Distans i OS?

neywaz

Trådstartare
Någon som vet om distansen kommer bli en OS gren till Peking 2008? Har hört det förut att det skulle bli det, men nu verkar det vara svalt? Kanske för att detta OS precis är över?

Sv: Distans i OS?

Det tror jag inte med tanke på att fälttävlan får kämpa med näbbar och klor för att hålla sig kvar överhuvudtaget...

Jag vet inget om detta, men min personliga åsikt är OS skulle klara sig bra utan ridsporten. (och tvärt om).

Jo vissa tävlingsgrenar kan ju bli för svåra i OS och då tycker jag iofs också det vore bättre att distansen 160 km inte var en OS gren. Men gör de om sträckan till 2x100 så vore det kul. Under förutsättning att alla som klarat sig godkänt dagen innan går vidare förståss, och inte bara de bästa.

Men nu är jag nyfiken på om det blir OS i distans. Och förresten också på om de tänker ändra reglerna för vm etc från 160 km till 2x100. :cool:

fälttävlan klarade sig kvar pga distansens dödsfall vid VM tyvärr men den enas död......

Nej det kan du glömma , det kommer aldrig hända. Fälttävlan fick ta bort sina distanser på OS för att det blev för dyrt så att då anordna riktig distansritt tror jag knappast är aktuellt

Men hur finansieras de olika grenarna då? Det finns ju riktigt, riktigt rika distansmänniskor (shejkerna) som inte verkar dra sig för att lägga pengar på allt möjligt. Och eftersom de vinner "allt" inom distansen, så kanske de skulle gå in och betala en stor del av kakan. Men det kanske inte går till på det viset.

Det var ju egentligen tanken efter vad jag har förstått att distansen pga sina rika araber skulle pumpa in lite pengar i ridsporten men efter dödsfallen vid VM så blev det liksom halshugget för att bli en OS gren då.
Hade inte dom hästarna dött vid VM skulle nog distansen kommit in i OS och fälttävlan förmodligen åkt ut. Nu får fälttävlan iallafall en chans till i Peking sedan tror jag faktiskt att den åker ur. Det blir asdyrt att bygga terrängbanor i länder där ingen någonsin kommer att använda dom mer, som tex Athen och inte minst Peking och några superrika araber och shejker finns inte i fälttävlan (tyvärr)

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju just det som är det fiffiga med distansen att det inte behöver byggas några arenor eller några speciella banor.... Vi rider ju som bekant ut i naturen och baonorna varierar efter hur det är där!
Kina har säkerligen områden där det skulle gå att lägga distansbanor, så ett argument att det är för dyrt med arenor som ingen senare använder håller ju minst av allt för distansritt!

Tror jag säkert men så vad det dom där hästarna som dog.

Det var ju en fälttävlanshäst som dog på VM i år också.

Oavsett vilken gren så är det jättetrist när nån dör...

Det var därför jag tänkte på att distanssträckan 2x100 vore bättre då kan man inte "köra slut" på dem på¨samma sätt som på 160 km.

Camilla :idea:

Det var det jag också hört...har för mig att jag läst det någonstans, typ i tidningen ridsport eller på svrf hemsida för några år sedan (kanske ett eller två år sen) Är långt ifrån säker men har det i bakhuvudet om ett distans OS 2008

Nej Vm var inte i år utan för 2 år sedan, där dog ingen häst. Vid förra årets EM dog en häst och vid detta OS fick en häst avlivas senare på kvällen. Men jag har aldrig påstått att fälttävlan är en poppis gren hos OS folket :crazy:

Men dom vill inte ha en gren TILL som hästar dör i , jag är tveksam till att OS kommer rymma en hästgren till, dom vill inte ha varken dressyr eller ft egentligen och efter hoppningens 3 allvarliga skador ligger inte hästgrenarna direkt på önskelistan direkt.

neywaz skrev:
Det var det jag också hört...har för mig att jag läst det någonstans, typ i tidningen ridsport eller på svrf hemsida för några år sedan (kanske ett eller två år sen) Är långt ifrån säker men har det i bakhuvudet om ett distans OS 2008

Som distans VM senare tog kål på...

Liknande trådar

Fritid Nu är det bara 4 dagar tills de första tävlingarna smyger igång, 6 dagar tills den officiella invigningen 🎉 Har ni börjat OS-peppen...
42 43 44
Svar
877
· Visningar
27 478
Senast: Zpunk
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 706
Senast: mars
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 590
Senast: Capybara
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka