Dissociation? Derealisation?

Tuvstarr

Trådstartare
Vilken konstig upplevelse jag precis hade.
Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick lite hit och dit som de brukar. Jag har haft en ganska händelserik semester, så lite allt möjligt ploppade upp i minnet.

Men mitt i allt var jag inte säker på om jag drömde eller om världen var verklig. Jag tyckte mig komma ihåg ett flertal drömmar jag drömt de senaste veckorna, både detaljer och också känslor och händelseförlopp. Men jag är inte säker på att jag faktiskt drömt de här drömmarna tidigare, eller om det var något som hände i mitt sinne nu. Det här pågick i kanske en halvtimme, till och från, innan det blev så obehagligt att jag insåg att nu måste jag ta mig ur det, och gick in och lade mig i soffan.

Det kändes skrämmande, som om jag höll på tappa kontakten med verkligheten, samtidigt som det var intressanta och ganska trevliga drömmar.

Jag har en gång blivit hypnotiserad, det gick ytterst lätt och jag kom i djup hypnos. Det var däremot en trevlig upplevelse, där hypnotisören ledde mig igenom förloppet. Det här kändes lite liknande, förutom att det var som om jag höll på tappa bort mig, då ingen ledde mig framåt igenom det som hände.

Då jag googlar hittar jag inte riktigt något som beskriver det samma, men någon typ av dissociation verkar vara lite liknande. Vad var jag precis med om?
Nu då jag ligger i soffan med tv på och djuren pysslande kring mig känner jag mig helt normal igen.
 
Det låter som dissociativa symtom utifrån det du beskriver. Precis som du är inne på så är ex. hypnos ett tillstånd av dissociation liksom att dagdrömma, vara ute och gå och inte veta/minnas hur man kom hem eller vara innesluten i en film etc.

Förstås kan det kännas konstigt och skrämmande med avtrubbning, förvrängda sinnesintryck och overklighetskänslor kring sig själv eller omvärlden. Men något som kan vara bra att veta är att de allra flesta upplever dissociation (i någon form och i olika grader) någon gång livet. Stress av olika slag och/eller många sinnesintryck på kort tid kan ofta vara en utlösande faktor.

Om liknande störningar sker återkommande och ofta eller om du tycker att din vardag och hälsa påverkas negativt, kan det vara bra att få hjälp från ex. VC alt. psykiatrin. Säkerställa att det rör sig om dissociation. Det finns sätt att lära sig sina tidiga tecken på dissociation och vilka situationer som bidrar för att kunna förebygga eller bryta en dissociativ episod :)
 
Det låter som dissociativa symtom utifrån det du beskriver. Precis som du är inne på så är ex. hypnos ett tillstånd av dissociation liksom att dagdrömma, vara ute och gå och inte veta/minnas hur man kom hem eller vara innesluten i en film etc.

Förstås kan det kännas konstigt och skrämmande med avtrubbning, förvrängda sinnesintryck och overklighetskänslor kring sig själv eller omvärlden. Men något som kan vara bra att veta är att de allra flesta upplever dissociation (i någon form och i olika grader) någon gång livet. Stress av olika slag och/eller många sinnesintryck på kort tid kan ofta vara en utlösande faktor.

Om liknande störningar sker återkommande och ofta eller om du tycker att din vardag och hälsa påverkas negativt, kan det vara bra att få hjälp från ex. VC alt. psykiatrin. Säkerställa att det rör sig om dissociation. Det finns sätt att lära sig sina tidiga tecken på dissociation och vilka situationer som bidrar för att kunna förebygga eller bryta en dissociativ episod :)
Tack, det var så olikt allt jag upplevt tidigare. Jag drömmer vanligtvis massor, ibland med viss grad av medvetande, och dagdrömmer mest hela tiden. Men att i helt vaket tillstånd gå in och ut ur drömmar på det här viset var helt nytt. Lite häftigt egentligen så här efteråt 😲

Jag är inte speciellt oroad för den psykiska hälsan, och jag tycker att allt som har med medvetande och drömmande att göra är väldigt spännande egentligen. Märkligt bara hur det kom från ingenstans.

Många sinnesintryck på kort tid, som du säger, en del lite omvälvade, har jag absolut haft. Så kanske är jag lite mer lättpåverkad än vanligtvis.
 
Tack för tråden - det låter som min värld (jag har under hela livet ofta upplevt förändrade sinnesintryck och -mentala tillstånd) men jag visste inte att det fanns ett begrepp för det. Nu vet jag. ☺️ 🙏
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 712
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 990
Senast: tott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 748
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp