Döende dammsugare?

Monstermom

Trådstartare
Min dammsugare har börjat göra något märkligt: om man stöter till den, den ruskar över en tröskel, man vänder den för häftigt, eller man ställer ner den med minsta lilla duns, så "dör" motorn. Den varvar ner så mycket att den knappt suger alls, och står liksom och kämpar och känner sig för om den kan/vågar/vill börja jobba igen. Ibland hämtar den sig rätt kvickt och det går att städa vidare, ibland självdör den igen så fort det blir någon belastning (suger för fullt i luften, men sätter man ner munstycket mot något blev det för svårt), och ibland får man stänga av den och vänta ett tag för att den ska bli normal igen.

Den är ungefär fyra år gammal, en Philips FC9170. Den har varit underbar (suger så jag är rädd golvet ska lossna ibland :D), men jag vet inte vad jag ska med en dammsugare till som mest vill sitta still mitt på golvet och humma för sig själv... Går den att rädda tror ni? Jag misstänker att lämna in den på reparation någonstans skulle kosta nästan lika mycket som att köpa något nytt, så förhoppningen är väl att det ska vara något man kan fixa själv... Någon som känner igen felet? (Eller vill tipsa om en ny dammsugare. :p)

OK, ingen vet...

Ny fråga då: värt att slå till på en Electrolux classic silence för under tusenlappen (ica maxi, denna vecka)?

Tror jag har nån sån Electrolux classic silence variant och den är helt klart bra :) Köp ingen 199 krs variant på ÖoB/rusta eller liknande, dom brukar låta mer än de suger tyvärr. Bättre då lägga till några hundralappar och köpa tex den du nämde :)

Slutade med att jag köpte en sådan Electrolux, så jag kan väl uppdatera nu när jag använt den ett tag: jag är missnöjd. Jag borde ha lagt några hundralappar till, plus lite mer tid att undersöka olika dammsugare bättre.

Den är inte dålig, men jag trivs inte med den. Den känns plastig och munstycket bråkar lite med mig, slangen faller gärna ur röret, suger lite sämre än min förra, och jag finner utblåset (som är rakt upp) enormt irriterande.

Slutade med att jag köpte en sådan Electrolux, så jag kan väl uppdatera nu när jag använt den ett tag: jag är missnöjd. Jag borde ha lagt några hundralappar till, plus lite mer tid att undersöka olika dammsugare bättre.

Den är inte dålig, men jag trivs inte med den. Den känns plastig och munstycket bråkar lite med mig, slangen faller gärna ur röret, suger lite sämre än min förra, och jag finner utblåset (som är rakt upp) enormt irriterande.

Håller helt med dig! köpte en likadan. mest för att så många verkar tycka om den. Jag stör mig på att munstycket faller ur , ingenting verkar passa ihop särskilt bra. Slangen känns alldeles för mjuk och kommer väl gå sönder till slut. utblåset är också irriterande. och den där jäkla dammsugarfoten får mig att slita mitt hår, man kan ju inte lägga något tryck på foten för då vriden den sig så att den lyfter från golvet! :wtf:

Håller helt med dig! köpte en likadan. mest för att så många verkar tycka om den. Jag stör mig på att munstycket faller ur , ingenting verkar passa ihop särskilt bra. Slangen känns alldeles för mjuk och kommer väl gå sönder till slut. utblåset är också irriterande. och den där jäkla dammsugarfoten får mig att slita mitt hår, man kan ju inte lägga något tryck på foten för då vriden den sig så att den lyfter från golvet! :wtf:

Så det är inte bara min som är ett måndagsexemplar alltså!? Hur är det tänkt att man ska dammsuga med en dammsugare som vinklar upp munstycket i luften så fort man rör den!? :rage: :banghead:

Driver mig vansinnig... :cautious:

Jag hade en Electrolux Ultra Silence och var mycket nöjd med den. Hade den i över 8 år. Men det kanske skiljer mycket mellan de olika varianterna. Fantastiskt lång sladd hade den. Liten lätt och behändig. Dock så bytte jag till ett annat dammsugarmunstycke. Ett sånt där extremt platt och lätt. (Men det hade jag nog gjort oavsett modell. Tycker att munstyckena som följer med dammsugarna är så tjocka och klumpiga).

Det sista året var den väl inte helt hundra men den var förlåten för det. Det var först efter att sonen sugit upp allt vatten från hundarnas vattenskål med den som den lät lite konstigt.
Pappa tyckte det var fantastiskt att den överlevde en sådan behandling överhuvudtaget (han har reparerat dammsugare) :D

Så det är inte bara min som är ett måndagsexemplar alltså!? Hur är det tänkt att man ska dammsuga med en dammsugare som vinklar upp munstycket i luften så fort man rör den!? :rage: :banghead:

Driver mig vansinnig... :cautious:

Nej jag hade hoppats att min var ett måndagsexemplar :banghead:
Ja en sämre dammsugare jag nog aldrig testat. Till och med mor och fars gamla miele dammsugare från 1800 talet presterar bättre :sneaky:

OK, ingen vet...
Jo, kolen sitter fast-är på väg att ta slut. Själv fick jag en Aalto grovdammsugare av landstinget som bara stannat och felet där var en kabelsko som hoppat pga. "dålig dag på jobbet" för det snille som växlat kablarna till kontakten. Tog 5 minuter att fixa. :D

Kolen i motorn, en sk. allströmsmotor (jodå, en dammsugare går att köra på likström också) har kol som överför strömmen till rotorlindningarna och fastnar dom pga. damm eller fett eller spån så börjar motorn först låta lite sjuk för att sen stanna helt. Denna motortyp sitter i allt från elvispar till rakapparater, dammsugare och fläktar mm. i både starkströms och svagströmsutförande, bla. i fordon också typ vindrutetorkar och fläktmotor, ja startmotorn är av samma typ fast med 4 kol i kors för att kunna hantera den stora startströmmen på upp mot 1000 ampere som ett bilbatteri kortvarigt kan lämna från sig.

McG - Jourhavande motordoktor när det behövs.

Kolen i motorn, en sk. allströmsmotor (jodå, en dammsugare går att köra på likström också) har kol som överför strömmen till rotorlindningarna och fastnar dom pga. damm eller fett eller spån så börjar motorn först låta lite sjuk för att sen stanna helt. Denna motortyp sitter i allt från elvispar till rakapparater, dammsugare och fläktar mm. i både starkströms och svagströmsutförande, bla. i fordon också typ vindrutetorkar och fläktmotor, ja startmotorn är av samma typ fast med 4 kol i kors för att kunna hantera den stora startströmmen på upp mot 1000 ampere som ett bilbatteri kortvarigt kan lämna från sig.

Hm, tack för förklaring! Men stämmer det verkligen med att den tappar ork när den ruskar till, men "lagar" sig själv om man väntar en liten stund?

Tillägg: den har alltså inte låtit konstigt eller helt stannat, den blir bara väldigt svag...

Har en 6-7 år gammal FC9160 som dött på samma vis. Första gången det hände gick det att få den normal igen genom att byta alla filter. Då gick den några månader till, felfritt. Dagen innan julafton så... tja. Vi kan säga såhär - jag beställde en ny dammsugare på mellandagsrean idag... (En ny Philips faktiskt då jag är sjukt nöjd med dammsugaren i övrigt, fram till nu att den dog).

Vår gör som din, går upp och ner i varv, kan fräscha på sig själv eller dö helt, och om man rör den (drar den, kör den över en tröskel etc så tappar den varvet. Men kan stå still och gå upp och ner i varv som den vill med nu på slutet)

Har en 6-7 år gammal FC9160 som dött på samma vis. Första gången det hände gick det att få den normal igen genom att byta alla filter. Då gick den några månader till, felfritt. Dagen innan julafton så... tja. Vi kan säga såhär - jag beställde en ny dammsugare på mellandagsrean idag... (En ny Philips faktiskt då jag är sjukt nöjd med dammsugaren i övrigt, fram till nu att den dog).

Vår gör som din, går upp och ner i varv, kan fräscha på sig själv eller dö helt, och om man rör den (drar den, kör den över en tröskel etc så tappar den varvet. Men kan stå still och gå upp och ner i varv som den vill med nu på slutet)

Intressant! Låter ju som att det med filterbyte är något slags ledtråd, inte för att jag vet till vad... :p

Jag är enormt ånger att jag bytte märke, men det är inte riktigt läge att köpa en till ny dammsugare inom en månad bara för att jag klantade mig med förra köpet - den nya går ju, den går mig bara på nerverna också. Låter ärligt talat inte helt bra att det är ett förekommande fel på Philips dammsugare att de gör såhär (tycker inte att vare sig din eller min dammsugare var särskilt gamla!), men att de är så bra när de i alla fall fungerar väger nog upp det ändå. Önskar jag varit smart som du och köpt en till. :banghead: :laugh:

Intressant! Låter ju som att det med filterbyte är något slags ledtråd, inte för att jag vet till vad... :p

Jag är enormt ånger att jag bytte märke, men det är inte riktigt läge att köpa en till ny dammsugare inom en månad bara för att jag klantade mig med förra köpet - den nya går ju, den går mig bara på nerverna också. Låter ärligt talat inte helt bra att det är ett förekommande fel på Philips dammsugare att de gör såhär (tycker inte att vare sig din eller min dammsugare var särskilt gamla!), men att de är så bra när de i alla fall fungerar väger nog upp det ändå. Önskar jag varit smart som du och köpt en till. :banghead: :laugh:

Jag tror filterbytet hjälpte temporärt bara för det blev mindre belastning för motorn. Men det var ju bara lite konstgjord andning.

Jag hade ju önskat vår hade hållit mer, och är också lite bitter den inte blev äldre. Men, den är så sjukt mkt bättre än alla andra dammsugare vi haft och med en enorm sugkraft. Googlade runt ett bra tag, tänkte byta märke osv, läste tester etc. Men valde tillslut en ny philips, med HÖG sugstyrka. Hoppas att inte bli besviken... (Det var 800 kr rabatt på mellandagsrea, så för 1200 kr borde jag inte bli besviken.. hoppas jag som sagt). Det är ju inte en ny 9160 jag köpt, utan en eh.. *kollar* FC8721

Men känner som dig, fördelarna väger upp den kanske kortare livslängden, men dåligt är det - speciellt som det ju verkar vara ett Philipsfel iom att du fått exakt samma problem. Lite ironi se den här tråden just idag.

Senast ändrad:

Så har man lärt sig nåt idag också.

Hm, tack för förklaring! Men stämmer det verkligen med att den tappar ork när den ruskar till, men "lagar" sig själv om man väntar en liten stund?

Tillägg: den har alltså inte låtit konstigt eller helt stannat, den blir bara väldigt svag...
Går den ner i varv när den blir svag? Gör den inte det så är det troligtvis nåt invändigt läckage pga. att nåt sitter löst och "spårar ur" när den ruskas omkring.

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 081
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 758
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 729
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 185
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka