L
lundborg
Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver
jag ska läsa igenom n gång till
tyvärr ser man ej bilderna
jag ska läsa igenom n gång till
tyvärr ser man ej bilderna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller Helsikesklöver som vi döpt om den till. Det vet väl alla vad det är antar jag? Nehej, gör ni inte? Jag trodde bara att det var jag som var okunnig
Är i fullkomlig chock idag. Det började i fredags med att en häst i stallet svullnade i sina bakben och visade tecken på begynnande mugg. 6-7 små vita krustor i vardera karled. Allmäntillståndet bra. I samma veva fick ytterligare en häst i stallet (skimmel) lindrig mugg och "fnas" på mulen. Allmäntillståndet bra. Dag 2 får häst 1 feber (38,1), dag 3 fräsch igen, dag 4 fräsch men muggen värre. Allmäntillstånd bra. Dag 5 feber igen och svullnaden tillbaka varpå veterinär tas ut. (Ska väl tilläggas att vet konsulterats per telefon under hela förloppet så att inte pöbeln vaknar)
Blodprov visar förhöjda levervärden vilket tyder på växtförgiftning och penicillin sätts in.
Dag 6 rings veterinär ut igen för att ta blodprov på häst nr 2 för att se om muggen på denna beror på samma sak. I väntan på vet upptäcks att häst nummer 3 är risig. Denna häst var helt pigg på morgonen, detta upptäcktes kl 14.00. Han står och hänger och vill inte gå. Han har 39.9 i feber och står och lutar sig mot boxväggen, karlederna bak ser ut som om de är snittade och gult var rinner ut. Han har inte visat några tecken på mugg innan. 5 timmar senare konstateras att han inte kommer att överleva natten och han avlivas.
De andra två kommer att bli bra och alla hästar behandlas nu som om de också vore förgiftade. De har tagits bort från betet, står inne dagtid och står under ständig uppsikt.
Eftersom jag hittills inte talat med någon som känner till hur allvarligt detta kan vara och hur tydligen vanligt förekommande det är så vill jag bara sända ut en varning för denna anspråkslösa växt som ingen vet varför den är giftig. Har sett att det finns ett antal gamla trådar kring ämnet, men om någon kan berätta mer om hur man blir av med skiten, hur vi ska skydda våra älskade djur mot eländet i framtiden och upplysa andra så varsågoda. Ordet är fritt.
http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=36
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...ga-vaxter/mindre-giftiga-vaxter/Alsikeklover/
Idag har vi sorg...