Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Amen!! :bow:

Sen så är det väl knappast så att travare är överrörliga och för mjuka.... Dom kan ju inte böja genom kroppen öht, alla travhästar som funnits i "mitt" stall har haft problem med att vända runt hörn tex. Inte så konstigt när dom bara körts rakt fram iofs..

Jo det håller jag med om och jag har oxå råkat ut för en sådan, men dom jag var till sist är kända för att vara duktiga.

Och efter att ha haft en häst med problematisk rygg i snart 14 år (han har inte haft ont hela tiden, det har kommit och gått) så har man liksom blivit en svamp ifråga om information om hur sadlar ska ligga osv, så jag tycker att jag har ganska så bra koll själv och den sadel jag har nu som han är besvärsfri med den har jag provat ut själv.

Fick oxå ett skräcksvar på en klinik som jag var på, inga namn nämda, men i alla fall veterinären erkände att han inte var så bra på ryggar, men sa att en av djursjukvårdarna var duktig så hon kom och tittade på min häst, vet ni vad hon sa, jo hon tyckte inte alls att hans ryggont var så särskilt allvarligt utan hon sa, att ju längre en häst har kommit i utbildning och ju mer vältränad den blir desto mer öm blir den i musklerna. Ursäkta mig men det var det värsta bullshit jag har hört (ursäkta ordvalet). Om det är så så skulle man ju inte kunna peta på en elitidrottsman!!!!!! Hon sa oxå att hennes häst gick intermediere och den var mycket ömmare i ryggen än Super, jag säger bara stackars häst!!

Det är en träningssak!

Min fick som oftast stå modell för hur en bra genomjobbad, mjuk och följsam en häst skulle vara på clinicar och lektioner...ingen trodde att han någonsin gått löp då ridbarheten var hög. Dock, den hästen och ingen annan av de varmblodstravare jag haft själv eller som varit deltagare på mina grundträningskurser har haft problem med ryggarna. Så för min del är det något nytt...

Kanske har kall rygg? Det kan ömma duktigt och även hos vältränade hästar. En arab som hyrdes in hos mig för några år sedan hade det problemet och ägaren fick ha sadeln + padden över ett element innan den lades på och även ha hästen täckad alltid, även på sommaren.

Dåligt underlag, hovproblem och andra kroppsliga problem kan ge spända ryggmuskler och ryggproblem som följd.

Ett av varmblodstravarna jag jobbade med hade dessutom extremt känslig hud och det avhjälptes på samma sätt.

Man får nog vara lite detektiv;)

Sen så är det väl knappast så att travare är överrörliga och för mjuka.... Dom kan ju inte böja genom kroppen öht, alla travhästar som funnits i "mitt" stall har haft problem med att vända runt hörn tex. Inte så konstigt när dom bara körts rakt fram iofs..

Jag är överrörlig i ryggen men det innebär inte att jag kan gå ner i spagat. Och jag har hittills aldrig träffat en häst som är så stel så att den inte ens kan vända runt ett hörn.. Om travisarna är stela i bålen, den del som vi brukar böja, vilket inte är så konstigt som du själv sa eftersom dom inte "böjs" igenom som vi gör när vi rider, behöver ju inte betyda att dom inte är överrörliga i bakre delen av ryggen.

Jag vet att dom är avlade för trav och jag vet att det finns många ridhästar som är bättre att rida än travisar, men det var inte riktigt det som jag önskade att tråden skulle handla om, mer lite funderingar på vad det är som gör att dom får ont och jag är ledsen men jag köper inte att det är så enkelt att dom enbart är avlade till att springa fort och inte bära någon ryttare eftersom en travare kan se ut hursomhellst igentligen. Om du ser 20 st travare så är det nästan inget som ser likadant ut på dom, eftersom dom i första hand inte är avlade på utseende, till skillnad från "ridhästarna".

Jag skulle vilja gå lite djupare och få svaret på exakt vad det är i ryggarna som gör att dom får liknande symtom trots att dom ser så olika ut.

Jag får ofta komplimangen (jag skriver komplimang eftersom det är det folk menar när dom säger det, för dom flestas uppfattning är tydligen att en travare alltid är lång lågställd, har lågt ansatt hals, stort huvud, långa öron och långa bakben) att min häst inte alls ser ut som en travare och inte rör sig som en. Om det nu är så att han ser ut som, låt oss säga en tysk import (har faktiskt fått den åsikten en gång av en tjej som tävlar dressyr på hög nivå) och att han då har en exteriör som en ridhäst varför får han då ont i ryggan som alla andra travisar??
Det är lite så jag menar, alla har rätt till sin åsikt och jag vill inte ha en tråd där folk krigar om travare går att tävla dressyr på eller ej, det är inte det jag är ute efter:idea:

Att travhästar som bara är tränade för travet blir stela/inte böjer sig beror helt på att det inte går i sulkyn. För att vända snävt med vagnen bakom måste den vända hela sig och dra runt vagnen. Händer även med andra hästar som bara körs med liknade typer av vagnar.

håller med immer, Har själv en travvalack som är för kort i ryggen för sitt enorma baksteg. Han kommer inte plats. Dock har vi genom rätt träning byggt upp hans bakkärra så han orkar att hålla ihop och ha nytta av sitt otroliga baksteg. Hade han varit längre, en dm kanske så hade han varit mkt bättre än han är idag. Dock har han den korta ryggen till nytta när jag rider honom. Lätt för samling och orkar att bära mig med ryggen och sätta under sig.

Kan det inte helt enkelt vara så att travhästar är avlade för att dra och inte för att bära? Även om de inte gått på travet, eller ens varit tränade för trav, har de dock arvet.
Man vill ju gärna ha ganska långa ryggar på lågställda hästar inom travet, till skillnad mot ridhästarna som oftast är kvadratiska.

Immer

det där är missuppfattat. Man vill inte ha lång rygg på travhästen!
Man vill ha en lång bog och ett lång kors tillsammans med en kort rygg.

Märkligt. Min hovis, som är amatörtravtränare, påstår att långa ryggar är idealet inom travet.
Han förstår fullkomligt varför uppfödaren till mitt sto skänkte bort henne, istället för att travträna henne.

Immer

Alla hästar kan få ryggproblem. Och det behöver inte vara en riktig "skada" utan är ofta bara spänningar som blir större och större och skapar blockeringar.

En orsak kan vara:
Travare har gått på travet. Det är lättare för en häst att bli ojämn i trav än i skritt/galopp eftersom den kan fixera ryggen på ett annat sätt. Blir hästen överansträngd eller öht lite trött när den tränas är det jättelätt hänt att den bara blir snedare och snedare vilket garanterat skapar spänningar. Det är inte bara vanligt med spänningar hos ridtravare, även hos aktiva travare.

En annan tänkbar anledning: Varmblodiga travare har oftast ett väldigt känsligt psyke vilket också gör att de har lätt att spänna sig mentalt för sånt som man kan tycka är småsaker - bettet, att ryttaren sitter i obalans eller hästen i sig är obalanserad, sadeln, vid inlärning av nya saker osv. Kanske framförallt bettet eftersom de kan bli rejält spända innan de accepterar att man faktiskt ger kommandon med bettet (travare är ju inte van vid särskilt mycket fiffel i munnen från travet och även kan de ha lärt sig att spänna mot bettet redan från travet iom t ex uppkäk).

En tredje tänkbar anledning (som väl iofs hör ihop med den förra):
Man kräver för mycket för snabbt. Ofta tänker man nästan att hästen är inriden för att man kan ta sig upp oskadd på hästen och rida ut rakt upp och ner i skritt och trav och driva in i galopp efter att knappt ha gjort något för det. Självklart blir hela hästens fysik väldigt utsatt iom det.

Rent allmänt tror jag det har mycket med deras teknik att göra snarare än exteriören. De vinklar ut bakbenen åt sidan istället för inunder sig. Ett halvblod t ex som inte lärt sig bära trampar oftast framför tyngdpunkten eller lite snett åt sidan, inte ett par decimeter åt sidan! :crazy: det har INTE med exteriören att göra för man kan lära hästen att gå på ett bättre sätt även om den har dålig exteriör.

Märkligt. Min hovis, som är amatörtravtränare, påstår att långa ryggar är idealet inom travet.
Han förstår fullkomligt varför uppfödaren till mitt sto skänkte bort henne, istället för att travträna henne.

Immer

Många VILL att hästarna ska vara långa men i praktiken är de flesta travhästarna högrektangulära. Eventuellt att kallbloden är mer kvadratiska. De hästar som är travtränade SER mycket längre ut än vad de är så man kan luras att tro att hästarna är lågrektangulära.
även ska travare kunna "sätta under sig" bakbenen, de ska alltså vara vinklade bak, för att kunna föra fram benen långt. Sen att de använder en annan teknik iom att de breddar bak har inget med exteriören att göra vad jag vet.

Om det nu är så att han ser ut som, låt oss säga en tysk import (har faktiskt fått den åsikten en gång av en tjej som tävlar dressyr på hög nivå) och att han då har en exteriör som en ridhäst varför får han då ont i ryggan som alla andra travisar??

Varför får min häst ont när den är mycket finare än alla andras? ;) :angel:
Din häst har spänningar. Inte bara travare som får det heller. BASTA!:devil:

Men seriöst, har du kollat med ET? Kan vara något småfel som ligger kvar och orsakar spänningar. Eller se till att hästen inte fryser och inte får för mycket kraftfoder. Spänningar blir värre när hästarna fryser. Sen så var det ju det där med att travare är väldigt känsliga, sitter du och spänner dig när du rider är det inte konstigt om kusen gör det, då får den också svårare att bli av med eventuella gamla spänningar.

Sen en tänkvärd sak: Varje gång man tar ett tygeltag bakåt eller överhuvudtaget ett tygeltag som varar mer än 0,5 sekunder skapar man en spänning i hästens nacke. Ligger det minsta lilla blockering i ryggen kommer den känna av det och spänna sig även i ryggen.

Senast ändrad:

Har du läst igenom hela tråden? Jag har skrivit att min häst är besvärsfri och tråden handlade om att ryggproblem är väldigt vanligt bland travhästar och att många har liknande symtom, inte min hästs ryggproblem, jag är bara tvungen att ta upp honom som motargument ibland när jag tycker att folk är ute på fel spår, men det är ju det tråden är till för att alla ska få ventilera sin åsikt eller hur.

Jag har aldrig sagt att min häst är finare än någon annans, jag tog bara upp ett exempel eftersom alla vill skylla på exteriören, om nu många säger att min häst har en ridhästexteriör och en god sådan varför får han då ont på samma ställe som många andra travisar (det innebär inte att alla andra travisar är fula, det finns jättemånga fina men den vanliga bilden av dom (iallafall som jag har stött på) är att är dom fina så ser dom inte ut som en travare?!), det var enbart för att få till en diskussion som gick djupare än det vanliga, att dom är avlade för att springa fort framför vagn och inte bli ridna!

Jag har inte bett om att få min ridning analyserad det klarar jag bra ihop med min tränare! Om det är så att det enbart är ridningen det beror på, menar du att alla som rider travare med ryggproblem rider illa och det kan omöjligt finnas någon annan bakomliggande orsak?!

Jag skrev oxå tidigare i tråden att han är genomgången på alla sätt och vis och det är inget större fel på honom, visst några småspänningar men inget som satt något djupare!

Immer

"Vår" Guru inom exteriör på travhäst Sören Nordin förordade redan på -50 talet att en travares rygg ska var ca 33% av längden..
Det är idealet...

Lång rygg=Problem även i travet.

Så din amatörtränande Hovis har tydligen missat ngt:angel:

Fick oxå ett skräcksvar på en klinik som jag var på, inga namn nämda, men i alla fall veterinären erkände att han inte var så bra på ryggar, men sa att en av djursjukvårdarna var duktig så hon kom och tittade på min häst, vet ni vad hon sa, jo hon tyckte inte alls att hans ryggont var så särskilt allvarligt utan hon sa, att ju längre en häst har kommit i utbildning och ju mer vältränad den blir desto mer öm blir den i musklerna. Ursäkta mig men det var det värsta bullshit jag har hört (ursäkta ordvalet). Om det är så så skulle man ju inte kunna peta på en elitidrottsman!!!!!! Hon sa oxå att hennes häst gick intermediere och den var mycket ömmare i ryggen än Super, jag säger bara stackars häst!!

Inte helt och hållet bullshit, utan det ligger lite i vad hon sa...

Ju mer du kräver av en muskler desto mer kräver ju den av typ: rätt foder vila mellan ansträngningar massage stretcing m,m

Och hur ofta får hästens ryggmuskler vila??

Se över hästens E-vitamin intag, min uppfattning är att det visar sig väldigt tidigt i just ryggen om det fattas.

Sen är det mkt troloigt att problemet kommer nerifrån. Svårt att säga mer utan att sett hästen och utan att undersöka

Så din amatörtränande Hovis har tydligen missat ngt:angel:

Det gjorde tydligen även uppfödaren, som gav bort en fullständigt frisk och sund treåring till mej.

Och min hovis är mycket framgångsrik inom travet ;)

Immer

"Vår" Guru inom exteriör på travhäst Sören Nordin förordade redan på -50 talet att en travares rygg ska var ca 33% av längden.. Det är idealet...

PÅ 50-talet, ja. Har det inte skett någon utveckling alls inom travet sedan dess? :angel:

Immer

Men fortfarande gäller inte tråden min hästs rygg utan travhästars ryggar i allmänhet, min är fullkomligt besvärsfri, har dock haft mycket problem och jag har tagit till allt för att lösa det om du läser hela tråden så ser du det eller är jag så otydlig?! Sedan vad gällande djursjukvårdarens argument så tyckte hon att det var ett normalt tillstånd och att det inte var något man behövde göra något åt, jag kan aldrig acceptera ett sådant svar och jag kan aldrig låta min häst gå runt och ha ont!

Senast ändrad:

Jo folk har börjat resonera lika som honom:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka