Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Jag är nog inne på samma grej, fast jag kallar det "vrider på höfterna" :p

Har själv märkt att ju mer "stabil" hästen blir i bakdelen, desto mindre brukar spänningarna bli. Men det är ju i samband med att hästen lär sig samlig som man får stabiliteten vilket också skulle kunna vara orsaken till förbättring, likaså skulle det kunna vara tvärtom, att när hästen blir bättre spänningsmässigt blir den mer stabil.

knapplån,

har bara slarvläst tråden, men någon som funderat över att travare (från bana) pendlar mycket med bäckenet medans "ridhästen" håller det relativt stilla? det innebär att travaren helt ska lära om sig att stabilisera bäckenet samtidigt som den sätter muskler för att bära ryttaren, vilket kan medföra att det blir sådana "glapp" i kotor där de spänner musklerna extra? detta skulle enkelt förklara varför ridtravarna som ts säger ofta har ont i muskelaturen mellan sadelns slut och nån cm bakom virvelns slut?

har ingen aning om jag bara famlar efter en lösning eftersom jag själv står med detta problem just nu, eller om det jag hört kan ha något vett?

Det skulle vara jätteintressant om någon forskare kunde hoppa på detta problem och röntga ett gäng travare både sådana med problem och sådana som är problemfria bara för att se om det finns något i skelettet som gör att vissa får problem. :idea:

Min häst problem beror ju på sammanväxningar mellan ryggkotorna (inte kissing spines), vem vet det kanske är fler som springer omkring med sammanväxningar men inte blir korrekt bedömda av veterinärer, det tog ju 6 år för veterinärerna att hitta det på min häst trots att han är röntgad med vanlig röntgen och scintad för 6 år sedan:crazy:

Men det lär väl inte ske, eftersom det inte finns så mycket pengar i det, i och för sig vet jag att en del travare har problem även när dom travtränats så man kan väl alltid hoppas. :idea:

Hon står inte alltid på detta viset, just på detta kortet slänger vi lite snö framför henne för att få ett kort med öronen frammåt!

Hon har kollats ett flertal gånger annars och hon brukar få låsningar i ländryggen, någon liten låsning i korset.

Intressant tråd det här.
Jag har bara snabbt läst igenom en del inlägg men förstår att ryggproblem tydligen ska vara vanligt på "ridtravare".

Själv har jag just nu 11 aktiva travhästar och jobbar också en del med alternativa behandlingar såsom akupunktur, laser och massage.
Jag red mycket under "ponnytiden" och tävlade till La-nivå. Denna ridning har jag försökt ta med mig och rider också en del av travarna som komplement till travträningen. Överlag så har jag friska hästar utan ryggproblem men de gånger det inträffat så är det oftast just muskulaturen i ländryggen som blir stel.
Detta kan jag nästan direkt på de hästar jag undersökt/behandlat/hänvisat vidare till veterinär oftast se ett samband med svagheter i lårmuskulaturen och bakknän. Åtgärdar man dessa på lämpligt sätt så försvinner stelheten i musklerna nästan direkt.
JAg har haft många hästar genom åren och endast vid ett tillfälle har jag haft en häst med ryggproblem som inte har orsakats av smärtor från andra delar av kroppen. Den hade ramlat och landat på höften...

Ridningen tycker jag bara gör dem gott (även om det säkert är skillnad på om de rids dagligen). Jag tror ändå att många gånger missar man att hästen är svag/dålig i bakdelen då den sällan visar hälta ens på böjprov och då har man ryggproblemet där som ett faktum. För att sedan ofta gå vidare framåt i kroppen med mera låsningar och kanske en frambenshälta som följd.
Kanske det också är så att då ridningen är lösgörande för hästens muskulatur märker man inte lika snabbt om något "blir fel" i kroppen? Hästen arbetas ju igenom på ett helt annat sätt och blir nog generellt mjukare och mer avslappnad i musklerna.

Jag är långt ifrån någon expert men har sett så pass många aktiva travare att jag blir lite förvånad när jag läser i tråden hur vanligt det är med ryggproblem. Jag tror inte att de är så annorlunda konstruerade att de inte skulle tåla ridning.
Jag är inte ute efter att kritisera någon, utan mer för att kanske ge en annan syn på saken...:smirk: och spånar mest nu, men det är lite av mina tankar. Är jag helt fel ute
tror ni?

Jag blev oxå förvånad i början när jag läste här på bukefalos att det var så vanligt med ryggproblem på travare, trodde att min var den ända, det var därför jag startade tråden så att alla kunde spåna, ingen av oss är ju expert ;)

Jag har oxå ridit en del aktiva travare och inte innan jag fick min upplevt att dom har några ryggproblem.
Dock var det en av dom som jag red som hade väldiga problem, gick knappt att styra i kurvorna och gick inte att få stopp på efter löp. Han blev mycket bättre med ridning och longering i rätt form, men så fort man höll uppe med ridningen så kom spänningarna tillbaka. Om inte spänningarna satt i ryggen utan i något bakben så borde han ju inte blivit bättre av ridning och longering?

Men jag kan hålla med om att ibland så kommer ryggproblem från andra ställen, tänderna brukar vara en stor bov, men jag tycker inte att det alltid är så. Jag utgår från att när man har en häst med ryggproblem så går man förs igenom allt som kan vara fel såsom tänder, sadel etc innan man bedömmer att det är en "rygghäst"

Nu har jag ju fått svar på varför min häst hade problem men känner då att ämnet blev ännu mer aktuellt, då vet sa att min hästs sammanväxningar mellan ryggkotorna (obs ej kissing spines) var mycket ovanliga men dom få fall som fanns var på travare och han ville gärna skylla på travträningen, men min har ju aldrig blivit travtränad :confused:

Men hans symtom är väldigt lika alla andra travare med ryggproblem just att det sitter i ländryggen samt alltid blir värre på hösten :confused:

Jag tror oxå att varierad träning är till godo för alla hästar oavsett om dom i huvudsak rids eller körs, tror att det är viktigt att inte glömma att tömköra eller longera ridtravare så att dom får jobba utan ryttare regelbundet oxå. :idea:

Jag håller med dig. Den har ju inte fått jobba så mkt med ryggen eller att ha en tung ryttare på sig.

Ajax var otränad då jag började rida honom, han fick ryggont och jag började pronemera & köra med honom i uppförsbackar och sedan rida och göra det regelbundet. Sedan så hade han aldrig mer ont i ryggen.

Nu är det ju kanske inte riktigt så enkelt för alla :cool:

Just kopplingen mellan svag knä-/lårmuskulatur och ryggproblem var väldigt intressant! :) Kändes som att poletten trillade ner nu. Just dessa muskler är ju de som brukar bli lidande om hästen blir för ojämnt arbetad (eller själv är sned för den delen) eller inte lärt sig bära upp mer med bakdelen och samla sig.
Då kanske det faktiskt ÄR så att AR-träning är extra bra för travare eftersom den fokuserar på rakriktning och styrka väldigt tidigt :p
Intressant nog har både de travare jag haft varit ömma i höger bakknä. Troligen pga snedbelastande träning. Och när de musklat sig i höger bakknä har många krämpor minskat (t ex hade den ena lindringa upphakningar i höger bakknä, när den musklat sig mer försvann dessa upphakningar helt). Å andra sidan kan det kännas elakt att tvinga en häst jobba jämnt eftersom det känns onaturligt för dom när de gått ojämnt så länge. Och förmodligen har dom lätt för att bli överansträngda när de börjar använda sitt svaga bakben.

Min häst som hade ryggproblem blev behandlad i båda knäna i höstas och nu är hon bättre!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka