamma köra in till akutmottagningen med hästen. Nej, skämt åsido. Min häst har ganska tåliga hovar, och denna gången hade jag ju tur.

Däremot skulle jag inte rida ut med tre skor på en häst, utan då ta jag hellre bort den andra skon (om det är fram så tar jag bort den andra där fram, och tvärtom ifall det är bak). Så det blir jämt. Men så har ju vissa hästar inte lika tåliga hovar som helt enkelt måste få in hovslagaren snabbast möjligt.

Om hästen rids- får den som regel mindre tappskor, när det handlar om äldre hästar.

Varför det?

*kl*

Tycker det beror på häst till häst vad man gör vid en tappsko och hur hagarna ser ut. Jag hade ett fullblod på foder som fick en tappsko när det var knöggligt och stenhårt i hagarna en vinter, han var dessutom ganska ömfotad så han fick gå i en sjukhage med lite mjukare underlag i en eller två dagar innan jag fick ut hovis. Jag såg hellre att han kunde röra sig på en mindre yta än gå på en mycket större och halare och hoppa på tre ben och riskera spänningar i hela kroppen. Naturligtvis hade det varit bättre att ha boots till hand i det läget.

Sedan har jag min medryttarhäst, han har jag hopptränat med tappsko på gummiflisunderlag. Ömmade inte det minsta men nu i sommar när han står på mitt sommarbete så fick han en tappsko och då kunde han inte gå på hårdare underlag som grusväg utan att hoven började flisa sig så han fick gå promenader med silvertejp runt hoven tills hovslagaren kom ut.

KL

Hos oss är det så här att vid händelse av tappsko är hästarna som VANLIGT ute i hagen men ingen ridning... JAG är JÄTTERÄDD att göra fel så därför försöker jag inte ens mig på att slå fast en tappsko, dock har jag en hyffsat duktig polare som får göra det istället.... Jag är så rädd att förstöra mer än rädda så jag vill inte ens fila eller raspa kring hovarna... Jag VET att det nu kan räknas som dåligt hästägarskap men istället för mina okunniga händer kring något så viktigt som hovarna ropar jag "HJÄLP" och får det:cool:

Men om du har hjälp precis brevid dig, så är det väl inte dåligt hästägarskap att du låter ngn annan fixa? Huvudsaken är ju att man som hästägare skapat en situation där man kan lösa aktut fall runt tappskor om man har en häst som inte fixar en tappsko.

Om det är att du själv slår på skon för att du lärt dig hur man gör, eller har ngn annan som rycker in på två sekunder är ju faktiskt orelevant.

det jag stör mig på är när man som hästägare har en häst som inte fixar tappsko utan att bli halt eller kraftigt ömmande, har en hovslagare som inte kommer ut på flera dagar, OCH inte själv då gör ngt åt problemet genom att endera byta hovslagare eller lära sig slå på tappskor själv.

själv kan jag säga som så att jag har ju tappsko kompetens och slår ALLTID på min egen häst, om det inte blivit så att den slitit bort delar av hoven vilket kan hända typ 1 gång om året, och jag anser att jag inte har tillräcklig kompetens att hålla på och laborera med extremt höga sömtag osv. Utöver det slår jag på själv för att jag tog ett medvetet beslut förmånga år sen att lära mig det, och sen har sett till att lära.

dock slår jag ALDRIG på andras tappskor. Är ibland desperat folk i stallet som frågar om hjälp, men jag anser inte att jag är tillräckligt säker trots tappsko kompetensen och kunskapen att slå på min egen häst utan problem (aldrig fått problem, sömstuckit eller gjort ngt annat konstigt), så är det lite skillnad för min del att slå på min egen häst och ngn annans. Jag känner min egen hästs hovar som handen i handsken, de är familjära och vana och "känslan" finns där utifrån hur väl jag känner dem och hur van jag är just vid hans hovar. Jag vill inte riskera att laborera med andras hästar vars hovar jag inte är van vid. så jag drar en gräns som sagt, - slår på min egen häst men inte andras tappskor.

en söm eller två kan jag tänka mig att fixa på andras hästar, där skon forfarande sitter intakt och det bara är att använda de gamla sömhålen - helt annan sak.

Senast ändrad:

Fila eller raspa:confused:

Det gäller ju att slå på den innan hoven har gått sönder.
Då kan man som regel spika i de gamla hålen- provisoriskt, tills hovis kommer o bespara hästen en massa besvär.

Har hästen bra hovar o inget obehag kan den gå tills hovis kommer, men man bör vara försiktig med att rida sönder hoven. Man kan hålla till på sand tills dess.

Heulven.
Ursprungligen postat av axel
Unga hästar får som regel mer tappskor för att de far omkring mer o har sämre balans. En häst som tränas har inte samma behov av att leka.

Senast ändrad:

Min herre, med dåliga hovar OCH strålbenshälta, blir blockhalt av en tappsko. Spelar ingen roll fram eller bak. Trasar dessutom sönder sig helt, så det knappt går att få på en sko...:(
Han får gå i en mindre hage/sjukhage med sin Davis-boots på tills hovis kan komma. Ingen ridning eller promenad.
Han har faktiskt lyckats med att plocka av både en framsko och en baksko, samtidigt, så då fick han gå i sjukhage med 2 kängor på sig...:D
Har väntat i över 5 veckor på en tappsko, för läänge sedan:eek:

*kl*

min häst är grymt ömfotad och kan tom bli halt på plant betonggolv utan sko, så han får antingen ha på sig "lös-sko" eller stå inne tills en ny sko sitter på.

En häst som inte är ömfotad går självklart kvar ute. Det är ju olika från häst till häst.

Min förra ponny kunde jag tom rida på ridbanan trots tappsko, märktes ingenting (hon hade fantastiskt bra hovar, stenhårda och även om hon trampade av sig en sko såg hoven fortfarande som ny ut)

det är ju olika från häst till häst, så jag förstår de som ställer de ömfotade hästarna i box tills de blir skodda, men klandrar absolut itne dem som har hästar med tappsko ute om de inte är väldigt ömma/halta av det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har min häst på lösdrift numer, och det är ytterst sällan som han tappar eller sliter utav sig en sko. Men när det hände senast, förra vintern, så fick han gå ute som vanligt. Inga problem alls eftersom han inte har dåliga hovar. Förvisso något sul-öm men inte så pass att det krävs boxvila för hans del.
Har dock full förståelse för boxvila om hästen har ytterst dåliga hovar vilket en annan bukare skrev om.

Bara för att så måste jag faktiskt få skryta om att jag slog på en tappsko nyss. På trasig hov.

Sen innebär det ändå i princip boxvila för herrn tills hovis kommer på tisdag em, då det inte är tillräckligt bra för att hålla för hagvistelse. Men ändå rätt stolt ;)

Va duktig du var!

Min lilla tappskohäst har blivit kommenderad lugn hage och "förbud att tappa skorna", efter senaste turen till vet.

Eter 3 tappskor är hon ömfotad, trots skor på! Hade jag vetat att hon var så känslig hade jag nog ställt henne på box i väntan på hovis.. Väldigt lätt att vara efterklok. Nu är hon iaf ordentligt utredd och både vet och vet-hovis är överens om att det bara är ömfotadhet efter tappade skor- hur surt är det!!

Så jag har full förståelse för de som ställer tappskohästar på box, men har ju bara gått på bete i en månad med skor och är ändå ömtassad!

/ lavinia, som verkligen avr bortskämd med förra hästens järnhovar..

Detta beror ju på vad du har för häst.
Släpper jag ut min häst med tappad sko, finns det när hovslagaren kommer inget att spika i vilket leder till att skon får limmas, dessutom kommer en hovböld som ett brev på posten, som i många fall behöver skäras upp för att få ut allt var, vilket då leder till att jag har en blockhalt häst i stället. :cry: Detta har även hänt av att enbart gå ute den dagen skon tappades. Har varit med om detta allt för många gånger för att jag ska låta han gå ute med tappad sko i onödan.
Sen finns det absolut de hästar som inte har några som helst bekymmer att gå med tappsko, de kan tom ridas.
Som sagt det beror helt på hur tåliga/känsliga hovar din häst har!

jag hade ute min häst när hon hade tappsko, tyvärr slutade de med att vi fick ta av alla skorna.hoven hade blivit så nersliten. Då hade hon gått i hagen hela dagarna. Tappskon var i ca 5 dagar bara.. Så olika för olika häst hur dålga fötter de har tyvärr:/.

*KL*

Varning, skryt :devil:

Men jag vågade släppa ut med den påslagna skon, och den satt kvar 4 nätter ute på betet, och jag fick - kors i taket - beröm för hovis att det såg jättebra ut, och så farligt felplacerad tyckte han inte det var.

Nu hoppas jag skorna sitter kvar dock, så roligt var det inte att ha andan i halsgropen så fort han var ute (hästen alltså) att jag har lust att prova slå på en ny tappsko.

Nu hoppas jag skorna sitter kvar dock, så roligt var det inte att ha andan i halsgropen så fort han var ute (hästen alltså) att jag har lust att prova slå på en ny tappsko.

fast syftet med att skaffa sig tappsko kompetens är ju att det INTE ska innebära andan i halsgropen varje gång hästen tappar en sko : )
du borde nog vänja dig vid tanken att din häst KOMMER tappa skor framöver - och nyttja tappsko kompetensen så att du blir van och fixar det varje gång. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka