Dirk Gently *spoiler*

MCP

Trådstartare
Eftersom jag inte kan hitta någon tråd som tar upp ämnet känner jag mig nu tvungen att göra det :D

Det hade gått mig helt förbi att de gjort en serie om Dirk Gently, det var först när den dök upp på netflix som jag upptäckte det.

Är det någon annan här som sett serien då? Vad tyckte ni bl.a. om:
-historen?
-karaktärerna?
-alltihopa överlag, känns det genuint Adamskt?

Jag läste Dirk Gently-böckerna för inte så länge sedan, men måste självklart se serien också. Känner mig lite brydd efter filmatiseringen av Liftarens guide till galaxen, den var väl ett gott försök men inte gick den upp mot boken. Men kanske att Dirk Gentlys äventyr lämpar sig bättre? Tackar för tipset så här långt och återkommer med synpunkter! :)

@Lillgrådis
Trots att jag skrev spoiler i rubriken, för att varna för eventuella spoilers, så ska jag försöka att inte avslöja för mycket nu om du ännu inte sett serien...
Men jo, jag tyckte nog att detta var mera lyckat än LGTG, det är dock bara karaktären som är lite baserad på böckerna, historien är ny :)

Eftersom jag inte kan hitta någon tråd som tar upp ämnet känner jag mig nu tvungen att göra det :D

Det hade gått mig helt förbi att de gjort en serie om Dirk Gently, det var först när den dök upp på netflix som jag upptäckte det.

Är det någon annan här som sett serien då? Vad tyckte ni bl.a. om:
-historen?
-karaktärerna?
-alltihopa överlag, känns det genuint Adamskt?

Det finns en äldre miniserie, den var mycket bättre tycker jag.

Som vanligt har de missat det som gör Adams böcker genialiska. Dirk var inte sig själv annat än till namnet. Tumme ner från mig. Jag älskar sock böckerna :love:

• Gilla
Reactions: MCP
Jag ÄLSKAR Liftarens guide till galaxen!
Och tyckte serien på Netflix var SÅ bra. Skrattade typ hela tiden!
Har inte läst boken och tänkte faktiskt beställa den, då den går hand i hand med mitt nyårslöfte!

• Gilla
Åh, tack för tipset! Det ska undersökas. Kollade på trailern precis och Elijah Wood som bär på en corgi kan ju inte vara fel.

• Gilla
Det finns en äldre miniserie, den var mycket bättre tycker jag.

Som vanligt har de missat det som gör Adams böcker genialiska. Dirk var inte sig själv annat än till namnet. Tumme ner från mig. Jag älskar sock böckerna :love:

Ah, det visste jag inte, att det fanns en äldre miniserie, det borde jag kolla upp.
Nu är det några år sedan jag läste böckerna, så mitt minne är inte det färskaste, men min uppfattning är att böckernas Dirk var lugnare och mera jordnära, kan man säga så?

Jag måste nog erkänna att jag gillade serien, men det är just kanske för att jag inte har något i färskt minne. Serien var dock i mitt tycke bra mycket blodigare och allvarlig än jag uppfattat någon av Adams böcker vara.

Tror kanske i det stora hela så är Adams böcker svåra att filmatisera, så man borde väl kanske se på allt som gjorts i film/serieväg baserat på hans verk som något helt nytt med liten touch av Adams. :)

(Tyckte t.ex. att "the rowdy 3 var något som jag bra skulle kunna tänka mig Adams skulle ha kunnat hitta på)

Ah, det visste jag inte, att det fanns en äldre miniserie, det borde jag kolla upp.
Nu är det några år sedan jag läste böckerna, så mitt minne är inte det färskaste, men min uppfattning är att böckernas Dirk var lugnare och mera jordnära, kan man säga så?

Jag måste nog erkänna att jag gillade serien, men det är just kanske för att jag inte har något i färskt minne. Serien var dock i mitt tycke bra mycket blodigare och allvarlig än jag uppfattat någon av Adams böcker vara.

Tror kanske i det stora hela så är Adams böcker svåra att filmatisera, så man borde väl kanske se på allt som gjorts i film/serieväg baserat på hans verk som något helt nytt med liten touch av Adams. :)

(Tyckte t.ex. att "the rowdy 3 var något som jag bra skulle kunna tänka mig Adams skulle ha kunnat hitta på)

Jag tycker böckerna är ganska makabra och allvarliga, Dirk rätt osympatisk och det mesta i storyn långt ifrån glättigt (It's a hot potato, don't pick it up...). Samtidigt som det är genialiskt, väldigt kul och genomtänkt. (dialogen vid middagsbordet på StCedds!) Utan att spoila handling så är ju Dirks konflikt med städerskan ett karaktärsdrag som Adams låter definiera honom, men som de helt gått ifrån i tvserien.

Det kan ju vara jag som har tolkat allt skumt. @Monstermom klargjorde för mig här om dagen att jag har skum humor :angel:

Nej, i det här fallet är jag med dig! :D

Är det här en ny serie? Eller är det de där nästan filmlånga avsnitten som väl har några år på nacken vid det här laget?
(Tråden heter ju *spoiler*! Då kan man ju inte läsa! :eek: ... Även om jag läst böckerna och som sagt sett i alla fall en serie... :D)

Nej, i det här fallet är jag med dig! :D

Är det här en ny serie? Eller är det de där nästan filmlånga avsnitten som väl har några år på nacken vid det här laget?
(Tråden heter ju *spoiler*! Då kan man ju inte läsa! :eek: ... Även om jag läst böckerna och som sagt sett i alla fall en serie... :D)

Ny serie, finns på Netflix.

Ja! Mycket glättigare än böckerna. Böckerna är mer mörk, skrämslig och smart humor. Lite som Stanleys Narrator :angel:

Äh, tig med dig om Stanley! :rage:
Jag är ju anti P+, kör det på mina spelkrav också. :grin:
Det där jäkla spelet var ju bara P+! Skitjobbigt, höll på att bryta ihop! :laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Ingen aning döpa tråden till, men nåja... behöver hjälp fundera ut var kan va för fel! Har efter månader gått "anfallsfri" och för åka...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023