djävulsklo ifall?

A

attack

de är en i mitt stall som har sån djävulsklo gel, som hon smörjer hästens kotor med va tredje dag innan ridningen för att se om hästen är halt när hon rider?
hon menar att rör sej hästen bättre då så är de nåt fel..

detta kan väl inte vara bra?
om inte annat är de väldigt dyrt.

eller kan man testa att ge hästen detta emellanåt ifall?

kan inte så mycke om sånt här men de är väl nåt man ger när de behövs?

Sv: djävulsklo ifall?

vet inte hur hur det funkar med gel men om man ger av roten i fodret så har studier i tyskland visat att egenskaperna hos djävulsklo är jämförbara med kortison och fenylbutazon, dock utan kända biverkningar. även i england testas den på ett antal veterinärkliniker som alternativ till fenylbutazon.

man ska undvika att använda örten om det finns indikation på magsår eller tarminflammationer. och ska ej användas till dräktiga ston.

jo ja vet men just i förebyggande?
funkar de nånting?
de kan väl knappast bara bra att ge en frisk häst smärtstillande?
de är väl risk att dom överanstränger sej då?

Jag skulle inte använda mig av den metoden, tycker jag att min häst känns ofräsch/halt uppsöker jag veterinär.

Har dock använt mig av djävulsklo (torkad rot)till min häst vid ett par tillfällen, MEN på inrådan av veterinär och i rehabiliteringssyfte.
I stället för butta.
Det är ju smärtstillande så jag skulle inte våga använda mig av det om jag trodde att nåt var fel på min häst, precis som du skriver så kan man ju förvärra en skada om man glatt rider på som vanligt och hästen är smärtstillad..

Verkar ganska korkat. Djävulsklo är en antiinflammatorisk substans som fungerar som NSAID-preparaten (dit bland andra Finadyne och Fenylbutazon (butta) hör). NSAID finns i gelform, framförallt för människor, i form av Zon, Ipren gel m fl. Dessa verkar genom att passera huden och verka lokalt på muskelinflammationer och - enligt indikation i FASS - på ledskador/sportskador. Jag förmodar då att det handlar om sträckningar i ledkapsel och ledband och inte inflammationer i själva leden. Penetrationen av läkemedlet torde inte vara så pass god att gelen förmår maskera en ledinflammation i en häst-kota, vore så fallet skulle man ju slippa alla ledinjektioner i samband med t ex hältutredningar.

Det är inte gynnsamt att behandla med antiinflammatorisk gel så regelbundet och utan någon eg indikation.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 962
Senast: Cambrie
·
L
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2