Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Nu handlar det inte om Agda som i panik under ett anfall försöker söka skydd med sin hund utan om folk som sitter i lugn och ro och diskuterar och sprider protestlistor för att tillåta djur i skyddsrum.


Skyddsrummen ska tydligen kunna tömmas och iordningställas på 48 timmar när staten säger till.
Gäller det alla gamla skyddsrum eller har man gjort någon nyinventering av skyddsrum som är aktuella nu?
 
1. Mänskligt liv går före djur. Sorry men så är det.
2. I händelse av krig kommer vi att behöva samarbeta för att överleva som nation. Det kommer inte att finnas tid eller möjlighet att dividera om vilka som förtjänar hjälp mest. Det ligger jäkligt mycket i "Enade vi stå, söndrade vi falla".

Om kriget kommer hit kommer jag inte att uppsöka något skyddsrum, jag bor ute på vischan utan något som är militärt viktigt i närheten (iaf inte i ett tidigt skede). Katten får följa med mig så länge det går, funkar det inte så avlivar jag henne själv.
 
Jag älskar mina djur högt och deras välbefinnande är ett kompromisslöst ansvar jag självmant tagit på mig. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att ta med dem till ett skyddsrum. Människors liv och hälsa går före. Om det skulle gå så illa att krig bröt ut i Sverige så skulle jag avliva dem. Jag kan inte se hur jag skulle kunna ta ansvar för deras välbefinnande i en situation som den ukrainare befinner sig i nu.
 
Ang skyddsrum så finns en översikt här jag gillade:

Vi har ett skyddsrum för knappt 100 personer på jobbet och jag gick genast ner och kollade statusen. Det mesta såg bra ut men så besiktigades det också 2018. Tycker det känns tryggt att ha ett litet hum om hur det ska iordningställas och var saker finns o så. Det är ett av de närmsta skyddsrummen för mig också.
 
Jag älskar mina djur högt och deras välbefinnande är ett kompromisslöst ansvar jag självmant tagit på mig. Däremot skulle jag aldrig komma på tanken att ta med dem till ett skyddsrum. Människors liv och hälsa går före. Om det skulle gå så illa att krig bröt ut i Sverige så skulle jag avliva dem. Jag kan inte se hur jag skulle kunna ta ansvar för deras välbefinnande i en situation som den ukrainare befinner sig i nu.

Jag och kollega med flera katter sa det typ i munnen på varandra. Undra hur fort avlivningsvätska tar slut för det kändes som vettigaste alternativen för oss båda. Sedan NÄR man ska ta det beslutet är ju skitsvårt att veta. Min häst bor på landet men relativt nära en stor motorväg. Och så mycket som han reagerar bara på de veckovisa jägarna året runt samt skyttet på Revinge några mil bort så skulle han nog stressa ihjäl sig snabbt. Ljudet når ju långt på de skånska vidderna och vi har nog allt för nära till kusten/Öresundsbron.
 
Ang skyddsrum så finns en översikt här jag gillade:

Vi har ett skyddsrum för knappt 100 personer på jobbet och jag gick genast ner och kollade statusen. Det mesta såg bra ut men så besiktigades det också 2018. Tycker det känns tryggt att ha ett litet hum om hur det ska iordningställas och var saker finns o så. Det är ett av de närmsta skyddsrummen för mig också.

OBS! Jag tar inte ansvar för eventuella skrattattacker, gubbarna är så gulliga 😅😁
 
Jag och kollega med flera katter sa det typ i munnen på varandra. Undra hur fort avlivningsvätska tar slut för det kändes som vettigaste alternativen för oss båda. Sedan NÄR man ska ta det beslutet är ju skitsvårt att veta. Min häst bor på landet men relativt nära en stor motorväg. Och så mycket som han reagerar bara på de veckovisa jägarna året runt samt skyttet på Revinge några mil bort så skulle han nog stressa ihjäl sig snabbt. Ljudet når ju långt på de skånska vidderna och vi har nog allt för nära till kusten/Öresundsbron.
Precis! Djurens bästa i en krigszon måste ju vara att slippa. Att sitta och trycka någonstans med en rädd människa måste ju vara fasansfullt för dem.
Vi har grannar som kan hjälpa oss med avlivning av både små och stora djur.
 
1. Mänskligt liv går före djur. Sorry men så är det.
2. I händelse av krig kommer vi att behöva samarbeta för att överleva som nation. Det kommer inte att finnas tid eller möjlighet att dividera om vilka som förtjänar hjälp mest. Det ligger jäkligt mycket i "Enade vi stå, söndrade vi falla".

Om kriget kommer hit kommer jag inte att uppsöka något skyddsrum, jag bor ute på vischan utan något som är militärt viktigt i närheten (iaf inte i ett tidigt skede). Katten får följa med mig så länge det går, funkar det inte så avlivar jag henne själv.

Jag tänker nödvändigtvis inte ens i händelse av krig. Jag tycker att det framstår som skrämmande faktiskt att människors liv och hälsa utifrån en del inlägg inte verkar värderas högre.

Säger jag trots att mitt blödiga hjärta alltså ömmar något alldeles EXTREMT för djur, och jag som sagt bara av tänka tanken kan förnimma den brutala ångesten över att tvingas hantera en situation av det slag som diskussionen berör.
 
Skulle aldrig någonsin lämna mina hundar, men kommer inte heller söka mig till ett allmänt skyddsrum. Om man får reda på eventuellt krig lite i tid sätter jag mig i en bil med man+hundar och kör norrut så snabbt det bara går. Tror inte det blir krig i Sverige men har funderat på OM det skulle bli så att man akut behöver söka skyddsrum, är tunnelbanan ett fullgott skyddsrum? Eller är det bättre att gå ner i källaren (utan fönster, där källarförråden finns)? Jag menar alltså om det går flyglarm utan någon som helst förvarning och man måste söka skydd direkt. Bor i Stockholms innerstad.
 
Själv reflekterar jag över de som skriver att deras grannar kan avliva deras djur. Utgår från att de menar att de kan skjuta de åt dem.
Rent krasst skulle jag inte nyttja min ammunition på grannens husdjur när den kan behövas för annat.
 
Själv reflekterar jag över de som skriver att deras grannar kan avliva deras djur. Utgår från att de menar att de kan skjuta de åt dem.
Rent krasst skulle jag inte nyttja min ammunition på grannens husdjur när den kan behövas för annat.
Om nu grannen inte vill utnyttja sin ammunition kan man ju förbereda sig och införskaffa vad som behövs, det är väl inte något större problem.

Sen är inte en kulla det enda sättet att avliva djur.
 
HSVwGkV.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp