Dobel´s Cento

Jessica.B.

Trådstartare
Nu är allt bokat och klart. Men nu undrar jag om det är någon som vet hur hans fertil han är.
Har även en treåring som jag skulle vilja andvända D C till men vill inte skicka henne till tyskland så undrar även hur han är på fryst?
Väldigt tacksam för svar.

Sv: Dobel´s Cento

DC har annars en son i Sverige som troligtvis kommer finnas på TAI och AI. Centesimo I heter han.

Jag vill nog ha D C då han är gammal och de inte vet hur länge han kommer att användas.
Men tack så mycket för tipset.

Hej! Tyvärr så är hans fertilitet närmast urusel - både färsk och frusen. Jag hade jättetur och fick dräktigt ett sto med honom på fruset förra året, men då hade jag tur och fick tag på några "gamla" strån av någorlunda kvalitet. Ska man prova med honom bör man nog använda ett väldigt fertilt sto.

Hade själv tänkt använda Cento för nästan 10 år sedan och redan då var hans sperma att betrakta som diskvatten.Trots detta såldes en massa doser och nätet var fullt av förbannade människor som köpt dyr sperma och inte fått dräktigt.Har svårt att tro att sperman är så mycket bättre idag då gamla Holsteinerhingstar inte är direkt kända för sin goda fertilitet tyvärr.Sedan tycker jag personligen att han inte blivit den framgångsrika förärvare man hade hoppats på:grin:

Tack för svar. Då blir det nog ganska tuft att få henne dräktig. Får ha en bra reservplan om hon inte blir dräktig.
Men ibland får man väl chansa då jag tycker att det är en bra hingst.

Hej! Tyvärr så är hans fertilitet närmast urusel - både färsk och frusen. Jag hade jättetur och fick dräktigt ett sto med honom på fruset förra året, men då hade jag tur och fick tag på några "gamla" strån av någorlunda kvalitet. Ska man prova med honom bör man nog använda ett väldigt fertilt sto.

Vad roligt att höra att du fick dräktigt. Vad blev det för något och är du nöjd med ditt föl? Man blir ju lite nyfiken.

Troligen hört det från stationen (dom sticker inte under stol med det) och så är det allmänt känt.

mmmm...säkerligen.
Dock har man ju hört det om olika hingstar men ´då har det också varit olika bud från olika stationer. Har ju hänt hingstar här i sverige som normalt sett har fin sperma men fått en dipp pga infektion el mkt tävling mm

Sen vet inte jag men är det specifikt för just holsteiner att simmarna blir slöa? Det borde väl gälla för många gamla gubbar oavsett rastillhörighet?
Har ingen större koll på Holsteinergubbar men har "hört" det om flera äldre både xx-herrar och SWB.

Senast ändrad:

mmmm...säkerligen.
Dock har man ju hört det om olika hingstar men ´då har det också varit olika bud från olika stationer. Har ju hänt hingstar här i sverige som normalt sett har fin sperma men fått en dipp pga infektion el mkt tävling mm

Sen vet inte jag men är det specifikt för just holsteiner att simmarna blir slöa? Det borde väl gälla för många gamla gubbar oavsett rastillhörighet?
Har ingen större koll på Holsteinergubbar men har "hört" det om flera äldre både xx-herrar och SWB.

Jag har stenkoll på gamla "Holsteinergubbar" och vet med säkerhet att precis som jag skriver är fertiliteten inte så hög.Vad gäller andra raser har jag däremot inte så mycket koll men tex Maraton var fertil upp i hög ålder och det finns säkert andra exempel på SWB hingstar som betäckt med bra resultat trots att de var gamla.Av andra tyska hingstar vet jag att Argentinus var en riktig "krutgubbe".Men trots allt så kan man nog vara rätt övertygad om att Centos spermakvalitet inte har förbättras med åren.

Ok.
Kan det spelat in att Maraton stod på naturligt betäckning i slutet? Kvalitén kanske blir bättre iom att de kanske tömmer bättre då?

Stationen som jag betäckte på (i Holland) betäckte ett 15 tal ston och bara ett blev dräktigt. Så har det varit andra år också.

Det blev ett stoföl. En kaxig tjej som gärna visar bakhovarna... (hans avkommor ska tydligen inte vara helt lätta alltid). Lite tidigt att säga hur hon blir än (sent född), men någon gångartshäst blir det dock inte.

Ok.
Kan det spelat in att Maraton stod på naturligt betäckning i slutet? Kvalitén kanske blir bättre iom att de kanske tömmer bättre då?

Nej kvalitén blir inte bättre av naturlig betäckning, däremot kan dräktigheten förbättras då sperman många gånger inte tål den behandling man utsätter den för vid AI.Nackdelen med naturlig betäckning är förstås skaderisken och smittorisken.

Jo precis, har ju hört talas om att vissa simmare inte mår bra av viss spändningsvätska mm.
Det jag tänkte med naturlig var att dels blir det större mängd ( eftersom det inte delas) och iom det kanske bättre chans.
Plus att hingsten kanske tömmer bättre om det är med ett sto. Typ som att graden av upphetsning och välbehaget blir bättre, men hingstar kanske inte bryr sig i det:o:D

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 897
Senast: Gunnar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 846
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !