Förutom leran så är vi mitt början på en skoperiod. Var ute och gick idag och det blev inga styltor, så det beror nog också på vilken sorts snö det är på backen. Det töar nog snart, har inte varit vinter här länge innan det töar bort igen. :)
Man kan ju ringa ut hovslagaren bara för att få på snösulor med?
Så har vi gjort när det blivit en massa snö helt plötsligt.

Man kan ju ringa ut hovslagaren bara för att få på snösulor med?
Så har vi gjort när det blivit en massa snö helt plötsligt.
Det är ingen tjäle i hagen heller, under snön gömmer sig en lervälling utan dess like, så blir definitivt inte snösulor på heltid i alla fall. Möjligen om jag kan hitta något att ta på temporärt när jag ska rida, men det är inte mitt största bekymmer. Det största bekymret är motiveringen, har jättesvårt att motivera mig när det är vinter och kallt.

Det är ingen tjäle i hagen heller, under snön gömmer sig en lervälling utan dess like, så blir definitivt inte snösulor på heltid i alla fall. Möjligen om jag kan hitta något att ta på temporärt när jag ska rida, men det är inte mitt största bekymmer. Det största bekymret är motiveringen, har jättesvårt att motivera mig när det är vinter och kallt.
Jo det förstår jag med, men det blir ju lättare att motivera sig om man faktiskt kan rida. Då har man inga ursäkter.

Jag hade dessutom flyttat till ett stall med ridhus nära eller på gården så man kunde rida ordentligt året runt.

Hmm... förstår du inte att i vissa delar av landet är det inte så enkelt som antingen lera eller snö och is? Nu vet jag inte var TS bor men där jag bor är det inte så enkelt. Några dagar med snö och is som sen smälter och så är allt lerigt som .... och sen nästa vecka så kan det komma snö igen och vara halt. Så rä det så några dagar och sen smälter det och vad händer då? Jo, LERA!!

Det växlar oftast många gånger mellan lera och snö/is under en skoningsperiod.
Det är klart det gör, men att i början av februari räkna med att nu blir det vår, så det är för sent för snösulor - det gäller väl inte nånstans i landet? Var i landet kan man räkna med vår och snöfritt från den första februari?

Absolut att det växlar mellan is och lera, men det gäller ju även i december och januari.

Jo det förstår jag med, men det blir ju lättare att motivera sig om man faktiskt kan rida. Då har man inga ursäkter.

Jag hade dessutom flyttat till ett stall med ridhus nära eller på gården så man kunde rida ordentligt året runt.
Det finns ridhus (2 stycken), bara ta med sig en hovkrats och ta bort snön under hovarna innan man sitter upp.

Jag vet men det är inte en tillräcklig morot för att jag ska hitta motivationen att göra det, jag mår inte bättre av det. Det har blivit ett jobbigt måste och jag har fastnat i en ond cirkel som jag inte tar mig ur.

Men vänta nu, menar du verkligen att det inte är viktigt för dig (motiverande) att få din häst att må bra? Helt klart mår den ju inte bra av att stå inne eftersom den börjat med stereotypa stressbeteenden.

Det är klart det gör, men att i början av februari räkna med att nu blir det vår, så det är för sent för snösulor - det gäller väl inte nånstans i landet? Var i landet kan man räkna med vår och snöfritt från den första februari?

Absolut att det växlar mellan is och lera, men det gäller ju även i december och januari.

Inte snöfritt hela februari, men sannolikheten för lera är betydligt större och de flesta februari är det fler leriga dagar än dagar med snö. Och på tal om våren så har snödroppar och vintergäck börjat blomma lite smått... och krokusar har börjat titta upp.

Har läst första inlägget och sen skummat resten av tråden lite snabbt. Ber om ursäkt på förhand om jag missat nåt viktigt i sammanhanget!

Jag vet men det är inte en tillräcklig morot för att jag ska hitta motivationen att göra det, jag mår inte bättre av det. Det har blivit ett jobbigt måste och jag har fastnat i en ond cirkel som jag inte tar mig ur.

Jag fattar bristen på motivation för igångsättning. Min förra häst (och en längre period även jag, då jag skadade handen) var konvalescent/under igångsättning hit och dit i ett par år, i kombination med att han blev kraftigt personlighetsförändrad och vi fick stora problem. Min nuvarande verkar ha gått och blivit en liten olycksfågel på "äldre dar" och efter att ha satt igång - skada - satt igång - skada under större delen av förra året (inga ridrelaterade skador öht) är vi båda duktigt trötta på att sätta igång. Igångsättning är astråkigt och jag är urless på det! Jag vill rida ut på ordentliga turer i varierat tempo. Underlaget är för närvarande skit, rent ut sagt, vilket inte gör det bättre. Det tar en evinnerlig tid att komma igång alls just nu. Jag vill rida distans, vilket även hästen älskar. Och då måste vi ju vara igång - att skritta och trava lite nån timme per dag i ett par veckor innan start räcker inte ens för korta klasser (vilket jag vore fullt nöjd med, räknar absolut inte med att starta några 10-12 mil ;) ) om hästen inte är igång i grunden. Dessutom trivs vi båda bäst med att kunna rida på som vi vill, oavsett om målet är en start eller ej. Sommaren blir mycket roligare om vi bara kan träna på lite! Ta en galopp!
Det är svårt emellanåt, när den där onda cirkeln uppkommer. Och jag förstår att det är svårt för dig fysiskt, också.

Men. Hästen har börjat uppvisa stereotypa stressbeteenden, verkar det ju som. Mår uppenbarligen inte riktigt bra i situationen, och du tror själv att det beror på understimulans. En understimulerad häst kan dessutom bli mindre trevlig att hantera/rida (beror förstås på individen, men det är min erfarenhet att det förr eller senare yttrar sig). Om lite skritt hjälper mot understimulansen så kan du slippa ännu ett hinder, när det väl funkar för dig att sätta igång igen. Ju smidigare igångsättningen går, ju snabbare kan ni träna "på riktigt" igen. Jag vet att det är tusen gånger lättare när det inte gäller en själv, men i det långa loppet blir det kanske roligare för er båda? Att ni fortare kan komma till nån ridning som du känner att även du får ut mer av.

Senast ändrad:
Hmm... förstår du inte att i vissa delar av landet är det inte så enkelt som antingen lera eller snö och is? Nu vet jag inte var TS bor men där jag bor är det inte så enkelt. Några dagar med snö och is som sen smälter och så är allt lerigt som .... och sen nästa vecka så kan det komma snö igen och vara halt. Så rä det så några dagar och sen smälter det och vad händer då? Jo, LERA!!

Det växlar oftast många gånger mellan lera och snö/is under en skoningsperiod.

Fast just utiftån att vintrarna ser ut så på rutin för många jmf med tidigare decennium så är snösulor inte önskvärt /rekommenderat om man inte har snö större delen av tiden utan istället lera .

Vet att Tuvamossen har något sådant, men vet inte om det fungerar i box, känns som det är risk att de fastnar. Vet några har sådana i hagen.

En kompis har en "godisboll" till sin ena häst i boxen. En sån som fylls med tex pellets och så ramlar det ut allteftersom hästen rullar bollen. Hästen står i box med halm, det funkar bra. Den bollen är iofs helt rund.

Angående snösulor så finns det sådana som du kan sätta dit inför ridning/promenad. Både modeller som är en hel sula och fästs med hjälp av tåbrodd, och sådana som sätts i/tas ur med hjälp av en tång (ligger som en klassisk snösula längs innerkanten av skon). Kanske något att kika på, som du beskriver vädret hos er? Då kan hästen vara utan i hagen, men ha dem vid motion så att det bildas mindre styltor.

Senast ändrad:
En kompis har en "godisboll" till sin ena häst i boxen. En sån som fylls med tex pellets och så ramlar det ut allteftersom hästen rullar bollen. Hästen står i box med halm, det funkar bra.

Nu vet jag inte vilken sort det är. Men min ponny fick ett mål kraft i sån. Jag trodde den var safe sas och han fick ha den i boxen utan uppsyn.
Tyvärr hade han på ngt vis mosat den lite och bollen delat på sig. Tyvärr var den konstruerad med långa skruvar.
Så han skar sönder benet och behövde bli sydd. Som tur är missade det precis senor etc.

Så ska man ha sån boll: kolla noga upp konstruktion alt bara ha övervakat.

Kan en sån där boll i plast/gummi (de jag tänker på är nog i gummi...), som inte är till för godis utan "bara" är en leksak, vara något i boxen? Tänker alltså inte på "pilatesboll".

Barfotaboots går att klä på även skodda hovar (åtminstone vissa modeller), det vore kanske ett alternativ istället för sulor?

Sen tänker jag att i ditt ställe hade jag kanske investerat i ordentliga vinterskor och vantar istället för schabrak. Om det kylan som är det största problemet. Min hästs konvalescens efter ett griffelbenbrott var dötrist, och jobbigt för mig då jag nästan samtidigt opererades och gick med kryckor. Inte optimalt. Men det måste ju göras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar