Dobermann!

Sv: Dobermann!

Jättehärliga hundar, men kräver MKT av sin ägare. Har ovanligt svårt att vara ensamma. Istadiga. Har väldigt mkt energi. Är "klantiga" för att dom har så bråttom med allt.

Men det är väldigt glada och snälla hundar! Min älskade att ligga i knät....:)

Ung. den vackraste rasen som finns (bara man slipper se de kuperade stackarna) men ungefär den mest krävande också. Och så är det jobbigt med folks fördomar om stora svarta hundar :smirk:

Det upplevde inte jag, dom flesta fattar inte att det ÄR en doberman innan man säger det, eftersom dom ser så annorlunda ut med hängande öron och lång svans.

Men visst, många som säger "ååååå en doberman....":crazy: och drar sig tillbaka några steg. :p

Det Finns många hundar som är av modell veka och nerviga o tar till lätt skärpa för o lösa sina situationer.

Jag tycker att det finns några vettiga men det är få. Finns mycket vettigare alternativ raser än Dobermann.

Hmm, ja vad kan man säga? Har en tjej som är snart 6 månader, och hon är busig, klumpig, lättlärd, roar sig gärna på egen hand om ingen annan roar henne! Men hon är också gosig och otroligt lättlärd!

När vi köpte henne var planen att jag skulle stå för träning och husse för kel, men nu kommer jag knappt åt att träna, han tycker det är så kul!

Tyvärr är väl inte det svenska materialet något att tjoa för...Min uppfödare har importerat sina tikar från utlandet, och de är väldigt nogranna i valet av hane. De åker gärna långt och betalar mycket för att få den rätta parningen, men det har lönat sig!
De har inte lång avelserfarenhet, men är väldigt väl pålästa, och man ringer aldrig och stör om man undrar något.

Jag tycker det är guld värt att ha en så bra uppfödare!

Tja, vad kan man säga om Dobermann? Vad vill du veta så kan jag svara så gott jag kan!

Tipsar också om http://www.dobermannreview.co.yu/

Det upplevde inte jag, dom flesta fattar inte att det ÄR en doberman innan man säger det, eftersom dom ser så annorlunda ut med hängande öron och lång svans.

Men visst, många som säger "ååååå en doberman....":crazy: och drar sig tillbaka några steg. :p
Nu var det ju nästan 8 år sedan jag hade en dobbis och då fanns det nästan inga kuperade hundar i Sverige.

Men alla visste kanske inte att det var en D. ändå, men det var en stooor svaaart huuund, och därmed otäck :crazy:

Jag har en import i min valpkurs och han är hur härlig som helst. En helkuperad liten kille som är kavat, koncentrerad och lyhörd - än så länge.

Husse har även en till import som är väldigt trevlig, och säger själv att det svenska materialet inte är något att ha.

//E

Nejnej, men om man ber dom göra nåt så säger dom: "nja jag vet inte, ska fundera på det, måste jag verkligen??"
:p

PIRU, min hund var visserligen norsk, men hon var jättesnäll och inte nervig öht. Min erfarenhet är att det är just importerna som är skarpa och reserverade, Inte dom norskfödda. Men ni kanske har en helt annan avel i sverige?

Jag känner inte igen helt det ni skriver om dobermann!

Om vi tar Enya först, 7 år i sommar och bara så cool!! Lättlärd som tusan, vill lära sig...om hon tjänar nåt på det, dock är hon inte kräsen så allt utom svamp och salladsblad duger;) Hon är lugn, men inte så som en golden retriver elelr annan soffhund utan tja...lite mer krut i henne när hon sätter den sidan till. Hon sover mer än gärna i soffan för det mesta, och älskar att vara ute i solen och slappa.
När hon var 3 år slutade jag att försöka få henne att gå fot i koppel.... Nu när jag går med henne så går hon fot, så...hon VILLE INTE när hon var yngre:angel:
Hon är barnvänlig, men gillar inte barn, är alltså inte en sån som läger sig hos barnen för att få kela, nej det är bara matte som duger där. För hon älskar att bli klappad och gosad!

