Djurägare uppmanas ta höjd för veterinärbrist i sommar

Det blir ett ansträngt läge för Distriktsveterinärerna i delar av landet vissa perioder i sommar. Nu uppmanas djurägare att förbereda sig inför detta genom att bland annat kontrollera hur tillgången på vård ser ut där de bor.

Jag tänker spontant att ett sätt att "ta höjd" är att fylla på stallapoteket. Det är skrämmande många som inte har något stallapotek att tala om utan utan förlitar sig på snabb veterinärhjälp eller att kunna åka iväg och köpa grejer vid behov. Ett annat sätt att "ta höjd" kan vara att se till att man har transporten iordning. Kör man inte så ofta kan det vara bra att kontrollera däck, ljus, bromsar och skick på väggar och golv så att det bara är att lasta hästen och åka om det skulle hända något. Har man ingen egen transport kan det vara bra att höra sig för om det finns någon i närheten som skulle kunna tänka sig att låna ut sin transport och gärna en eller två back-ups ifall den första inte kan. Man kan hänga upp en lista i stallet på olika veterinärkliniker med kontaktuppgifter, öppettider och adress så att man har det lättillgängligt.

Jag tror att man ffa måste vara beredd på att behöva åka iväg med hästarna till klinik i betydligt större utsträckning än man kanske är van vid. Många är nog vana vid att få mindre sårskador osv sydda hemma i stallet men det ska man nog inte räkna med nu.
Precis! Och, läs på vad man kan göra själv vid de vanligaste sjukdomarna/skadorna och vad man alltid ska kolla och kunna uppge innan man ringer veterinären. Läsa på om anatomin så att man kan uppge korrekt var skadan sitter är jätteviktigt för att veterinären ska kunna göra en vettig bedömning. Uppdatera sig på vad som gäller för fång, kolik och de vanligaste sårskadorna t ex. så att man har kunskap och det som behövs för att ta hand om det själv så långt det går hemma och att lära sig att förebygga så långt det går. Ett fånganfall måste t ex. inte kräva veterinär omedelbart om man vet vad man kan göra själv i väntan på veterinär men saknar man kunskap/inte har uppdaterat sig löpande så kan det i en nödsituation bli så mycket värre än vad det är och det helt i onödan. Träna på att lägga bandage av olika slag är inte alls dumt t ex. och vet man vad man kan göra själv i olika situationer och inte ska börja googla och leta säkra källor när man står där med en sjuk/skadad häst så slipper veterinärer också ta tid med att svara på frågor som djurägaren egentligen borde kunna ta reda på själv.

Att lastträna hästen är också ett tips, iaf om man är osäker på hur lättlastad den är eller om man vet att det ofta är problem. Om hästen har svårt att bli lastad i friskt tillstånd lär det inte direkt bli lättare när den är sjuk och har ont.

Man kommer ganska långt med att planera och ringa i tid: är djuret lite hängigt på kvällen och du funderar på om det kanske behöver besök imorgon kollar du djuret direkt på morgonen och ringer på telefontiden, vänta inte till lunch när veterinären antagligen redan planerat dagen. Och vänta inte med halvakuta saker till fredag eftermiddag om det behöver tittas på före helgen.

Ha förståelse för att vaccinationer, hälsointyg och besiktningar behöver skjutas upp om det kommer akutfall. Står djuret på receptbelagd medicin är det bra att boka tid för det innan sommaren, vänta inte tills du gett sista pillret och behöver nytt recept idag. Ska du utomlands och behöver intyg, kolla upp i förväg vad som gäller.

Just akutfallen är ju svåra att planera (kunde man styra dem skulle väl de flesta välja "aldrig") men att ha en plan med telefonnummer till veterinärer och kliniker, kolla att man har möjlighet att transportera, finns medhjälpare/hållhjälp/varmvatten/sjukhage?
Går hästen att leda, lyfta fötter, lasta?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 870
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024