Ditt val 2018

Vilket parti ska du rösta på 2018

• Vänsterpartiet (V)

Röster: 34 19,7%
  • Socialdemokraterna (S)

Röster: 14 8,1%
  • Miljöpartiet (MP)

Röster: 5 2,9%
  • Centerpartiet (C)

Röster: 38 22,0%
  • Moderaterna (M)

Röster: 22 12,7%
  • Liberalerna (L)

Röster: 5 2,9%
  • Kristdemokraterna (KD)

Röster: 2 1,2%
  • Sverigedemokraterna (SD)

Röster: 11 6,4%
  • Vet ej

Röster: 30 17,3%
  • Övrigt

Röster: 12 6,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    173
  • Omröstning stängd .

Sporthorse

Trådstartare
Snart är det val igen, den här gånger lär valet präglas av all den turbulens som sker i Europa och världen över.
Hur tänker ni inför valet, vilka frågor är viktiga för er och vad ska ni rösta på?

Jag är medlem i Moderaterna och kommer rösta på det partiet i samtliga val. Funderar dessutom på att engagera mig politiskt i min kommun.
Återkommer med svar på dina övriga frågor :)

Har inte bestämmt mig än .Jag brukar vela fram och tillbaka innan valet men å andra sidan stämmer det sällan det dom säger ändå !

Jag kommer rösta på centerpartiet precis som förra valet. Har även varit aktiv medlem.

För mig är centern det enda alternativet för en socialliberal miljövän som värdesätter en levande landsbygd.

Dock vill jag att man slopar alliansen då både moderaterna och kd klivit alldeles för långt åt höger. C+S+fp regering hoppas och tror jag kommer bli verklighet kanske inte nästa val men åtminstone i kommande val.

Har inte bestämmt mig än .Jag brukar vela fram och tillbaka innan valet men å andra sidan stämmer det sällan det dom säger ändå !
Vilka frågor är viktiga för dig och vad har du för långsiktiga idéer om ett fungerande samhälle?
Om du fungerar ut svaren där så kommer det vara lite enklare att fatta ett beslut.

Jag kommer rösta på centerpartiet precis som förra valet. Har även varit aktiv medlem.

För mig är centern det enda alternativet för en socialliberal miljövän som värdesätter en levande landsbygd.

Dock vill jag att man slopar alliansen då både moderaterna och kd klivit alldeles för långt åt höger. C+S+fp regering hoppas och tror jag kommer bli verklighet kanske inte nästa val men åtminstone i kommande val.
Jag hoppas också att alliansen slopas.

Jag brukar bestämma mig väldigt sent. Jag brukar göra olika test på nätet som ska visa vilka partier som tycker mest som mig, därefter läser jag på de "bästa" partiernas hemsidor för att bestämma mig. Följer även partiledardebatter och håller extra koll på nyhetssändningar i både tv och radio inför val. Just nu känns det dock som att valet är en evighet bort.

Jag brukar bestämma mig väldigt sent. Jag brukar göra olika test på nätet som ska visa vilka partier som tycker mest som mig, därefter läser jag på de "bästa" partiernas hemsidor för att bestämma mig. Följer även partiledardebatter och håller extra koll på nyhetssändningar i både tv och radio inför val. Just nu känns det dock som att valet är en evighet bort.
Oj, det är det som är så farligt. Jag tycker att partierna ska ha viktiga ideologiska ståndpunkter där man inte behöver vela, eftersom det i grunden är så partierna är uppbyggda. Sen är politiker väldigt duktiga på retoriken som gör att osäkra väljare kanske väljer ett parti enbart efter god retorik snarare än ideologi.

Valet är snart runt hörnet, och politikerna spelar redan sina kort för att vinna så många röster som möjligt.

Oj, det är det som är så farligt. Jag tycker att partierna ska ha viktiga ideologiska ståndpunkter där man inte behöver vela, eftersom det i grunden är så partierna är uppbyggda. Sen är politiker väldigt duktiga på retoriken som gör att osäkra väljare kanske väljer ett parti enbart efter god retorik snarare än ideologi.

Valet är snart runt hörnet, och politikerna spelar redan sina kort för att vinna så många röster som möjligt.
Jo, men de där "viktiga ståndpunkterna" tenderar ju att ändras, åtminstone får politikerna det att låta så. Jag är också fullt medveten om att partier består av mycket mer än bara partiledarna, men ger någon partiledare ett allt för uselt intryck så röstar jag inte på det partiet den jobbar för. För mig handlar valet inte heller om att rösta på det bästa partiet, utan det minst dåliga (åtminstone har det varit så hittills).

Vilka frågor är viktiga för dig och vad har du för långsiktiga idéer om ett fungerande samhälle?
Om du fungerar ut svaren där så kommer det vara lite enklare att fatta ett beslut.
Det som känns viktigt för mig är att jag ska kunna bo kvar på landsbyggden utan att behöva beskattas till sista kronan dvs ha råd att ha bilen för det är ett måste för att en klara av att bo här och även att sjukvården fungerar och inte monteras ned som den har gjort .Så det blir väll att vänta och se vad dom har att lägga fram innan valet

Det som känns viktigt för mig är att jag ska kunna bo kvar på landsbyggden utan att behöva beskattas till sista kronan dvs ha råd att ha bilen för det är ett måste för att en klara av att bo här och även att sjukvården fungerar och inte monteras ned som den har gjort .Så det blir väll att vänta och se vad dom har att lägga fram innan valet
Utan att vara för insatt i Centerns partiprogram så låter det som att du borde läsa på lite mer om C :)

Jag har alla tidigare val röstat på MP, men just nu känns de inte lika självklara för mig som de gjort tidigare. Mycket turbulens och ändringar fram och tillbaka.

Idag vet jag inte var min röst hamnar 2018. Däremot vet jag att den inte hamnar hos SD, KD, L, M, eller V.

Jag röstar på C.
en arbetskamrat frågade mig för ett tag sedan varför jag är kvar hos C. Jag svarade att när en ny fråga dyke upp och jag har min uppfattning klar - då stämmer den nästan alltid - när jag kollar - med det som partiet anser. Jag har samma grundvärderingar.

För mig är C det självklara valet om man är för jämställdhet, långsiktig miljöpolitik och migrationsfrågor. Plus en drös andra saker. Men just nu känns de frågorna som de viktigaste.

Jag har ingen aning om vad jag ska rösta, hur man än gör blir det ju inget bättre. Känns bara som pest eller kolera :(

Vet dock att Fi blir det absolut inte.

Blir nog piratpartiet, de skulle behöva komma in i riksdagen så fler viktiga frågor kan tas upp (som de andra partierna glömmer bort), samt lite nytänkt.
Men vi får väl se hur det blir, risken är väl att SD blivit ännu större än sist och de blir det omrört i grytan ordentligt....

Jag har alltid varit sosse men har mer och mer tröttnat på socialdemokraternas politik (speciellt lokalt) och börjat snegla på vänsterpartiet. Tycker att de står för mer socialdemokratiska värderingar än vad S gör.
Jag röstar också på V 2018, inte för att det partiet är ett parti som representerar mig helt och hållet, utan för att det är ett parti som har en viktig roll i samhället och vore katastrofalt att förlora.
Vänstern har drivit fram många riktigt viktiga beslut även som stödparti under den här regeringen, så jag kommer fortsätta rösta på V även i nästa val.

För mig är det viktigt att vi fortsätter betala skatt och slutar med privatiseringen av viktiga samhällsfunktioner. Sverige får inte säljas ut, utan ska fortsättningsvis ägas och styras av oss skattebetalare.

Jag låter mina grundvärderingar styra. Sannolikt en (L)-röst, med viss sannolikhet att det blir en (C)-röst om (L) avviker från socialliberalismen på ett för markant sätt.

Viktigaste frågor? Jämställdhet, europeiska samarbetet, allas lika möjligheter och värde, forskningen, utbildningen och jobben, migrationspolitiken och motverkandet av den växande felriktade xenofobin och nationalismen.

Självklart ska vi ha duktiga entreprenörer som driver framgångsrika företag som utvecklar välfärdssektorn - till exempel.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 730
Senast: Gabby_Ossi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka