Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Ett alternativ är att föreningar tex vissa bostadsrättsföreningar bygger separata skyddsrum till djurägare. Tex Max ett djur per människa. En kanske märkligt grej att göra men tänker att tex i storstäderna skulle nog många uppskatta den möjligheten. Men då gäller det helt nya skyddsrum och inte de som redan existerar. De bekostas då av de boende med djuren i området.
 
Självklart är det en diskussionstråd, har inte sagt något annat. Jag säger bara att en kan ha kontexten i åtanke också. Om en blir provocerad av att jag uttrycker mig hårt så kanske en kan tänka sig att jag i min tur kanske blivit provocerad av att de jag stör mig på i det här fallet gärna offrar mitt och min familjs liv för att de ska ha med sig sina djur i skyddsrummen exempelvis.
Man får väl någonstans också fatta att det handlar om människor i chock, och de kan både göra och säga saker de inte skulle göra i vanliga fall.

Själv skulle jag inte ta upp en plats för någon med mina djur men inte heller lämna dem för att hjälpa någon annan. De är med mig och vill man ha min hjälp är det tillsammans med mina djur.

Edit: Finns förresten inga skyddsrum alls i Tyskland, trots erfarenheten av krig så är en icke fråga här.
 
Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum.
Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall.
Jag vet inte vem som retat upp dig men idag är problemet med skyddsrummen knappast människors husdjur så mycket som deras gamla prylar, de flesta skyddsrum används som förråd i olika form och är helt ombyggda och fulla av förrådsburar och liknande.
 
Fast du tog inte överhuvudtaget upp andra människoliv i ditt första inlägg.
"Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker och ingen av oss andra vill dela skyddsrum med random aggro jycke som går bärsärkargång eller skäller på andra hundar/katter/kameler/whatever och skiter inomhus när det inte går att rasta under ett flyganfall."
Personligen skulle jag mer än gärna stå ut med både hundskall och kamelskit om det innebar att även djuren fick vara trygga. Skulle gärna sitta och snora med mina allergitabletter också.
Finns det däremot inte plats så finns det ju inte plats, jag förstår också att människor i stora samhället går först... men på dig lät det som om det mest skulle vara en olägenhet att dela utrymmet med djuren och att det var problemet.

Nu finns det en del som blir mer än snoriga av djur där det verkligen är en olägenhet att dela rum med djur. Även om alla skulle ge sitt godkännande så kanske någon eftersläntrare inte tål djuren.
 
Mammor och barn är de som ska ha företräde tycker jag. Inte vi andra.
Så nu ska vi göra skillnad på människor också? Vissa är värda att rädda (för att de ynglat av sig) men inte andra? Vart går gränsen, gäller det alla mammor eller bara de med små barn? Ett barn som bara har en pappa ska därför inte få ha sin förälder med sig? Snark, det var ju en fantastisk inställning….

(Bor själv i glesbygd så kommer ändå inte ha en chans att ta mig till ett skyddsrum, men att göra skillnad på människors värde och rätt till liv känns väldigt ofräscht.)
 
I ett av de områden i min stad som har expanderat mest på senare år finns det skyddsrum till 4% av innevånarna. Ca 9000 pers som bor där har jag för mig. Så det är ju försvinnande få som får plats.
 
Så nu ska vi göra skillnad på människor också? Vissa är värda att rädda (för att de ynglat av sig) men inte andra? Vart går gränsen, gäller det alla mammor eller bara de med små barn? Ett barn som bara har en pappa ska därför inte få ha sin förälder med sig? Snark, det var ju en fantastisk inställning….

(Bor själv i glesbygd så kommer ändå inte ha en chans att ta mig till ett skyddsrum, men att göra skillnad på människors värde och rätt till liv känns väldigt ofräscht.)
Barnen är de som i första hand ska skyddas och genom att skydda barnen så skyddas mammorna om det finns plats. Annars bara barnen.
 
Nej, vi sorterar inte människor i skyddsrum, först på plats gäller, om någon vill ge bort sin plats är det en sak, annars är dörren stängd när det är fullt.
Jag förstår att det är en kontroversiell tanke och kanske dumt att dela med mig av den. Tänker bara att andra än jag själv har större behov av ett skyddsrum, dvs barnen. Men det lär nog inte bli så oavsett utan just först på plats som gäller och oavsett lär jag vara alldeles för långsam till närmare skyddsrum
 
Man får väl någonstans också fatta att det handlar om människor i chock, och de kan både göra och säga saker de inte skulle göra i vanliga fall.

Själv skulle jag inte ta upp en plats för någon med mina djur men inte heller lämna dem för att hjälpa någon annan. De är med mig och vill man ha min hjälp är det tillsammans med mina djur.

Edit: Finns förresten inga skyddsrum alls i Tyskland, trots erfarenheten av krig så är en icke fråga här.
Nu handlar det inte om Agda som i panik under ett anfall försöker söka skydd med sin hund utan om folk som sitter i lugn och ro och diskuterar och sprider protestlistor för att tillåta djur i skyddsrum.

Jag vet inte vem som retat upp dig men idag är problemet med skyddsrummen knappast människors husdjur så mycket som deras gamla prylar, de flesta skyddsrum används som förråd i olika form och är helt ombyggda och fulla av förrådsburar och liknande.
Skyddsrummen ska tydligen kunna tömmas och iordningställas på 48 timmar när staten säger till.
 
Tja @Happimess skrev såhär

””För mig är min hund oerhört mycket viktigare än random grannar sju hus bort som jag inte vet namnet på. För mig skulle det betyda oerhört mycket mer att hon fick följa med än att att denna namnlösa granne får följa med. Jag skiter i om taket rasar in på dem. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om taket rasade in på min hund medan jag satt i ett skyddsrum.””

Dvs den hon inte känner får gärna dö istället för hunden. Om jag tolkar det rätt? Annars får du rätta mig @Happimess

Nej då, du tolkar rätt.

Eller alltså - om jag verkligen hamnar i en "rädda grannen eller hunden"-situation så räddar jag hunden. Alla dagar i veckan.

Det är ju dock inte samma sak som att jag skulle stå med hunden I famnen och skrika vid ingången till ett skyddsrum och försöka få med henne. Jag accepterar att jag får stanna hemma med henne.

Men visst, hade jag haft någon allsmäktig bestämmanderätt över närmsta skyddsrum hade jag tagit med hunden. Nu har jag ju inte det så då är det ju ett ickeproblem för grannen.
 
Nej då, du tolkar rätt.

Eller alltså - om jag verkligen hamnar i en "rädda grannen eller hunden"-situation så räddar jag hunden. Alla dagar i veckan.

Det är ju dock inte samma sak som att jag skulle stå med hunden I famnen och skrika vid ingången till ett skyddsrum och försöka få med henne. Jag accepterar att jag får stanna hemma med henne.
Eller så står man där och dividerar med sig själv alldeles för länge och hinner inte längre rädda någon av dem 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp