Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Påtal om djur funderar jag mer på vad som händer alla stora besättningar med djur om el och vattenförsörjningen försvinner. T ex en kobonde idag har noll och inga möjligheter att mjölka korna förhand ens ett dygn även om hen på något vis kan fixa vatten för de är helt enkelt alldeles för många. Visst funkar dieselverk ett tag men vad gör man sedan? Vad gör grisbonden när elen och därmed luftväxlingen försvinner? Grisarna kommer fara enormt illa innan de faktiskt i panik dör. Nu kanske det här kvittar för många. De är "bara" produktionsdjur och skulle ju ändå dö förr eller senare men det gör ont i mig att tänka på.

Jag har full förståelse för att människor vill rädda sina djur på alla sätt. Det vill jag med men det faktum att så många djur med stor säkerhet kommer fara väldigt illa tänker jag på mer än om jag och mina djur skulle dra till ett skyddsrum eller inte. Nu är det en ickefråga. Till närmaste skyddsrum har jag en mil ungefär och platserna är så få att inte ens de som bor precis bredvid kommer få plats men ändå. Det är inte bombräder jag är rädd för utan det faktum att vi ska kunna klara oss utan el och vatten på obestämd tid.
 
Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum.
Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall.
Nu har vi bara fiskar så valet är ju enkelt, inte som att man släpar med 4 stora akvarium tills skyddsrummet direkt, men hade vi haft andra djur så hade jag hellre avlivat dem än tvingat med dem till skyddsrum. Det känns som ett enkelt val faktiskt. Dör jag så kan jag ändå inte ta hand om dem.
 
Om nu grannen inte vill utnyttja sin ammunition kan man ju förbereda sig och införskaffa vad som behövs, det är väl inte något större problem.

Sen är inte en kulla det enda sättet att avliva djur.
Som sagt utgick jag från vapen när man nämnde grannen bla då någon skrivit att grannen var jägare. Hade man tänkt avliva på annat sätt så då är det något annat.
Du behöver i övrigt licens om du vill köpa ammunition.
 
Som sagt utgick jag från vapen när man nämnde grannen bla då någon skrivit att grannen var jägare. Hade man tänkt avliva på annat sätt så då är det något annat.
Du behöver i övrigt licens om du vill köpa ammunition.
Jag är övertygad om att grannen både kan införskaffa och förvara några extra kulor mot betalning om denne kan tänka sig att avliva djuren. Det är inte direkt varken dyrt eller platskrävande. Man behöver ju inte skapa problem där det inte finns.
 
Jag skulle inte ens gå ner i ett skyddsrum om jag inte haft hunden, skulle aldrig stå ut ihopträngd med så mycket folk på en så liten yta. Man kan ju räkna med att ganska många av de där människorna kommer vara riktigt jobbiga och jag trivs inte ens med att trängas med vettigt folk.
 
Skyddsrum är inte aktuellt för mig ute i skogen. Vi lär inte bli bombade, men skulle det skita sig blir det att trycka ner alla i jordkällaren. Folk och fä. Barnen först och katterna om det finns tid och de går att hitta.

Jat har mycket svårt att förstå synsättet att sällskapsdjuren ska få hänga med in i skyddsrummen. Det stoppar ju inte vid hundar. Det handlar om katter, råttor, kaniner, marsvin, fåglar, reptiler, illrar fan och hans moster. Ett mindre zoo i värsta fall. Inte säkert och inte hygieniskt och helt omoraliskt att trycka in djur när människor behöver plats.
 
Själv reflekterar jag över de som skriver att deras grannar kan avliva deras djur. Utgår från att de menar att de kan skjuta de åt dem.
Rent krasst skulle jag inte nyttja min ammunition på grannens husdjur när den kan behövas för annat.
Som?

Ser detta dyka upp i trådar på FB att om det skulle bli krig så blir det "inbördeskrig" samtidigt, att då behövs det ammunition för att försvara sig mot giriga stadsbor.

Menar du mot ryssar så står inte en hagelbössa sig mot en kalashnikov.
 
Påtal om djur funderar jag mer på vad som händer alla stora besättningar med djur om el och vattenförsörjningen försvinner. T ex en kobonde idag har noll och inga möjligheter att mjölka korna förhand ens ett dygn även om hen på något vis kan fixa vatten för de är helt enkelt alldeles för många. Visst funkar dieselverk ett tag men vad gör man sedan? Vad gör grisbonden när elen och därmed luftväxlingen försvinner? Grisarna kommer fara enormt illa innan de faktiskt i panik dör. Nu kanske det här kvittar för många. De är "bara" produktionsdjur och skulle ju ändå dö förr eller senare men det gör ont i mig att tänka på.

Jag har full förståelse för att människor vill rädda sina djur på alla sätt. Det vill jag med men det faktum att så många djur med stor säkerhet kommer fara väldigt illa tänker jag på mer än om jag och mina djur skulle dra till ett skyddsrum eller inte. Nu är det en ickefråga. Till närmaste skyddsrum har jag en mil ungefär och platserna är så få att inte ens de som bor precis bredvid kommer få plats men ändå. Det är inte bombräder jag är rädd för utan det faktum att vi ska kunna klara oss utan el och vatten på obestämd tid.
Man är beredd att avliva, men man har som sagt elverk för ett par dygn så man hinner hitta lösningar. Avliva, flytta, se till att det blir luftigt.
 
Våra marsvin är väldigt högt älskade, men i en kris/flyktsituation skulle de behöva avlivas. Det skulle krossa hjärtat på mina kids, och jag vet inte hur jag skulle klara av att göra det. Men vi kan inte släpa runt dem på flykt, både kylan och stressen skulle vara oacceptabelt att utsätta dem för.
 
Ammunition till bultpistol

Jag är övertygad om att grannen både kan införskaffa och förvara några extra kulor mot betalning om denne kan tänka sig att avliva djuren. Det är inte direkt varken dyrt eller platskrävande. Man behöver ju inte skapa problem där det inte finns.
Om många bunkrat jodtabletter och toapapper så tvivlar jag starkt på att inte detsamma sker för ammunition om det börjar bränna. Om det inte blir säljstopp. Jag utgår från att du menar då att dessa personer som förlitar sig på grannen gör upp innan skarpt läge alltså.

För som sagt , skulle grannen komma till mig och vill att jag avlivar djuren med min ammunition i sista stund. Sorry, det sker inte.
 
Som?

Ser detta dyka upp i trådar på FB att om det skulle bli krig så blir det "inbördeskrig" samtidigt, att då behövs det ammunition för att försvara sig mot giriga stadsbor.

Menar du mot ryssar så står inte en hagelbössa sig mot en kalashnikov.
Inbördeskrig har jag inte funderat på.

I övrigt kommer jag ha större behov för ammunitionen till annat utan att ens kriga med det. Men visst kan det i slutändan finnas användningsområde. Kalashnikov är inget prickvapen.
 
Om många bunkrat jodtabletter och toapapper så tvivlar jag starkt på att inte detsamma sker för ammunition om det börjar bränna. Om det inte blir säljstopp. Jag utgår från att du menar då att dessa personer som förlitar sig på grannen gör upp innan skarpt läge alltså.

För som sagt , skulle grannen komma till mig och vill att jag avlivar djuren med min ammunition i sista stund. Sorry, det sker inte.
Jag hoppas de flesta har bättre grannar än så, det är riktigt skrämmande med så egoistiska grannar att de inte kan tänka sig att hjälpa någon i en krigssituation. Det är ju då man behöver gå samman och samarbeta och ställa upp för varandra.
 
Jag hoppas de flesta har bättre grannar än så, det är riktigt skrämmande med så egoistiska grannar att de inte kan tänka sig att hjälpa någon i en krigssituation. Det är ju då man behöver gå samman och samarbeta och ställa upp för varandra.
Eller är den egoistiska att utgå från att grannen ska utnyttja ammunitionen för husdjuret.
Lite samma dilemma som skyddrummet.
 
Jag förstår verkligen att man vill ha med sig sitt älskade husdjur, oavsett om man flyr ner i en källare, till ett skyddsrum eller en tunnelbanestation. Men hur mår djuret i den situationen? Tänk alla hundar och andra djur som blir panikslagna av nyårsfyrverkerier, vilken stress skulle inte de uppleva av ständiga bombexplosioner? Dessutom sitta inträngd i ett mörkt utrymme utan möjlighet att gå ut, kanske i flera dagar. Hur hemskt det än är, så tror jag att det allra mest humana är att låta dem slippa den upplevelsen. Det är ju sådana avväganden man måste göra som djurägare, djurens bästa måste alltid vara i fokus, även i krigstid.
 
Om många bunkrat jodtabletter och toapapper så tvivlar jag starkt på att inte detsamma sker för ammunition om det börjar bränna. Om det inte blir säljstopp. Jag utgår från att du menar då att dessa personer som förlitar sig på grannen gör upp innan skarpt läge alltså.

För som sagt , skulle grannen komma till mig och vill att jag avlivar djuren med min ammunition i sista stund. Sorry, det sker inte.
Men jösses! Du vet väl inte vilken relation andra har till sina grannar. Det är ju möjligt, om det skulle krävas, att man kan byta med nåt. Vi har t ex vatten som inte kräver el att få upp. Kanske har nån extra diesel, traktor, sjukvårdskunskaper…Dessutom finns bult.
 
Jag bryr mig jättemycket om människor i min närhet. Men människan som art bryr jag mig väldigt lite om. Så om folk dör och det räddar djur så tänker jag att det känns rätt vettigt.

Dessutom så har vi människor bara oss själva att skylla (på artnivå alltså). Djuren är helt oskyldiga. Djuren borde skyddas mer än människor.
 
Jag bryr mig jättemycket om människor i min närhet. Men människan som art bryr jag mig väldigt lite om. Så om folk dör och det räddar djur så tänker jag att det känns rätt vettigt.

Dessutom så har vi människor bara oss själva att skylla (på artnivå alltså). Djuren är helt oskyldiga. Djuren borde skyddas mer än människor.
Det här är en sån intressant tanke. Tänker vad skiljer oss då från djuren? Hjärnan? Något annat? Ta tex en groda måste ju tycka att andra grodor är betydligt viktigare än tex en mus? Medan en mus har mer koll på andra möss än vad de har på grodorna.
 
Det här är en sån intressant tanke. Tänker vad skiljer oss då från djuren? Hjärnan? Något annat? Ta tex en groda måste ju tycka att andra grodor är betydligt viktigare än tex en mus? Medan en mus har mer koll på andra möss än vad de har på grodorna.
Vi förstör planeten - det gör inte de andra djuren. Det är som jag ser det största skillnaden och anledningen till att jag tänker att det inte gör så mycket om vi försvinner. Alla andra arter skulle få det bättre i princip. Undantaget de arter vi har domesticerat så pass att de inte klarar sig själva såklart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp