Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Om det är nekros, hur ska det behandlas då? Jag hoppas att inte vet missat något:o med tanke på att hans ben inte blir bättre...

Då ska de behandlas som vanliga större sår o mot ev. infektion. Givetvis skyddas mot ytterligare solljus o inte äta gräs förrän levervärdet är OK igen.

min hästs kronränder läkte inte förrän jag slutade att leda den för att få ner svullnaden- gick emot hudvets. order. Informerade henne om att det då läkte på 2-3 dar o hästen busade för första gången.

När värdet vara bra- syntes det på hela hästen- blank, pigg osv.

OK. Han står inne dagtid och får endast hö. Men däremot släpper vi ju ut i paddocken några timmar varje dag, är det dumt tror du? Min åring busar ju självklart runt, och drar med sig den andre, men det känns inte som om min är på honom.

Den känner nog själv. Menar bara att man inte ska tvinga dem att röra sig.

Var är bilderna:devil::angel:

kanske för att det regnat så mkt? svamp gillar ju fuktighet. häromkring växer alsiken främst i kanten på vägarna. den enda hagen jag har dom i sådde vi om förra året (nej jag sådde inte klövern!) så kanske traktorn dragit med sig den? eller så var fröblandingen förorenad.

random; det stod på nån av dom sidor jag länkat till här tror jag, googlade iaf på alsike clover horse och det stod några ställen att även rödklöver kunde bli giftig men att det var ovanligt. så det är nog ingen fara med era hästar! men kan ju va bra att ha i bakhuvudet ifall någon skulle få konstiga symptom.

Jag hittade växter med OCH utan håriga blad och med OCH utan ihåliga stjälkar...

Så nu kan hagen inte användas? Är det själva växten eller svamp(?) på växten?
De här är högre än vanliga rödklöver va? För rödklöver är väl som vitklöver? Shit, jag kan ju ingenting om det här...

nej det är den inte, snarare lägre. vitklöver är lägst, en blomma på upprätt stjälk. alsiken är vit eller rosa på grenig stjälk.

Detta fann jag på en annan sida och jag tar mig friheten att kopiera över det...

"CIRCLE W - Olle Wåhlberg
Horsemanship och Naturligt Ledarskap
GIFTIGA VÄXTER

Färska smörblommor är giftigt för hästar. Torkade smörblommor är det inte. Hästar brukar låta bli färska smörblommor, och andra växter som är giftiga,så länge betet är tillräckligt men man ska inte helt lita på att hästarna själva väljer rätt.Följande växter kan vara direkt giftiga för hästar:Stånds, Vattenstånds, Stenkorsört, Korsört, Fingerborgsblomma, Fräken, Örnbräken, Sprängört, Odört, Falsk palsternacka, Munkhätta, Johannesört, Smörblomma, Buskar och häckar: Idegran, liguster, Rhondodendron, gullregn, tuja.Robinia, buxbom och järnek.Den här listan har jag fått av några hästägare som kommit fram till den genom att söka i böcker och på nätet. Jag känner inte själv till mer än en del av dessa växter men vill ändå publicera listan här.Ekollon och ekbark kan vara mycket smakligt för hästar, men skadligt i större mängd.Alsikeklöver sägs kunna orsaka vätskande muggliknande sår på vita ben. Det är ett ämne i örten som reagerar med solljuset under huden och bildar vätskande sår. Det är alltså inte när hästar äter klövern utan vid direktkontakt med benen.De flesta av de här växterna är väl ovanliga i våra hästhagar. Men om man tveksam om någon växt man hittar så kan det väl vara bra att leta upp den i en flora och sen kolla om den finns med på den här listan."

Det där stämmer inte. Wem är denna Ståhlberg? Källdokumentationen "denna lista har jag fått aw hästägare som slagit i böcker" är inte heller så tillförlitlig.. Fotosensibilitet pga lewerskada är wäl beskriwet och hur det går till kan du läsa i röd stil på sidan 1.

Senast ändrad:

Det där stämmer inte. Wem är denna Ståhlberg? Källdokumentationen "denna lista har jag fått aw hästägare som slagit i böcker" är inte heller så tillförlitlig.. Fotosensibilitet pga lewerskada är wäl beskriwet och hur det går till kan du läsa i röd stil på sidan 1.

Det kommer visst ursrungligen från Wikipedia under "Häst". Längst ner på den sidan står det.

ja och allt som står på wikipedia är ju sant.. eller inte... vem som helst kan skriva där. :p
han skriver att ek bara är giftig i stor mängd, det är också fel btw.

läs länkarna jag har lagt in, betydligt mer tillförlitliga källor! eftersom det då förmodligen inte är växten i sig utan en svamp som växer på den som är giftig så är det svårt att säga något om mängd skulle jag tro, eftersom alla aklöver inte behöver vara angripna. risken är nog liten om man har lite klöver här och där i en annars stor hage. men vill man vara säker så är det ingen alls som gäller. därför har jag sprutat dom som fanns i min hage.

ja och allt som står på wikipedia är ju sant.. eller inte... vem som helst kan skriva där. :p

Nej det vet jag att det inte är. Jag visste inte att det kom därifrån förrän strax innan jag skrev det förra inlägget.
Och då skrev jag oxå ut det.

han skriver att ek bara är giftig i stor mängd, det är också fel btw.

utanför tråden

Eftersom vem som helst kan skriva där så har du ju nu en anledning att gå in och rätta felet. Wikipedia kan räknas som en ganska så godkänd källa i de flesta sammanhang även i akademiska sammanhang. Man bör bara vara medveten om hur det fungerar dvs att vem som helst när som helst kan gå in och skriva men samtidigt att texten granskas och att det ska finnas referenser till det man skriver.

Det var i alla fall vad jag fick lära mig när jag var på deras konferens på Lunds universitet för ngt år sedan. Jag använder själv det engelska W när jag snabbt ska slå upp ngt.

Har du sprutat med Round up?

När tänker du släppa på?

Jag har lite i mina hagar främst i ratorna och så har de fått fäste där hästarna trampat sönder

jag provade på en planta med ogräs salt - nehej

Skall prova med ogräsättika i morgon...

10 dagar skulle det ta för giftet att nå roten. så två veckor tänkte jag, bara för att vara helt säker. roundup ska ju inte vara farligt för djur men ändå..

*Kl*

Kan någon som vet eller tror sig veta,svara på vad detta är för klöver? är det den giftiga Alsikeklövern?

http://www.pixbox.se/alb_show_id1113785_page0.html

29153700.jpg

29153701.jpg

så vore det tacksamt /Arabizar

Usch vilket öde, jag beklagar verkligen!

Visste ingenting om det här klövret och det skrämmer mig! Imorgon är det jag som kollar betet ordentligt...

Till mig sa de att jag skulle vara "försiktig" men round up om hästarna skall gå där

Det beror ju på hur man har det - man kankse ska spruta till hösten när man tagit bort hästarna därifrån - om man man har alternativ

Om man hittar blommande alsikeklöver i hagen de går i så verkar de låta bli den växten

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka