Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Det får man väl se efter omplacering?
Vilka är vi att bestämma över liv och död?

Om den biter på nästa ställe då? Ska den omplaceras ytterliggare en gång då?Och igen och igen?
Vad är det för liv för hunden?

Man får hålla hunden ifrån barn, helt enkelt.
Precis som man ska göra med alla hundar.

Sen om jag på dessa höftproblem och flera ägarbyten säger att han inte gillar barn...
Tror du många nappar på denna lilla pärla?

Småungar och hundar hör inte ihop. Så är det bara. Vi får bevis på det gång på gång på gång.

Småungar och hundar gick mycket bra ihop när jag var en småunge iallafall. Min familj har från innan jag var född och under hela min uppväxt haft mellan 2 och 12 hundar. Dom var alltid med överallt i huset (någon mer än jag som fått sina duplo-bitar söndertuggade medan man lekte..? :angel) och jag har inte blivit biten en endaste gång. :cool:

Tycker du går fel på det Kat, vi lever i ett samhälle bland människor,och barn är också det om än små.

Hundar ska INTE bita NÅGON per definition,och då ingår barn.

I övrigt var mitt inlägg ironiskt,no offense!

Så hunden ska flyttas fram och tillbaka bara för att du ska slippa dålig samvete? För att inte gå emot någon slags tro? Är inte det egoistiskt? Är det inte vettigare att se till hundens bästa?

Eftersom det är vi som betalar djurens uppehälle och liv är det således vi som beslutar när det är slut.

Jag pratade om omplacering. Men veterinärer är dyra. Och min hund går på medeciner. Och lär blir tvungen att fortsätta gå hos vet då han är gammal.
Är ogillandes mot barn.

Om det var din hund Kat som bitit ett barn. Du omplacerar. Och den biter igen. Hur skulle du tänka då?

Att det inte längre är mitt ansvar.
Man ska RÄKNA med att hundar biter varelser som de känner sig hotade av på ett eller annat vis. Precis som man räknar med att hästar när som helst kan få panik, hur väldresserade och bra lynne de än må ha.

Man ska RÄKNA med att hundar biter varelser som de känner sig hotade av på ett eller annat vis. Precis som man räknar med att hästar när som helst kan få panik, hur väldresserade och bra lynne de än må ha.

Skillnade mellan oss två då eftersom jag fortfarande skulle känna visst ansvar.
Hade jag tagit mitt hundägaransvar från början hade kanske barn nummer två haft synen kvar på båda ögonen. Hypotetiskt.

Man får hålla hunden ifrån barn, helt enkelt.
Precis som man ska göra med alla hundar.

App,app,app...många hundar umgås med barn och det fungerar alldeles utmärkt till båda parters förtjusning.

Med din definition ska alltså inga familjer med barn ha hund?

Kan du vara så snäll att berätta hela situationen?
Jag kan inte uttala mig om något, då jag inte förstår vad som har hänt..
Berätta hela historien om vad som hände dagen då hunden bet.
Och berätta hur hunden har varit och hur den var sedan..
Annars blir det nog svårt för alla att bilda sig en uppfattning.

Om någon säger att en hund har bitit ett barn, då vill jag veta vad som hänt innan jag säger ditt eller datt i det enskilda fallet.
Hur gammal var barnet, slog den hunden? Spädbarn? rörde den sig hastigt? hunden bet helt oprovocerat? vad gjorde föräldrarna under tiden?
Massa faktorer som spelar in...

Ja, det tycker jag.
Har du tagit det ansvaret och skaffat den bör du också ta ansvaret att omplacera den.

Du är alltså HELT säker på att alla djur alltid har rätt i det de gör, alltid reagerar med rätt instinkter i alla situationer - oavsett vad som händer?

Vad är det som får dig att tro att det är så?

Hunden är en del av en flock. Det är dina närståendes hund också.
I familjeflocken är hunden längst ner på rangskalan. Den som är längst ner på rangskalan får absolut inte bita/skada/ta över makten från en som är högre upp, då råkar den illa ut.
Det VET en frisk och mentalt sund hund.
En hund som inte vet det är inte pålitlig, för den följer inte reglerna i den flock den lever i.

Jag tycker du ska ta och gå till biblioteket och läsa in dig lite grann på hur djur fungerar och agerar tillsammans med människor.
Några bra böcker som jag verkligen vill rekommendera är:
* Eberhard Trumbler - Sådan är din hund
* Alla Konrad Lorentz böcker - främst I samspråk med djuren (den handlar inte så mycket om hundar, men är en fascinerande bok!)
* Anders Hallgrens böcker
* Elizabeth Marshalls Thomas bok Hundars hemliga liv

Även om du tillbringat ett helt liv med djur, så verkar det inte direkt som om du riktigt greppat en del grundläggande grejor vad gäller instinkt, rangordning, beteenden, aggressioner och så vidare.

Ja om jag gav bort min hund och han bet ett barn så skulle jag må SKIT för det. För om jag visste det och ändå gav bort honom så skulle jag ta det på mitt samvete. Fyy vd du är känslokall mot barn. Och ansvarslös måste jag få säga.

Jag har en del erfarenhet av omplacerade hundar och det är inte helt sällan hundar placeras om flera gånger. Folk har ofta en lite naiv syn på sin nya hund och sin förmåga att klara av den.

Frustreande nog väljer väldigt många att avliva sina trevliga och relativt normala hundar som inte skulle ha minsta problem med att omplaceras samtidigt som en hel del problemhundar omplaceras gång på gång och blir värre och värre för varje gång.

Kan du vara så snäll att berätta hela situationen?
Jag kan inte uttala mig om något, då jag inte förstår vad som har hänt..
Berätta hela historien om vad som hände dagen då hunden bet.
Och berätta hur hunden har varit och hur den var sedan..
Annars blir det nog svårt för alla att bilda sig en uppfattning.

Om någon säger att en hund har bitit ett barn, då vill jag veta vad som hänt innan jag säger ditt eller datt i det enskilda fallet.
Hur gammal var barnet, slog den hunden? Spädbarn? rörde den sig hastigt? hunden bet helt oprovocerat? vad gjorde föräldrarna under tiden?
Massa faktorer som spelar in...

Det jag vet är detta:
De har haft världens goaste och mest väldresserade hund i flera år.
För ett år sedan fick de barn.
Hunden har ogillat det från första början.
Den har fått mindre tid och har tydligt visat svartsjuka.
För ett tag sedan så har man upptäckt att den morrat några gånger åt barnet.
Därför fixade man nytt hem.
Idag var de borta några sekunder och hunden högg.
Två gånger.
Vad som hände de där sekunderna vet vi ingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder