Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Det gjorde tydligen även uppfödaren, som gav bort en fullständigt frisk och sund treåring till mej.

Och min hovis är mycket framgångsrik inom travet ;)

Immer
tror inte det beror helt och hållet på ryggen..

Och sören var rätt framgångrik hanmed...

Hans "Arvtagare" Tarzan och Westholm mfl har också hyfsade framgångar utan att betala överpriser för hästarna baserat på enbart stam utan dom köper oftast lite billigare men med "den perfekta extriören"

Men fortfarande gäller inte tråden min hästs rygg utan travhästars ryggar i allmänhet, min är fullkomligt besvärsfri, har dock haft mycket problem och jag har tagit till allt för att lösa det om du läser hela tråden så ser du det eller är jag så otydlig?!

Jodå det har jag läst

Ja, jag vet att Sören var framgångrik på 50-och 60-talen. Jag började hålla på med hästar 1964.

Men om man tittar på ridsporten har det skett en otrolig utveckling sedan dess - är det inte detsamma inom travsporten, eller står den på samma ställe och stampar?

Immer

Aha..
Men dom som idag på 2000 talet förespråkar 33% rygglängd har sedan länge slutat sko och tycker det är roligare att vinna Hambletonian eller åka till Frankrike och "sopa rent" på Vintremeetinget:p

Ja, jag vet att Sören var framgångrik på 50-och 60-talen. Jag började hålla på med hästar 1964.

Men om man tittar på ridsporten har det skett en otrolig utveckling sedan dess - är det inte detsamma inom travsporten, eller står den på samma ställe och stampar?

Immer

Nej..
Lite mer allvarligt nu..
det har hänt massor sen Nordin var i "ropet". Och det mesta i just aveln mot den perfekta individen.
Exteriörsmässigt har det hänt en hel del sedan det började kastas blickar mot Frankrike (Kortare ryggar bland annat:p )

Tyvärr finns det lika många skräckhistorier om det. Många som tycker att någon varit bra - inte fått ngt märkbart problem men som ändå finns där.

Är det så kanske att hästen är känslig i övrigt? Att du har låtit honom bli kall om ryggen vid regn som gör honom spänd? En del hästar är frusna.

Tror att många "Förstårsigpåare" skulle bomma ett "blindtest" om man skulle be dom bedömma Scarlet knights och Rite on Lines förutsätningar att "lyckas" i travet....

Exteriörsmässigt har det hänt en hel del sedan det började kastas blickar mot Frankrike (Kortare ryggar bland annat:p )

Tänk, vilken miss "Valpens" uppfödare gjorde, som gav bort henne till mej, eftersom hon har för kort rygg för att platsa inom travet ;) I övrigt är hon trevlig i all hantering och har mycket bra stam.

Immer

Två stycken som
idag på 2000 talet förespråkar 33% rygglängd har sedan länge slutat sko och tycker det är roligare att vinna Hambletonian eller åka till Frankrike och "sopa rent" på Vintremeetinget

:D

Immer

Att utbilda en travare till ridhäst innebär typ 1 år i skritt där man lär den att hålla ryggen stilla, dvs att bära.
Gör man något annat än skritt innan den kan bära så är det rätt givet att den får problem...

Två stycken som

:D

Immer

Det finns fler... men det var dom "namnkunnigaste" som jag kom på som "håvar" in miljoner med korta ryggar på hästarna...

mina 27% i segerprocent och småpengar inkört med kort rygg räknas inte i den "divisionen"

Förövrigt så ska jag börja Hovslagarskolan nästa höst:cool:

Tyvärr finns det lika många skräckhistorier om det. Många som tycker att någon varit bra - inte fått ngt märkbart problem men som ändå finns där.

Är det så kanske att hästen är känslig i övrigt? Att du har låtit honom bli kall om ryggen vid regn som gör honom spänd? En del hästar är frusna.

Jo min är väldigt frusen av sig vintertäckar väldigt tidigt och har nästan alltid täcken på sig på sommaren oxå, iallafall om det är minsta regn eller blåst.

Har inte fått något riktigt svar på vad hans problem kommer ifrån har väl testat det mesta, jag vet så mycket att det sitter i huden och musklerna inte i skelettet.

Min teori är som jag skrev tidigare är att han är överrörlig och det kräver mycket av sadeln samt att vid fällning så blir det ytterligare en påfrestning som gör att det blir för mycket för honom och jag är mest intresserad av andra med ryggproblem på sina travisar, för det verkar vara ganska många, hur dom har löst det och vad dom har kommit fram till.
Vad den gemensamma nämnaren är, om det nu finns en sådan, men det är lite konstigt om det bara råkar vara ett sammanträffande att många travisar har ont och dessutom att smärtorna ofta sitter långt bak i ryggen och ofta kommer eller förvärras på hösten. Det verkar inte heller ha något att göra med om dom blivit travtränade eller inte, för min är ju iallafall inte satt framför vagn.

Min är som sagt besvärsfri så jag behöver ingen hjälp, är mest intresserad av sambandet;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka