Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Några siffror nämner jag inte här.
Men han kör in såpass att han kan leva på det, han "åker inte runt och skor" utan skor bara åt ett fåtal vänner.

Immer
aha, men jag gissar på runt miljonen då eftersom han lever på det

Då borde han ju känna till att det inte behövs några långa ryggar i travet längre... som det troddes på -60/-70 talet.

Du får tolka mitt inlägg hur du vill såklart, men den var tänkt som ett skämt eftersom det faktiskt "lät" på det du skrev som att du menade det även om jag förstod att du inte gjorde det.
Bra exteriör är ingen orsak att inte få spänningar.

Sorry jag uppfattade det inte som ett skämt:o

Jag har aldrig påstått att hans exteriör kan rädda honom från spänningar, jag har enbart tagit upp hans exteriör eftersom det är många som anser att ryggproblemen kommer av att alla travare har dålig exteriör.

Har jag analyserat din ridning? Var när hur?!:crazy:

Jag uppfattade det som analysering när du skrev:

Din häst har spänningar. Inte bara travare som får det heller. BASTA!
Sen så var det ju det där med att travare är väldigt känsliga, sitter du och spänner dig när du rider är det inte konstigt om kusen gör det, då får den också svårare att bli av med eventuella gamla spänningar. Sen en tänkvärd sak: Varje gång man tar ett tygeltag bakåt eller överhuvudtaget ett tygeltag som varar mer än 0,5 sekunder skapar man en spänning i hästens nacke. Ligger det minsta lilla blockering i ryggen kommer den känna av det och spänna sig även i ryggen.
.

Och som jag skrev tidigare så handlar inte den här tråden om min häst utan travhästars ryggproblem överlag, jag använder bara honom som exempel.

VILL man verkligen få bort spänningar är det väl bra att få idéer om vad det kan komma ifrån?

Jo visst är det bra att få idéer om vad det kan komma ifrån, men nu har ju inte min några större problem längre så där behöver jag inte några idéer utan jag är mer nyfiken på sambandet eftersom det verkar vara ett utbrett problem och när folk kommer med, i mitt tycke, för enkla lösningar som i alla fall talar emot min hästs fall då använder jag honom som ett motargument och inte för att få hjälp.

Jag har läst igenom hela tråden som hastigast, ja. Lite skumt att travare inte har samma symptom som din måste jag säga, jag har varit med om åtminstone 3st som fått spänt på bakre delen av ryggen när det blir kallt

Men hallå det är ju det hela tråden handlar om, att min får travare har samma symtom som alla andra och det är ju det jag vill hitta den gemensamma nämnaren i, om det finns en sådan!

Vissa av svaren är: Ja men travare har ju så dålig exteriör så det är väl inte så konstigt, jo men om min nu inte har dålig exteriör, varför får han då ont som alla andra?!
Andra svar är, jo men dom har helt andra muskler eftersom dom är tränade för att springa fort. Men min är ju inte travtränad?!
Eller många travare har för smala sadlar?! Min har extra vid i bommen på sin sadel?!

Alla har ju rätt att komma med svar men jag har ju oxå rätt att komma med motargument när jag tycker att dom inte håller. Mina motargument bygger ju på mina erfarenheter av, i första hand min häst, en del av svaren stämmer säkert på vissa hästar men jag måste ju utgå ifrån min häst när jag svarar. :bump:

Tråkigt att du har träffat på såpass "förstörda" travare.

Dom flesta travare jag träffat (de har även gått på travet, mitt sto tex tävlade på travet i 2 år innan hon kom t mej) har varit extremt rörliga men också extremt känsliga vilket mycket lätt kan orsaka spänningar.
Problemen blir ju inte bättre av att det är många med för lite kunskap (alla vet att fullblod från galoppbanan endast är ngt för mkt rut ryttare varför inser folk inte att samma sak borde gälla travare?) köper travare bara för att dom är billiga.

"Rörligheten" består oftast i att de vrider sina höfter mycket när de rör sig. Vilket helt klart är en grej man bör träna bort. Överrörlig skulle jag inte kalla det eftersom de oftast brukar vara stela i övrigt till spänningar släppt och de blivit lite smidigare. Håller med om att "köpa travare bara för att det är billigare"-delen, det är mest osmart. Jag har fått en travare gratis och köpt en annan (priset slutade på 4500:- efter nedprutande då det visade sig att kusen var ofräsch) och det hade blivit bra mycket billigare att ha en häst på foder eller köpa en häst utan problem.
Skulle man räkna på vad alla behandlingar och extrautgifter hade kostat skulle det säkert vara uppe i närmare 100000:- totalt.

Dessa hästar, mer än några andra, ställer krav på kvalificerad och systematisk uppbyggnad och omskolning om det ska bli hållbara och njutbara ridhästar av dessa.
Tyvärr är det ju, som sagt, alltför få som besitter denna kunskap, de som gör det köper oftast andra hästar än travare, vilket bara bidrar till travarens dåliga rykte.

Är man otålig ska man inte skaffa travare, så sant! :p
Och ska man få ut något av det utan att förstöra hästen måste man vara mycket ödmjuk och realistisk, det finns nog inet många ryttare som skulle klara det annars. Men det beror såklart på hur hästen är fysiskt, kanske dumt att utgå från att alla är trasiga :crazy:

Så stelheten i en häst beror oftast på ryttaren, kanske är travaren känsligare för fel hos denna än andra hästar?

Stelheten i f.d. travare KAN bero på ryttaren men oftast inte. Dock beror det på ägaren om det kommer försvinna eller inte.

Kan ju inte va lätt att va avlad och tränad för en sak och sen plötsligt lära sej nya konstiga saker man eg inte har nån större fallenhet för men man försöker så gott man kan ändå (för DET GÖR travare) trots ev. obalanserad/orutinerad/okänslig/ ryttare...

Det där med avlad för en sak håller jag inte med om, men tränad för en sak och ska sen skola om. För omskolning tar mycket längre tid än nyinlärning vilket nog de flesta seriösa är medvetna om redan. Helt seriöst tror jag inte det brukar vara obalanserade ryttare som är problemet för ryttare blir mer obalanserade om hästen är det = det är utbildningen det sitter i. Sätter man igång och travar och galopperar tidigt i utbildningen kommer hästen inte ha balans, för den har inte tekniken och musklerna till det. Liksom Djurjouren skrev så kräver travare ofta MYCKET skrittarbete och eventuellt arbete från marken innan de lärt sig rätt teknik och fått balans. Ryttare gör oftast bara sig själv och hästen en otjäsnt genom att i det läget öva trav och galopp.

*allmänt riktat*
Sen en grej som jag alltid kommer att tänka på i travar-diskussioner:
Hur länge har halvblod blivit avlade för ridning? sen 30-talet eller nåt i den stilen? När började man avla fram travare från fullbloden? Typ början av 1900-talet?
Hur stora skillnader hinner det egentligen bli på den tiden?
Jag menar, är fullblod dåliga ridhästar skulle man inte avla in dom i halvbloden, travare och fullblod är väldigt lika exteriört sett. Och halvblod var inte för så länge sen körhästar som skulle vara låånga i kroppen :crazy:
Jaja, hästar som hästar. Det är ok om man tycker varmblod har "dålig exteriör för ridning" det har trots allt alla hästar mer eller mindre och jag håller med om att grövre hästar i regel passar bättre.
Det är just när man börjar jämföra med halvblod och liknande raser förvirringen uppstår för mig, för de är INTE optimala "ridraser" för mig :p

Precis, jag måste ha missförstått dig eftersom det lät för mig som att du också tyckte att travares "fel" berodde på exteriören. Jag är av nästan tvärtom åsikt, att de flesta exteriöra fel snarare beror på felträning och/eller spänningar. Med tanke på hur de jag haft förändrats exteriört genom behandlingar.

Det är just när man börjar jämföra med halvblod och liknande raser förvirringen uppstår för mig, för de är INTE optimala "ridraser" för mig :p

Där håller jag definitivt med dej! Halvblodet är ju ursprungligen en vagnshäst vilket märks på att den har bra påskjut men sämre bärighet än hästar som alltid har varit avlade för ridning.

Dumheter! Halvbloden har inte enbart varit avlade för körning, det finns/fanns vagnshästar likväl som det finns/fanns ridhästar! Var tror ni att kavalleriet fick sina hästar från och tror ni att det var något som hux flux dök upp under 30-talet för att sedan dö ut lika fort? :eek: Det svenska halvblodet var dessutom en ädel och högställd häst vid förra sekelskiftet, inte olik dagens ideal, innan det avlades in tyngre tyska hästar för att armén ville ha grövre hästar som orkade dra fram artelleriet. Tack och lov används inte hästar inom armén längre, men den sista kavalleriinsatsen i "modern" histora var i samband med Hitlers invasion av Polen där det polska kavalleriet slaktades i rena självmordsattacken mot den tyska armén.

Vagnshästar användes till körning, ridhästar till ridning och arbetshästar till tyngre jobb inom jordbruk och industri. Är man så dåligt insatt i historia ska man nog inte uttala sig? :angel:

Där håller jag definitivt med dej! Halvblodet är ju ursprungligen en vagnshäst vilket märks på att den har bra påskjut men sämre bärighet än hästar som alltid har varit avlade för ridning.

off topic sorry TS:o
finns det öht ett ursprungligt halvblod om jag får fråga detta? Är inte hbl ett hopkok av div. andra raser typ trakhener, oldenburger osv osv :confused: det är väl ingen origin i den rasen på samma vis som t.ex riktiga ur-raser (är russ,nordsvensk,finnhäst,detta?) fjordhästen kommer väl från dölehästen, eller egentligen finns det ju ingen REN RAS alla är ju släkt med alla på något vis, men jag fick iaf uppfattningen att hbl är ett relativt "nytt" hopkok om man jämför med övr. raser.

Håller med tirnanog, har oxå för mej att halvblodet är framavlat (och än idag blandas det ju friskt in-) av andra främst tyska raser.
Trakenare, hannoveranare holsteinare osv är ju däremot rätt linjeavlade...

Kavalleriet red säkert dessa hästar men om man ser ännu längre bak i tiden var det ju en helt annan typ av hästar som användes som ridhästar medans halvblodsliknande hästar användes som vagnshästar.

Och sorry, för mej är ett halvblod ingen optimal ridhäst!:D

Super!
Jag hade helt enkelt inte tid att läsa igenom hela långa tråden. Men fick en tanke då du beskrev din häst.

Många varmblod tycker jag är stöpta i en fullblodslik form. Korta i ryggen och lite väl plant kors. Man vill väl eg ha ett väl vinklat kors.
Jag tycker mig också ha sett att hästar med väldigt markerade och tydliga ryggmuskler har en tendens att få spänningar och ont i ryggen. De har för lätt att korta överlinjer. Men samtidigt kan de lätt korta sig och utföra tex piaff och piruetter.
Men , då till en samvetsfråga, samlar sig hästen då korrekt, är den helt genomsläppt framåt nedåt eller gör den samlande övningar med spänd överlinje. du nämnde att hästen inte alltid tar fram o ner, är det den felande länken.
Inte i ridningen alltså, utan exteriört.
Likt en arabs typiska problem

nadra travare är rundade uppåt i ryggen och har långt vinklat kors. De tror jag klarar sig bättre i ryggen än de ädlare kortryggade artfränderna.
Inget gott ridhästämne om de flaggar svansen för mycket kanske... Som vår lilla kallblodskille. Kort stark rygg och vattenränna men ont!!

Tyvärr har du helt fel och är väldigt dåligt påläst. Det du tror var den "vanliga" ridhästen tror jag du blandar ihop med vad kungarna på medeltiden red, knappast vad den vanlige kavalleristen under 1700- och 1800-talet red. Halvbloden har alltid varit "hopkok" då aveln varit för herremän och kavalleriet, hästarna har helt enkelt avlats för ett ändamål och är inget som "uppfanns" på 30-talet. :angel:

Tyck vad du vill men jag har aldrig sett mej som en av det vanliga bonnfolket så en kungahäst passar mej fint!

Om du läste mitt inlägg ordentligt så kan du se att jag skrev längre tillbaka i tiden och menar då senare än 17-1800talet och dom som hade mer pengar hade en helt annan typ av häst (likn PRE, Lusitano, Berber... men dom hette säkert något annat då), om halvblodsliknande hästar hade varit bättre ridhästar hade "dom rika" säkert ridit sådana ist men det gjorde dom inte därför att de inte var/är det.

Alla rider väl dom hästar dom tycker om men för mej är bara det bästa gott nog (varför nöja sej med en volvo när du kan ha en porsche?), detta trots att jag även har en travare som jag har för att jag tycker om henne och hon alltid försöker så mycket hennes kropp/anlag tillåter, livet är tillräckligt kort ändå för att nöja sej med medelmåttighet!:banana:

Antar att du har ett halvblod? Är ju allmänt kännt att hästfolk har svårt för kritik mot den egna hästen (i detta fall rasen).

Dock var det inte det denna tråden handlade om tycker det är synd att kapa en sån intressant tråd så nu behåller jag mina åsikter om halvblod för mej själv så du slipper stöta dej på dom. Glad nu?:)

Den klokare ger efter...!:D

Var har du fått den informationen ifrån :confused:

Immer

mitt huvud :D jag tyckte jag läste det någonstans för läääääänge sen ;) men antagligen har jag blandat ihop det *mest troligt ja*, jag var osäker så det var därför jag skrev "väl" :p

...dom som hade mer pengar hade en helt annan typ av häst (likn PRE, Lusitano, Berber... men dom hette säkert något annat då), om halvblodsliknande hästar hade varit bättre ridhästar hade "dom rika" säkert ridit sådana ist men det gjorde dom inte därför att de inte var/är det.

intressant inlägg, men det klart, blir lite trådkapning :o

edit: och ja, jag är medskyldig till trådkapning ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vilket jag skrev ovan (läs hela tråden innan du påpekar!).

Intressant med att man blir påhoppad fast jag bara höll med om en sak:

*allmänt riktat*
Sen en grej som jag alltid kommer att tänka på i travar-diskussioner:
Hur länge har halvblod blivit avlade för ridning? sen 30-talet eller nåt i den stilen? När började man avla fram travare från fullbloden? Typ början av 1900-talet?
Hur stora skillnader hinner det egentligen bli på den tiden?
Jag menar, är fullblod dåliga ridhästar skulle man inte avla in dom i halvbloden, travare och fullblod är väldigt lika exteriört sett. Och halvblod var inte för så länge sen körhästar som skulle vara låånga i kroppen
Jaja, hästar som hästar. Det är ok om man tycker varmblod har "dålig exteriör för ridning" det har trots allt alla hästar mer eller mindre och jag håller med om att grövre hästar i regel passar bättre.
Det är just när man börjar jämföra med halvblod och liknande raser förvirringen uppstår för mig, för de är INTE optimala "ridraser" för mig

av Totola

men det är ju typiskt att det blir så så fort man "kritiserar" (vilket jag inte ens gjorde, skrev bara att inte jag heller tycker att det är en optimal ridhäst) halvblod. :angel: :rofl:

Vilket jag skrev ovan (läs hela tråden innan du påpekar!).

Intressant med att man blir påhoppad fast jag bara höll med om en sak:

:rofl: MÄH :devil: Jag höll ju bara med dig om att det just var trådkapning, sen tyckte jag den biten var intressant som du hade skrivit, men jag orkade inte infoga citatet ditt om trådkapning eftersom det var i ett annat inlägg! :D XD

Edit: det var därför jag skrev till edit:en i mitt förra inlägg eftersom jag såg i efterhand att det kunde missuppfattas, men du hann väl inte se att jag ändrat hehe, vi postade ju samtidigt :p

Senast ändrad av en moderator:

Du har rätt, såg inte det förrän jag redan hade skickat! Sorry!:D

Ang påhoppandet var det ej dej jag menade...:angel:

mitt huvud :D jag tyckte jag läste det någonstans för läääääänge sen ;) men antagligen har jag blandat ihop det *mest troligt ja*, jag var osäker så det var därför jag skrev "väl" :p

Du tyckte fel, och har helt klart blandat ihop det.;)
Följande står att läsa om fjordhästen på Svenska Hästavelsförbundets hemsida:

Fjordhästen, eller Vestlandhästen, som den också kallas, är en mycket gammal ras. Ursprungligen kommer den från Norge, Vestlandet, "de stora fjordarnas land". Hästen kan spåras ända tillbaka till Vikingatiden, och rasen har lyckats behålla en del urgamla kännetecken, till exempel den blacka färgen. Rasen härstammar från de hästar som kom till Norden när istiden dragit sig tillbaka, och har i hög grad lyckats stå emot försök att korsa in främmande blod. Fjordhästen är en utmärkt draghäst, och användes tidigare till lättare jordbrukssysslor och i skogen. Trots att fjordhästen oftast mäter 135-145 cm i mankhöjd, är den ingen ponny. Det finns ingen övre gräns för rasen, och det är ganska vanligt att träffa på hästar som överskrider ponnymåttet. Den används främst till ridning, körning, lättare skogs- och jordbruksarbete.

Alltså kan man säga att fjordhästen en är ursprunglig ras, eller hur?

Immer

segerdefilering med kort rygg
6120133.jpg

Inte för att det här har med tråden att göra men :love: :love: :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30