Dobermann som stallhund

C

Chough

Sitter o funderar lite på framtida planer när jag ska skaffa en vovve till mig själv. Familjen har ju redan en, men nån gång måste man ju flytta.

Har alltid tyckt om dobermann, mest för att de är så otroligt vackra men också för att det verkar vara en trevlig typ av hund.
Jag kan dock inte så mycket om dem...

Undrar nu hur dobermann passar som stallhund? Alltså vara med när man är i stallet, springa lös, träffa andra hundar ofta etc. Brukar de vara lätta att ha och göra med; rida ut och hunden springer lös utan att springa runt och skälla osv..
Inte så vanligt med dobermann i stallarna, brukar mest vara jack russel och liknande så jag har ingen erfarenhet om dobermann i stall. Hur funkar dom? Är det någon som har en dobermann här och kan berätta lite om rasen i allmänt? :)

Tycker att Du ska titta på "min" ras, beauceronen.. Man har bl.a. använt beauceronen när man en gång i tiden "tillverkade" doberman. Det är en storboskapsvallare från början, går mycket som "gårdvar. Fungerar bra med våra hästar, flera av mina valpköpare har beauceron & häst. / Christer

Jag har en blandras mellan dobermann och rottweiler och hon funkar bra med hästar.
Fast saken e bara den att hon började vara i stallet med mig ganska nyligen och hon blir sex år i sommar.
Så det hade kanske funkat bättre om hon fick vara med hästar och kor när hon var valp.

Jag tycker att du ska satsa på den hundras du tycker om det handlar ju egentligen bara om hur du uppfostrar hunden.
Det är ju du som gör hunden.

Man brukar oftast få höra att man inte ska ha dom som första hund.
Men jag tycker att det handlar bara om hur du formar och uppfostrar hunden till att vara och bete sig bland andra djur.

Satsa på dobermann. :banana:

Hmm beror på vad du har för stall, du kan itne RÄKNA med att en doberman kommer fungera problemfritt i umgänget med okäna hundar, snare tvärtom!Dessutom har de ofta jaktinstinkt, dels så får du ha BRA lydnad på hunden när ni tex är ute och rider och hunden är lös - dels så brukar många stall innehålla kaniner å sånt som doberman gärna sätter lite fart på. Dessutom så kan de ha en nackdel om du har ett kallstall på vintern inte vara så poplulär om hunden måste tillbringa flera timmar där i stillhet(tex i boxen om du rider) Sen är många tyvärr rädda för dem vilket gör att man kan få ett kyligt mottagande på vissa ställen/eller folk.

Doberman är en kanonras och det funkar i de flesta fall att träna sin hund till att funka bra i stallet MEN det är itne den första hundras jag skulle rekommendera som stallhund åtminstonde inte om man är i ett någurlunda offentligt stall.

jag kände världens snällaste stallhund som var en dobermann/rottweiler. men den värsta stallhund jag träffat var också rottweiler(dock inte dobermann)(den hoppade och klängde efter hästarna), så det där med att hunder blir som man gör den stämmer nog...frågan är snarare hur mycket man måst "göra" med en dobermann...Förmodligen en hel del. men går, går det.

Jag har ju en pinscher, som har lämnat tydliga spår på just dobermannen, och min lille kille funkar jättebra i stallet!
Han var med redan från början, och han o hästen är jättebra kompisar. Han sitter i höt som hon äter av, han går under krubban o letar saker som hon tappar när hon äter o han funkar bra ute i skogen, och nu på senare tid även på vägarna.

Om man börjar träna en dobermann att bete sig lugnt och sansat bland andra djur från det att den är valp så brukar det gå bra.
Man ska ju inte uppmana den att jaga utan få den att förstå att man inte jagar andra djur.

Min tik som nu är sex har lite av jaktintresset men jag uppmanar henne inte till att jaga utan jag försöker få henne att förstå att man ska bete sig lugnt och sansat i stallet och det funkar ändå ganska bra.
Fast hon är sex år och träffade sin första häst för 2 månader sen.

En valp går mycket lättare att lära och uppfostra.
Men det handlar också mycket om hur mycket man kan om hundar i sig.
En dobermann är inte alltid en enkel hund.
Det är ju vi människor som oftast gör hunden till antingen aggresivt eller snällt(nu menar jag att den ska vara fullt frisk mentalt)

Man kan få den mest snällaste lilla hunden att bli ett monster.
Allt handlar bara om hur mycket kuskap man har att kunna uppfostra sin hund rätt.

Jag har en doberman, och hon får INTE följa med i stallet! Hon är alldeles för stor och snabb. rider man så springer hon rakt på hästen, det är ju inte meningen, men hon hinner liksom inte stanna i tid.. :o Man kan inte lämna henne ensam i stallet heller, då gråter hon tills man kommer och hämtar henne.

Jag gillar givetvis min hund, men hon är svår. Även om hon är jättesnäll och väldigt smart, så är hon väldigt svårdresserad. Hon gör inget utan att man får bråka med henne, hon VET vad hon ska göra, men vägrar lyssna "bara för att". Så det blir ingen ny doberman för min del, jag är trött på att behöva bli arg för att det skall hända nåt. :smirk: Och hon är inte alls tuff i psyket, har aldrig testat mig eller så. Hon är bara så himla ENVIS!
Dom flesta dobbar jag träffat har haft det här sättet - jag gör inget om jag inte måste, samt varit väldigt kelsjuka och rädda att vara ensamma.

Jag tycker att du ska satsa på den hundras du tycker om det handlar ju egentligen bara om hur du uppfostrar hunden.

Tycker inte det verkar som en god idé.

Man köper den ras som man som ägare kan uppfylla kraven för.

Dobermann som stallhund, kanske men är nog inte att rekomendera..

Den behöver aktiveras en helmassa. Mer än att springa runt på stallbacken.. :)

Har själv en dobbe..

Som enbart stallhund tror jag inte de skulle fungera bra. De är inte alltid lätta att ha i stall då de för det första kräver mycket mer mental stimulans än så.
Dobermann är en ras som i regel inte håller sig nära sin husse/matte när man släpper den lös. Så det rävs ordentlig lydnad när den ska följa med på ridturer. Jaktinstinkten är också något man måste ha i åtanke, för de flesta dobbar har en stor viltlust.

Men får du tag i en öppen dobermann så lätt accepterar nya människor, barn och hundar som du dessutom tränar bruks med så ser jag inget hinder. Tyvärr kan man inte veta hur hunden kommer utvecklas som valp.

Sen jag skaffade min dobermann så är jag glad att jag inte har en häst att åka till varje dag. För han kräver så otroligt mycket tid av mig. Du kan få räkna med att lägga ut 6 timmar om dagen om du får en hund som kräver det. Vissa dobbar klarar sig dock med 4 timmar om dagen.
då räknar jag med promenader, bruksträning och allmän mental träning.

okidoki! Tack för alla bra svar allihopa Nu har jag fått lite att fundera på. :)

Tycker inte det verkar som en god idé.

Man köper den ras som man som ägare kan uppfylla kraven för.

Jag har skrivit det längre upp men du måste ha missat det!
En valp går mycket lättare att lära och uppfostra.
Men det handlar också mycket om hur mycket man kan om hundar i sig.
En dobermann är inte alltid en enkel hund.
Det är ju vi människor som oftast gör hunden till antingen aggresivt eller till ett snällt lydigt djur.(nu menar jag att den ska vara fullt frisk mentalt)

Allt handlar bara om hur mycket kuskap man har att kunna uppfostra sin hund

Jo självklart.

Det håller jag med om, men som du skrev det i ditt sista inlägg
så uppfattade jag att du tyckte att man skulle välja ras efter vad man själv vill.

Mendans jag hävdar och tycker att man skaffar den ras som man kan uppfylla kraven för.

Är uppväxt med dobermann och det är en krävande ras, både när det gäller motion och mental träning. När mina föräldrars dobermann var unghund krävde han rastning/rundor som ungefär var 2 mil långa om dagen. Då var det ren motion. Sen utöver det så minst en timmes lydnads träning eller vad man nu tränar sin hund så att den får använda huvudet. Dobermann är känslig hund när det gäller kyla och drag, de tåler inte att ligga på cementgolv..... Menar inte att en dobermann inte passar som stallhund utan att man inte kan räkna med att den fått sin dagliga motion och träning bara för att den varit med i stallet. Dobbisar är en ras som oftast tycker om andra djur (finns dock undan tag som hos alla andra djurarter). Ta en funderare om en dobermann verkligen är rätt ras för dig, det är en mycket krävande ras. Ring till olika uppfödare och hör om du kan komma och hälsa på, besök utställningar där brukar de olika rasernas klubbar finnas med monter, de kan säkert ge dig lite information. Har själv en Rottweiler nu och det är en ras som passar mig personligen bättre, visst är det en krävande ras liksom dobermann men dock inte lika aktiv. Men vad du än bestämmer dig för så lycka till! :)

Det är ju vi människor som oftast gör hunden till antingen aggresivt eller till ett snällt lydigt djur.(nu menar jag att den ska vara fullt frisk mentalt)

Allt handlar bara om hur mycket kuskap man har att kunna uppfostra sin hund
Suck, det handlar inte om att en doberman är aggresiv eller inte, utan vilka FÖRUTSÄTTNINGAR en hundras har för att passa inom respektive områden.Jag har haft dobermans i ett gäng år(väl fungerande med både folk å fä) och sanningen är den att är man ute efter en "stallhund" finns det hundar som är betydligt bättre lämpade. Som saknar jaktinstinkt,tåligare för kyla och "naturligt" har bättre förutsättningar för att umgås med okända hundar(och tex hundovana människor) och som kräver mindre aktivering och motion för "övrigt". VILL man verkligen ha en doberman går det att lösa med stenhård pli(ett krav från min sida i varjefall) täcken för ev.box väntan och restiktioner för umgänge med okända hundar,folk och skuttiga kaniner MEN det är betydligt lättare att köpa en hudn som har rätt förutsättnigar från början...
visst jag KAN säkerligen lära min golden retriver att valla-men det är lättare att köpa mig en bc om jag vill ha ne vallhund.. :banana:

Håller med dig escodobe.... hunden blir till vad man gör den till.

"hunden blir vad man gör den till" håller jag faktiskt INTE med om. Alla hundraser har oliak förutsättningar för sitt "jobb" annars vore det menislöst att ha olika raser.. en golden är aldrig lika effektiv som en malmut i dragselen, en faraohund lär aldrig vara lika effektiv apportör som en welsh springer spaniel och en pappilon står itne pall fö en räv i grytet som en tysk jaktterrier.

sen komer linjemässiga skilaldner in, vissa linjer är mer hårt avlade på ex hårda hundar, brukshundar,utställning och till sist indeviden

Kanske uttryckte mig lite fel, jag menade att en hund t ex blir aggresiv opålitlig stressad mm om den visstas i fel miljö och handskas utav fel sorts människor. Men visst ligger en stor del i hur individen är framavlad, vilka egenskaper rasen har osv. Men stora ansvaret ligger hos valpköparen, vad de kommer att anväda hunden till, om de kommer uppfylla hundens krav utav motion och mentalträning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar