Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Vilket täcke har du, jag har beställt fleecetäcket.
Jo jag hoppas verkligen att det hjälper Super oxå.

Påminner om mitt sto. Enl massör o kiropraktor härör sig hennes probelm från 2 årsålder då hon är körd för snabbt/hårt. Hon har en bra "ridhästbyggnad" och lätt för att gå iform. Hon gick under travtiden mer i passs än trav under ryttare men när hon blev ridhäst på heltid förvann det problemet nästan. Första hösten tillsammans visade sig ryggproblemen först men var inte så stora. Hösten 2005 blev hon rejält dålig med hälta på 3 ben:eek:. Klinikbesök där man konstaterade snedhet i SI-leden. Hästen sprutades i ryggen. Massör och Kiropraktor har behandlat henne (massören kommer regelbundet). Hon skrittades i flera månader vi började trava så smått i sommras. Välmusklad och oöm i ryggen, jag var jättelycklig. I oktober började hon strula och när hon tydligt visade att hon inte ens ville ha mig på ryggen (vilket aldrig hänt tidigare) ringde vi upp kiropratorn igen, hästen hade dragit till SI-leden med den var iallfall inte sned igen. Hästen behandlades och lät mig med nöje åka med på uteritter i skritt. Hon är nu oöm i ryggen, rör sig trevligt i skritt, öppnor, slutor skänkelvikningar och bakdelsvändningar i fin form. Men, hon vägrar trava både ute och inne. Hon hoppa, går på tvären och med huvudet i vädret, när hon hittar passen ett par steg söker hon sig nedåt och öronen åker fram med det är inte många steg inte. Om jag inte lägger ut bommar för dom travar hon med glädje, fast bara bommarna hon börjar trassal en meter efter. Antingen sitter det i huvudet eller också har hennes tid som ridhäst förstört henne helt fysiskt. Trots att hon har lagt på både hull och muskler och är mentalt en betydligt lugnare och mer avslappand häst en när hon gick på banan.

Hej, jag köpte först ryggstycket och sydde in i ett vanligt innetäcke och sedan har jag även köpt vinterinnetäcket. Passformen är inte optimal för min dam eftersom hon är tunn över bogarna men det sitter tillräckligt bra för att fungera. Jag har faktiskt ländtäcket också :o det har väldigt korta stroppar så jag använder sporremmar för att det skall räcka till, borde ha köpt en storlekstörre som de faktiskt rekomenderade. Synd att dom är så dyra annars är jag väldigt sugen på utesommartäcket

Vet ville skylla Supers problem på travträning oxå men när jag svarade att han har ju aldrig blivit travtränad, då visste han inte.

Min kompis vars hund är drabbad av liknande sammanväxningar som Super har, berättade att i hennes hunds fall så var det tur att kroppen hade försvarat sig med att växa ihop för annars så hade hon blivit alldeles för ostabil och det hade varit mycket värre.

Tänk om det är så att travare har en benägenhet, att som vissa hundraser vara för glesa mellan kotorna och i vissa fall så orkar dom inte bära ryttare och i vissa fall så försvarar kroppen sig med att bygga sk bryggor, vad tror ni, jag spekulerar hej villt men eftersom nästan alla ryggproblem på travare sitter i ländryggen så kan man ju inte låta bli att undra :confused:

Ja inte låter det omöjligt. Om glesheten mellan kotorna är en bidragande orsak till överrörligheten som flera av "ryggtravarna" verkar ha gemensamt. En av de andra ridtravarena i stallet är en frisk och trevlig ridhäst inte tillstymmelse till ryggprobelm men han har inte Antonias rörlighet eller längd i stegen. Kanske han har en mer normal kotställning och blir stabilare. Det är en intressant tanke.

Min tanke med fleecetäcket är att han ska kunna ha det under alla täcken och kanske på nätterna på sommaren samt som svett/transporttäcke ja i princip dygnet runt :idea:

Jag kan pm dig om tips på affär med bra priser ;)

Gärna tips om butik:D jag är lite så och så med fleecetäcken eftersom när/om de tittar fram under utetäcket en regnigdag så blir det så blöta fast det baserar sig mest på det enda fleectäcket:angel:

Jag har oxå varit skeptisk till att ha fleece på dygnet runt, men Bot fleecetäcket verkar vara ganska stabilt och har kryssgjordar.
Det är inget köptvång utan tycker jag att det verkar kexigt när det kommer får jag väl byta upp det till ett sommartäcke :idea:
Men tjejen i butiken sa att eftersom det var BoT tyg på insidan så blev det mer stabilt och det är ju förstärkt i bogen och runt halsen med nylon på insidan.

Jag hoppas att det ligger still i alla fall då det skulle vara så bekvämt att kunna lägga det direkt på blöt häst och inte behöva vänta till han är torr, jag brukar låna spolspiltan där jag är och tränar och då vore det så bra om han kunde ha täcket på sig redan i transporten hem så att han inte står och stelnar till :idea:

Förutsatt att han går att träna igen:cry:

Tänk om det är så att travare har en benägenhet, att som vissa hundraser vara för glesa mellan kotorna och i vissa fall så orkar dom inte bära ryttare och i vissa fall så försvarar kroppen sig med att bygga sk bryggor, vad tror ni, jag spekulerar hej villt men eftersom nästan alla ryggproblem på travare sitter i ländryggen så kan man ju inte låta bli att undra :confused:

Att travare som "ras" skulle ha en benägenhet till det tvivlar jag på.
Kusen jag hade med mest ryggproblem var väldigt rörlig i sidled i ryggen, faktiskt mer än jag trott varit möjligt (t ex att han gått in i en smal gång där det egentligen varit för smalt för att vända men den lyckats ändå och böjt ryggen som s**an!)
Att vissa individer kan ha den benägenheten - möjligt. "Travare" är ett för stort begrepp för att kunna generalisera inom en sån sak.
Att många problem sitter i ländryggen TROR jag fortfarande har med tekniken att göra.

Kusen jag hade med mest ryggproblem var väldigt rörlig i sidled i ryggen, faktiskt mer än jag trott varit möjligt (t ex att han gått in i en smal gång där det egentligen varit för smalt för att vända men den lyckats ändå och böjt ryggen som s**an!)

Men jag har ju alltid ansett att Super är extremt rörlig till gränsen till ålig att han har haft svårt för vissa skolor har jag inte tolkat som stelhet utan som svaghet. Han är ju fortfarande rörlig i bålen och det är ju mest där som alla böjningar sidledes ska ske.

Jag menar inte att alla travare har bryggor mellan kotorna i ryggen, men väldigt många verkar ha denna rörlighet i ryggen, dom kanske måste vara så rörliga för att kunna trava fort, en idé bara, jag bara spekulerar.

När Super röntgades för ca 6 år sedan så sa den vet, att han är jätte gles och fin mellan kotorna. Men tänk om det är som med hundarna, att han var för gles mellan kotorna, så kroppen byggde ett försvar, det är ju inte alla hundar som får detta, det är mer vanligt hos vissa hundraser men inte alla inom den rasen får det ju heller.

Eftersom hans symtom är så lika alla andras travare med ryggproblem kan det inte vara så att väldigt många har denna benägenhet att bli för glesa mellan kotorna så det blir en svaghet, men alla kanske inte svarar med att "bygga bryggor"

Om det enbart berodde på tekniken så borde ju åtminstone dom flesta som inte travtränats slippa ifrån ryggproblem, men jag upplever att det är lika stor andel av dom som har ont som dom som travtränats, åter igen, jag spekulerar :idea:

*lånar knapp*

Tack för en mycket givande diskution!=)

För det första när ni menar att travaren inte är byggd för att bära ryttare hur konkret menar ni då? Rent exteriört?
Det är lätt att säga att de är avlade för att dra vagn men konkret vad betyder det? Någon sa att många travare inte har ryggar att sitta på, hur ser de då ut?

Att felen sitter primärt i ländryggen är inget märkligt iofs, där sätter sig problemet först på vare sig travaren eller halvblodet.

Men efter denna diskutionen kommer jag verkligen gå ut och titta på min hästs rörlighet, jag har aldrig sett det på det sättet utan som ett "annat" rörelsemönster bara.

Min travare är kort i hela kroppen. Hon har gått löp fram till hon var 6 år och lägger gärna i pass när hon blir stel eller vinglig. Hon är ganska lätt att samla. Däremot funderar jag på om hon nu skulle vara väldigt rörlig i bäckenet vilket orskar högt "tryck" i länden primärt och vidare till ryggen.

Fast å andra sidan har jag röngat henne i ryggen och där hittade man en förkalkning precis bakom manken, det är också ett konstigt ställe att ha det på...

Men nu fick man nått att tänka på iaf!

Här är hon!
OBS hon ser lite överbyggd ut men det är hon inte.

stor_2381.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Två saker som slår mig när jag ser bilden; (ta det inte som kritik, utan saker att kolla efter om man vill lära känna sin häst)
* Den står lite under sig fram, vilket ofta betyder att det finns låsning/ar i en eller flera halskotor.
*Den står brett/ojämnt med bakbenen. Just ojämnheten kan vara ett sammanträffande, att den bara ställt sig knaisgt, men vad gäller bredden så gissar jag på att den gärna breddar när man rider?

Tror inte din häst borde vara så kort egentligen, men med tanke på hur den står med bakdelen trycks ryggen ihop lite. Jag TROR att exteriören på din häst skulle kunna bli bättre av behandlingar, för jag har sett flera hästar med ungefär samma exteriör som förbättrat dessa fel efter regelbunden behandling av t ex ET.

Halsen ser ut att vara i min smak, väl ansatt och ganska kort.

Om det enbart berodde på tekniken så borde ju åtminstone dom flesta som inte travtränats slippa ifrån ryggproblem, men jag upplever att det är lika stor andel av dom som har ont som dom som travtränats, åter igen, jag spekulerar :idea:

Nu finns det inte såå många travhästar som aldrig travtränats. Dom flesta har åtminstone blivit testade som 2-3 åringar innan de kasserats.
Och man får inte glömma att även "vanliga" ridhästar kan få skavanker, stelhet/spänningar i ländryggen tror jag inte direkt är ovanligt. Spänningar i ryggen är överlag väldigt vanligt även på ridhästraser, faktiskt är det många som behandlar hästar som generellt sett tycker att travare (inte ridtravare utan travare allmänt) brukar vara mer fräscha än ridhästar. Just för att hästarna tränas så hårt att man snabbt upptäcker skador och skavanker, bland ridhästar är det nog vanligare med slitageskador som sakta växer fram.

Ah, just det, glömde att kommentera detta!

Men jag har ju alltid ansett att Super är extremt rörlig till gränsen till ålig att han har haft svårt för vissa skolor har jag inte tolkat som stelhet utan som svaghet. Han är ju fortfarande rörlig i bålen och det är ju mest där som alla böjningar sidledes ska ske.

Jag har haft att göra med många travare (direkt eller indirekt) och nu tog jag alltså ett extremexempel. Mao är min "egentliga" upplevelse av ridtravare att de inte är särskilt rörliga i sidled.
Däremot brukar de som tidigare nämnts föra fram sina höfter på en sida i taget vilket gör att det blir en s-kurva i ryggen som vrids för varje steg. Om hästarna gör detta även på volter är det inte bra, då ska den ju vara böjd efter volten, inte med en s-kurva :p eller om de gör detta när de ska samla sig. Men rörelsen med höfterna anser jag inte vara "överrörlig i ryggen".
En annan travare jag också ägt var väldigt stel i bakre delen av ryggen. Dock när man började träna skolor i skritt på ett seriöst sätt (särskilt slutor) började den bli lite mer rörlig.

Tror inte riktigt jag greppat vilken typ av överrörlighet du menar, kan det inte vara så att det är höfternas vridning du tänker på?

Ah, just det, glömde att kommentera detta!

Jag har haft att göra med många travare (direkt eller indirekt) och nu tog jag alltså ett extremexempel. Mao är min "egentliga" upplevelse av ridtravare att de inte är särskilt rörliga i sidled.
Däremot brukar de som tidigare nämnts föra fram sina höfter på en sida i taget vilket gör att det blir en s-kurva i ryggen som vrids för varje steg. Om hästarna gör detta även på volter är det inte bra, då ska den ju vara böjd efter volten, inte med en s-kurva :p eller om de gör detta när de ska samla sig. Men rörelsen med höfterna anser jag inte vara "överrörlig i ryggen".
En annan travare jag också ägt var väldigt stel i bakre delen av ryggen. Dock när man började träna skolor i skritt på ett seriöst sätt (särskilt slutor) började den bli lite mer rörlig.

Tror inte riktigt jag greppat vilken typ av överrörlighet du menar, kan det inte vara så att det är höfternas vridning du tänker på?

Nej det är inte höfternas vridning jag tänker på, utan bålens mjukhet.
Hästar är ju inte och ska ju inte vara, som jag förstått det, särskilt rörliga i bakre delen av ryggen i huvud taget, utan den största böjningen ska ju och kan ju i princip bara ske i bålen, så vitt jag vet. Sedan kan det ju finnas undantag som i Supers fall som kanske är för rörlig där, det måste ju finnas en anledning till att kroppen har försvarat sig genom att bygga sk bryggor och min idé är då att kroppen gjort så för att det var för rörligt.

Sedan kan jag tänka mig att det kan vara svårt för en travtränad travare att göra slutor eftersom att det kräver att dom ska kordinera sina ben och bära sig på ett helt annat sätt mot vad dom är vana vid.

Travtränade travares stelhet, tror jag enbart beror på att dom aldrig har blivit tränade på att böja sig, det säger väl sig själv om du går på ett visst sätt alltid så blir ju musklerna anpassade efter det, det har ju inget att göra med skelettets utformning.

Det finns rörlig och så finns det böjbar.. Jag vill gärna att hästen ska kunna böja ryggen i en jämn båge och kunna böja hyfsat mycket (som mål) för att rakrikta och stretcha ryggen. Den måste ju vara rörlg för att kunna göra detta även om den inte bokstavligt talat "rör" ryggen mycket i sidled. Bara för att förtydliga lite för jag är själv fortfarande förvirrad :p

Rent allmänt har jag svårt att uttala mig om kotornas rörlighet utan att tala om musklernas rörlighet eftersom jag tror att så gott som alla avvikelser på ryggkotorna också har med musklerna att göra, och ofta även orsakas av muskler. I mitt huvud borde det alltså betyda att hästen haft för dåligt med stabiliserande muskler (magmuskler t ex?) om den har överrörlig rygg. Eller något i sin teknik rent allmänt.

Genetiskt, helt och hållet! Så ryggproblemen kommer man nog aldrig undan helt och hållet. Så länge dom inte låser sig. Man får väl försöka göra det mesta man kan. Massage hjälper på min häst.

Tycker det låter som att du/ni är väldigt seriösa med hästen, att ni verkligen försöker göra det bästa av situationen! Sånt är alltid kul att läsa! :)

Ett litet tips om hästen känns värre är; kolla om den får för mycket kraftfoder. Skulle ge så lite som möjligt av det och mycket grovfoder, jag TROR att hästarna lättare blir spända om de får mycket kraftfoder eller lite grovfoder (så de får överskottsenergi resp. spänner sig av kylan).
Och sen kan man gärna försöka överdriva med framåt/nedåtsökningen när man rider för att hästen ska lära sig att stretcha ut. Tänk på att trav är den absolut sämsta gångarten att träna i om hästen är stel eller spänd i ryggen, galopp och skritt är betydligt bättre. I trav är det väldigt vanligt att hästen "låser" ryggen.
Att försöka jobba hästen böjd (fortfarande framåt/nedåt) och träna skolor, särskilt sluta, brukar också stretcha ryggen en del. Om man lychas lär hästen att korta ihop innersidan av ryggen och länga yttersidan.

Hoppas det börjar gå åt rätt håll igen. Är ju vår snart om inte annat! :)

Tack! Jag försöker lösa problemen så gott det går...Bara att komma på vad som funkar bäst för min dam.

Kraftfoder får hon nsätan ingen, 0,3 kg korn om dagen...(mineraler, salt och morötter ibland) Vi har ett alldeles för bra hö (analyserat) så mer behövs inte ge, ändå blir det gott om energi och protein...

Jag kan tycka att det just är i traven jag märker promblemen och att det är i den gångart hon behöver jobbas igenom när hon låser sig, antingen genom ordenlig trav (i form) för att riktigt stretcha ut rygg och högerbakeben (som tar kortare steg när hon blir dålig) eller genom mycket öppnor och slutor och dressyr. Ibland är det bästa bara att köra ett "racerpass" så att hon får jobba mycket och mycket galopp, ibland barbacka ridning, extra massage och linment, tömkörning, löshoppning (studs/långa hinder) eller långa skritt turer, gärna med några backar att riktigt stretcha rygg och bakdel i. Jag brukar testa olika varainter varje gång, och ibland fungerar det ena bättre, ibland det andra, ofta bara känner jag vilken variant jag ska satsa på för stunden och ibland vet jag inte om varje lite del har hjälpt...Efter ett litet tag brukar det bli bättre och annars får jag kalla på kiropraktorn så ordnar han det...

Jag hade också missat att ryggproblem skulle vara så vanliga på travare, min är den ända jag kommit i kontakt med i "verkligheten", men tycker diskusionen är mycket intressant och teorin Super har låter mycket intressant. :bow:

Min har ju aldrig blivit travtränad så hans problem kan inte komma därifrån. Jag ska fråga vet på nästa besök om detta är medfött eller om jag har ridit dit det.:cry:

Min har ju varit travtränad så jag skyller på det, men som sagt, kan ju finnas en ärftlig disposition eller så har du bara haft "otur". det verkar i alla fall som om det hade varit svårt att förutse...

knapplån,

har bara slarvläst tråden, men någon som funderat över att travare (från bana) pendlar mycket med bäckenet medans "ridhästen" håller det relativt stilla? det innebär att travaren helt ska lära om sig att stabilisera bäckenet samtidigt som den sätter muskler för att bära ryttaren, vilket kan medföra att det blir sådana "glapp" i kotor där de spänner musklerna extra? detta skulle enkelt förklara varför ridtravarna som ts säger ofta har ont i muskelaturen mellan sadelns slut och nån cm bakom virvelns slut?

har ingen aning om jag bara famlar efter en lösning eftersom jag själv står med detta problem just nu, eller om det jag hört kan ha något vett?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka