Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

Det finns visst boots som täcker. Va fasen... de är ju 1 dm runt om- om inte annat kanske man får klippa bort lite baktill om hästen är så låg i trakten.

Men nu kanske ni talar om isisboots som bara skyddar ballarna:confused:

Låter märkligt att skorna är utlagda i sidled så pass långt fram på ett plattfotat fullblod:confused:
Om den måste få NSAID vid tappsko, bör man kolla upp den o hålla en dialog med hovis att minimera risken för tappskor.

Mina får gå ute i hagen om dom skulle tappa skor.
Har gått i relatift mjuka hagar med gräs och mycket lite sten.

Oftast kan hovis komma samma dag eller dagen efter då han bor nära stallet
och slå på skon igen.

Undviker ridning då dom kan vara ömfotade och det är mycket asfalt och grusvägar runt nuvarande stalet.

Fast nu var ju utlägget i samband med en påslagen tappsko i väntan på hovis. Dvs hov söndertrasad = skon sticker ut åt helsike för långt = stor avtrampningsrisk.

Och herrn har pluttfötter, och storlek large i sina boots just för de ska täcka så mkt som möjligt på sidorna. Men jag får aldrig 'ner' dem så långt i framkant att de täcker sådär långt fram. Även om jag klipper i bakkant.

Och jag begriper inte hur man ska få boots att gå ner nästan till marknivå fram till andra sömhålet, men skulle hjärtligt välkomna om man kunde lösa det, därför jag vill förstå hur.

Jag vet inte vad du har för sorts boots. En del av mina är för långa att de t o m åker upp mot kotan för att de tar i marken.

Har även haft 1 cm utlägg på insidorna bak som helt har täckts.
Bootsen sitter som bekant annorlunda bak är fram iom vinkeln på hov o kotled.

Jo, bak är inga problem, och inte bakre 'sidorna' av hoven heller. Men just den främre halvan så att säga, där täcker inte bootsen. Inte ens om man tar större storlek och klipper ner i trakten så att bootsen inte ska 'skjutas upp' när bootsen tar i marken bak.

Jag vill fortfarande se en bild på en boot som täcker sidorna av skon, fram till andra sömhålet.

Om man ser till att rida den så är risken mindre för att den trampar av sig o /eller att den får stå inne när det är mkt insekter:p
Även att man tar mindre söm eller inte nitar så hårt, så att inte halva hoven följer med tappskon.

Visa bild på bootsen du istället för att byta ämne =)

Skon rök för han var 1 vecka över intervallet, dvs inte 'hans fel'. Men det hjälper inte vems fel det är när det sen handlar om att få den påslagna skon med monsterutstick långt fram att sitta kvar tills hovslagaren kommer.

Sätt på en annan sko än en som kan göra saken värre- om du nu inte har boots som passar.
Hade skon glappat menar du?
Annars borde en fullblodshov ha kommit lite utanför skon o då förhindrat att det går att trampa på den- så långt fram.

Än en som ej passar längre- med monsterutlägg långt fram på sidan.

Hur ska du då kunna fästa söm:confused:

Det är ju just det som var grejen, om du läser. Att det gick bara att fästa med 2 söm där på insidan just för det var trasigt.

Byta till en sko som passar bättre är lite knepigt att göra sådär för mig i fält då herrn som du vet har ringskor. Jag har en del 'reservskor', dvs gamla ringskor som är avslipade på insida/yttersida, men det hjälper tyvärr inte alltid.

Så, som du förstår är jag synnerligen intresserad hur man får till en boots som täcker fram till andra sömhålet, och väntar ivrigt på bild.

Men att försöka fästa en sko som inte längre passar- är......

Om nu hästen blir så infernaliskt halt är det bättre att sätta på vilken sko som helst- som passar- tills hovis kommer.

Varför vilja ha fler tappskor liksom.

Sluta skriv att jag inte läser.

När man skriver 350 inlägg på en vecka kan man inte begära att folk ska orka läsa allt- dessutom långa inlägg som regel.

Du väljer ju att inte svara på sdnt som kan vara träffande- att man inte är fullt så förträfflig:D
Försöker igen

Sätt på en annan sko än en som kan göra saken värre- om du nu inte har boots som passar.
Hade skon glappat menar du?
Annars borde en fullblodshov ha kommit lite utanför skon o då förhindrat att det går att trampa på den- så långt fram.

Nu håller du på att tjafsa om att det inte finns boots som täcker- jo det gör det.
Om man sätter på dem innan hästen tappar skorna så kanske man slipper tappskor- om den nu inte får gå tills den trillar av rätt o slätt.
Många ggr kan det vara bättre att ta av en sko som glappar/ har släppt på ena sidan- vilket hände mig idag. Den är redan åtgärdad o hästen är ohalt o hoven intakt.

Nej, den glappade inte. Däremot hade nitarna börja rest sig och hovarna vuxit rejält, jag hade klämt till nitarna samma kväll, men det var uppenbarligen inte tillräckligt. I full galopp, med boots på så rök skon, och kvar i den mjuka marken låg ett stycke sko prydligt nedtryckt. Dvs mest troligt inte ens avtrampad utan avdragen pga gått över perioden (gått 4½ v, ska gå max 4 v) och vattenmjuk mark. Kan dock ha trampat på den med, svårt säga.

Hade jag fått fatt i det där och då så hade hoven nog varit intakt. Dessvärre märkte jag det först nästa morgon. Att jag kan säga var skon tappades och när beror på att när jag letat i hagen efter den i 1½ h utan resultat och gett upp och gick hem genom korridoren, så kolla - en sko. Dvs han tappade den vid utsläppet :crazy:

Alt var boxvila eller slå på den, jag chansade på att slå på den vilket gick bra, förutom det var grymt lite att nita i pga så trasig insida. Men den höll tack och lov de 5 dygn den skulle, men det var andan i halsgropen på mornarna om det skulle suttit kvar iom utsticket och att det var framför bootsen.

Jag vill fortfarande gärna se en bild på boots som täcker fram till 2:a sömhålet.

Slå på en annan sko av samma typ gick inte, fanns ingen som passade dessvärre. Det som fanns var ett litet förråd av manipulerade (avslipade på insida vs utsida) ringskor av annan typ (de han hade förr). Det som skiljer de från de nuvarande är att de har tåkappor, nu har han sidokappor, och att de inte har lika mycket traktstöd, de är en storlek mindre så blir kortare. Ingen av dessa passade dock.

Så, alt var boxvila (med eller utan sko) eller slå på befintlig sko och hoppas han inte trampade på utstickande delar.

Är det svar nog? Jag har sagt det förr, men kanske blev tydligare nog?
Herrn har boots hela tiden ute i hage, och när mamma sköter in/utsläpp har han boots i boxen med. Är jag hemma tar jag av de inne.

Någon tipsade förresten om plastic padding längre ner, DET var en ide jag inte tänkt på men jag ska försöka komma ihåg om/när jag är i samma sits igen! :bow:

det gör mina boots också, har xxl neoprenboots från horze. trots att min häst har runda hovar så täcks allting förutom helt fram i tån.

säkert lite olika passform på olika märken men dessa har jag varit jättenöjd med. dom är dessutom så sega i materialet och elastiska så när hästen trampar rejält på dom glider dom av istället för att trasas sönder.

På sidorna ja, inte bak mot trakten, utan typ 'mitt på'. Och där täcker inte bootsen, glömde ta bild igår (såklart..suck).

Men du kan väl lägga in en bild på hur du får en boots att täcka mitt på sidan av skon så att säga, för jag begriper det inte? Från andra sömmen och bakåt?

Du har ingen bild? =)

TYcker jag provat mig igenom det mesta i bootsväg, dock inte Horze boots. Mest har jag provat för att se vad som inte ger skav iofs, men har ju sett passformen ändå, och laborerat med att klippa ner dem i bak.

På herrn skavmässigt fungerar mjuka gummiboots som jag glömt märket på, som är 'en storlek för stora' och får snurra fritt. De täcker bäst av de jag provat med, men inte ända fram till andra sömmen.

Får kika på Horze boots sen på semestern.

På sidorna ja, inte bak mot trakten, utan typ 'mitt på'. Och där täcker inte bootsen, glömde ta bild igår (såklart..suck).

Men du kan väl lägga in en bild på hur du får en boots att täcka mitt på sidan av skon så att säga, för jag begriper det inte? Från andra sömmen och bakåt?

Har inga bilder men jag är inte unik och inte min häst heller, jag lovar.
Om du använder gummi boots förstår jag att du har problemet att de inte täcker - de är ju rundformade och korta i längd, inte strutformade eller långa, och täcker inte ett skit annat än bak i trakten. du har redan fått flera tips på märken från åtskilliga. men som sagt, om din häst har en så unik hov form att boots inte hjälper, så tar du och lär dig hur du gör ett silvertejp omslag som sitter, så har du för hundrafemtielfte gången i ordningen löst problemet med att skydda ett utlägg tills hovslagaren kommer.

Senast ändrad:

Våra åker ut i hagen även fast de har tappat en sko, till och med min hyperkänsliga dam klarar av det även fast hon ömmar lite (tunn kännslig sula). Men ömhet är inget som dödar. Hellre att hon går i hagen i sin egen takt än att jag stänger in hon i en box. Nu har vi i och för sig plana mjuka hagar och det gör det bättre i fall de är ömma.
Dock rider jag inte en häst som har tappat en sko.
I och för sig så går de inte länge utan tappsko då jag har en väldigt snabb hovslagare som kommer allt från samma dag till absolut max 2 dagar efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka