Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare
*kl*
Det här var den mest intressantaste tråden på flera år
Jag ska ärligt säga att jag tidigare inte hört talas om att det är vanligt att just travare har problem med sina ryggar. Jag har både kört och ridit travare under flera år, dock yngre.
Nu äger jag själv en äldre travare ett sto. Hon blir 18 år i år och vi har faktiskt haft diverse problem.
Det hela började med att hon började sparka när man gjorde galoppfattning på henne. Vetrinär tillkallades och vi gjorde ridprov och genomgång. Ingen direkt "åkomma" hittades. Jag hade ute en massör men inga jättespänningar någonstans egentligen. Tog sedan ut en ET och det visade sig att hon var sne i sitt bäcken. Det rättades till och sedan var allt jättebra.
För två år sedan fick hon sitt första föl. Hon var i bra kondition och hull så vi såg inga problem med att betäcka henne. Sedan fölningen för två år sedan har det krånglat.
Hon har haft korsförlamning tre gånger bla. Två gånger pga. race och en pga. överutfodring antagligen.
Alla gånger har muskelsöndringen varit liten så det har inte varit några stora problem med dom.
Ridningen fungerar jättebra. Inte svårt att samla sig, lätt för böjning osv osv. Däremot blir det inte den "sittande" samlingen som man vill ha men jag tror inte det är någon eller i alla fall många travare som får det.
När hon står i stallgången och blir ryktad och har stått en stund på samma ställe/i samma position så är hon väldigt stel att flytta åt sidan. Förflyttningen blir lite stapplande, ungefär som om att det låst sig någonstans, möjligtvis kors/länd, och att det inte släpper direkt.
Den senaste tiden har hon varit mer stel än vanligt. Svårare att resa sig, stel på morgonen osv. osv.
Men jag har sett det som att det har med åldern att göra. Låsningarna kan jag inte riktigt säga vad det beror på och har ärligt inte kolla upp det något nämnvärt utan mer,,,hon är äldre, har ett travförflutet och fått ett föl.
Dock ska jag säga att under den tid hon varit så stel så har hon inte ridits alls. Nu är hon under igångsättning och ridmässigt sett visar hon inga tecken på stelhelt alls, snarare tvärtom.
Det har pratats om värme, täcken och bla. foder. Eftersom min häst är X häst så har jag tagit bort all stärkelse i hennes foder. Hon har nu fri tillgång på hösilage samt lucern och E-vitaminer.
Ju mer hon rör på sig desto bättre samt att det är regelbundet.
Vad jag däremot har hört mer är just att X förlamning är vanligt hos travhästar,,,kan det ha något samband tror ni?
Nu har jag inte läst hela tråden ska jag erkänna men det mesta av den i alla fall och det ni har skrivit har gjort att jag fått en helt annan syn på min häst och hennes "problem". Att det sitter i rygg/länd/kors har jag förstått men hade inte en aning att det var så vanligt.
Glömde skriva att det kan ju varit så att själva fölningsprocessen förvärrade någonting eller fram manade någonting, vet inte men hon aldrig visat smärta på nåt sätt. Men kanske att hennes ålder blev påmind genom fölningen.