Min mormor ligger för döden. Vi hälsade på för två dagar sedan och då var barnet (2.5-3 år) med.

Idag har det försämrats och enligt läkare kan vi vänta att hon dör inom några dygn.

Mina funderingar gäller när hon har dött och vi får säga hejdå en sista gång. Skulle ni ta med barnet?

Jag jobbar inom äldreomsorgen och har sett många människor dö och många anhörigas reaktioner. Det är inte alltid vackert och fint. Så jag skulle aldrig ta med mitt barn på något sådant. Dels vet jag inte själv hur jag kommer reagera och dels tycker jag inte att det är lämpligt för ett barn. Jag har hjälpt flera kollegor när de för första gången ser en död människa och det kan ibland bli riktigt jobbigt.

Men det är faktiskt ganska många som har sina små barn med vid sånna tillfällen. Så det är ju inte direkt ovanligt.

Döden är inte alltid vacker och fridfull.

Min mormor ligger för döden. Vi hälsade på för två dagar sedan och då var barnet (2.5-3 år) med.

Idag har det försämrats och enligt läkare kan vi vänta att hon dör inom några dygn.

Mina funderingar gäller när hon har dött och vi får säga hejdå en sista gång. Skulle ni ta med barnet?
Jag hade personligen inte åkt och sagt hej då sådär, det väntar jag hellre med till begravningen. Men om jag åkt hade jag nog försökt prata med barnet och känt av läget. Min morfar gick bort när jag var 3-4 år. Jag minns starkt att jag så gärna ville gå på begravningen och säga hej då, men fick inte för begravningen skulle vara barnfri. Jag blev såklart jätteledsen Och kan fortfarande vara lite bitter på att jag hindrades ta farväl trots att jag var så liten. Jag skulle inte vilja förvägra någon annan den chansen. Men tycker dock att begravningen är lämpligare än på sjukhuset när den anhöriga precis dött.

Vad gäller att se den döde... jag gjorde det med pappa dagen innan begravningen (särbon var med, han kom ner två dagar innan begravningen). Först var min inställning att jag ville inte men särbon sa "Klart vi ska säga hejdå" och det var enormt skönt. Det var nog då jag sa farväl på riktigt och det gjorde att jag orkade med begravningen (även om begravningen i sig var fin och en hjälp i sorgearbetet).

Det finns inget absolut rätt eller fel i sådant här, man måste känna efter själv vad man klarar av.

Nu har hon gått bort. Jag höll henne i handen när hon dog och det kändes som att det räckte som farväl. Barnet var inte med och vi har bestämt att vi inte ska ha någon ceremoni alls.

Nu har hon gått bort. Jag höll henne i handen när hon dog och det kändes som att det räckte som farväl. Barnet var inte med och vi har bestämt att vi inte ska ha någon ceremoni alls.
eusa_boohoo.gif
biteme_bigarmhug.gif

Många kramar till dig. Min pappa gick bort idag strax efter lunch. Det var väldigt fint och mamma och jag var med, men det hade inte varit ngt för barnen.

Många kramar till dig. Min pappa gick bort idag strax efter lunch. Det var väldigt fint och mamma och jag var med, men det hade inte varit ngt för barnen.

Jag beklagar verkligen. Vårat avsked var också väldigt fint. Lugnt och stilla och jag höll hennes hand.

Ta hand om dig!

Det får mig att tänka på när min sambos morbror dött. På begravningen var dottern på fyra år med. Hela tiden frågade hon. När öppnar dom kistan så jag kan säga hejdå? Om inte annat så brukar barn liksom pigga upp begravningens övriga gäster.

• Gilla
Reactions: Ray
Mina barn var 1, 5 och 7 när min mamma gick bort i cancer.
De träffade henne 2 dagar innan hon somnade in och tog farväl, men det var hon som ville. Hon var vaken men orkade inte sitta upp. För barnen var det bara ett besök hos mormor och morfar.
De kom tillbaka sen samma dag hon gick bort, men de träffade henne inte efter hon gått bort. Och jag tror inte heller de hade gett dem nått att träffa henne.
De var inte med på minnesstunden heller, men åker och tänder ljus i minneslunden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar