Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Inte för att det här har med tråden att göra men :love: :love: :love:

Jo liiite... han har rätt bra exteriör enligt Lindbloms "skalor" och kort rygg:angel: ;)

Framstället fick låga siffror men sen var det högt!

Du tyckte fel, och har helt klart blandat ihop det.;)
.....
...Alltså kan man säga att fjordhästen en är ursprunglig ras, eller hur?

Immer

tackar :bow: ja det borde man verkligen kunna säga! Sökte på google också, det verkar som att Dölehästen är från norge, redde inte ut det helt dock, kanske därför jag mixat ihop saker o ting :D

tack för ditt utlägg :)

Intressant!
Jag hade ett varmblod som aldrig blivit riden eller travad fram till 8 års ålder! Han hade bara skrotat i en hage. Han var modell kraftig, alltså riktigt KRAFTIG i kroppshyddan. Ryggen var normal för en travare, men hans kraftighet vägde upp en hel del. Han hade bara ridmuskler.

Han fick iaf en "blockad" i båda ryggfiléerna längre bak på ryggen precis innan korset. Jag tog ut massör och hon körde med laser på honom och massageapparat. Han tyckte det var jätteskönt och stod och sov. Testade också akupunktur, han tyckte det var jätteskönt och stod och sov.

Jag lyckades få bort det, massören sa att det var slaggprodukter som hade ansamlats i ryggen och man behövde få igång cirkulationen för att det skulle försvinna.

Oavsett vad det var så gick det bort, och jag förstod i efterhand att det var resultatet av en för hastig igångsättning alltså en olycklig överansträngning. MY BAD :o
Detta var inte hans "första" ridtur om ni trodde det, utan han hade då varit riden i några år och detta hände efter att jag skulle åter igen sätta igång honom efter hans vintervila.

Men jag har haft fler travare än honom och upplever också detta som ett problem, men denne häst var faktiskt dne som vart finast i ryggen av dem alla.

Jag har även upplevt detta problem på en häst som var korsning mellan travare och quarter, det är precs som det förföljer travarna dessa ryggproblem?

intressant med ET:N som någon nämnde, ang felvridet bäcken.

Jag har i alla fall nu efter 14 år fått reda på vad Supers ryggproblem har berott på. Han är ju röntgad i ryggen för ca 6 år sedan, som jag skrev tidigare i tråden, och eftersom den röntgen visade att han var jätte gles och fin mellan tornutskotten så har jag hela tiden utgått ifrån att hans ryggproblem är rent muskulära.

Nu har han blivit utredd på klinik efter ett hingstslagsmål och då visar det sig att han har ovanliga ihopväxningar nere vid själva diskarna i ryggraden och på både ovan och undersidan :eek: Han är i princip stelopererad i ländryggen :cry:

Detta är mycket ovanligt tydligen och dom få fall som finns är vad jag har förstått enbart på travare :confused:

Jag frågade så klart varför man inte såg detta för 6 år sedan när han var på utredning för sin rygg och fick då förklaringen att tekniken för att se så djupt fanns inte då :confused: Men han blev ju till och med scintad men tydligen gäller det samma där :confused:

Känns lite hopplöst just nu, han har ju ändå varit besvärsfri för det mesta dom sista åren så detta kom som en stor chock :cry:

Jag hoppas att han kommer att bli ridbar igen, även om jag vet att det här förmodligen kommer att förkorta hans liv avsevärt:cry:

Är det någon som varit med om något liknande och i så fall hur har det gått?

Ush stackars er! :cry: Hoppas det löser sig till det bästa, har veterinärerna nånting att göra åt saken eller låter man det bara va?

Jag har en liten fundering på det där med att travare skulle ha speciella rasrelaterade problem med ryggen. Travhästar "pendlar" ju med bäckenet på ett speciellt sätt när de rör sig och jag har aldrig sett nån ridhäst göra likadant. Däremot har jag sett en travhäst gå så med höfterna trots att den aldrig sett en sulky i hela sitt liv och (tror jag) är född som ridhäst. Eftersom det är ett naturligt sätt att gå för de hästar som går så måste det väl betyda att de går så mer eller mindre hela tiden? Är då benägenheten att pendla med bäckenet en framavlad egenskap för att de ska ha lättare för travartraven? För som sagt, jag har aldrig sett en ridhäst gå så. Däremot har alla travhästar jag sett (inte jättemånga men åtminstone tio) gjort det mer eller mindre.

Det måste ju ha nån form av påverkan på ryggen deras, för det känns inte helt ergonomiskt hållbart att gå så. Jag har provat :o När en häst går så borde väl det innebära att ländryggen böjs från sida till sida? Men på en häst som går "som en ridhäst ska" flexar väl ryggen mer upp och ner? Sen om man tränar om sin travhäst efter alla konstens regler så den inte längre går så när man rider, går den så i hagen?

Är jag helt fel ute? :o

Jag tror att du kanske kan vara något på spåren. Super pendlar inte jättemycket med bäckenet men lite kan nog finnas där.

Jag pratade med en kompis igår och hennes hund har liknande sammanväxningar. Tydligen är det ganska vanligt på vissa hundraser och det hänger ihop med överrörlighet. Dom har, som jag förstått det, "för glest" mellan kotorna och kroppen kan då i vissa fall försvara sig med att bygga så kallade bryggor mellan kotorna.

Det låter ju väldigt likt det Super har och eftersom dom få fall som finns enbart var på travare kan det ju ha med den framavlade rörligheten i bäckenet att göra. :confused:

Den uppfattningen jag fick på kliniken var att det inte fanns så mycket att göra förutom att försöka hålla musklerna i skick, ska få lite mer info vid nästa besök, tror inte vet visste så mycket i nuläget då det är så ovanligt. :crazy:

Jag känner att jag greppar varje halmstrå så i går så beställde jag ett back on track täcke till honom, i förhoppning att det ska hjälpa att i alla fall hålla musklerna i skick :idea:

Vad tråkigt med sammanväxningarna.

Jag tänkte bara svara på hur min travare med dålig rygg är.

Jag är nästan hundra på att problemen kom direkt från travträningen då hon inte gick rent i höga travtempon men inget fel hittades...inte ens en längre vila hjälpte. Därför startade hon aldrig. Dessutom är jag ganska säker på att hon fick det när hon var mellan två och tre för då ändrades hennes beteende radikalt så att hon försökte komma undan träningen på alla sätt (hon var inte min då, köpte henne när hon blev sex). Har läst i ABC of the Horse (Pauli Grönberg) att travhästar är extra känsliga i ryggmuskulaturen pga träningen. eftersom tidigare ägaren inte vet om att något speciellt har hänt lutar jag åt att det kanske bara blev för hård träning eller att hon busade i hagen.

Min häst har också mer "halvblods looken" och lätt för att gå i form, redan efter ett halvår fick jag kommentarer om att hon musklat om så fint trots att hon aldrig "krökte på nacken" (men ingen stjärnkikare heller). Kvadratisk.

Jag hittade med tiden låsningar i länden som lätt kommer tillbaka (musklerna hade ju varit sammandragna under många år innan de kom tillbaka till ursprungsläge). Kyla påverkar just eftersom musklerna då lätt tar tillbaka samma läge, precis som en stressande händelse (ex transport) kan göra eller dåligt grepp när det är halt ute... Extratäcke och brodd vid behov gäller på min häst...samt backontrack inne. Sadel, tänder och jag är kollade och hon är lättriden...men problemen kommer med kylan ändå, hon har tom blivit värre vilket jag tror kan bero på att hon blivit känsligare för när det gör ont i ryggen och att hon är i bättre form.

Jag har alltid tolkat det som om det är jag som haft "otur" i valet av häst genom att hon hade det här dolda problemet (men hon är underbar på de flesta andra sätt så det kompenseras mer än väl)

Intressanta tankar dock om varför travhästar får dessa problem!

Det skulle ju faktiskt kunna vara därifrån det kommer. Sammanväxningarna alltså. För de satt i ländryggen va?

Av de två travhästar jag har mest kontakt med har den ena haft massa ryggproblem men allt försvann när vi tog bort den dåliga sadeln (duh :smirk: ) utom att hon ett tag hade ont just i ländryggen. Hennes hagkompis får alltid ont i ryggen när det blir kallt / på vintern. Ägaren har ingen aning om varför. Hur kommer det sig att travare är känsliga för kyla? Den hästen har back on track på ryggen och det hjälper.

Tycker det låter som att du/ni är väldigt seriösa med hästen, att ni verkligen försöker göra det bästa av situationen! Sånt är alltid kul att läsa! :)

Ett litet tips om hästen känns värre är; kolla om den får för mycket kraftfoder. Skulle ge så lite som möjligt av det och mycket grovfoder, jag TROR att hästarna lättare blir spända om de får mycket kraftfoder eller lite grovfoder (så de får överskottsenergi resp. spänner sig av kylan).
Och sen kan man gärna försöka överdriva med framåt/nedåtsökningen när man rider för att hästen ska lära sig att stretcha ut. Tänk på att trav är den absolut sämsta gångarten att träna i om hästen är stel eller spänd i ryggen, galopp och skritt är betydligt bättre. I trav är det väldigt vanligt att hästen "låser" ryggen.
Att försöka jobba hästen böjd (fortfarande framåt/nedåt) och träna skolor, särskilt sluta, brukar också stretcha ryggen en del. Om man lychas lär hästen att korta ihop innersidan av ryggen och länga yttersidan.

Hoppas det börjar gå åt rätt håll igen. Är ju vår snart om inte annat! :)

Av de två travhästar jag har mest kontakt med har den ena haft massa ryggproblem men allt försvann när vi tog bort den dåliga sadeln (duh :smirk: ) utom att hon ett tag hade ont just i ländryggen. Hennes hagkompis får alltid ont i ryggen när det blir kallt / på vintern. Ägaren har ingen aning om varför. Hur kommer det sig att travare är känsliga för kyla? Den hästen har back on track på ryggen och det hjälper.

En teori jag har är tekniken. Travare rör gärna höfterna mycket när de går (de liksom "vrider sig" i varje steg) det kan säkert göra att de lätt blir spända om de vrider sig för mycket åt ett håll = de går ojämnt, eller att de helt enkelt får träningsvärk.
Om man lyckas lära hästen att fixera sina höfter, dvs inte vrida dom i varje steg tror jag att risken för stelheten baktill på ryggen minskar. Å andra sidan vrider de flesta hästar på höfterna om de inte är samlade, dock tror jag inte de brukar göra det i lika hög grad som travare som inte lärt bort tekniken från travet.

Vad tråkigt med sammanväxningarna.

Jag tänkte bara svara på hur min travare med dålig rygg är.

Jag är nästan hundra på att problemen kom direkt från travträningen då hon inte gick rent i höga travtempon men inget fel hittades...inte ens en längre vila hjälpte. Därför startade hon aldrig. Dessutom är jag ganska säker på att hon fick det när hon var mellan två och tre för då ändrades hennes beteende radikalt så att hon försökte komma undan träningen på alla sätt (hon var inte min då, köpte henne när hon blev sex). Har läst i ABC of the Horse (Pauli Grönberg) att travhästar är extra känsliga i ryggmuskulaturen pga träningen. eftersom tidigare ägaren inte vet om att något speciellt har hänt lutar jag åt att det kanske bara blev för hård träning eller att hon busade i hagen.

Min häst har också mer "halvblods looken" och lätt för att gå i form, redan efter ett halvår fick jag kommentarer om att hon musklat om så fint trots att hon aldrig "krökte på nacken" (men ingen stjärnkikare heller). Kvadratisk.

Jag hittade med tiden låsningar i länden som lätt kommer tillbaka (musklerna hade ju varit sammandragna under många år innan de kom tillbaka till ursprungsläge). Kyla påverkar just eftersom musklerna då lätt tar tillbaka samma läge, precis som en stressande händelse (ex transport) kan göra eller dåligt grepp när det är halt ute... Extratäcke och brodd vid behov gäller på min häst...samt backontrack inne. Sadel, tänder och jag är kollade och hon är lättriden...men problemen kommer med kylan ändå, hon har tom blivit värre vilket jag tror kan bero på att hon blivit känsligare för när det gör ont i ryggen och att hon är i bättre form.

Jag har alltid tolkat det som om det är jag som haft "otur" i valet av häst genom att hon hade det här dolda problemet (men hon är underbar på de flesta andra sätt så det kompenseras mer än väl)

Intressanta tankar dock om varför travhästar får dessa problem!

Min har ju aldrig blivit travtränad så hans problem kan inte komma därifrån. Jag ska fråga vet på nästa besök om detta är medfött eller om jag har ridit dit det.:cry:
Fast jag vet inte hur det skulle ha gått till för jag har alltid varit noga med att han ska gå i form och när han var liten så tränade jag bara varannan dag så att han skulla ha chans att återhämta sig.

Men det kan ju vara lite så med hundarna, vissa raser var ju mer benägna för detta problem, kan ju vara så att aveln på travhästar gör dom mer benägna att få sådana här problem. Kan det vara så att för att kunna trava riktigt fort så behöver dom vara väldigt rörliga i bakre delen av ryggen och det gör att dom har lättare för att bli överansträngda och i vissa fall när dom är för rörliga så försvarar kroppen sig som i Supers fall, en idé bara :idea:

Inte har du väl ridit dit det :eek: Det tror jag inte på. Det är nog snarare en medfödd benägenhet hos honom. Sen är det kanske möjligt att du hade kunnat förebygga eller förhindra det om du vetat om det redan innan de börjat växa ihop (om det inte fanns vid födsel såklart). Men det skulle kräva att du var stålmannen eller synsk :angel:

Har han nån rörelse alls i del delen av ryggraden? Dvs kan han flexa upp och ner men inte sida-sida och vice versa? Har du nån exteriörbild från sidan på honom så man ser rygglinjen? Travhästryggar blev just min nya amatöhobby :angel:

Jag har tyvärr bara gamla exteriörbilder från när han var 9 år.

Men du kan ju kika på dom och se vad du tror, grejen med Super är oxå att han alltid har varit väldigt musklad i ryggen och därför så har ingen eqt eller massör misstänkt detta heller. Jag hade en eqt ute så sent som ca 1,5 månad sedan och hon tyckte i och för sig att han var lite stel bak men eftersom jag sa att han var röntgad och jätte gles och fin mellan kotorna så trodde oxå hon att det bara var muskulärt och hon ansåg dessutom att det inte satt särskilt djupt. :cry:

http://www.pixbox.se/pic_show_id3828137.html

Jag TROR inte att du ridit dit problemet, men däremot tror jag det är mycket möjligt att ridningen dolt problemet eller delvis orsakat det (inte att man ridit dit problemet utan ridit på ett sätt att det inte kunnat försvunna, vilket är nästan omöjligt att undvika om man inte ens vet att problemet finns).
Kollade igenom bilderna och hästen ser väldigt välriden och trevlig ut. Funderar dock på hur böjlig i sidled den är i ryggen? På en av bilderna där hästen går med bogen innanför (ser ut som att man rider "bogen in" eller lätt öppna) så ser det ut som att tanken är att hästen ska vara böjd, men den spänner emot halsen så den snarare blir rak/s-formad. Därav min fråga; kan det vara så att man "dolt" problemet genom att rida hästen väldigt rak, men i själva verket haft svårt att böja/rakrikta ryggen? Eller hur har den känts?

*kl*

Det här var den mest intressantaste tråden på flera år :idea:

Jag ska ärligt säga att jag tidigare inte hört talas om att det är vanligt att just travare har problem med sina ryggar. Jag har både kört och ridit travare under flera år, dock yngre.
Nu äger jag själv en äldre travare ett sto. Hon blir 18 år i år och vi har faktiskt haft diverse problem.

Det hela började med att hon började sparka när man gjorde galoppfattning på henne. Vetrinär tillkallades och vi gjorde ridprov och genomgång. Ingen direkt "åkomma" hittades. Jag hade ute en massör men inga jättespänningar någonstans egentligen. Tog sedan ut en ET och det visade sig att hon var sne i sitt bäcken. Det rättades till och sedan var allt jättebra.
För två år sedan fick hon sitt första föl. Hon var i bra kondition och hull så vi såg inga problem med att betäcka henne. Sedan fölningen för två år sedan har det krånglat.
Hon har haft korsförlamning tre gånger bla. Två gånger pga. race och en pga. överutfodring antagligen.
Alla gånger har muskelsöndringen varit liten så det har inte varit några stora problem med dom.
Ridningen fungerar jättebra. Inte svårt att samla sig, lätt för böjning osv osv. Däremot blir det inte den "sittande" samlingen som man vill ha men jag tror inte det är någon eller i alla fall många travare som får det.

När hon står i stallgången och blir ryktad och har stått en stund på samma ställe/i samma position så är hon väldigt stel att flytta åt sidan. Förflyttningen blir lite stapplande, ungefär som om att det låst sig någonstans, möjligtvis kors/länd, och att det inte släpper direkt.

Den senaste tiden har hon varit mer stel än vanligt. Svårare att resa sig, stel på morgonen osv. osv.
Men jag har sett det som att det har med åldern att göra. Låsningarna kan jag inte riktigt säga vad det beror på och har ärligt inte kolla upp det något nämnvärt utan mer,,,hon är äldre, har ett travförflutet och fått ett föl.
Dock ska jag säga att under den tid hon varit så stel så har hon inte ridits alls. Nu är hon under igångsättning och ridmässigt sett visar hon inga tecken på stelhelt alls, snarare tvärtom.

Det har pratats om värme, täcken och bla. foder. Eftersom min häst är X häst så har jag tagit bort all stärkelse i hennes foder. Hon har nu fri tillgång på hösilage samt lucern och E-vitaminer.
Ju mer hon rör på sig desto bättre samt att det är regelbundet.

Vad jag däremot har hört mer är just att X förlamning är vanligt hos travhästar,,,kan det ha något samband tror ni?

Nu har jag inte läst hela tråden ska jag erkänna men det mesta av den i alla fall och det ni har skrivit har gjort att jag fått en helt annan syn på min häst och hennes "problem". Att det sitter i rygg/länd/kors har jag förstått men hade inte en aning att det var så vanligt.

Glömde skriva att det kan ju varit så att själva fölningsprocessen förvärrade någonting eller fram manade någonting, vet inte men hon aldrig visat smärta på nåt sätt. Men kanske att hennes ålder blev påmind genom fölningen.

Senast ändrad:

Jag tror inte att det har med fölningen att göra faktiskt. Men jag minns när vi var inne på Axevalla med Åke för att röntga. Då stog vet. och kollade en travar hingst som var sned i sitt bäcken. Detta var väldigt vanligt på travare. förklarade han för oss. Snett bäcken leder ju till massa problem såklart. Om hon är väldigt stel så kanske ett Back on Track täcke skulle hjälpa på natten.

Förr sa man ju att X nästan bara drabbade travare och tunga arbetshästar. I adg tro jag väl kanske inte så mycket på det. Snarare att det i många fall fodras med mer kraft än grov foder. Kanske kan det vara därför som travaren har mycket Xförlamningar.
Läste om en tjej som hade varit med sin kompis i ett av stallen på Solvalla. Hon höll på att smälla av då hon såg foderstaten. Nu minns jag inte siffrorna men jag minns att många fick 2 kg mer kraft än hö!! Och missar man då denna kraftiga fodring på låt oss säga 7 kg kraft och 5 kg hö en dag så är ju risken mega stor för X förlamnng. Kan vara därför som travet har så höga siffror ang X förlamning.

Men usch vad tråkigt.... stackare! Jag kan inte göra annat än att beklaga, och hoppas BoT täcket hjälper.... :(

Nej vad tråkigt! Undrar hur länge han gått med det problemet. Minns att du berättat att han alltid fungerat i ridningen så förhoppningsvis låter det värre än var det är. Berätta gärna vidare vad veterinären säger. Ang BoT så använder jag det på mitt sto sedan 2 år och det hjälper verkligen till att hålla musklerna mjuka. Hon har sitt dygnet runt så fort det börjar bli lite kyligare.

Jag har inte medvetet ridit honom rak i alla fall. Han har alltid haft lite svårt för att gå i höger öppna och höger sluta men inte så att det har känts onormalt utan mer en normal svaghet som man måste jobba upp, öppnorna och slutorna har dessutom blivit bättre nu på slutet. :confused:

Ingen tränare har sett eller misstänkt något :smirk:

Däremot så har han känts konstigare och konstigare i vänster varv framför allt i 8 metersvolterna, då har det känts som att han tappar hela högersidan (alltså yttersidan) och höger stigläder har känts längre.
Därför tog jag ut en eqt och hon konstaterade att han satt fast lite i vänster bog samt var lite kortare i höger sida ganska långt bak, hon tyckte även att han var lite stel i bakre delen av ryggen men ingen märkvärdigt och jag tror att det var böjningen i sidled som hon upplevde honom stel i, men borde han inte vara stel upp och ner oxå med tanke på att som vet sa att han är i princip steloppererad? Efter behandlingen så kändes han dock bättre.

Det som jag oxå kommer att tänka på när jag analyserar hans betéende längre bak i tiden så har han alltid haft lite svårt att bli snabb bak, han vill gärna ta stora kliv i traven, galoppen har aldrig varit några problem i det fallet. Hopväxningarna i ryggen kanske kan vara en bidragande orsak?
Men piaff, passage och piruetter har inte heller varit några problem, med facit i hand så är det ju faktiskt otroligt vad han har kunnat göra trots sina ihopväxningar, dom är ena kämpar våra pållar :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka