Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Sv: Dödsfall orsakat av Alsikeklöver

Källa till högt sockerinnehåll? *nyfiken*

Klöver är annars mindre 'sockerrika', eller snarare att de lagrar in mindre fruktan. Däremot är det rejält energi och proteinrikt.

Tror du har samma felaktiga hörsägenskälla som mig då. Jag trodde lika, men har fått inse att den är helt felaktig, och raka motsatsen gäller (just ang socker). Men blev nyfiken just på om du hört det med lite mer uppbackning.

Ang klöver och hästmagar tror jag det mycket beror på häst, och ang 'fort' vad som räknas på fort. Fbl går ju på rent rödklöverbete han, utan minsta problem. Men så är han en rysligt svårfödd sak, som jag säkerligen skulle få stödfodra på bete 'annars'.

Tänkte bespara läsarna ditt w-snack som låter som du är lite på lyschet:angel:
Tack!- än en gång:bow:

Vad tror du om min koppling till Lämmelsjuka?

Från träsket aw min mischbruk undrar jag wad du menar med lämmelsjuka? Lämlar har jag hört talas om. I böckerna om Plupp. Lämlar kan få harpest, är det det du menar? Eller sorkfeber, du pratar ju om såna kryp också? Förtydliga så ska jag titta djupt i glaschet och se wad jag tycker!! :D

Tant Ester: hahaha det var bra för kul. sorry men gav mig ett skratt. intressant tråd dock, fast fick mig nojjig då jag bor i östergötland och mitt skimmelsto ahr varit lite solkänslig med mugg o på nosen nu ett tag, men det är ju inte så konstigt efterosm hon ahr rosa hud där men jag är i nån nojj period nu så ska kolla betet i morgon ändå bara för att vara säker!

TS: beklagar att hästne dog, vad hemskt! TAck för att du sätter ut denna info, jag ahr faktist ingen aning om denna växt!

Kan sorkfeber ge leverskador?
Hittade väldigt lite info- bara om bett från sork.

Hmmmm, bra veterinär... Jodå, det är det.
Men det jävliga är att två veterinärer från kliniken har åkt förbi hemma hos mig tidigare och suttit och konstaterat att jag har mycket alsike i hagen. På frågan om varför de inte ringt (den ena är min "granne", 5 km bort, passerar varje dag. Den andra har varit "min" vet i 6 år!) så ville de inte komma med pekpinnar!!:devil: Det har alltså förekommit många fler fall än normalt av förgiftning i år, så i min värld är det ta mig f*** en veterinärs plikt att hjälpa till om de kan. Om jag hade vanvårdat mina djur, hade de blundat då med?

Det ska jag absolut göra! Har redan förberett ett protokoll för växtinventering av alla hagar, och söker botaniker för tillfället.

Om det är rödklöver så är det ett väldigt gott besked, för det innebär att vi har en "ren" hage. Håll tummarna!

Wet ej! Jag undrar bara wad lämmelsjuka är för sjukdom - orsakad aw wad? Finare namn? Jag hittar det bara inte!

Däremot i en äldre hage finns stora klöverbestånd med helt röda blommor OCH vitt V på bladen, men vet sa att även det var Alsike för att stjälken var ihålig!

Två underarter förekommer i Sverige. Vanlig alsikeklöver (ssp. hybridum) har ihålig stjälk, medan underarten liten alsikeklöver (ssp. elegans (Savi) Asch. & Graebn.) har solid stjälk och är vanligen spenslig med mer eller mindre nedliggande stjälk.

På rödklöver är blomfodret hårigt, medan det på alsikesklöver är kalt - det är nog ett lättare sätt att skilja dem åt om man är osäker... inte alla rödklöverblad har de ljusa fälten heller...

Ja, den kopplingen hittade jag också. Tularemi är ett lite lättare ord att begripa sig på.. ;) Men där får man ingen lewerpåwerkan?

Hmmmm, bra veterinär... Jodå, det är det.
Men det jävliga är att två veterinärer från kliniken har åkt förbi hemma hos mig tidigare och suttit och konstaterat att jag har mycket alsike i hagen. På frågan om varför de inte ringt (den ena är min "granne", 5 km bort, passerar varje dag. Den andra har varit "min" vet i 6 år!) så ville de inte komma med pekpinnar!!:devil: Det har alltså förekommit många fler fall än normalt av förgiftning i år, så i min värld är det ta mig f*** en veterinärs plikt att hjälpa till om de kan. Om jag hade vanvårdat mina djur, hade de blundat då med?

Jäkla vetrinärer.... de är väl ändå lite av deras plikt (iaf den som varit"din" vetrinär) att berätta sådana saker när de ser det...?

Beklagar verkligen allt som hänt dig /er..

Nej de är inte giftiga alls.
Men kan vara dåliga för häst ändå p.g.a. sitt höga socker och proteininnehåll.
I ett hö blandat med gräs så blir det lagom.

Aha

Vi har vitköver i hagen men eftersom det finns så mycket gräs där så lämnas de alltid kvar. Skönt att de inte var giftiga

Edit: Läste det om sockret sedan

Senast ändrad:

Vad är blomfodret?
är de ofarliga under vintern, tänkte om man kunde låta hästarna trampa ner det under vintertid eller är de lika giftiga om de är vissna?

Står hemma med avelssto med misstänkt förgiftning nämligen.
Ingen vet har jag fått tag i men fick tips på ett annat forum att det kan vara leverpåverkan och efter sökningar hittade jag detta om alsikeklöver. Vi har rödklöver men nog också alsike och hon har gått i denna hagen.

Det har gått rasande fort och jag trodde att det var ngnform av reaktion på all väta (skållor) i komb med klöver då jag tidigare läst att det via yttre kontakt kunde ge utslag. Dessvärre hade jag också den infon om att det inte var farligt för dem att äta:cry:

Hon går dock i helt ren hage idag men ser förfärlig ut och det hade fortsatt sprida sig såg jag imorse. Hon är inte allmänpåverkad men det kliar, leverprover har ej tagits då jag i dag inte fått tag i vet men vi utgår ifrån att det är leverpåverkan.
Hon har som kraftig mugg som imorse hade krupit upp mot knäna samt huvudet var fullt med krustor. Har tvättat med svag jodlösning samt hexocil..

Usch nu har jag riktigt ont i magen. Håll en tumme för henne är ni snälla.
Jag har letat i dessa hagar efter stånd, johannesört mfl och var så glad över att jag inga giftiga växter hade i hagen och där har alsiken stått och tronat o jag mitt nöt trodde den var ofarlig..

Finns det ngt man kan ge dem som kan hjälpa levern på ngt sätt?

Till saken hör att hon har föl vid sidan och är dräktig så det är ju redan nu rätt stor påfrestning på systemet iom att hon också får kraftfoder och ska producera mkt mjölk osv..:(

Tularemi är harpest och inte sorkfeber. Sorkfeber eller med finare namn, nephropathia epidemica är en sjukdom för sig.

Senast ändrad:

Gud vad sorgligt :cry:
Men är det alltså den rosa blomman på klöver?! :o Jag googlade lite på de och den ser ju ut som det...
Eller är det något annat? Jag har aldrig hört talas om det förut :crazy:

Tant Ester: hahaha det var bra för kul. sorry men gav mig ett skratt. intressant tråd dock, fast fick mig nojjig då jag bor i östergötland och mitt skimmelsto ahr varit lite solkänslig med mugg o på nosen nu ett tag, men det är ju inte så konstigt efterosm hon ahr rosa hud där men jag är i nån nojj period nu så ska kolla betet i morgon ändå bara för att vara säker!

TS: beklagar att hästne dog, vad hemskt! TAck för att du sätter ut denna info, jag ahr faktist ingen aning om denna växt!

Även jag blev nojjig nu då vår skimmel är uv känslig och har senaste veckan lyckats bränna mulen trots skydd:crazy:
Hon går i hage med mycket klöver men det verkar vara till 99%rödklöver. Jag inventerade i dag och fick ihop en näve alsike på 2 hektar hage. Det borde väl inte vara någon mängd att tala om eller:confused:
Ska fortsätta inventera men hur stora mängder krävs egentligen?

Konstigt att kor klarar av växten, ÄVEN SMÅDJUR klarar av den växten utan problem.

Så hur kommer de då sig att hästar är så känsliga mot just denna växt????

Beklagar verkligen sorgen:cry:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Hästvård Hade vet ute i måndags igen och kollade på mitt sto då hon sedan en tid har haft ödem under buken och ett i ansiktet under käken.Min...
Svar
5
· Visningar
7 937
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka