Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Men du hade lika gärna kunna blivit det, är min poäng.
Man kan inte och ska inte lita på djur.

Nej. Det var aldrig i närheten av att hända. Detta pga:

1. Våra hundar hade alla mycket bra mentalitet.
2. Jag fick tidigt en bra 'hunduppfostran' med föräldrar som satte gränser.

Ingen av hundarna vi hade när jag var barn bet någon någonsin!

Jag hoppas verkligen att du inte är uppfödare..

DELVIS brustit i ansvar?!
De har HELT brustit i ansvar.

Jag å min sida kommer aldrig att förlåta dem för att de tar livet av ett djur för att de själva inte hade koll.

Beror ju helt på varför dom blev lämnade tillsammans och hur länge, något som jag inte vet och därför inte vill var hur fördömmande som helst!

Och dom kommer aldrig att förlåta sig själva för att detta hände, vad är värre?! Tycker att det är märkligt att du ojjar dig mer över hunden än det stackars barnet som riskerar att bli blind! :confused:

Kicki :)

Och hunden högg mot ansiktet eftersom synen tydligen rök på ett öga.
Hur gammalt är barnet?

Du är alltså HELT säker på att alla djur alltid har rätt i det de gör, alltid reagerar med rätt instinkter i alla situationer - oavsett vad som händer?

Vad är det som får dig att tro att det är så?

Hunden är en del av en flock. Det är dina närståendes hund också.
I familjeflocken är hunden längst ner på rangskalan. Den som är längst ner på rangskalan får absolut inte bita/skada/ta över makten från en som är högre upp, då råkar den illa ut.
Det VET en frisk och mentalt sund hund.
En hund som inte vet det är inte pålitlig, för den följer inte reglerna i den flock den lever i.

Vem bestämmer "rätt och fel" när det kommer till instinkter?
Vi VET att djur har jaktinstinkter, flyktinstinkter, familjeinstinkter, blodinstinkter och känner svartsjuka.
Det måste vi räkna med.
ÄVEN om det är "världens gulligaste hund/häst/katt/orm".

Självklart upplever inte hunden sig som lägre på rangskalan mot ett litet barn. Varför skulle den göra det?

Småbarn och hundar ska inte släppas ihop utan uppsikt en endaste sekund.

Riktigt! Men det är en annan diskussion.
Hundar som biter är inte hundar som kan fungera i ett civiliserat samhälle,så är det.

håller med övriga i tråden. det var ett helt korrekt beslut att avliva hunden. just för att hundar är hundar = farliga rovdjur går det inte att ha individer med ett avvikande aggressivt beteende bland folk.

Och dom kommer aldrig att förlåta sig själva för att detta hände, vad är värre?! Tycker att det är märkligt att du ojjar dig mer över hunden än det stackars barnet som riskerar att bli blind! :confused:

Han kommer att klara sig.

Och i vilket fall så har det aldrig varit risk för barnets liv.

Man SKA inte lita på hundar.
Man ska inte lita till 100% på något djur.
Jag blir så beklämd på det här förmänskligandet av varelser som vi inte ens kan kommunicera fullständigt med.

Men det är ju DU som förmänskligar hunden! *suck*

Nu upprepar jag det igen: en hund i en vildhundsflock som biter en vap, blir straffad av valpens mamma - troligen illa skadad eller till och med dödad - och i alla händelser blir den säkert bortjagad ur flockgemenskapen.
Den agerar inte på ett normalt sätt, för en frisk och normal hund gör inte på det viset.

Hur ska vi lösa det problemet?
Förbjuda vildhundstiken att spöa upp den som gett sig på hennes valpar? Sätta upp skyltar på Afrikas savann där det står: "Bortstötning ur flock är förbjuden. Förstå din flockmedlem i stället!"

Vem bestämmer "rätt och fel" när det kommer till instinkter?
Vi VET att djur har jaktinstinkter, flyktinstinkter, familjeinstinkter, blodinstinkter och känner svartsjuka.
Det måste vi räkna med.
ÄVEN om det är "världens gulligaste hund/häst/katt/orm".

Självklart upplever inte hunden sig som lägre på rangskalan mot ett litet barn. Varför skulle den göra det?

Vi bestämmer över hunden. Så enkelt är det.

Den ska veta att ett barn tillhör alfatiken och alfahanen i flocken - det vill säga flockens två vuxna medlemmar - mamman och pappan.
I en hundflock är det ALLTID bara alfahanen och alfahonan som parar sig och får valpar. Övriga hundar i flocken förökar sig inte.

Så ja, hunden ska VETA att den är under barnet i rang, för det är den.

Läs på om hur djur fungerar i stället för att förmänskliga dem, vilket du faktiskt gör nu!!!

Men det är ju DU som förmänskligar hunden! *suck*

Nu upprepar jag det igen: en hund i en vildhundsflock som biter en vap, blir straffad av valpens mamma - troligen illa skadad eller till och med dödad - och i alla händelser blir den säkert bortjagad ur flockgemenskapen.
Den agerar inte på ett normalt sätt, för en frisk och normal hund gör inte på det viset.

Nej, det gör jag inte.
Den här bäbisen är inte HUNDENS flock, det måste man förstå.

Hundmänniskor är galna.
Tror man kan förmänskliga djur.
Herregud...

Har väl inget att göra med att förmänskliga djur!? Även djur måste fungera i "sitt samhälle", är inte bara ålagt människor!

Vi bestämmer över hunden. Så enkelt är det.

Den ska veta att ett barn tillhör alfatiken och alfahanen i flocken - det vill säga flockens två vuxna medlemmar - mamman och pappan.
I en hundflock är det ALLTID bara alfahanen och alfahonan som parar sig och får valpar. Övriga hundar i flocken förökar sig inte.

Så ja, hunden ska VETA att den är under barnet i rang, för det är den.

:bow::bow::bow::bow: Bockelibock!

Du själv säger ju att den här hunden blev svartsjuk. Är inte det att förmänskliga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka