Döende häst utan sko?

Sv: Döende häst utan sko?

Fast 'andan i halsen' var ju just för att det inte gick att sömma ordentligt. Han trasade ju vägg samtidigt, så dels blev det ett extremt utlägg, och så satt det med två söm på samma sida. Och 'amatörnitat'.

Därav andan i halsgropen om den skulle sitta. För hade han trampat på utlägget hade den rykt all världens väg, och riskerat att ta med sig ÄNNU mer vägg.

Nu var det ju på fredagen han tappade den, och hovis var inbokad till tisdag. Men hade det varit 'mitt i' skoperioden hade hovis blivit tvungen att komma ut och ordna om det ändå.

Jag tänkte ju först fega och ha inne just för risken för avtramp igen var så stor, fegade en natt men vågade sen släppa ut. Men det var verkligen 'nervöst' på mornarna och se om skon satt kvar, vilken den tack och lov gjorde.

Hade han mer bara 'klivit ur' den hade jag inte varit lika nervös om jag fått dit dem. Visst, jag är fortfarande kass på att nita jmf med hovis, men då hade den ju iaf kunnat sitta mer fler söm och ffa utan sånt extremt 'utstick'.

ett sånt utlägg, pga bortriven hovvägg, åtgärdas genom boots på över, alternativt ett silvertejp bandage tills hovslagaren kommer och kan verka och fixa ordentligt. Lätt som en plätt.

Nej, dessvärre inte lätt som en plätt. Vanliga gummiboots t ex, de täcker inte. Menar du tofflor så möjligt de skulle fungera över skon, men ursvårt hitta några som sitter vettigt över skon tyvärr, det blir skav.

Silvertejp etc är vad jag brukar försöka med, men svårt få det hålla för hagvistelse annat än i liten hage/korta stunder. Tejpen nöts sönder. Brukar köra med tejp och vetrap, men det vill inte hålla med sko på, det nöts sönder i kanterna?

Och således blir det lika mycket 'andan i halsen' då, att se om tejpen suttit kvar så skon sitter kvar.

Lite synd jag inte tog ett kort, men det var ingen kontakt mellan sko och vägg hela 'sidodelen', från andra sömhålet och bak till trakten, och 75% av skon låg utanför på den trasiga delen.

Han är ju dock rätt snäll på att inte trampa på sig, han har rätt rejäla utlägg 'till vardags' men det där var väl häftigt ändå, ett feltramp räcker ju. Fast nu gick det ju bra, men som sagt, andan i halsen varje morgon.

Men resultatet blev ju det önskade, precis som när du tejpar med silvertejp etc. Sko på, häst kunna gå i hagen och skon kvar tills hovis kom X dagar senare och åtgärdade.

Nej givetvis inte gummiboots, de är för korta och lätta. vanliga neoprene boots, de täcker hela vägen och de skaver inte, särskilt inte för några dygn i väntan på hovslagare.

ett väl lagt silvertejps omslag håller i flera dygn, även med vanlig hagvistelse, jag lovar : ) Jag har konkret erfarenhet av detta, det enda som händer är att det kan slitas upp lite i tån, resten sitter som en extra toffla över hoven. så din erfarenhet är inte illustrativ, isåfall har du inte lagt ett ordentligt omslag.
Jag har lagt omslag både när skon är av och när den är på, för att skydda det utlägg du beskriver. funkar finfint.

Då är jag helt enkelt dålig på att tejpa, eller så har vi för olika hagar? För varenda gång så nöts det sönder i tån precis som beskrivits, och sen blir det bara mer och mer nött, och när man tar in hänger det runt karleden som en 'fotlänk'.

Jag tejpade ju Blå en ziljard ggr, men som sagt, ibland kunde det sitta, men det var inte givet och lika mycket 'andan i halsen', dvs skulle det sitta eller ej. Henne tejpade jag ju ffa utan sko men med sula, men hjälpte inte.

Neopreneboots går inte att få att gå ner så långt såpass långt 'fram' som krävs, ens om man klipper ner i trakten. Nu får herrn skav av neoprene, men Blå hade ju alltid det (för hon fick skav av gummi).

Jag känner en del som blir fullkomligt hysteriska om en sko åkt av!
Mina åker ut i hagen om någon sko åkt av, rider gör jag inte förrän den tappade skon är på igen, men det beror helt på att jag vill undvika obalansen i kroppen.

Jag tycker det gott på tok för långt om ens häst är så ömfotad och jag hade omedelbums åkt och kollat upp felet :crazy: Mina går i vilosäsongen alltid barfota för att hovarna ska få VILA från skorna

KL
Min har väldigt bra hovar och i kombination med en riktigt bra hovslagare är vi väldigt förskonade från tappskor. Skulle säga att hon har haft max 3-4 tappskor under de fyra åren som jag har ägt henne.
När hon har tappat fram så rider jag inte men hon får naturligtvis gå ut i hage som vanligt. Ser till att få på en ny så snart som möjligt.

Kommer inte ihåg om hon någonsin har tappat bak men om hon skulle göra det så skulle jag nog kunna tänka mig att skritta ut i skogen på henne om det skulle ta längre tid en ett par dagar innan hovslagaren kom.

När hon har tappat så har det nästan alltid varit i samband med att hon precis ska skos om så min hovslagare har då alltid skott om runt om. En gång tappade hon på vintern eftersom hagarna var väldigt leriga annars har det oftast varit efter sommaren när hovarna har vuxit snabbare än under resten av året. Normalt skos hon var sjunde vecka men under sommaren får jag korta ner till max sex veckor.

Om man har en häst som har så sköra hovar att de går sönder o hästen blir halt av att tom gå i gräshage måste man väl ändå av djurskyddsskäl låta den få boxvila o sedan så snabbt som möjligt se till att få på en ny sko. Bästa om man har en sådan häst måste ju vara att som flera har gjort se till att lära sig slå på en tappsko.

Ja då är det nog hur du tejpar som är felet. Spelar ingen roll vilken typ av hage, har haft i många olika hagar på olika ställen, och även andra hästar, och det sitter jättebra. Kan få läggas om efter ett par dygn om det blivit slitet i tån, men det är ju inte tån man vill skydda i det här fallet i första hand, och bandaget blir som en sko, så det sitter hur bra som helst oavsett. snarare är det trixigt när man väl ska ta bort det : )

fattar inte det där hur du inte kan få bootsen att gå ner. då är det nog fel storlek du har, neoprene boots täcker precis hela vägen ner och om inte annat skyddar de ju för att hästen riktigt ska komma intill. men jag tycker dock silvertejp lösningen är bättre just på ett sånt utlägg som i det här fallet som temporär lösning.

Jag tycker det gott på tok för långt om ens häst är så ömfotad och jag hade omedelbums åkt och kollat upp felet :crazy: Mina går i vilosäsongen alltid barfota för att hovarna ska få VILA från skorna

vad menar du? en del har så tunna sulor att de blir ömfotade direkt. det är inget "fel" som kan åtgärdas via ett klinik besök : ) Om de dessutom är helt plattfotade med tunna sulor blir problemet värre.

KL
Håller med Hedwig.

Ja då är det nog hur du tejpar som är felet. Spelar ingen roll vilken typ av hage, har haft i många olika hagar på olika ställen, och även andra hästar, och det sitter jättebra. Kan få läggas om efter ett par dygn om det blivit slitet i tån, men det är ju inte tån man vill skydda i det här fallet i första hand, och bandaget blir som en sko, så det sitter hur bra som helst oavsett. snarare är det trixigt när man väl ska ta bort det : )

fattar inte det där hur du inte kan få bootsen att gå ner. då är det nog fel storlek du har, neoprene boots täcker precis hela vägen ner och om inte annat skyddar de ju för att hästen riktigt ska komma intill. men jag tycker dock silvertejp lösningen är bättre just på ett sånt utlägg som i det här fallet som temporär lösning.

Jadu, låga trakter kanske? Men bootsen täcker ju trakten ner till marken, och ner till marken en bit 'fram' längs väggen. Men inte längre fram mot tån. Bootsen hamnar ju högre där. Kan ta en bild och förklara lättare så, men blir ikväll, ska iväg lite nu.

Och nej inte fel storlek, möjligen fel 'form' på booten kontra hoven? (Finns ju mer runda och mer strutformade boots?). Men ska ta kort!

Jag råkade ut för samma som du, dvs att skon stack ut och hovväggen var trasig på sidan. Jag tog Plastic padding och spacklade över hålet. Fungerade jättebra.

Och jag håller med, ett par neoprenboots största storleken hjälper inte då¨de inte täcker sidorna på hoven.

Min får stå inne vid tappsko. Hon har dåliga fötter och en tappsko drar oftast sönder hoven. Går hon ute sliter hon då den snett och dåligt och inom ett dygn är hon så ömfotad att hela benet svullnat. Det är mer än en gång som hovis fått plasta då det inte finns ett skit att spika i.

Och nej inte fel storlek, möjligen fel 'form' på booten kontra hoven? (Finns ju mer runda och mer strutformade boots?). Men ska ta kort!

Vanliga neoprene boots, typ Globus, eller Eskadron är strutformade, de räcker hela vägen ner gott och väl. Men som sagt, silvertejp är outstanding : )

DÅ har dina hästar väldigt mkt mer upprätta hovar, för de gör det inte för mina, ens alltså om jag klipper av i bakkant för att få ner det längre fram (med en stor storlek)

DÅ har dina hästar väldigt mkt mer upprätta hovar, för de gör det inte för mina, ens alltså om jag klipper av i bakkant för att få ner det längre fram (med en stor storlek)

Nej jag har ett plattfotat fullblod med rätt låga trakter : ) och övriga har halvblodshästar med mindre låga trakter -bootsen täcker bra ändå hela sidorna på hovarna. En strutformad boot dippar också bakåt, men inte hur mycket som helst, för kotan tar emot att den höjer sig för mycket fram, och själva utformningen på booten är tillräckligt lång för att täcka hela sidorna, även om den dippar bakåt i trakten.

jag förstår inte vilken del det är du hänger upp dig på att booten inte går ner? booten lutar självklart bakåt, och dippar lägst bak i karleden - så är det på alla boots. men det är ju långt bak och längre bak på sidorna, som de trampar sig. ingen häst trampar sig framme i tån, eller främre sidan av hoven : ) såvida de inte rakt av bara står och stampar i stallgången och rent allmänt har för vana att kliva på sig själv med andra framhoven över den andra framhoven :confused:'

Men varför hänga upp sig på detta? om din häst har andra hovar så fine. då finns ju som sagt silvertejp bandaget som lösning,så i vilket fall löser det sig lätt som en plätt som sagt. Du har bara inte lagt omslaget som det ska läggas, och antagligen inte använt tillräckligt med tejp heller, för att det ska hålla.

Senast ändrad:

Det brukar vara så på hästar som har bakåt bruten benaxel,, Dessa hästar brukar oxå bli väldigt ömma i själva strålen om dom tappar en sko.

Belastningen i hoven genom benaxeln och själva hovens upptag av belastningen i det motriktade belastningsförhållandet är helt avgörande för individens belastningsförhållande och välmående..

Alexandra,,, börja tänk och sluta överanalysera...

Just att trampa av med andra sidans framsko - ja. Det är så han tar av sig pjucken när det blir för mycket utlägg.

Knapplån.

Om våra hästar får tappsko får de gå ut i hagen så länge det inte är fruset och knöggligt. De rids aldrig med tappsko. Hovslagaren kommer inom max 48 timmar och slår på ny, oftast samma dag man ringer. Skulle han vara på semester eller liknanade traskar vi ner till grannen som får slå på skon.

Jag har tappsko kompetens men är för feg för att göra det själv.

Just att trampa av med andra sidans framsko - ja. Det är så han tar av sig pjucken när det blir för mycket utlägg.

och det jag säger är att bootsen skyddar mot detta mer än väl, för han
trampar inte av sig fram i tån, eller hur, utan på sidorna och längre bak mot trakten, även om det är med andra framfoten. alternativt silvertejp dojja då som sagt, så är problemet löst.

Om du klipper av booten "där bak" så är det ju självklart att den inte skyddar, den sitter ju sällan still på foten utan snurrar runt, och då blir den för kort. varför ska du klippa av den?

På sidorna ja, inte bak mot trakten, utan typ 'mitt på'. Och där täcker inte bootsen, glömde ta bild igår (såklart..suck).

Men du kan väl lägga in en bild på hur du får en boots att täcka mitt på sidan av skon så att säga, för jag begriper det inte? Från andra sömmen och bakåt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka