Det finns inga genvägar till en harmonisk häst. Visst kan en häst vila vintertid men då krävs ju förutsättningar för att den ska få stimulans på annat vis.

Hästar bygger inte mer muskler i skritt för att du sitter på. Varför får hästen bara skritta? Jag kunde inte hitta det i tråden. Ta ut den i skogen i lina och gå off road i bushen. Det bygger muskler och håller dig varm. Men samtidigt är frågan varför hästen ska bygga muskler under en viloperiod? Meningen med aktiveringen är ju att hon ska få stimulans pga att hon äter på inredningen?

Jag hade tyvärr också starkt funderat över mitt hästhavande om jag visste att jag bara kunde rida på sommaren. Är det ens värt det ekonomiskt tänker jag. Kanske bättre att hyra sommarhäst? Eller så får man ju hitta en lösning då med lösdrift vintertid men då har du ju liksom en häst ur form på sommaren varje år så du får jobba med igångsättning jämt.
Senskada som läker långsamt, det är veterinären som rekommenderat igångsättnings schemat.
Pga senskadan har hon tappat alla muskler, var veterinären som sa att jag skulle variera uppsuttet vs vid hand.

Sen finns det fler årstider än bara sommar och vinter, både hösten och våren är fina årstider också, under vinter brukar det vara ca 1 månad när det är som kallast. Den vintern som varit nu har varit mild och blev kall nu i februari. Ser inte det som något problem, vad är det för skillnad på att låta hästen vila en månad på vintern kontra en månad på sommaren?

Senskador behöver lugn rörelse. Min gamla häst med senskada ställde jag på lugn lösdrift och hon läkte enormt mycket snabbare än förväntat. Veterinären var riktigt förvånad. Så nåt sånt skulle jag råda dig. Finns ju mindre lösdrifter med ett par lugna hästar, behöver ju inte vara stora flockar. Dessutom skulle du få se lugnare och hästen mer rörelse. Veterinären var helt på min ide om lösdrift så det var inget jag beslutade om själv.

Skillnaden på vila vinter vs vila sommar är att på sommaren kan hästen vara ute dygnet runt och stimuleras. Har du sen möjligheten vintertid spelar det ingen roll. Men om det handlar om en månad och då den dessutom är konvalicent är det ju inget att oroa sig för tänker jag. Några veckor pga skada och dåligt väder kan ju hända vem som helst.

Senskada - ja då är ju terrängen inget att tänka på. Men inte heller att bygga muskler så jag hade promenerat på plan mark. Promenerat för att själv hålla värmen. Du kan ju alltid tömköra om du vill göra nåt mer under promenaderna men vid senskada brukar man ju i regel vilja att hästen går plant hårt och rakt fram. Och det gör ju ingen skillnad för hästen om du sitter på eller går bakom/bredvid.

Vi går väldigt mycket promenader just nu, idag märktes det att det var bitande isvind. Kinderna blev iskalla, men konstigt nog frös jag inte om fötterna trots att jag hade arbetsskorna med stålhätta och inte fodrade. :eek:
Vi övade väldigt mycket på stanna, backa, fram idag. Behöver fortsätta gå en hel del promenader innan jag vågar sitta upp också. Väntar gärna in lite varmare väder då hästen har en tendens att bli väldigt pigg/het vid kyla och vi ska som sagt ta det lugnt.

Pratade även med några av de andra uppstallade som var där samtidigt som mig idag, var riktigt trevligt trots att det var kallt. :)

@RedHyuuga det är ju otroligt stor skillnad att ha en häst på vila vintertid om uppstallningen ser ut som den gör hos dig med kort utevistelse , jmf med att ha vila någon period sommartid om hästarna då går ute mycket och hagarna då även erbjuder naturligare stimulans att gå och beta/ströva .

Sen utifrån det du skrivit tidigare om din hästs senskada så har jag fattat det som att det nu gått ett år och hästen är fortfarande inte ok /kan belastas mer än promenad/skritt enl program ?
Jag hade gravt ifrågasatt möjligheterna att hästen kan bli fungerande och fullt ridbar utifrån det läget . Har du verklugen fått klara svar (ställt konkreta frågor) till behandlande veterinär ?

Senast ändrad:
Bättre en promenad än inget alls det kortar ju trotts allt ner tiden i boxen ett par minuter.
Tror ju absolut inte att det skulle skada om du "bara" promenerar och inte rider (följer veterinärens råd) visst det tar längre tid innan hästen är helt igång men den står åtminnstone inte helt.
Min som just nu har boxvila är jätte nöjd med att vi haltar (hovböld) ut utanför stalldörren och äter lite gräs det gör hennes dag så gör det inte så komplicerat lite är bättre än inget.

Bättre en promenad än inget alls det kortar ju trotts allt ner tiden i boxen ett par minuter.
Tror ju absolut inte att det skulle skada om du "bara" promenerar och inte rider (följer veterinärens råd) visst det tar längre tid innan hästen är helt igång men den står åtminnstone inte helt.
Min som just nu har boxvila är jätte nöjd med att vi haltar (hovböld) ut utanför stalldörren och äter lite gräs det gör hennes dag så gör det inte så komplicerat lite är bättre än inget.
Visst är det så, lite som de säger "den bästa träningen är den som blir av". :p

Nu förstår jag inte. Du tittar på att köpa en tömkörningsgjord, du har inte råd att köpa batterier?
Att titta på är inte detsamma som att köpa, har varken köpt det ena eller andra mer än att ta reda på vad de kostar så jag vet jag ska försöka spara ihop till. Sen är det inga vanliga batterier, det är specialare som kostar flera tusen, en tomkörningsgjord är billigare i alla fall de i syntet.

Att titta på är inte detsamma som att köpa, har varken köpt det ena eller andra mer än att ta reda på vad de kostar så jag vet jag ska försöka spara ihop till. Sen är det inga vanliga batterier, det är specialare som kostar flera tusen, en tomkörningsgjord är billigare i alla fall de i syntet.
Ok. Verkar helt bisarrt med batteri till ett par handskar som kostar flera tusen.
Här har du tips på bra körhandske som jag har
http://www.horseworkz.se/försäljning/handskar_-14024337

Att tömköra är ingen lätt historia. Hästen ska gå framför dig utan ditt stöd i form av din kropp där framme. Om hästen blir rädd och skenar ligger du antingen i släptåg eller har en skenande häst med långa tömmar som kan slita av senor osv. Att tömköra är en konst. Jag har tagit många lektioner i tömkörning och jag är hobbykusk och det är ingen lätt sak att tömköra. Men det är fantastiskt roligt när det fungerar.

Ok. Verkar helt bisarrt med batteri till ett par handskar som kostar flera tusen.
Här har du tips på bra körhandske som jag har
http://www.horseworkz.se/försäljning/handskar_-14024337

Att tömköra är ingen lätt historia. Hästen ska gå framför dig utan ditt stöd i form av din kropp där framme. Om hästen blir rädd och skenar ligger du antingen i släptåg eller har en skenande häst med långa tömmar som kan slita av senor osv. Att tömköra är en konst. Jag har tagit många lektioner i tömkörning och jag är hobbykusk och det är ingen lätt sak att tömköra. Men det är fantastiskt roligt när det fungerar.
Tja, handskarna kostade någonstans mellan 4000-5000kr nya så, vill man ha kvalité får man betala för det.

Jag har tömkört min häst tidigare i skogen, hon är dessutom inkörd och det märks. Det jag själv känner när det gäller tömkörningen är att jag vill hitta ett bettlöst alternativ som fungerar.
Är ej heller ny på att köra häst heller, kört en hel del travhästar i mina dar och andra hästar. :) Fast det är ett tag sen nu.

Tja, handskarna kostade någonstans mellan 4000-5000kr nya så, vill man ha kvalité får man betala för det.

Jag har tömkört min häst tidigare i skogen, hon är dessutom inkörd och det märks. Det jag själv känner när det gäller tömkörningen är att jag vill hitta ett bettlöst alternativ som fungerar.
Är ej heller ny på att köra häst heller, kört en hel del travhästar i mina dar och andra hästar. :) Fast det är ett tag sen nu.
Det låter strålande. Då känner jag mig trygg :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar