Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare
Jag blev oxå förvånad i början när jag läste här på bukefalos att det var så vanligt med ryggproblem på travare, trodde att min var den ända, det var därför jag startade tråden så att alla kunde spåna, ingen av oss är ju expert
Jag har oxå ridit en del aktiva travare och inte innan jag fick min upplevt att dom har några ryggproblem.
Dock var det en av dom som jag red som hade väldiga problem, gick knappt att styra i kurvorna och gick inte att få stopp på efter löp. Han blev mycket bättre med ridning och longering i rätt form, men så fort man höll uppe med ridningen så kom spänningarna tillbaka. Om inte spänningarna satt i ryggen utan i något bakben så borde han ju inte blivit bättre av ridning och longering?
Men jag kan hålla med om att ibland så kommer ryggproblem från andra ställen, tänderna brukar vara en stor bov, men jag tycker inte att det alltid är så. Jag utgår från att när man har en häst med ryggproblem så går man förs igenom allt som kan vara fel såsom tänder, sadel etc innan man bedömmer att det är en "rygghäst"
Nu har jag ju fått svar på varför min häst hade problem men känner då att ämnet blev ännu mer aktuellt, då vet sa att min hästs sammanväxningar mellan ryggkotorna (obs ej kissing spines) var mycket ovanliga men dom få fall som fanns var på travare och han ville gärna skylla på travträningen, men min har ju aldrig blivit travtränad
Men hans symtom är väldigt lika alla andra travare med ryggproblem just att det sitter i ländryggen samt alltid blir värre på hösten
Jag tror oxå att varierad träning är till godo för alla hästar oavsett om dom i huvudsak rids eller körs, tror att det är viktigt att inte glömma att tömköra eller longera ridtravare så att dom får jobba utan ryttare regelbundet oxå.