Distanshäst

L

Lovizz

(hoppas på rätt forum..:))

Vad skulle ett rimligt pris för en bra distanshäst kunna vara skulle ni säga?
ex. arab med 1220 godkända kilometer?

Sv: Distanshäst

Svårt att säga med så lite information. Ålder, ras, kön, skadehistorik, temperament, olater m.m spelar ju alltid in. Du verkar ha hittat en speciell häst eftersom du preciserar antalet km. Vad vet du mer om den?

hehe..jag har köpt min travare (med utrustning) för 7000kr..dock ej startad distans så det går ju absolut INTE att jämföra med.. :angel: . men hon är perfekt för denna gren :love:

hm.. araber i allmänhet finns både för 20-30.000kr och upp till 80-150.000kr. svårt att säga vad just denna är "värd"..
..vad som är rimligt kan ju också variera med plånboken..

vad vet du om hästen, och vad har ägaren satt för pris..?

hihi, var lite försiktig med att lägga ut mer information ifall ev. säljare skulle läsa detta..:D men, men den risken tar jag nu:

Arabvalack född 1994
155 cm i mankhöjd
Tävlad framgångsrikt i distans och grundriden i dressyr (går stadigt i form i skritt, trav och galopp), trafiksäker
Snäll och känsilg
Står i en större stad

Anledningen att jag frågar om er åsikt gällande pris är att jag tycker att försäljaren till hästen tagit ett regält överpris..

Det tycker då inte jag!

hade han varit yngre så hade man kunnat begära mkt mer! men är han utan skador och allt så tycker jag inte det är mkt pengar!

Jag tycker då inte att det är ett överpris.
Hästen har bl a en DM-vinst i bagaget.
Förutsatt att hästen reser, övernattar och äter bra inför och på tävlingar, så är den bra som läromästare om man tänkt rida distans.
Stämmer det sedan att den går stadigt i form i alla gångarter så tycker jag att priset överensstämmer med det du får.

Jag tycker överlag att distansryttare bör ta betalt för det jobb de lagt ner på sina hästar. Att få en trygg häst som vet vad tävlingen går ut på och som gått fler tävlingsmil vilket visar att den håller för distansritt, tar några år.

I övriga discipliner förstår man vad det är värt att få en hopp-, fälttävlans- eller dressyrhäst som man med detsamma kan börja tävla på och lära sig av, och då betalar man för det även om hästen inte har kapacitet för eliten i framtiden.

hihi, var lite försiktig med att lägga ut mer information ifall ev. säljare skulle läsa detta..:D men, men den risken tar jag nu:

Arabvalack född 1994
155 cm i mankhöjd
Tävlad framgångsrikt i distans och grundriden i dressyr (går stadigt i form i skritt, trav och galopp), trafiksäker
Snäll och känsilg
Står i en större stad

Anledningen att jag frågar om er åsikt gällande pris är att jag tycker att försäljaren till hästen tagit ett regält överpris..

Jag såg också den annonsen och jag tyckte den var för dyr för mig s a s, men inte för dyr rent allmänt. Araber utan några som helst tävlingsmeriter säljs för 30-40 000, så varför ska inte en arab med rejäla distanstävlingsmeriter kunna sälja för 60 000?

Och jämför med vad man begär för halvblod bara för att dom har hoppat lite :eek:

60.000kr låter som ganska rimligt för denna häst. hade säkert kunna lägga på 10-20.000kr om han varit ett par år yngre också :angel:
vill man ha en häst som tävlat (med framgång) redan när man köper den, så kostar det också...

och ja..araberna är billiga jämfört med t.ex. halvbloden!

om det sen känns billigt för en själv, det beror väl också på hur mycket man har råd med. men har man, som jag, en ekonomi som håller ihop med vissa marginaler, men inte kan kasta fram så pass stora klumpsummor. då får man sänka sina krav, helt enkelt, och göra mer jobb själv innan man kan dra ut på tävlingarna..

Senast ändrad:

60.000 för det du beskriver tycker jag inte alls är dyrt. Under förutsättning att hästen är frisk förstås.

Jag vet inte vilken häst det är eftersom jag inte kollat annonserna annat än på Hästnet och där finns inget som stämmer överens...

Tycker absolut inte att det är för dyrt! Araberna ligger lågt jämfört med halvbloden. Man måste få betalt för en utbildad häst!

Nu har jag tittat och hittar inget bland annonserna här på buke heller som överensstämmer med texten ovan.

Nåväl, skulle jag ha en frisk häst som är 14 år och välutbildad och har gått bra på distansen skulle jag inte sälja den för mindre än 60

*knapplån*
Den hästen ni diskuterar är min gamla tävlingskompis :)
Säljs som allroundhäst pga ägarens personliga skäl som det står i annonsen, sägas ska att jag sålde den för att den inte skulle gå några längre distanser då han helt enkelt tappat lusten. Men vilken go häst ;) men mer kan jag inte skriva om det för då blir det reklam och det får man ju inte skriva här...

Tycker att det är intressant med att kika på olika prissättningar på hästar, vad man kan begära för si och så ridna eller tävlade hästar... Och tycker iaf att det är svårt att värdera hästarna, oavsett ras när man ska sälja eller köpa för den delen...

Tack för alla svar och synpunkter!

Medger att jag kanske var lite snabb i mina utlåtande ang. pris då jag inte varit i kontakt med säljaren + att det inte står såå mycket i annonsen.

Anledningen att jag reagerade över prissättningen är helt enkelt att jag köpte min egen arab för en betydligt mindre summa även om båda hästarna verkar vara i samma "klass" så att säga.:D

Men han verkar verkligen vara en toppenhäst!::D synd att man inte ska köpa häst förrän nästa sommar...:angel:

Tycker att det är intressant med att kika på olika prissättningar på hästar, vad man kan begära för si och så ridna eller tävlade hästar... Och tycker iaf att det är svårt att värdera hästarna, oavsett ras när man ska sälja eller köpa för den delen...

ja inte är det lätt!
intressant är också hur priserna kan variera. har hästen gått ett par CR med bra resultat, blir h*n "plötsligt" mycket mer värd än hästen som är tränad för distans men ej startat något. (observera detta är exempel).. jag hade bestämt mig för att min prisklass var en (hel och fräsch och trevlig) ridtravare. när jag tittade på annonser hittade jag faktiskt flera travare som såldes för 15-20.000kr, med vissa distansmeriter (inte superhöga, men iaf ett par 4-5mil CR med bra tider) och bra kondition. medan massor av andra såldes (hyfsad kondition, ej meriter i annat än traven om ens det) för 2000-4000kr. (återigen, detta är exempel. tar travarna, eftersom det är det jag kan relatera bäst till). min dam köpte jag för 7000kr (med sadel m.m. m.m., hästen i sig kanske var 5000kr av priset); inga bra meriter i travet (sprang in 5000kr, kostade i starter 10.000kr..hehe..), inriden sen ett par år men dålig kondis och muskler...(dock myycket häst för de pengarna, känner jag nu när hon är vältränad och vi känner varandra). alltså väldigt stor skillnad i prisklass beroende på hur mycket träning o.s.v. ägare lagt ner.

Jag tycker överlag att araber är väldigt billiga. Det gillar jag när jag ska köpa, men ogillar i framtiden om jag skulle behöva sälja ;)

Ju dyrare araber blir desto mindre behöver man försvara dem, kanske... Jag tycker i alla fall inte att det låter som ett överpris.

*knapplån*
Säljs som allroundhäst pga ägarens personliga skäl som det står i annonsen, sägas ska att jag sålde den för att den inte skulle gå några längre distanser då han helt enkelt tappat lusten. QUOTE]

Min bedömning är att detta, sammantaget med hans ålder, innebär att om TS söker distanshäst att tävla, så är han tämligen ointressant, helt oavsett priset. Vill hon ha en trevlig kompis, som ibland hänger med på någon ritt, verkar han däremot vara ett riktigt fynd

Jag har ridit distans pp 33 med min travare på 17 år han klarade puls vet besiktning. Inga problem med det har ägt honom 1 år . Visste inte mycket om honom mer än han hade skrotat i hagen i alla år.
Har ridit honom i skogen 3 till 4 dagar i veckan med blandad ridning klättring mm. Jag hade lätt kunnat rida han 5 mil han hade mycket mera att ge. Och han kostade inte många kronor.

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 848
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 410
Senast: Strandad
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad jobbar du med, egentligen?
  • Hemmasittare
  • Pusseltråden