DIY-tråd för körning :-)

-Catherine-

Trådstartare
Finns det en sån tråd kanske? Jag hittade ingen iaf, så jag tog mig friheten att skapa en :-)

Har ni några DIY-projekt på gång, eller har ni kanske några färdiga projekt som ni vill visa?

Själv har jag just beställt hem spännen till att göra snabbkopplingar till min Zilco Tedex. Eftersom det inte finns att köpa färdiga till Tedex'en, ja då blir det till att göra egna. Till själva remmarna kommer jag att använda bitar av en draglina i syntet.

Bild kommer då jag fått hem spännena och kan sätta igång :-)

Sv: DIY-tråd för körning :-)

Jag jobbar på med mitt projekt, över ett år sen starten och ännu inte klart!

före, skänkt av snälla vänner till familjen som var glada att slippa åka med den till skroten:
rockardfoumlre_zps855d26bb.jpg

efter:
IMG_1009_zps2ab58cd8.jpg

Nya däck, brädor, slipat hela och målat med 4 lager färg..
Min snälla pappa har svetsat lagningar och förstärkningar och sedan bilden togs även en svängel, skackelöglor och bakselsöglor. Så mera målning och sedan ska bara stänk/sparkskivor på!

Mer actionbilder kommer när den är klar! ;)

Mitt projekt, en lös svängel för inkörning, blev precis klart, eftersom min snälla pojkvän överraskade mig med att ta med den till jobbet och lacka den åt mig. Tanken är också att jag ska kunna fästa den i lösa skacklar, däck och så vidare.

1231376_10202180035610412_480262418_n.jpg

1240244_10202180034330380_1445164195_n.jpg

Lödningen är jag jättenöjd med, nu när den är lackad syns den knappt ens!

539766_10202180035090399_385630071_n.jpg

1374042_10202180033210352_1486477549_n.jpg

Dock blev svetsningen inte alls bra, men jag skyller på att det var första gången någonsin jag svetsade mig.

Vilket jobb du lagt ned, den är ju helrenoverad :D
Fint blir det må jag säga, får man se den bakom en häst snart då?

Själv har jag gjort klar snabbkopplingarna nu, men jag har inte kommit mig för att ta bilder på dem ännu, ska försöka komma ihåg att göra det när jag går ned till stallet ikväll.

Men, jag har stuckit emellan och gjort klart ett annat projekt också, som jag faktiskt tog en bild på innan jag bar ned den till stallet:

1377965_10152251949024428_1954818066_n.jpg

En ny kil till mig att sitta på i vagnen :)
Den jag har till den lilla vagnen blev ju alldeles för liten när jag köpte giggen, så då behövde jag en annan. Men snål som jag är så vägrar jag att betala tusen spänn för en köpekil, så det blev till att tillverka en själv.
Kostnad: 210kr :p

Sjukt snygg! vad seriöst jobbat!

Jag fuskade och bad min snälla pappa att svetsa, provad själv på spillbitar istället. Säkrast så för det var ju skitsvårt, man ser ju ingenting!

-Catherine- Nämen tack! jadå, den är redan provkörd några gånger.
Räknar med att jag har ca tre helgers jobb kvar på den, med sparkbrädor, mer målning, dynor (den är ofjädrad...) osv.. Men det lär dröja en stund till för tentaveckan närmar sig, och då har man inte tid att pyssla med roliga grejer längre... :cautious:
Men vilken snygg kil du gjort! riktigt proffsigt!
Funderar på ngt liknande själv med tanke på vinkeln på rockarden....

här var första skogsturen med kärran!
564344_706702599356976_828598031_n_zpsfa962c32.jpg

Delvis KL
Tack så mycket! Jag utbildar mig dock till svetsare, så på så sätt var det inte så svårt för mig. Nästa projekt blir förmodligen en släde.

Ja, en kil vore nog trevligt för din rygg så slipper du sitta så krokigt :)
Men, skulle det inte vara rätt enkelt att bocka skaklarna lite? Det skulle ju balansera upp vagnen så att den kommer i mer vågrätt position.

Jadå, det får man :-)

Först mätte jag hur stor jag ville ha den och gjorde en mall för hur jag ville att sidorna skulle se ut. Sen sågade jag ut bottenplatta och sidostycken i en bit OSB-skiva.
Så började uppbyggnaden av själva kilen. Den gjorde jag i vanlig cellplast som jag skar till i lämplig lutning och tejpade ihop med vävtejp. Detta var den pyssligaste biten eftersom den innebar en massa provsittande-korrigerande-provsittande osv...

När jag var nöjd med vinkel och höjd, då la jag på två lager av liggunderlag för att få det lite mjukt att sitta på. Sidostyckena häftade jag på vanligt skumgummi på, dubbelt på insidan och enkelt på utsidan.
Sedan var det bara att klippa till fuskskinnet, sy ihop och sedan klä sits och sidor med det. Sidorna monterades sedan på kilen med vinkeljärn.

Tidsåtgång, ca fyra timmar :-)

Ja krokigt blir det!

Vi klurade på det, men har ingen tillgågn till gassvets för att värma skackklarna innan böjning, så det föll lite där.. Jag trodde inte heller att det skulle bli en sån tokig vinkel som det blev eftersom den är gjord till större hästar.. Men har kunnat spänna ner den mha selen litegrann iaf..
Nu har jag efter tio lager färg och ha kommit på sjutton saker i efterhand och fått måla om, bara ett lager färg kvar. Så nu får det vara.. ;)

när jag provat dem på hästen kan jag bjuda på bilder på hemmagjorda fårskinnsunderlägg!

Åh tack, helt klart något jag ska försöka mig på att göra! Först ska jag dock få tummen ur och börja göra ett körtäcke till minisen, lovar såklart att komma med bilder sen:)

kl
ett skrittäcke som va för långt på sidorna (jag har suuuuperkorta ben) blev till tre andra saker ^^ Nu kommer vi synas i mörkret förhoppningsvis!
1435_10153407661860114_67682600_n.jpg

1383536_10153407663175114_317515850_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar