Sv: Döende häst utan sko?
Nej, den glappade inte. Däremot hade nitarna börja rest sig och hovarna vuxit rejält, jag hade klämt till nitarna samma kväll, men det var uppenbarligen inte tillräckligt. I full galopp, med boots på så rök skon, och kvar i den mjuka marken låg ett stycke sko prydligt nedtryckt. Dvs mest troligt inte ens avtrampad utan avdragen pga gått över perioden (gått 4½ v, ska gå max 4 v) och vattenmjuk mark. Kan dock ha trampat på den med, svårt säga.
Hade jag fått fatt i det där och då så hade hoven nog varit intakt. Dessvärre märkte jag det först nästa morgon. Att jag kan säga var skon tappades och när beror på att när jag letat i hagen efter den i 1½ h utan resultat och gett upp och gick hem genom korridoren, så kolla - en sko. Dvs han tappade den vid utsläppet
Alt var boxvila eller slå på den, jag chansade på att slå på den vilket gick bra, förutom det var grymt lite att nita i pga så trasig insida. Men den höll tack och lov de 5 dygn den skulle, men det var andan i halsgropen på mornarna om det skulle suttit kvar iom utsticket och att det var framför bootsen.
Jag vill fortfarande gärna se en bild på boots som täcker fram till 2:a sömhålet.
Slå på en annan sko av samma typ gick inte, fanns ingen som passade dessvärre. Det som fanns var ett litet förråd av manipulerade (avslipade på insida vs utsida) ringskor av annan typ (de han hade förr). Det som skiljer de från de nuvarande är att de har tåkappor, nu har han sidokappor, och att de inte har lika mycket traktstöd, de är en storlek mindre så blir kortare. Ingen av dessa passade dock.
Så, alt var boxvila (med eller utan sko) eller slå på befintlig sko och hoppas han inte trampade på utstickande delar.
Är det svar nog? Jag har sagt det förr, men kanske blev tydligare nog?
Herrn har boots hela tiden ute i hage, och när mamma sköter in/utsläpp har han boots i boxen med. Är jag hemma tar jag av de inne.
Någon tipsade förresten om plastic padding längre ner, DET var en ide jag inte tänkt på men jag ska försöka komma ihåg om/när jag är i samma sits igen!