TheRedLightning
Trådstartare
Senskada som läker långsamt, det är veterinären som rekommenderat igångsättnings schemat.Det finns inga genvägar till en harmonisk häst. Visst kan en häst vila vintertid men då krävs ju förutsättningar för att den ska få stimulans på annat vis.
Hästar bygger inte mer muskler i skritt för att du sitter på. Varför får hästen bara skritta? Jag kunde inte hitta det i tråden. Ta ut den i skogen i lina och gå off road i bushen. Det bygger muskler och håller dig varm. Men samtidigt är frågan varför hästen ska bygga muskler under en viloperiod? Meningen med aktiveringen är ju att hon ska få stimulans pga att hon äter på inredningen?
Jag hade tyvärr också starkt funderat över mitt hästhavande om jag visste att jag bara kunde rida på sommaren. Är det ens värt det ekonomiskt tänker jag. Kanske bättre att hyra sommarhäst? Eller så får man ju hitta en lösning då med lösdrift vintertid men då har du ju liksom en häst ur form på sommaren varje år så du får jobba med igångsättning jämt.
Pga senskadan har hon tappat alla muskler, var veterinären som sa att jag skulle variera uppsuttet vs vid hand.
Sen finns det fler årstider än bara sommar och vinter, både hösten och våren är fina årstider också, under vinter brukar det vara ca 1 månad när det är som kallast. Den vintern som varit nu har varit mild och blev kall nu i februari. Ser inte det som något problem, vad är det för skillnad på att låta hästen vila en månad på vintern kontra en månad på sommaren?