Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Fast inte VÄXTEN som ä problemet, utan någon mikroorganism/etc som lever på den, som hästar är känsliga för.

Att kossor tål den säger inte mkt, kossor är idisslare och tål en massa hästar inte tål. Men smådjur däremot är ju mer likt. Men antagligen är de inte känsliga för 'vad det nu är' som bildas på växten?

Ibland känns hästar som väldigt 'klena' djur, de är väldigt känsliga för stelkramp, för botulism etc.

Fast inte VÄXTEN som ä problemet, utan någon mikroorganism/etc som lever på den, som hästar är känsliga för.

Att kossor tål den säger inte mkt, kossor är idisslare och tål en massa hästar inte tål. Men smådjur däremot är ju mer likt. Men antagligen är de inte känsliga för 'vad det nu är' som bildas på växten?

Ibland känns hästar som väldigt 'klena' djur, de är väldigt känsliga för stelkramp, för botulism etc.

Frågan är vilka förhållanden som denna organism gillar samt om den försvinner under vintern eller om den hagen är "körd" så att säga?

För denna sommar skiljer sig från de andra då den varit väldigt regnrik för att vara här nere.. Kanske det som gjorde den "giftig":confused:

kl
är det någon som vet hur mkt som krävs för att en häst ska bli dålig?
hittade några alsiker i en av sommarhagarne, inte mkt men en här och där.

här stod det mer om svampen som gör växten giftig:
http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?id=5101
Alsike clover (Trifolium hybridum) poisoning is a relatively common cause of photosensitivity in horses, especially in the northwest United States, or where alsike clover and red clover (Trifolium praetense) are common in pastures. As little as 20% alsike clover in the diet may result in poisoning, with clinical signs appearing two to four weeks later. The toxin responsible for the liver disease associated with alsike clover poisoning is unknown, but the presence of "sooty blotch" disease, a fungus disease of clover and alfalfa, appears to be associated with the liver disease. Also referred to as dew poisoning or trifoliosis, horses with alsike poisoning develop severe photosensitivity secondary to biliary (pertaining to the bile and/or bile ducts) disease.

Sunburn of non-pigmented skin, and also of the mucous membranes of the mouth, eyes, and vulva, are often the first noticeable signs. In more severe cases, signs of liver failure include progressive weight loss, loss of appetite, depression, jaundice, circling, yawning, colic, recumbency, and eventually coma and death. Diagnosis of alsike poisoning is based upon presence of clover in the diet, detection of the fungus Cymodothea trifolii on the clover, elevated liver enzymes, and the presence of photosensitization.

If the poisoning is recognized early, horses will recover if they are removed from the alsike or red clover and kept out of the sun until the liver enzyme profile returns to normal. Your veterinarian can evaluate liver function and provide comprehensive treatment in more severe cases. The best method of preventing the disease is to limit or prevent horses having access to alsike clover, especially if "sooty blotch" fungus is present.

http://www.gov.mb.ca/agriculture/crops/forages/bjb00s10.html
Alsike and White Clover

Sooty Blotch
Sooty blotch, caused by the fungus Cymadothea trifolii is a conspicuous disease in alsike and white clover. It is specially prevalent in cool moist fall weather. Dark brown to black lesions form on the underside of leaves, while the upper surface exhibits a pale green or chlorotic appearance. The leaves eventually shrivel and die. The Sooty Blotch can also prevent flowering. Infected foliage is reportedly toxic to livestock and can cause mouth ulcers.
Control:
Rotate with crops other than clovers for three years.

http://www.agf.gov.bc.ca/forage/alsike/alsike.htm här står lite mer utförligt.

Beklagar verkligen att det drabbat dig också. På det du skriver tror jag att du diagnostiserat rätt.

Levern självläker men hon får inte vara ute i solljus! Det förvärrar hudåkommorna. Vad gäller muggen så har vi nu fått veta att det finns streptokocker i karlederna som måste behandlas med receptbelagt, så du ska nog ta ut vet och ta odling ändå. Be om leverprov så att du får det bekräftat.

Min vet råder oss att ha hästarna inne på dagtid i ca 3 veckor, vilket är vad man råder människor till som drabbats. Ja, även människor kan påverkas av kontakt med växtfaan.

Mycket bra artiklar. Tack för dessa!

kl
är det någon som vet hur mkt som krävs för att en häst ska bli dålig?
hittade några alsiker i en av sommarhagarne, inte mkt men en här och där.

Undrar samma för jag är nästan säker på att det var det jag fann i vinterhagen. Ska kolla sömmarhagen idag som ligger bredvid.

Har varit ute i hagen och kollat nu men hittar en hel del klöver, både röd och vit. Men jag blir osäker på skillnaden mellan den ljusa klöver och alsikeklövern, kan man se skillnad på bladen. På de bilder jag hittade på alsikeklövern var bladen relativt spetsiga och lånsmala, de jag hittade var mer runda lite hjärtformade.

Jag har jämfört och jämfört klöver....

De tydligaste skillnaderna tycker jag är att rödklöverns blomma är mycket större och nästan lite 'fyrkantigt hög' jämfört med alsikern som är mindre och mer rund i formen.
Färgen är mer jämn dessutom på rödklövern även om den inte alltid är just röd, färgen kan variera men inte på en och samma blomma...Alsikerns blommor är tvåfärgade, ljusa upptill och rosa i botten mot blomfodret.
Bladen på rödklövern har ofta vita partier i form av ett V men inte alltid. Alsikerns blad har väldigt fina tandade kanter och bladen upplever jag ofta mindre än rödklöverns.
Sen blomfodret och man fortfarande är osäkert så verkar inte alsikern ha något medans rödklöverns är tydlig. Blomfodret sitter precis under själva blomman.
Alsikern här åtminstonde verkar klenare i skaft och hela uppbyggnaden jämfört med rödklöverns som känns kraftigare men det kanske varierar beroende på vart man bor.

Så ta ett klöver som du ser är ett typiskt rödklöver och jämför allt detta så ser du direkt skillnaderna:)

KL
Sägs inget om att samma fenomen kan utlösas av vitklöver:confused:

För en 4-5 år sen fick en häst exakt samma symptom- som skärsår i karlederna, trasig vit näsa, feber mm. Då var det vitklöverexplosion.
Först var vi säkra på att den hade fastnat i elrepet.

Den behandlades då som om det "bara" var mugg o det tog lång tid för att få den att bli bra. Inget blodprov togs.

På min togs blodprov, men kollades bara för Anaplasma o dylikt.

Usch vad hemskt :cry:. Jag har en hage full med klöver av blandad sort, nu tror jag att jag hittat Alsikeklöver. Kan man klippa ner klövern och sen låta dem gå i hagen? Jag har ingen annan hage till hösten. vad jag har förstått så är det svampangreppet som var farligt, och man skulle då kunna se svarta blad sk Sooty Blotch. Betyder det att det kanske är det man ska hålla koll efter?

Jag tror att det räcker med att slå klövern eller låta dem beta av hagen innan blomning.

Definitivt inte släppa i en hage med övervägande Alsike eller om övrigt bete är på upphällningen.
Tydligen är det mkt smakligt o glupska hästar vill ha för mkt av den varan.

Hos oss syns det tydligt att vissa fått smak på klövern. Stonas hage (där ingen blivit sjuk) har stora fält med klöver som ratats, medan hingstarnas hage är jämnt betad. Min åring som klarat sig från sjukdom är lika petig med maten som sin mamma, så han har säkert valt annat att äta.

Vi har nu sökt dispens från Länsstyrelsen för att få lov att spruta betena (vi har ekologisk betesmark), jag vågar inte riskera att släppa dem på enbart putsat bete. Ser jag större fält kommer jag att hägna dem.

Nu, ca två veckor efter att den första hästen insjuknade, håller vi fortfarande på att rasta alla hästarna kvällstid, utom solljus. Vi behandlar ben som är drabbade av den värsta mugg jag någonsin sett och febern på åringen pendlar upp och ner hela tiden. Häst nr 2 är bättre, men fortfarande inte helt bra. Går med en ständig oro att de två friska hästarna ska åka på kolik eller nåt annat skit pga stillaståendet.

Trots detta är alla goa och glada, tacksamma för att få komma ut en stund, pysslas om och få lite gott att tugga på. Dessa fantastiska djur! Inget dömande där inte...

Det är bara själva blomman som får bakterien- som jag fattar det o själv har märkt.
Du ser skillnad på mugg o hud som är på väg till nekros hoppas jag:eek:

Det gjorde inte min klinikvet:mad: som ville dra bort huden.
Håller Tummen för de alla.

En sak till. Om de är svullna o även har det vid kronranden- led dem inte. Det gör ohyggligt ont.

Har du inga bilder?

enligt det jag letade fram ovan samt flera andra sidor så är det ffa BLADEN man tror blir giftiga. så att slå ner den lär inte hjälpa!

jag har sprutat roundup på dom jag hittade i min hage. jag tror inte min häst äter dom för där det var vitklöver hade han betat helt ner, alsiken hade han låtit stå kvar. men vill inte chansa! om en vecka ska dom vara döda. :devil:

det som kan hjälpa förutom gift är att klippa hela betet kortkort regelbundet, då tar gräs och vitklöver över och konkurrerar ut alsiken. den verkar trivas där det är ganska sparsamt med gräs.

ang vitklöver så hittade jag inget negativt om den alls, däremot kunde rödklöver utveckla samma gift som alsiken.

Hur vet du att det är just den växten som är orsaken?
Jag blir alldeles orolig nu...tror jag sett nåt som kan vara såna i hagen...måste ut och kolla direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, att det inte är vanlig mugg har jag konstaterat men kunde inget annat ord:o. `
Hästen är ju inte min, och ägaren har tagit odlingar och har regelbunden kontakt med veterinär, så jag hoppas att de vet vad de gör. Jag gör bara vad jag blir tillsagd:d. Han är rejält svullen och har skorpor utmed kronranden och upp över kotan, stackarn.

Ska ta bilder på eländet imorgon så ni får se... Nu i eftermiddags var han i alla fall feberfri, nu håller vi tummarna för att det har vänt!

Veterinären har just i år haft ovanligt många fall med förgiftning av Alsikeklöver. Vi har inte obducerat kroppen, men med säkerhet rör det sig om växtförgiftning och Alsike är det enda vi har i hagarna som kan vara giftigt vad vi kan se nu. (vi kommer att göra en fullständig växtinventering för att vara helt säkra)

Tyvärr verkar det vara väldigt vanligt, trots att nästan ingen odlar det idag har jag fått veta. I våra hagar odlades blandningar som innehöll alsike senast på 60-talet och det har fått nytt fäste nu:confused:. Rena kackerlacksväxten:mad:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka