Energi

Trådstartare
Min mormor ligger för döden. Vi hälsade på för två dagar sedan och då var barnet (2.5-3 år) med.

Idag har det försämrats och enligt läkare kan vi vänta att hon dör inom några dygn.

Mina funderingar gäller när hon har dött och vi får säga hejdå en sista gång. Skulle ni ta med barnet?

Jag tror inte det finns några rätt eller fel, själv hade jag inte åkt alls för att säga hejdå... Hellre åka en gång extra innan hon dör än när hon väl är död, men sån är jag och man måste nog fundera själv på hur man vill ha det ❤

Jag hade gjort det. Med tanke på inlägget från @Luff förtydligar jag. Min dotter hade mest troligt inte mått dåligt eller blivit illa berörd. Hon har visserligen inte sett döda människor på riktigt men jag känner henne och hennes reaktioner ganska väl. Snarare så tror jag att hon hade varit frågvis och nyfiken och bett om förklaringar på det ena och det andra. Det är något som jag tycker att man ska bemöta och inte gömma undan.

Senast ändrad:
Min mormor ligger för döden. Vi hälsade på för två dagar sedan och då var barnet (2.5-3 år) med.

Idag har det försämrats och enligt läkare kan vi vänta att hon dör inom några dygn.

Mina funderingar gäller när hon har dött och vi får säga hejdå en sista gång. Skulle ni ta med barnet?
Instinktivt säger jag Nej. Sen tänker jag att det beror på barnet. Sen tänker jag varför ska ett så litet barn se en död människa. Sen tänker jag att det beror på barnet.
Så jag tycker det beror på vad barnet är för barn.

Och hur dom runt om beter sig.
Min mamma somnade stilla in. Mycket väntat och faktiskt välkommet. Min äldre syster 60+ blev väldigt ledsen och betedde sig på ett sätt som jag tror skrämt ett litet barn då hon i vanliga fall är en lugn o glad prick.

Svårt att säga, beror ju som sagt på hur barnet är skulle jag tro. När min farfar dog var jag 9 år, min lillasyster 7 och min kusin 4, vi åkte dit allihop för att säga farväl och kusinen hade väldigt svårt att förstå att farfar inte skulle kliva upp något mer. Nu i vuxen ålder säger hon att hon inte minns händelsen alls

Mitt barn var med och såg sin morfar död. Det var inte planerat för han hade varit död ett tag och var obducerad dessutom.
Men hon slank in och ja... Det gick bra. Det var inget hon tog skada av.

Jag tror man ska göra det som känns rätt (och naturligtvis inte pressa barnet att göra något). Mycket beror också på hur man hanterar sin egen sorg. Vet man att det finns risk att man själv bryter ihop hade jag inte haft med så små barn.

Jag var inte till morfar efter det att han gått bort men var på begravningen (jag var vuxen vid det laget). Jag TROR min yngre kusin var med på begravningen men kommer inte ihåg faktiskt (hon är 12 år yngre än mig). Hennes bröder var inte med på begravningen (4 år yngre än henne).

Alla var med på mosters och mormors begravningar några år senare (hälsade inte på mormor efter hon gått bort eftersom jag pluggade och bara kunde åka hem för begravningen).

Jag satt med min morfar när han dog, dottern var 3 månader så inget som hon tagit in. Min kusins barn var då 4 och 7 och de kom inte till sjukhuset på slutet, efter eller på begravningen utan kom på fikat efteråt. Jag hade valt att göra samma om min dotter var äldre, men som tidigare sagt är inget rätt eller fel. Du känner dina barn bäst och kan känna av om de skulle funka för dom.

Beklagar att din mormor är på väg att lämna er :heart

När min morfar var dålig och gick bort vattnet jag aldrig till honom på sjukhuset. Jag var väl 14 tror jag, så äldre, men mamma tyckte ett var bättre jag mindes morfar som frisk (träffade honom innan han hamnade på sjukhus dock).
Har aldrig känt att jag missat nåt utan är nöjd att mamma fattade det beslutet.

När pappa gick bort hade inte ev barn fått följa med. Tror det hade kunnat skrämma.
Så nej, jag hade inte tagit med barnet. Hen var ju där häromdagen.

Nix, jag tycker att det räcker sådär.

Jag hade nog inte tagit med ett barn som är 2,5-3. Jag tror inte att barnet kommer att få ut något av det, och kommer ändå inte att komma ihåg det. Barnet har ju dessutom redan tagit ett sista farväl.

Men vänder man på det och frågeställningen är att man själv vill åka dit, har absolut ingen barnvakt och måste ta med barnet, då tror jag väl inte att barnet tar något direkt skada av det. Men det är ju lite beroende på hur barnet är och hur man tror att man själv och människorna där kommer att reagera. Risken är ju att det blir en situation som är svår för ett så litet barn att förstå och processa.

Tack för alla svar.
Min spontana tanke var "nej! hen ska inte följa med!" medan andra släktingar tyckte det var viktigt att barnet fick säga hejdå och se gammelmormor en sista gång.

"Döden ska inte vara skrämmande". Nej, men det är just det jag är rädd för att den kommer vara om barnet är med och ser. Vi kommer vara ledsna och barnet kommer inte fatta ändå.

Hens sista farväl får vara i tisdags, när gammelmormor var så pass klar att hon kunde kramas och pussas och torka ledsna tårar.

Fy fan vad tungt det är.. :heart

Tack för alla svar.
Min spontana tanke var "nej! hen ska inte följa med!" medan andra släktingar tyckte det var viktigt att barnet fick säga hejdå och se gammelmormor en sista gång.

"Döden ska inte vara skrämmande". Nej, men det är just det jag är rädd för att den kommer vara om barnet är med och ser. Vi kommer vara ledsna och barnet kommer inte fatta ändå.

Hens sista farväl får vara i tisdags, när gammelmormor var så pass klar att hon kunde kramas och pussas och torka ledsna tårar.

Fy fan vad tungt det är.. :heart
Beklagar sorgen

Då undrar jag lite ofint kanske, men viktigt för vem?
För barnet?
För gammelmormor?
För släktingarna?

Det var högst oklart. Vad jag kunde tolka var att det skulle vara viktigt för barnet. Men jag tänker att hen kommer ju inte fatta något ändå? Hen kommer bara se ledsna människor liksom.

Det var högst oklart. Vad jag kunde tolka var att det skulle vara viktigt för barnet. Men jag tänker att hen kommer ju inte fatta något ändå? Hen kommer bara se ledsna människor liksom.
Många tycker det är bra- särskilt lite äldre folk.
Jag tror en 3 åring inte har någon större behållning- mitt barn var 7 år så rätt mkt större. För henne var det vettigt att se att en död människa liksom bara blir en liten kopia av sig själv och inte särskilt läskig.
Begravning var vi på i 3 års åldern. Och det tycker jag väl är ok. Det är inte bara barn som är ledsna då och det är lätt hänt att barn tror att vuxna aldrig är ledsna....

Många tycker det är bra- särskilt lite äldre folk.
Jag tror en 3 åring inte har någon större behållning- mitt barn var 7 år så rätt mkt större. För henne var det vettigt att se att en död människa liksom bara blir en liten kopia av sig själv och inte särskilt läskig.
Begravning var vi på i 3 års åldern. Och det tycker jag väl är ok. Det är inte bara barn som är ledsna då och det är lätt hänt att barn tror att vuxna aldrig är ledsna....

"Begravningen" kommer hen få vara med på. Vi kommer ha samling för närmsta familjen i ett litet kapell med endast begravningsentreprenören närvarande. Det är alltså ingen kyrklig tillställning med massor folk och psalmer och bibelcitat osv.

"Begravningen" kommer hen få vara med på. Vi kommer ha samling för närmsta familjen i ett litet kapell med endast begravningsentreprenören närvarande. Det är alltså ingen kyrklig tillställning med massor folk och psalmer och bibelcitat osv.
Jag tror det är viktigt barn är med familjen i det som händer:).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 251
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar