Sv: Dobermann!
Jag känner inte igen helt det ni skriver om dobermann!
Om vi tar Enya först, 7 år i sommar och bara så cool!! Lättlärd som tusan, vill lära sig...om hon tjänar nåt på det, dock är hon inte kräsen så allt utom svamp och salladsblad duger
Hon är lugn, men inte så som en golden retriver elelr annan soffhund utan tja...lite mer krut i henne när hon sätter den sidan till. Hon sover mer än gärna i soffan för det mesta, och älskar att vara ute i solen och slappa.
När hon var 3 år slutade jag att försöka få henne att gå fot i koppel.... Nu när jag går med henne så går hon fot, så...hon VILLE INTE när hon var yngre
Hon är barnvänlig, men gillar inte barn, är alltså inte en sån som läger sig hos barnen för att få kela, nej det är bara matte som duger där. För hon älskar att bli klappad och gosad!
Och så har vi då Paddan, elelr jag menar Nadya! Paddan har bara 75% dobbis i sig, resten är labbe, men hon ser mest ut som en dobbis och funkar precis som Enya. Förutom matt hon gääääääärna rymmer till skogs och jagar djur. Hon är aldrig lös pga det. Hon däremot gilalr barn och ligger gärna hos dem och får kel. Hon är lättlärd, nyfiken och lite vildare än Enya, milt uttryckt. Busar gärna, duktig p åatt hoppa, tex över grindarna som finns här för att hon ska hålla sig på en viss sida om grinden. Dock brukar hon befinna sig lite här och lite där så en grind här duger liksom inte.... Hon är förresten 2 år och har lugnat sig jättemycket sedan hon var valp.
Ayla, helsyster till Nadya, är bara 7,5 månader gammal och valpig. Men ändå jätteduktig, hon är med lös ute alltid kommer när man ropar. Senast i dag kom en bil och hon stod så länge hon vågade och kollade bredvid vägen sedan rusade hon i full fart rakt på mig och ville veta om den var farlig
Hon busar alltid, ja förutom när hon sover, och sover gör hon i min säng elelr ovanpå någon av de andra hundarna om de ligger för nära mig, för hon ska vara närmast
Hon går ju mest lös men koppel funkar jättebra på henne. Tyvärr har hon varit lite rädd för andra människor som yngre sprang hon och gömde sig när det kom någon och skrek i högan sky, fast detta inträffade bara när hon var ute, inne var hon bara lite reserverad. Anledningen till detta har jag mina aningar om.....
Jag har haft Ayla sedan hon var 6 veckor och stödmatat henne eftersom mamman stötte bort hennepga för många valpar och hon föddes som minsting. Trots sin ålder är hon en liten hund, men hon växer säkert till sig.
Att ha mina tre hundar här är itne jobbigt, de är ju en flock och den funkar jättebra, visst är här bus och så, men de är aldrig i vägen direkt. När mammas hund var här pga att hon löpte så höll jag på att få gråa hår!!!! Det märktes att här var 4 hundar och hennes hund snubblade jag alltid över och hon ställde till med en massa.
Mina hundar kan vara ensamma hemma. Enya har aldrig gjort något hon inte får, typ gnagat i ett bord elelr liknande, Nadya har en gång bitit av en sladd och en gång ätit upp 1200 kr för mig, och Ayla välter ner mina blommor.
Mammas hund, 75% dobbis har ätit upp mina glasögon, snott mammas telefon, skäller, ylar, och gnagar i allt hon får fatt i, trots leksaker och ben i oändligthet....
Ska leta upp bilder på voffsingarna!