Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

jag ska läsa igenom n gång till ;)

tyvärr ser man ej bilderna

Hagarna består av åkermark, brukad fram tills för två år sedan, därefter insådd hästvall. Putsad två gånger om året och i år tog vi en hösilageskörd i juni. (är det ngn som har kor så kan ni höra av er...:grin:)

Ja, klövern blommar i fält i hagarna.

Pixbox jä...des med mig, försöker igen ikväll.

Undrar om inte min totto har fått i sig dessa klöver....va ute och tittade i hagen efter att jag läst den här tråden och har klöver lik den på bilderna i den här tråden. SKIT!!!!!
Min häst har varit lite konstig under en period. I somras vid ett par tillfällen, ramlade hon liksom ihop i stallgången. Jag tyckte det var märkligt men eftersom hon aldrig ligger ner och sover så kan hon stå och somna till ganska kraftigt. Nu de sista veckorna har hon svullnat i sina ben till och från och jag började då fundera på om det kunde vara någon växt i hagen som hon kunde pillat i sig. Efter att ha läst den här och andra trådar om detta så tror jag att jag hittat svaret. Har släppt dom i en annan hage där det inte finns nån sån klöver.
Frågan är om de kan dö av över vintern?
Jag had einte alls så mycket klöver på mitt bete förra året som nu men då gick hästarna i samma hage hela året. I år gjorde jag en ny hage som dom gått mycket i så att den gamla hagen har inte blivit lika hårt betad.

Helvete vad det här ställde till problem känner jag........SKIT!!!!!!!!

läste i någon länk här att tydligen kan denna växt finnas när man sår vallen, i fröblandningen alltså, kanske är det det som hänt i dina hagar?

Klövern verkar vara väldigt härdig så jag skulle nog spruta betet om jag vore du.
Det är bra att du flyttat hästarna från det betet, men de bör inte vara ute i solljus heller. Om de tas bort från bete och solljus så återhämtar sig levern, men vi blev rekommenderade tre veckor på detta sätt.

Nix, har fått bekräftat att så icke är fallet. Däremot odlades alsike i området på 60-talet. Nu har det alltså fått ny växtkraft, efter 50 år!!

Nu sitter man här med hjärtat i halsgropen!

Flyttade precis till gård som där det inte gått några djur på i över 25 år. Högg ner alla ekträd eftersom jag haft häst som dött av just det. Tänkte nu är vi säkra. O SÅ LÄSER MAN DET HÄR! Har definitivt alsike här.... Usch..

Stackars er som blivit drabbade, vet hur illa min häst mådde o hur illa det blev. Ska genast ut och kontrollera marken noga nog och ringa min man (som kommer få fullkomligt frispel av oro! )

Tacksam för informationen..

Har läst hela tråden men vet inte om jag missade, var det farligt i ensilage/hö? då vi tagit en del ensilage på vår mark är det ju verkligen av intresse att veta..

Beklagar så mycket till de som mist sin häst.:cry:

Min 3-åring är också drabbad av Alsikeklövern. Han har tidigare i sommar haft svullna ben och fått sår i karleder och bläs och då hade han ingen feber. Konsulterade vet. och flyttade till annan hage. Sen har han fått mugg runt dessa sår.

Nu har han svullnat väldigt i bakbenen igen och i gårkväll hade han feber 39,2 och i natt verkar det ha spruckit i ena karleden. Så veterinären kommer i em. Antingen är han förgiftad igen eller så har han fått lymfangit av muggen. Han var även väldigt halt på ett bakben igårkväll när jag tog in honom. (Vet inte om hältan beror på detta eller hovböld.)

Jag blir galen på denna j-a klöver:devil:, trodde att hagen jag flyttade honom till var fri från Alsikeklövern men hittade en planta där igår. Jag går och rensar hagarna regelbundet men hittar endast någon planta här och där. Någon som vet hur mycket de behöver äta för att bli förgiftade? Tycker att de verkar växa mest där det är fuktigt samt i dikeskanter o vägrener.

De tre andra hästarna verkar opåverkade.

Har den varit utsatt för sol o fortsatt att äta gräs är det nog troligt att det har spätts på.
Ta ett leverprov o behandla såren som alla andra sår.

Hoppas att det reder sig:laugh:

Tänkte jag skulle dela med mig av min pågående erfarenhet av alsikeklöver.

För drygt tre veckor sedan hade min häst mugg som var på g att försvinna genom behandling. Han gick på sommarbete med två andra hästar i ett stall närmare mig men flyttades tillbaka till sitt stall i samma veva.
Han släpptes ihop med sina gamla hagkompisar och allt var frid och fröjd,
muggen gav med sig och var nästan helt borta.
1/2 vecka senare fick jag ett telefonsamtal sent på kvällen om att min herre stod på tre ben i hagen och vägrade gå. Det togs ut en veterinär som konstaterade akut lymfangit.
Hästen ordinerades en 5 dagars kur med penicillin, metacam och boxvila.
Muggen som på två dagar hade blossat upp rejällt ansågs vara boven i dramat, på med spritbandage så skulle det lösa sig sas det.
En vecka gick, muggen vätskade något så förbenat mycket men lymfangiten gav med sig.
Spritbandaget varvades med vanligt för att hålla smuts borta och hästen fick gå i sjukhagen.
DÅ kom problemen. Mulen brändes sönder, muggbenet svullnade upp och huden brändes. Mulen lyckades jag avfärda på något vänster, men benet förstod jag inte mycket av :S Det vi först trodde var, var att muggen hade
gått överstyr, men sedan gick vi över till att det kanske hade blivit en blistringseffekt av spritomslaget. Hur som helst tillkallades en veterinär ut för att ta prover.
För bara några dagar sedan fick jag tipset om att det kunde vara Alsikeklöver som orsakat det.
Jag sökte mer info om det bla här på buke och märkte att det stämde på hästen. För det var ju inte förns som hästen började gå ute utan bandage som brännskadorna kom.
Gjorde även en räd i hagen, och mycket riktigt där var det fullt med alsikeklöver.
Fick det bekräftat idag av veterinären att det rör sig om en förgiftning.
Hans mule har läkt redan, men hudet på benet har tyvär drabbats av nekros, han ser inte vacker ut, men är på god väg att bli bättre.

Min häst är inte den enda som drabbats av det här, även om han är värst. Vi är 10st i stallet varav hälften har fått "klövermuggen" och brända mular.
Det värsta av allt är nog att det finns en, ursäkta ordvalet, surkärring som ska sätta sig emot och hävdar att det är helt omöjligt att hästar kan bli
dåliga av alsikeklöver. tyvär har hon fått över stallägaren på sin sida och tillsammans hävdar dem att det bara är ett extremfall av mugg.

Hästens ben den 6 september
29305076.jpg

8 september
29305088.jpg

http://www.pixbox.se/alb_show_id1119343_page0.html

Sen så har jag en fråga till er andra.
När huden väl är läkt från skadan, har den något skydd mot solen kvar, eller måste man se till att skydda huden för alltid?

Senast ändrad:

:eek::eek: Déja Vú
Din ser t o m lite värre ut än vad min gjorde, fast min fick infektion i såren.

Förmodar att ni har tagit leverprover.

På din häst syns det tydligt- det som jag försökte förklara för Kerstin- blödningen vid kronranden, som gjorde att det gjorde ont när den gick. Fick ju order att leda 2ggr/ dag för svullnaden.
När den sen kom tillbaka lika fort så slutade jag att gå o hästen blev bra på 2-3 dagar från svullnaden o busade för första gången på evigheter..

Jag köpte solbenskydd i om att den fick kronisk hårförlust fläckvis, men i år har den klarat sig bra- bättre utan. Status Quo.

Printa ut tant Esters rödfärgade inlä'gg på förstasidan o ge din stallägare den.
Det är nekros-vävnadsdöd- ej mugg!!!

Hoppas att du har fått rätt råd.
Tar det utifall. Ej utsättas för solljus o ej gräs- levern kan ej bryta ner klorofyllet.

Senast ändrad:

Än så länge har det inte blivit någon infektion (tack och lov) är väl livrädd att det ska hända, skulle liksom vara grädden på moset om det skedde också.

Inga leverprover togs tyvär då veterinären först trodde att det rörde sig om mugg "from hell" Det togs bara skrapprover.
Fick inga order alls av vetten, utan har använt mig av sunt förnuft just nu. Han får gå i sjukhagen som ligger i skugga största delen av dagen
samt så lindar jag benet just för att huden inte ska torka ut och spricka upp samt utsättas för mer sol.

I o m att hästen har en leverskada påverkas hela hästen av solljuset, men mest opigmenterad hud. Titta på slemhinnorna om de är en aning gula.

Min valde själv att stå inne dagtid.
Jag skulle sätta på täcke o huva plus då skyddade ben förstås.

Alla ni som velat se bilder på hästen i mitt stall kan lika gärna kolla Otherwise bilder. This is it!!

Jag lider med er andra som drabbats:cry:.

Jag skulle definitivt ha hästen inne på dagtid, släpp ut på kvällen en stund istället. Ta bort från gräs helt. Den har leverskador som självläker om den inte utsätts för mer påfrestning. Vet rådde oss att ha hästarna helt inne på dagtid i tre veckor, därefter enbart ute vid mulet väder. Dumt att chansa när det rör sig om så pass kort tid. Febern gick trots allt upp och ner i 2½ vecka på en av hästarna trots att den stod helt inne, så påfrestningen på levern är nog rätt tuff...

Senast ändrad av en moderator:

Hej, har nu plöjt mig igenom hela tråden efter att ha fått ett tipps om den. Verkligen tragiskt det som hänt.
Jag hade ingen aning om att klöver kunde vara giftigt (eller bebos av något så giftigt).

Även om gräsbetessjuka ju inte ger leverpåverkan så tyckte jag faktiskt att det fanns vissa likheter, inte själva växten som är giftig, evt. värre i fuktigare områden, inte alla hästar som blir sjuke osv. Så därför bestämde jag mig att återuppfriska mitt minne av Gräsbetessjuka/Mjöldryga (Vi hade tre hästar som dog av det i ett stall jag stog i för ca 8 år sedan).

Och till min fasa, vad läser jag inte i första artiklen jag kollar på om Gräsbetessjuka :"Flera olika teorier om orsaken till sjukdomen har föreslagits. Den mest spridda har varit ett gift som producerats av en svampsort (mjöldryga), men även vitamin- eller mineralbrist, insekter, olika virus, vitklöver, giftiga växter samt bakteriegifter har föreslagits."

läs hela texten här :http://www.sleipnir.se/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=83
Den ska vara skriven av en vet.

Där står ju inte att man vet att vitklövern är giftig men att den också föreslagigts att ha något med dessa förfärliga sjukdomar att göra. Jag läste innan i tråden att rödklövern ju också kunde bära på gifter, helsikeklövern kan det definitivt och jag vågar nog inte lita till 100 % på någon av klöver sorterna nu.

"kl"
Har nu fått provsvaren på min häst och alla värden var bra (levervärden samt infektion.)
Veterinären trodde inte på alsikeklöverförgiftning utan enbart mugg och lymfangit. Jag skulle fortsätta med Hibiscrubb samt salicylvaselinet som tidigare, samt fick recept på Otomax.

Vet trodde inte att det var någon större risk för Alsikeklöverförgiftning så här sent på året, även om det finns lite i hagarna. Och ang. klorofyllet så är mängden betydligt mindre nu än tidigare på sommaren, så det trodde hon inte var någon som helst fara.

Hon sa även att leverproverna inte var riktigt tillförlitliga pga att de måste vara väldigt förgiftade för att det ska visa något på proverna.

Din Vet har alldeles rätt i att det krävs större förgiftning för att hästen ska få leverskador, men även av mindre mängder kan de få mer som rejäl mugg o rasp.
Det fick min andra som ej heller äter lika frenetiskt.

kl
jag kan då berätta resultatet av min besprutning med roundup. en del klöver har dött men mest har jag dödat gräset runt omkring. lupiner och tistlar dog också. men klövern verkar alltså ganska tålig! eller så var det för sent på året att spruta.

jag har iaf släppt min häst i den hagen igen, han har gått där hela sommaren utan att bli dålig och han ser inte ut att gilla alsiken särskilt mkt heller. finns ju massa gräs att äta vilket han verkar föredra.

Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till:devil:. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det var jag som var okunnig:cry:

Är i fullkomlig chock idag. Det började i fredags med att en häst i stallet svullnade i sina bakben och visade tecken på begynnande mugg. 6-7 små vita krustor i vardera karled. Allmäntillståndet bra. I samma veva fick ytterligare en häst i stallet (skimmel) lindrig mugg och "fnas" på mulen. Allmäntillståndet bra. Dag 2 får häst 1 feber (38,1), dag 3 fräsch igen, dag 4 fräsch men muggen värre. Allmäntillstånd bra. Dag 5 feber igen och svullnaden tillbaka varpå veterinär tas ut. (Ska väl tilläggas att vet konsulterats per telefon under hela förloppet så att inte pöbeln vaknar)
Blodprov visar förhöjda levervärden vilket tyder på växtförgiftning och penicillin sätts in.
Dag 6 rings veterinär ut igen för att ta blodprov på häst nr 2 för att se om muggen på denna beror på samma sak. I väntan på vet upptäcks att häst nummer 3 är risig. Denna häst var helt pigg på morgonen, detta upptäcktes kl 14.00. Han står och hänger och vill inte gå. Han har 39.9 i feber och står och lutar sig mot boxväggen, karlederna bak ser ut som om de är snittade och gult var rinner ut. Han har inte visat några tecken på mugg innan. 5 timmar senare konstateras att han inte kommer att överleva natten och han avlivas.
De andra två kommer att bli bra och alla hästar behandlas nu som om de också vore förgiftade. De har tagits bort från betet, står inne dagtid och står under ständig uppsikt.

Eftersom jag hittills inte talat med någon som känner till hur allvarligt detta kan vara och hur tydligen vanligt förekommande det är så vill jag bara sända ut en varning för denna anspråkslösa växt som ingen vet varför den är giftig. Har sett att det finns ett antal gamla trådar kring ämnet, men om någon kan berätta mer om hur man blir av med skiten, hur vi ska skydda våra älskade djur mot eländet i framtiden och upplysa andra så varsågoda. Ordet är fritt.

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=36
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...ga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/

Idag har vi sorg...

Är det okej om man lämnar källa , att man ger ut den på bdb så mina kompisar också får veta detta?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka