Disciplin och ledarskap i begränsning av rum

brukshund

Trådstartare
Jag och en kollega satt igår och diskuterade lite ditt och datt om hund. Han berättade att han ansåg att hunden inte behövde vara i alla rum (so far så good) enligt mig Men att genom att ta bort ett rum som inte hunden fick vara i så ansåg att man på ett sätt fick en disciplin och ledarskap vilket jag inte riktigt förstod och ifrågasätta.
Absolut du behöver inte ha hunden i hela lägenheten eller huset men att ta bort ett rum för att det är en del av disciplin och ledarskap låter bara konstigt. Det finns andra mycket bättre anledningar till just varför man inte vill ha hunden i ett rum/flera rum samt metoder för disciplin och ledarskap enligt mig
Hur tycker ni?

Hoppas ni förstod vad jag menade :)

Tror jag till viss del förstår vad din kollega menar.
För mig handlar det om att hunden ska acceptera att det är jag som bestämmer var den ska vara. Dvs vill jag stänga in den i ett rum/box/bur/hundgård så ska den acceptera det och gå och lägga sig.
Tycker man ofta hör att folk inte kan stänga in hunden någonstans för då börjar den skälla och vill ta sig ut.

Fast ledarskap och disciplin är inte samma sak som dominans? Ett ledarskap handlar om att visa vägen och vara tydlig, hos människor utövas t.ex. detta av förhoppningsvis av lärare, läkare, sjuksköterskor m.m. Att en lärare är tydlig med vilka regler som gäller i klassrummet är inte detsamma som att läraren är en dominant person. Samma med hundägare, bara för att hundägaren är tydlig och visar vägen betyder det inte att den är dominant? I något annat sammanhang kanske hunden visar ett gott ledarskap.
Disciplin i mina ögon har inte heller med dominans att göra. På lydnadsplanen finns mängder av disciplinerade hundar men de kan ha blivit disciplinerade med hjälp av köttbullar?
Tror inte man utövar bättre disciplin och ledarskap av att stänga av ett rum, däremot genom att vara konsekvent med de regler som gäller i hemmet och samhället.
Inget av begreppen dominans/disciplin hör hemma i modern hunduppfostran o/e hundträning.
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/

Tror jag till viss del förstår vad din kollega menar.
För mig handlar det om att hunden ska acceptera att det är jag som bestämmer var den ska vara. Dvs vill jag stänga in den i ett rum/box/bur/hundgård så ska den acceptera det och gå och lägga sig.
Tycker man ofta hör att folk inte kan stänga in hunden någonstans för då börjar den skälla och vill ta sig ut.
Lite off topic, men det där tror jag är delvis rasrelaterat. Jag pratade med en yrkesjägare om det, han har labbar och cocker, hans fru har flattar. Han tycker flattarna är odågor för att de inte bara accepterar att stå i hundgård, det har hans hundar alltid gjort. Våra labbar har också varit såna lätta som gärna ligger i ett annat rum, men rasen jag har nu är typiska in-your-face-hundar som helst vill sitta fast i sin människa.

Jag tror helt enkelt att det inte enbart handlar om diciplin.

Fast ledarskap och disciplin är inte samma sak som dominans? Ett ledarskap handlar om att visa vägen och vara tydlig, hos människor utövas t.ex. detta av förhoppningsvis av lärare, läkare, sjuksköterskor m.m. Att en lärare är tydlig med vilka regler som gäller i klassrummet är inte detsamma som att läraren är en dominant person. Samma med hundägare, bara för att hundägaren är tydlig och visar vägen betyder det inte att den är dominant? I något annat sammanhang kanske hunden visar ett gott ledarskap.
Disciplin i mina ögon har inte heller med dominans att göra. På lydnadsplanen finns mängder av disciplinerade hundar men de kan ha blivit disciplinerade med hjälp av köttbullar?
Tror inte man utövar bättre disciplin och ledarskap av att stänga av ett rum, däremot genom att vara konsekvent med de regler som gäller i hemmet och samhället.
Vart kom köttbullarna ifrån?

Han tycker flattarna är odågor
Hehehe!! :D Jamen Flattar ÄR väl odågor? Det hör väl till?

Min Beauceron är en typisk in-your-face-hund och skulle bli djupt olycklig och uppleva sig bestraffad om han inte fick vistas i samma rum som jag. Så ja, det kan nog vara rasrelaterat. Somliga hundar ligger gärna och obekymrat och sover i ett angränsande rum - nåt som är totalt främmande för min Beauceron. Finns inte på hans världskarta, liksom.

Hehehe!! :D Jamen Flattar ÄR väl odågor? Det hör väl till?

Min Beauceron är en typisk in-your-face-hund och skulle bli djupt olycklig och uppleva sig bestraffad om han inte fick vistas i samma rum som jag. Så ja, det kan nog vara rasrelaterat. Somliga hundar ligger gärna och obekymrat och sover i ett angränsande rum - nåt som är totalt främmande för min Beauceron. Finns inte på hans världskarta, liksom.
:D

Mina hundar sover i rummet bredvid vårt sovrum, med en grind mellan, men den ena frågar varje kväll om hon får sova i sovrummet. Disciplinen kommer ju såklart när jag säger "gå och lägg dig" och hon snällt gör det, men hade hon fått välja hade hon legat tryckt mot mig. Alla hundar vill inte det.

:D

Mina hundar sover i rummet bredvid vårt sovrum, med en grind mellan, men den ena frågar varje kväll om hon får sova i sovrummet. Disciplinen kommer ju såklart när jag säger "gå och lägg dig" och hon snällt gör det, men hade hon fått välja hade hon legat tryckt mot mig. Alla hundar vill inte det.

Otis ligger helst inte i sovrummet eftersom det blir för varmt (fast nu när det varit kyligt ute har han faktiskt t om legat i sängen några timmar!), men om vi stänger honom ute ur sovrummet så tittar han på en med den mest olyckliga blicken och det kan komma lite gnäll. När man sedan öppnar går han in, går ett varv, går ut och lägger sig nöjt i vardagsrummet utan vare sig blickar eller gnäll. Märkliga djur, det där :D

(Ladda sover helst sked, eller nos-mot-näsa :D )

Lite off topic, men det där tror jag är delvis rasrelaterat. Jag pratade med en yrkesjägare om det, han har labbar och cocker, hans fru har flattar. Han tycker flattarna är odågor för att de inte bara accepterar att stå i hundgård, det har hans hundar alltid gjort. Våra labbar har också varit såna lätta som gärna ligger i ett annat rum, men rasen jag har nu är typiska in-your-face-hundar som helst vill sitta fast i sin människa.

Jag håller med.
Det är inte helt ovanligt med dobermanns som har endel separationsångest alt inte gillar att ligga instängda. Det värsta straffet för Ammo är nog att stänga in honom någon annanstans är där jag är.

Det finns helt klart en arvbarhet i separationsångest och är således vanligare inom vissa raser.

Det finns helt klart en arvbarhet i separationsångest och är således vanligare inom vissa raser.
Mina heeler är roliga. Ingen har problem att lämnas henna själva - där vet dom precis vad som väntas och sover när jag är borta. Inte ens på främmande plats (vandrarhem osv) är det problem att lämna dom vare sig dom är lösa i rummet, i bur, i säng, bakom galler osv. Är jag hemma däremot så ska dom dock vara i samma rum som mig helst och badrummet var länge en plats där jag helst inte skulle stänga dörren, för det fanns säkert en hemlig bakdörr jag kunde smita ut genom ;)

Mina heeler är roliga. Ingen har problem att lämnas henna själva - där vet dom precis vad som väntas och sover när jag är borta. Inte ens på främmande plats (vandrarhem osv) är det problem att lämna dom vare sig dom är lösa i rummet, i bur, i säng, bakom galler osv. Är jag hemma däremot så ska dom dock vara i samma rum som mig helst och badrummet var länge en plats där jag helst inte skulle stänga dörren, för det fanns säkert en hemlig bakdörr jag kunde smita ut genom ;)
Tinja är likadan, hon följer mig gärna som en svans hemma (även om hon inte alltid gör det, sängen är bekvämare än det är intressant att kolla på vad matte hämtar i kylskåpet..) och ska helst sitta med när jag går på toa. Men det är inga problem att lämna henne ensam hemma, då går hon och lägger sig.

Ändå är det många som tycker att om hunden följer en överallt hemma, då har den separationsångest.

Tinja är likadan, hon följer mig gärna som en svans hemma (även om hon inte alltid gör det, sängen är bekvämare än det är intressant att kolla på vad matte hämtar i kylskåpet..) och ska helst sitta med när jag går på toa. Men det är inga problem att lämna henne ensam hemma, då går hon och lägger sig.

Ändå är det många som tycker att om hunden följer en överallt hemma, då har den separationsångest.

Tycker även det tyder på att hunden inte kan koppla av om hunden hela tiden följer efter en. Dålig avknapp helt enkelt.

Men det beror ju på vad man menar med det. Mina kan komma om jag öppnar kylskåp eller annat ibland. Eller om jag lagar mat och ibland kommer de när jag sitter på toa osv. För att dom är nyfikna eller vill bli klappade. Eller är hungriga :D

En labbe jag passade däremot flög upp så fort man reste sig ur soffan och följde efter en helt utan mål, bara för att följa efter, inte för att han egentligen var nyfiken på just det man gjorde.

Nu blev jag nyfiken på inom vilka raser det är vanligare? ☺. Har ingen erfarenhet av flera hundar av samma ras, bara enstaka individer. Schäfer, labrador, dvärgpinsher och flat har jag upplevt ha separationsångest och ha svårt att varva ner. Dock känner jag bara en av varje och vet således inte om det är mer individbundet än rasbundet.

Mina är likadana. De vill helst ha kroppskontakt om jag står/sitter stilla, men är 100% trygga när jag lämnar dem själva.

Tycker även det tyder på att hunden inte kan koppla av om hunden hela tiden följer efter en. Dålig avknapp helt enkelt.

Mina kommer liksom inte kutande direkt så fort jag lämnar ett rum - men tar det en liten stund, så kommer dom och lägger sig där jag är :)
Nu bor inte jag stort då (2 rok) så är jag t ex i köket som är i mitten så bryr dom sig inte, då ligger dom kvar om dom är i sovrummet eller i vardagsrummet.

Men det beror ju på vad man menar med det. Mina kan komma om jag öppnar kylskåp eller annat ibland. Eller om jag lagar mat och ibland kommer de när jag sitter på toa osv. För att dom är nyfikna eller vill bli klappade. Eller är hungriga :D

En labbe jag passade däremot flög upp så fort man reste sig ur soffan och följde efter en helt utan mål, bara för att följa efter, inte för att han egentligen var nyfiken på just det man gjorde.
Hon gör det inte hela tiden, utan mer när det lönar sig. Toa = gos för Tinja. För då sitter jag ju där jag sitter och hon är ju så söt och då får hon mig att klia henne på rumpan vilket hon älskar. Och så väntar hon på att få en tom toarulle, vilket är typ bästa leksaken.

Och jag bor ju på 30kvm, så märker hon att jag inte går in på toa så går hon tillbaka till sin favvoplats under skrivbordet och lägger sig :rofl:

Vet inte om jag hade orkat med en hund som konstant ska svansa efter mig :eek: I need my space!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 598
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V