Och så har vi då Paddan, elelr jag menar Nadya! Paddan har bara 75% dobbis i sig, resten är labbe, men hon ser mest ut som en dobbis och funkar precis som Enya. Förutom matt hon gääääääärna rymmer till skogs och jagar djur. Hon är aldrig lös pga det. Hon däremot gilalr barn och ligger gärna hos dem och får kel. Hon är lättlärd, nyfiken och lite vildare än Enya, milt uttryckt. Busar gärna, duktig p åatt hoppa, tex över grindarna som finns här för att hon ska hålla sig på en viss sida om grinden. Dock brukar hon befinna sig lite här och lite där så en grind här duger liksom inte.... Hon är förresten 2 år och har lugnat sig jättemycket sedan hon var valp.

Ayla, helsyster till Nadya, är bara 7,5 månader gammal och valpig. Men ändå jätteduktig, hon är med lös ute alltid kommer när man ropar. Senast i dag kom en bil och hon stod så länge hon vågade och kollade bredvid vägen sedan rusade hon i full fart rakt på mig och ville veta om den var farlig:angel: Hon busar alltid, ja förutom när hon sover, och sover gör hon i min säng elelr ovanpå någon av de andra hundarna om de ligger för nära mig, för hon ska vara närmast:D Hon går ju mest lös men koppel funkar jättebra på henne. Tyvärr har hon varit lite rädd för andra människor som yngre sprang hon och gömde sig när det kom någon och skrek i högan sky, fast detta inträffade bara när hon var ute, inne var hon bara lite reserverad. Anledningen till detta har jag mina aningar om.....

Jag har haft Ayla sedan hon var 6 veckor och stödmatat henne eftersom mamman stötte bort hennepga för många valpar och hon föddes som minsting. Trots sin ålder är hon en liten hund, men hon växer säkert till sig.

Att ha mina tre hundar här är itne jobbigt, de är ju en flock och den funkar jättebra, visst är här bus och så, men de är aldrig i vägen direkt. När mammas hund var här pga att hon löpte så höll jag på att få gråa hår!!!! Det märktes att här var 4 hundar och hennes hund snubblade jag alltid över och hon ställde till med en massa.

Mina hundar kan vara ensamma hemma. Enya har aldrig gjort något hon inte får, typ gnagat i ett bord elelr liknande, Nadya har en gång bitit av en sladd och en gång ätit upp 1200 kr för mig, och Ayla välter ner mina blommor.

Mammas hund, 75% dobbis har ätit upp mina glasögon, snott mammas telefon, skäller, ylar, och gnagar i allt hon får fatt i, trots leksaker och ben i oändligthet....

Ska leta upp bilder på voffsingarna!

Det Finns många hundar som är av modell veka och nerviga o tar till lätt skärpa för o lösa sina situationer.
Känns inte igen alls. Min Enya är överhuvudtageti nte vek och bits inte alls.
Jag tycker att det finns några vettiga men det är få. Finns mycket vettigare alternativ raser än Dobermann.

Nämn en vettigare ras.....:p

Ung. den vackraste rasen som finns (bara man slipper se de kuperade stackarna) men ungefär den mest krävande också. Och så är det jobbigt med folks fördomar om stora svarta hundar :smirk:

När Enya var 8 veckor gammal kom en granne till mig fram och frågade
-Åh, vad söt!! ÄR det en tax???

" Nej ditt pucko" var min tanke, men jag fick ju vara artig och säga att det var en dobermann och då tog hon två steg bak och frågade om de itne är farliga.

Har inte haft själv, men känt på relativt nära håll. Trevlig hundras, men mycket intensiv och krävande vad gäller engagemang från ägaren. Ständigt i farten hit o dit. Lite av en "enmanshund" - hälsade på oss utom familjen, men vi var inte så särdeles intressanta för övrigt. De jag träffat har varit mycket vänliga och snälla. Ej alls så "vassa" som ryktet gjort gällande ibland.

Nämn en vettigare ras.....:p

Rottweiler
Schäfer
Risenschanuzer
Airedalterrier
Australisk cattledog
Borderterrier
Malinois (dom som har lite mindre temprament och mer nerver)
Holländska Vallhundarna
Kelpie
Labrador (jakt modellen)
Lapsk Vallhund
Tollare
Slovensky kopov

Ja där har du Schäfer och Rottweiler som slår dom med hästlängder när det gäller samma arbets områden lika med Mallen. Sen dessa 3raser får ju bli Polishundar om dom vill samt TJH försvaret. Sen fryser inte dessa raser så lätt. Så den frågan var lätt o få rätt på.

De flesta av dom Duger långt bättre i bruksarbete än en Dobermann.
Vissa av kan man ju iof inte köra skydd med men det är knappt så det funkar med en Dobbis heller så.

Senast ändrad:

x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWBXhKjM-nkIkHXfoXXA9L-0HLE6XBtc1gfcgrYfHsUvaO5mJnWzEfyfH9bhyNTouKZmAcW-4w3VjGH2bWqhIwj-7pc7CU_m1og

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWDuufHskGPhTYpzd0gN_ADNQU48zwAuaOfF7I1MLPBwjRB6Wkpo37rKUW3tGh5ICrq4mx0fVRFE9cumtncMf0C-D2RGOao2zXg

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWF8PvOtyKGEdFLxTeT2-6Qy4l3jinl90P-9eegZkGptLam-CKQNGTFrgDmHVuuFw_9h_kPRbgDRRlUNkc0YruKUC_KzZNaoQrA

Ayla.

x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWIMahlr0M4zvr1yyhdqsP-od4XmJpq8j8ICQkfpb-wnI_pWoHFD1Zk6pFo5aJe8sEQDQjksl0KsLXEntymAXZydmD20-4glY_w

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWJb49MYrXXz4SZm6qRaQmKBqdgHMDIMGsokW_7qmIi4yv_-QpoE0MFkifVsbEygmwNHtB1QVyr-AuQutMTwhK8ws2oeHufqQxw
Farlig hund! Eller inte!!:p

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWCd6qQF9YqSAkqgfBg8pbwjAA85qm0JZfTh3F7XUilAiCtn3ggB8REKKAbeQ3W0ngRgsKqh6MG1nfKTZKPSJbyNYmINaMMYmOg

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWAyKfa17MJWNcPo-ZFNja3nhByxo4BjIhyM2CbUR_p2RJsig9CAv28GpxCLWdIOXkmPJVAbbh69_cr1NHUq8H4hLvZ4X7cHP8Q

Enya!

x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWOW27iJf-9MroC_d9eK8LvDcvG1Tn0XpF8rMsgPah3kDvZLpyIMOi8RjBAL8OeSHoAiOC2d7mOYrTTKu6VmUsbEvi_tONBCwHA

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWB91k4ziPChot_LyZsw9ukeDgprM9byKBsxB4UYeqrFdC38GJ1VCWVmNzFZMCfEOt9B7NlfhcH0UJ3h04m-vbzjCu9NAQa9pKw

http://byfiles.storage.msn.com/x1pN1mp8dKYgTHb0diaRotuWJ2scj3tx8q-Ru0bJ5R1Msdd5oD3FdR2X9DfPBZB85MngR_GsRyd1gf5sXjjoYIIypWyO_o-ijBaVEV1pMB-iDZjEnBwaSyz-g

Lägger in ett foto på dem var och resten som länkar, ananrs orkar ingen väl se i tråden:angel: De två sista på Nadya har stollan tagit!

Jag är ledsen men jag vet inte hur man "byter" namn på länkarna så de inte är så långa....

Doberman är djäkla roliga hundar, men ack så jobbiga.
Allt går från 0-100.
De lär saker otroligt snabbt, jättekul när man tränar in trick, men de lär sig lika fort att öppna dörrar eller att matte är oupmärksam när hon pratar i telefon.
De agerar fort, bra när man kör inkallningar - men de drar efter harar lika fort.
De är signalkänsliga, vilket är underbart ibland och fruktansvärt frusterande andra gånger.
Det är allt eller ingenting, antingen är de så glada att de nästan kryper ur skinnet men är de arga är de inte "små sura" utan rosenrasande förbannade.
Är det nåt roligt så har man hund som är öveentuastiskt men är det nåt mindre roligt så är det som att motivera en betongsugga.

Men som flera har sagt, det är ytterst svårt att hitta en bra doberman i sverige.

Man får ha ett hårt pannben, för man slår skallen i väggen av frustration ofta. Men åhh vad KUL de är

Jag älskar deras utseende! Så fina! vet dock inte om jag skulle skaffa en om jag köper en. iaf inte som första hund. har fått uppfattning om att man bör vara ganska hund kunnig? eller? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka