Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk om det är så att travare har en benägenhet, att som vissa hundraser vara för glesa mellan kotorna och i vissa fall så orkar dom inte bära ryttare och i vissa fall så försvarar kroppen sig med att bygga sk bryggor, vad tror ni, jag spekulerar hej villt men eftersom nästan alla ryggproblem på travare sitter i ländryggen så kan man ju inte låta bli att undra
Kusen jag hade med mest ryggproblem var väldigt rörlig i sidled i ryggen, faktiskt mer än jag trott varit möjligt (t ex att han gått in i en smal gång där det egentligen varit för smalt för att vända men den lyckats ändå och böjt ryggen som s**an!)
Om det enbart berodde på tekniken så borde ju åtminstone dom flesta som inte travtränats slippa ifrån ryggproblem, men jag upplever att det är lika stor andel av dom som har ont som dom som travtränats, åter igen, jag spekulerar
Men jag har ju alltid ansett att Super är extremt rörlig till gränsen till ålig att han har haft svårt för vissa skolor har jag inte tolkat som stelhet utan som svaghet. Han är ju fortfarande rörlig i bålen och det är ju mest där som alla böjningar sidledes ska ske.
Ah, just det, glömde att kommentera detta!
Jag har haft att göra med många travare (direkt eller indirekt) och nu tog jag alltså ett extremexempel. Mao är min "egentliga" upplevelse av ridtravare att de inte är särskilt rörliga i sidled.
Däremot brukar de som tidigare nämnts föra fram sina höfter på en sida i taget vilket gör att det blir en s-kurva i ryggen som vrids för varje steg. Om hästarna gör detta även på volter är det inte bra, då ska den ju vara böjd efter volten, inte med en s-kurva eller om de gör detta när de ska samla sig. Men rörelsen med höfterna anser jag inte vara "överrörlig i ryggen".
En annan travare jag också ägt var väldigt stel i bakre delen av ryggen. Dock när man började träna skolor i skritt på ett seriöst sätt (särskilt slutor) började den bli lite mer rörlig.
Tror inte riktigt jag greppat vilken typ av överrörlighet du menar, kan det inte vara så att det är höfternas vridning du tänker på?
Tycker det låter som att du/ni är väldigt seriösa med hästen, att ni verkligen försöker göra det bästa av situationen! Sånt är alltid kul att läsa!
Ett litet tips om hästen känns värre är; kolla om den får för mycket kraftfoder. Skulle ge så lite som möjligt av det och mycket grovfoder, jag TROR att hästarna lättare blir spända om de får mycket kraftfoder eller lite grovfoder (så de får överskottsenergi resp. spänner sig av kylan).
Och sen kan man gärna försöka överdriva med framåt/nedåtsökningen när man rider för att hästen ska lära sig att stretcha ut. Tänk på att trav är den absolut sämsta gångarten att träna i om hästen är stel eller spänd i ryggen, galopp och skritt är betydligt bättre. I trav är det väldigt vanligt att hästen "låser" ryggen.
Att försöka jobba hästen böjd (fortfarande framåt/nedåt) och träna skolor, särskilt sluta, brukar också stretcha ryggen en del. Om man lychas lär hästen att korta ihop innersidan av ryggen och länga yttersidan.
Hoppas det börjar gå åt rätt håll igen. Är ju vår snart om inte annat!
Min har ju aldrig blivit travtränad så hans problem kan inte komma därifrån. Jag ska fråga vet på nästa besök om detta är medfött eller om jag har ridit dit det.