Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Urklippt från travsport.se om Tarzan: (gissar att över 90% av stallet består av "kortryggar")
2006 12% 12 013 009 kr

2005 11% 13 214 043 kr

2004 15% 14 170 762 kr

2003 12% 10 224 461 kr

2002 14% 15 127 223 kr

Alla hästar kan få ryggproblem. Och det behöver inte vara en riktig "skada" utan är ofta bara spänningar som blir större och större och skapar blockeringar.

En orsak kan vara:
Travare har gått på travet. Det är lättare för en häst att bli ojämn i trav än i skritt/galopp eftersom den kan fixera ryggen på ett annat sätt. Blir hästen överansträngd eller öht lite trött när den tränas är det jättelätt hänt att den bara blir snedare och snedare vilket garanterat skapar spänningar. Det är inte bara vanligt med spänningar hos ridtravare, även hos aktiva travare.

En annan tänkbar anledning: Varmblodiga travare har oftast ett väldigt känsligt psyke vilket också gör att de har lätt att spänna sig mentalt för sånt som man kan tycka är småsaker - bettet, att ryttaren sitter i obalans eller hästen i sig är obalanserad, sadeln, vid inlärning av nya saker osv. Kanske framförallt bettet eftersom de kan bli rejält spända innan de accepterar att man faktiskt ger kommandon med bettet (travare är ju inte van vid särskilt mycket fiffel i munnen från travet och även kan de ha lärt sig att spänna mot bettet redan från travet iom t ex uppkäk).

En tredje tänkbar anledning (som väl iofs hör ihop med den förra):
Man kräver för mycket för snabbt. Ofta tänker man nästan att hästen är inriden för att man kan ta sig upp oskadd på hästen och rida ut rakt upp och ner i skritt och trav och driva in i galopp efter att knappt ha gjort något för det. Självklart blir hela hästens fysik väldigt utsatt iom det.

Rent allmänt tror jag det har mycket med deras teknik att göra snarare än exteriören. De vinklar ut bakbenen åt sidan istället för inunder sig. Ett halvblod t ex som inte lärt sig bära trampar oftast framför tyngdpunkten eller lite snett åt sidan, inte ett par decimeter åt sidan! :crazy: det har INTE med exteriören att göra för man kan lära hästen att gå på ett bättre sätt även om den har dålig exteriör.

Precis! Det har man ju vetat länge. Synd att det är så många som inte vill inse hur lite dom kan eg o skyller sin hästs problem på andra saker (menar ej trådskaparen)..

:bow: :bow: :bow:

Tråkigt att du har träffat på såpass "förstörda" travare.

Dom flesta travare jag träffat (de har även gått på travet, mitt sto tex tävlade på travet i 2 år innan hon kom t mej) har varit extremt rörliga men också extremt känsliga vilket mycket lätt kan orsaka spänningar.
Problemen blir ju inte bättre av att det är många med för lite kunskap (alla vet att fullblod från galoppbanan endast är ngt för mkt rut ryttare varför inser folk inte att samma sak borde gälla travare?) köper travare bara för att dom är billiga.

Dessa hästar, mer än några andra, ställer krav på kvalificerad och systematisk uppbyggnad och omskolning om det ska bli hållbara och njutbara ridhästar av dessa.
Tyvärr är det ju, som sagt, alltför få som besitter denna kunskap, de som gör det köper oftast andra hästar än travare, vilket bara bidrar till travarens dåliga rykte.

Så stelheten i en häst beror oftast på ryttaren, kanske är travaren känsligare för fel hos denna än andra hästar?

Kan ju inte va lätt att va avlad och tränad för en sak och sen plötsligt lära sej nya konstiga saker man eg inte har nån större fallenhet för men man försöker så gott man kan ändå (för DET GÖR travare) trots ev. obalanserad/orutinerad/okänslig/ ryttare...

Tror att detta att de är billiga är en del av det hela ihop med att man inte avlar dem för ridning från början. Hur många är det inte som köper en i travet inte fungerande häst för att man vill ha en häst och inte har pengar till det egentligen.
Själv har jag under årens lopp fått ett antal hästar gratis. Det har varit allt från shettisar upp till ett jättehalvblod på (186 cm) men övervägande delen har varit f d travhästar. Faktiskt så har jag blivit erbjuden så många att jag fått tacka nej, har inte tid och pengar till hur många hästar som helst. Hur lätt är det inte då att dessa hästar hamnar hos fel personer? Speciellt när ägarna inte kan få sålt och inte vill eller kan ha dem kvar.
Den siste travaren som jag fick kom hit p g a han hade ont i ryggen och inte gick att rida på längre. "Damerna" som lämnade av honom var bägge av modell större och tyngre. Hästen var av modell mindre och ädel. Sedan har de mage att stå och berätta om den här hästen som inte går att rida för ryggen har den ena tävlat i hoppning för ett par veckor sedan. Det var inget större medicinskt fel på den, men den var så snedmusklad att han inte kunde ha täcke på sig. Man lade på det och fem minuter senare hängde det på sidan. Tog ett år med träning för att få honom jämn. Idag är det en mycket lycklig häst som lever sitt liv som stöd och sällskap till en framgångsrik tävlingshäst. Tyvärr går det ju inte så bra för alla.

Nja vette tusan om det stämmer det där med att man vill ha lågställda långryggade travare.

Min har bedömts med goda poäng .och han är varesig lågställd eller långryggad . han är snarare högrektangulär.

Nej inte nu längre.. han rids nu.. ;)
Och han sprang inte in några pengar heller..Fast det berodde inte på kroppen på honom utan snarare huvudet. för springa kan han .

Om jag inte minns helt fel så bedömdes han som 2,5 åring.

Tror det är lätt för "amatörbedömmare" att blanda ihop långrygg och lång överlinje... som det ju blir med ett "bra kors"

Kan såhär direkt komma på 3 hästar som inte gått ngt på travet pga för lång rygg, men kommer inte på ngn med för kort... som inte funkat pga sin korta rygg.

Har själv ett Klass 1 och best in show kallblodsto, med ganska exakt 33% rygg.
Som tyvärr inte blev ngt i travet pga huvudet (Troll Jahn som mf)

Min travare hade också problem med ryggen. Ömmade längre bak och en bit upp på korset. Kontaktade en VÄLKÄND equiterapeut och berättade om mina problem, när jag sa att det var en travhäst så sa han.. jag kan redan nu misstänka vart felet ligger. Han kommer ut, kollar på hästen och konstaterar ett roterat bäcken och utbrister: -Precis vad jag misstänkte! Han fixade tillbaka bäckenet till rätt position och sedan dess är hästen helt kärnfrisk i ryggen! På honom lät det som att det var ett väldigt vanligt problem på travhästar. Men jag kan ju ha missuppfattat. Men kan det vara något kanske?

Hur såg thermografin ut förresten? Vart visade det rött? VI hade nämligen gjort thermografi också innan och den bilden var enligt ET ett skolexempel på hur en sådan bild ser ut för en häst med sådana problem.

Senast ändrad:

segerdefilering med kort rygg
6120133.jpg

Intressant!
Jag hade ett varmblod som aldrig blivit riden eller travad fram till 8 års ålder! Han hade bara skrotat i en hage. Han var modell kraftig, alltså riktigt KRAFTIG i kroppshyddan. Ryggen var normal för en travare, men hans kraftighet vägde upp en hel del. Han hade bara ridmuskler.

Han fick iaf en "blockad" i båda ryggfiléerna längre bak på ryggen precis innan korset. Jag tog ut massör och hon körde med laser på honom och massageapparat. Han tyckte det var jätteskönt och stod och sov. Testade också akupunktur, han tyckte det var jätteskönt och stod och sov.

Jag lyckades få bort det, massören sa att det var slaggprodukter som hade ansamlats i ryggen och man behövde få igång cirkulationen för att det skulle försvinna.

Oavsett vad det var så gick det bort, och jag förstod i efterhand att det var resultatet av en för hastig igångsättning alltså en olycklig överansträngning. MY BAD :o
Detta var inte hans "första" ridtur om ni trodde det, utan han hade då varit riden i några år och detta hände efter att jag skulle åter igen sätta igång honom efter hans vintervila.

Men jag har haft fler travare än honom och upplever också detta som ett problem, men denne häst var faktiskt dne som vart finast i ryggen av dem alla.

Jag har även upplevt detta problem på en häst som var korsning mellan travare och quarter, det är precs som det förföljer travarna dessa ryggproblem?

intressant med ET:N som någon nämnde, ang felvridet bäcken.

Senast ändrad av en moderator:

Min travare hade också problem med ryggen. Ömmade längre bak och en bit upp på korset. Kontaktade en VÄLKÄND equiterapeut och berättade om mina problem, när jag sa att det var en travhäst så sa han.. jag kan redan nu misstänka vart felet ligger. Han kommer ut, kollar på hästen och konstaterar ett roterat bäcken och utbrister: -Precis vad jag misstänkte! Han fixade tillbaka bäckenet till rätt position och sedan dess är hästen helt kärnfrisk i ryggen! På honom lät det som att det var ett väldigt vanligt problem på travhästar. Men jag kan ju ha missuppfattat. Men kan det vara något kanske?

Hur såg thermografin ut förresten? Vart visade det rött? VI hade nämligen gjort thermografi också innan och den bilden var enligt ET ett skolexempel på hur en sådan bild ser ut för en häst med sådana problem.

Jag har precis haft ute en ET och hon hittade ingen rotation däremot så var han lite kortare i muskulaturen långt bak på högra sidan och lite låst i bogen på vänstra sidan, men hon sa att det inte satt särskilt djupt och rättade till det ganska enkelt, jag försöker ju oxå nu när jag vet om det rida så att han strecker ut vänster bogen och höger sida med hjälp av olika övningar.

Den senaste gången som han fick ont i ryggen var efter en lång skrittur i höstas efter det så ökade jag på proteinet och E-vitaminet i foderstaten, B-vitamin får han redan ganska mkt av året runt så där var det ingen idé att öka på, sedan så införskaffade jag en lammullspad och efter det så har han varit besvärsfri. Jag märker oxå att han får oftare ont när man har skrittat än om man ridit lite hårdare eller om jag har varit och tränat och han har fått åka transport, lite underligt eller hur??
Vad är det med skritturen och transportåkandet som skulle färvärra ryggontet och varför i så fall kommer det bara ibland och framförallt på höstarna??? Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Termografin gjorde vi för ca 6 år sedan, det var då väldigt nytt och på kliniken vi va på så kunde dom inte tolka bilderna, det ända dom såg var lite ökad värme bakom manken men hittade inga förändringar på scintografin eller vanliga röntgen. Strax efter så var jag även hos en kiropraktor med honom och då sa han att Super var sned i bäckenet och rättade till det, men jag märkte ingen större skillnad efteråt.

Har du läst igenom hela tråden? Jag har skrivit att min häst är besvärsfri och tråden handlade om att ryggproblem är väldigt vanligt bland travhästar och att många har liknande symtom, inte min hästs ryggproblem, jag är bara tvungen att ta upp honom som motargument ibland när jag tycker att folk är ute på fel spår, men det är ju det tråden är till för att alla ska få ventilera sin åsikt eller hur.

Jag har läst igenom hela tråden som hastigast, ja. Lite skumt att travare inte har samma symptom som din måste jag säga, jag har varit med om åtminstone 3st som fått spänt på bakre delen av ryggen när det blir kallt :p

Jag har aldrig sagt att min häst är finare än någon annans, jag tog bara upp ett exempel eftersom alla vill skylla på exteriören, om nu många säger att min häst har en ridhästexteriör och en god sådan varför får han då ont på samma ställe som många andra travisar (det innebär inte att alla andra travisar är fula, det finns jättemånga fina men den vanliga bilden av dom (iallafall som jag har stött på) är att är dom fina så ser dom inte ut som en travare?!), det var enbart för att få till en diskussion som gick djupare än det vanliga, att dom är avlade för att springa fort framför vagn och inte bli ridna!

Du får tolka mitt inlägg hur du vill såklart, men den var tänkt som ett skämt eftersom det faktiskt "lät" på det du skrev som att du menade det även om jag förstod att du inte gjorde det.
Bra exteriör är ingen orsak att inte få spänningar. På ett sätt kan riktigt bra exteriör vara lite av ett kvitto på att hästen iaf inte har några stora spänningar eftersom många exteriörfel KOMMER FRÅN spänningar (min förra kuse såg man t ex stora exteriöra förbättringar på från månad till månad när han blev bättre i musklerna, men nu snackar vi småfel som att hästen oftare står längre fram med ett bakben, står lite under sig fram osv) men mindre spänningar är väldigt vanligt och brukar som sagt förvärras när det blir kallt.

Jag har inte bett om att få min ridning analyserad det klarar jag bra ihop med min tränare! Om det är så att det enbart är ridningen det beror på, menar du att alla som rider travare med ryggproblem rider illa och det kan omöjligt finnas någon annan bakomliggande orsak?!

Har jag analyserat din ridning? Var när hur?!:crazy:
Travare med spänningar behöver absolut inte ha dåliga ryttare. Men ofta extremt bra ryttare för att undvika att få spänningar när man rider om de har större spänningar och blockeringar. Mindre spänningar finns det måånga hästar som har och jag kräver inte att alla ska vara superryttare som kan rida en häst helt spänningsfri för det är det få som kan. Lyckligtvis blir det sällan kroniskt.

Jag skrev oxå tidigare i tråden att han är genomgången på alla sätt och vis och det är inget större fel på honom, visst några småspänningar men inget som satt något djupare!

Precis, några små spänningar. Har jag skrivit något annat?
Små spänningar kommer också från saker. VILL man verkligen få bort spänningar är det väl bra att få idéer om vad det kan komma ifrån?

Men det handlar inte bara om kort eler lång utan om hur ryggraden ser ut och många travare har inte ens ok sadelläge. Nu skrikver jag MÅNGA, INTE att det gäller alla. OBS!

De är fortfarande precis som Immer skrev tidigare, inte avlade för att ridas på. Eller menar du att de är det:eek: :confused: De avlas extremt mycket med inriktning prestation - inom trav. Alltså utan ryttare. Det innebär att travare mycket väl kan ha en rygg som inte alls klarar ridning:idea: Det var aldrig avsikten.

Men det handlar inte bara om kort eler lång utan om hur ryggraden ser ut och många travare har inte ens ok sadelläge. Nu skrikver jag MÅNGA, INTE att det gäller alla. OBS!

De är fortfarande precis som Immer skrev tidigare, inte avlade för att ridas på. Eller menar du att de är det:eek: :confused: De avlas extremt mycket med inriktning prestation - inom trav. Alltså utan ryttare. Det innebär att travare mycket väl kan ha en rygg som inte alls klarar ridning:idea: Det var aldrig avsikten.

Som vanligt skriver du bra saker Flash! :D:D

TS:

Precis som poängterats här så är travare inte avlade Ridhästar - de lätta framavlade sporthästar inom körning vilket innebär att de oftast inte har en rygg som är lika "stabil" som en ridsporthäst.

De travare jag haft äran att hantera/träna har varit otroligt viktiga att träna om från grunden i Hur de ska använda sina muskler/sin kropp. Det är oändlligt mkt som skiljer en körd travare från en riden travare i utbildning och inom ridningen går de inte att "köra på" som tex. ett halvblod.

Det jag skulle tipsa dig om - som alltid, jag har ingen fantasi - är att träna mage/bakdelsaktion/bärighet mkt vid hand/tömkörning. Även mkt löst arbete tex gymnastikhoppning.

Kolla över sadeln ordentligt (har du säkert redan gjort..)

Samt (wohoho, nu är jag sådär rolig igen) om han BARA ömmar - massera honom, se till att hans ryggmuskulatur inte kyls ner, arnikaliniment anpassat för massage är kanon ^^ och håll ett benhårt öga på HUR han bär upp sig själv.. det är jätteviktigt. På alla hästar givetvis men kanske lite extra på travare. Att knycka på nacken är INTE bärighet - det är helt enkelt att knycka på nacken.. Många travare jag ridit har haft lätt för att "ljuga för hand" så man får hålla ordentlig koll så bakkärran kommer med - inget negativt om din ridning för jag har ingen aning om hur du rider... det här är bara rent allmänt..

Han kan ju också helt enkelt vara extra känslig för nerkylda muskler.. jag menar - om man anstränger sig ordenligt och sedan blir nerkyld.. då har iaf jag ont utav bara katten i knän och händer.. kan ju vara samma med honom? Skritta av honom för hand med täcke på - byt täcke och lasta sen in?

Nu kommer jag låta som om jah idiotförklarat dig vilket inte är min mening - men med draget i transporten och en varm och fuktig häst så blir det SVINKALLT för honom även om han har ett fleece/ull/sweetistäcke på.... Så om du måste transportera honom fuktig och varm lägg först ett svettäcke av någon form och sedan något med windbreaker egenskaper.. även om det blir lite "våtvarmtomslags"effekt så är det bättre än transportdraget på känsliga muskler..

Lycka till! :D:D

Senast ändrad:

!

Håller med i allt... utom att dom avlas extremt mkt för prestation i trav, där påstår/hoppas jag att det är enbart för den skull....

Funderar bara vad du får det att jag tror dom avlas för ridning ifrån:crazy: Hörs redan på rasnamnet vad dom är till för...

Nu är jag mest nyfiken på hur mkt Immers hovis kör in om året...
Funderar över hur han kan var "Mycket framgångsrik inom Travet" och samtidigt har tid/ork att åka runt och sko:crazy:

Några siffror nämner jag inte här.
Men han kör in såpass att han kan leva på det, han "åker inte runt och skor" utan skor bara åt ett fåtal vänner.

Immer

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30