Jag var vuxen när min morfar gick bort. Väldigt vuxen. Nästan 30 år. Jag bröt ihop totalt. Jag och mina syskon åkte in med pappa (mormor, mamma och mammas syskon var på plats när det hände) och tog farväl av morfar på salen, men ingen av mina kusiner (20, 16, 9 och 6 år gamla) gjorde det. Ska tilläggas att han som är 20 har en funktionsnedsättning och är på ett litet barns nivå. Sexton- och nioåringen var dock med på begravningen, de andra kom sen. Sexåringarna har tagit det väldigt "logiskt" eller hur man ska säga "morfar var gammal och sjuk -----> han är en ängel i himlen nu", men jag tror faktiskt att de hade blivit rädda om de hade varit med och sett alla vuxna vara så fruktansvärt ledsna.
Jag har på riktigt minnesluckor från begravningen (som var i höstas) för att jag grät så jag knappt fick luft. Morfar var på något sätt tryggheten som alla kretsade runt, och det påverkade givetvis hur alla vi som blev kvar reagerade efteråt. Som någon annan skrev, jag hade nog fattat beslutet utifrån hur alla andra hade reagerat. Hade folk runt omkring varit lugna hade det känts mer okej att ta med barnet, och på så sätt visa att döden är naturlig, men när vuxna människor är helt förkrossade och gråter och skriker och kanske nästan svimmar, då hade jag inte velat varken varit med om det som barn eller "utsatt" mina barn för det. I det läget tror jag att min reaktion hade skrämt barnet mer än att se den som var död.