Distansrytter för enbart islandshäst?

M

medusa1

Vet inte om jag lägger tråden rätt?
Finns det nån distans gren el tävling för enbart islandshästar? :confused:
Nåt som de lokala klubbarna inom SIF sysslar med?
skulle vara jätteroligt! Nån som pysslar med detta i Örebro län? Kanske nåt att dra i gång med Hrimfaxi
folk. Jag är ganska fäsk med islandshäst så detta kanske är en ovanligt korkad fråga.:o

Sv: Distansrytter för enbart islandshäst?

Vi hade en distansritt för bara isisar på Järva-fältet 8/10-06 (”þolreið”) som det heter på isländska o är fritt översatt.

Gå in på www.flygandepass.se o på distansritt o kolla - kanske kan ni få hjälp i hur man arrangerar med mera därifrån?

// Raggsockan

Vi kan annordna bukedistansritt för islandshästar..=)

:bump: Det och brukstävlingar skulle jag vilja se mer av på islandshäst. Skulle gynna att vi bevarade mer bredd på egenskaperna inom rasen! :bump:

Det och brukstävlingar skulle jag vilja se mer av på islandshäst. Skulle gynna att vi bevarade mer bredd på egenskaperna inom rasen!

TREC är en tävlingsform som kan liknas vid en kombination av distansritt och trail som inom något år antagligen kommer att fullständigt EXPLODERA (tror jag), det stod en hel del om det i senaste islandshästen och jag sitter just nu och filar på en ny informationsbroschyr om tävlingsformen som skall komma ut i samband med Stockholm horseshow (hoppas jag skiver rätt nu).

Tävlingsformen passar verkligen alla typer av hästar och alla sorters ryttare. Det kräver inga flashiga gångarter, men gott "horsemanship" och att man har god kontroll på sin häst.

Det jobbas för fullt med att utarbeta ett svenskt tävlingsreglemente och att skaka fram människor som kan utbilda domare i sverige, och det kommer att behövas MÅNGA! Jag funderar själv på att bli det eftersom jag tycker att det verkar så kul, och känns bra att stötta, jag kommer absolut att prova på att tävla i denna gren också. Sedan om det tas upp av FEIF elle rinte som en speciell islandshästgren tycker jag inte känns så viktigt. Alla raser kan tävla mot varandra på lika villkor.

Jag är medlem i Kongur och vi har haft två TREC tävlingar. Det var jättekul. Vi förenklade reglerna en del så det skulle passa våra kunskaper och deltagarna.

Jag är medlem i Kongur och vi har haft två TREC tävlingar. Det var jättekul. Vi förenklade reglerna en del så det skulle passa våra kunskaper och deltagarna.

Kul! Min klubb på Gotland arrangerade också modifierade Trectävlingar iår och intresset var väldigt stort, och de flesta jag diskuterat saken med verkar mycket positiva och välkomnande inför sporten. Det känns som om det är dags att skapa en gemensam regelbok (det finns, fast på franska!) så att de som vill kunna gå vidare och så småningom tävla internationellt skall kunna göra det. Det finns ju redan EM i TREC och kanske också ett VM?

Vi hade en distansritt för bara isisar på Järva-fältet 8/10-06 (”þolreið”) som det heter på isländska o är fritt översatt.

Gå in på www.flygandepass.se o på distansritt o kolla - kanske kan ni få hjälp i hur man arrangerar med mera därifrån?

// Raggsockan
Tar in posten nu på morgonen o vad hittar man då? Ett helt uppslag i nya numret av ISLANDSHÄSTEN från just denna distansrytt som du var med i. :D Skitkul!!!
Tyvärr så hade intresset varit dubbelt så stort och de fick tacka nej till ca hälften av ekipagen som ville vara med. Men det bör visa att intresset finns och att det är nåt som är värt och satsa på.:idea:

TREC är en tävlingsform som kan liknas vid en kombination av distansritt och trail som inom något år antagligen kommer att fullständigt EXPLODERA (tror jag), det stod en hel del om det i senaste islandshästen och jag sitter just nu och filar på en ny informationsbroschyr om tävlingsformen som skall komma ut i samband med Stockholm horseshow (hoppas jag skiver rätt nu).

Tävlingsformen passar verkligen alla typer av hästar och alla sorters ryttare. Det kräver inga flashiga gångarter, men gott "horsemanship" och att man har god kontroll på sin häst.

Det jobbas för fullt med att utarbeta ett svenskt tävlingsreglemente och att skaka fram människor som kan utbilda domare i sverige, och det kommer att behövas MÅNGA! Jag funderar själv på att bli det eftersom jag tycker att det verkar så kul, och känns bra att stötta, jag kommer absolut att prova på att tävla i denna gren också. Sedan om det tas upp av FEIF elle rinte som en speciell islandshästgren tycker jag inte känns så viktigt. Alla raser kan tävla mot varandra på lika villkor.
TREC Verkar också jätteroligt! Fram för mer grenar/inriktningar med islandshäst. Det är inte alla som har nerver och koll på gångarterna så man passar på ovalbanan men ändå vill göra roliga saker med sin guldklimp.:love: Vet nu att Distans och TREC finns men önskar det fanns i räckhåll och mer utbrett för tex mig som inte kan åka 20-30mil för o få ha kul med pållan.:cry:

Det kommer nog, ta upp det med styrelsen i din klubb så kanske ni kan fixa en tävling hemma hos er? Man behöver "Bara" bra ridvägar och någonstans att lägga en teknikbana. Till en "riktig" tävling krävs veterinärer och utbildade domare, men prova på tävlingar behöver det inte vara svårt att arrangera.

www.islandshastforbundet.se under rubriken Fritid kan man hitta information om TREC.

I trec tävlar verkligen alla hästar på samma nivå. Det är inte säkert att en häst som vinner VM i någon gångartsgren skulle ha en chans mot "Grisepassande Blesi från Skogen", då det som sagt inte handlar om hur snyggt man rider, eller hur flott hästen är. "Bruksridning" är också något som man kan ägna sig åt om man är tävlingssugen. DM i Bruksridning på Gotland i år vanns av en Islandshäst, så hon kommer att tävlas på SM nästa år!

Läs mer om bruksridning här: www.bruksridning.se

Verkar jätteroligt med Trec. Har även fastnat och vill prova westerngrenen Trail. Den är som en del av Trecen.

Har hittat roliga program som man lätt kan omvandla att passa islänningar. Tex tölt mellan 2 punkter i stället för trav.

Det kommer nog, ta upp det med styrelsen i din klubb så kanske ni kan fixa en tävling hemma hos er? Man behöver "Bara" bra ridvägar och någonstans att lägga en teknikbana. Till en "riktig" tävling krävs veterinärer och utbildade domare, men prova på tävlingar behöver det inte vara svårt att arrangera.

www.islandshastforbundet.se under rubriken Fritid kan man hitta information om TREC.

I trec tävlar verkligen alla hästar på samma nivå. Det är inte säkert att en häst som vinner VM i någon gångartsgren skulle ha en chans mot "Grisepassande Blesi från Skogen", då det som sagt inte handlar om hur snyggt man rider, eller hur flott hästen är. "Bruksridning" är också något som man kan ägna sig åt om man är tävlingssugen. DM i Bruksridning på Gotland i år vanns av en Islandshäst, så hon kommer att tävlas på SM nästa år!

Läs mer om bruksridning här: www.bruksridning.se

:bow: Tack Moli! Nu vet jag vad jag skall sikta in mig på med mina pärlor! Men de är inte så gamla så det tar ett tag innan man kan vara med... ;)

Gud vad spännande!!!
Måste bara prova både distans för islandshästar och TREC!!!:bump:

/EnWisa

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Islandshäst Någon som har gjort det (eller bara har lite koll)? Syftar då inte på Sverige heller, utan någon som jobbat utomlands, i nåt annat land...
2
Svar
25
· Visningar
5 620
Senast: zassoo
·
N
Distans Hej alla! jag fick en ide´igår om att försöka fixa ihop ett "träningsläger" (1 dags) för distansryttare/ryttare. inga hästar med, dvs...
2
Svar
32
· Visningar
2 543
Senast: Nattuggla
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka