Jag har också reynauds och jag kunde inte heller rida ut när det var isgata ute. Var det snö brukade det inte vara några problem så länge jag hade rätt kläder och utrustning och höll lite tempo så att jag höll kroppen varm. Ibland red jag barbacka bara för att få lite extra värme från hästen och för att kunna ha moonboots på fötterna.

Jag brukade promenera med hästen när det inte gick att rida ut. Då klädda jag mig i moonboots och tjocka handskar. Jag hade hästar jag tränade /tävlade aktivt och jag tycker det var viktigt att det fick röra på sig även när jag inte kunde rida.

Vad gäller snösulor så skaffa polarpads. De skruvas fast i broddhålen framtill och funkar bra tycker jag.

Vad gäller hönät så är det individuellt för olika hästar vad de har för teknik. Min fick ont i nacken av det men för boxgrannen som åt "fint" så fungerade det bra.
Barbacka är inte ens att tänka på, då blir jag kluven på mitten. Ryggen är som ett hustak.

Polarpads? Broddhålen framtill? Finns bara broddhål bak på skorna eller är det dom som räknas som framtill? :confused:

Har provat hönät innan, men aldrig igen. Hästen hade fastnat i det och det var ändå de där småmaskiga... så nej vill inte prova igen.:down:

Barbacka är inte ens att tänka på, då blir jag kluven på mitten. Ryggen är som ett hustak.

Polarpads? Broddhålen framtill? Finns bara broddhål bak på skorna eller är det dom som räknas som framtill? :confused:

Har provat hönät innan, men aldrig igen. Hästen hade fastnat i det och det var ändå de där småmaskiga... så nej vill inte prova igen.:down:
Det finns en stålgrej (minns inte namnet nu) att köpa på hööks och sätta innanför skorna för att förhindra snöklampor. Ska tydligen fungera bra enligt dom som testat.

Hitta olika sätt att berika miljön i boxen så hon har något att göra. Typ grenar att tugga på, en boll med godis i eller vad hon kan tycka är kul. Finns olika saker man kan göra på Youtube.
Annars kanske en idé kunde vara att börja med trick träning så hon får använda huvudet om du inte kan motionera henne fysiskt .

Försök att härda ut, om några veckor är vintern över. Då kommer allt att kännas lättare igen. Din häst kommer klara några tråkiga veckor.
Kan du inte göra lite klicking med hästen för att stimulera lite. Det tycker många hästar är jättekul.

Försök att härda ut, om några veckor är vintern över. Då kommer allt att kännas lättare igen. Din häst kommer klara några tråkiga veckor.
Kan du inte göra lite klicking med hästen för att stimulera lite. Det tycker många hästar är jättekul.
Planen är att försöka komma upp på hästryggen idag och skritta lite, köpte nya shortchaps då de gamla gått sönder och ett nytt schabrak, så har blivit lite sugen på att rida igen. Försöker motivera mig själv till att härda ut och komma igång, för då när våren kommer kanske vi är tillbaka såpass att det går att rida någorlunda normalt (även om det inte är fullt ut).

Senast ändrad:
Hitta olika sätt att berika miljön i boxen så hon har något att göra. Typ grenar att tugga på, en boll med godis i eller vad hon kan tycka är kul. Finns olika saker man kan göra på Youtube.
Annars kanske en idé kunde vara att börja med trick träning så hon får använda huvudet om du inte kan motionera henne fysiskt .
Har provat lite, men jag är inte så bra på det där med trickträning. Det enda vi har gjort när vi varit ute och gått, var ute och gick i värsta stormen innan snön kom och hade då en väldigt akrobatisk häst, då brukar vi öva röstkommandon, som stanna, backa, fram, sakta osv. Brukar funka med att få henne att tänka på annat och såklart beröm när hon gör rätt. Är väldigt lyhörd och det räcker att höja rösten alternativt harkla sig lite för att hon ska bli "oops förlåt".
Vi har även övat på att stanna innan vi går in i stallet och boxen för att hon inte ska springa in, likadant innan boxen brukar vi stanna, jag tar av grimman och hon ska stå kvar tills jag säger "gå in". Försöker öva in "gå in" till den dagen jag behöver lasta henne igen.

Har provat lite, men jag är inte så bra på det där med trickträning. Det enda vi har gjort när vi varit ute och gått, var ute och gick i värsta stormen innan snön kom och hade då en väldigt akrobatisk häst, då brukar vi öva röstkommandon, som stanna, backa, fram, sakta osv. Brukar funka med att få henne att tänka på annat och såklart beröm när hon gör rätt. Är väldigt lyhörd och det räcker att höja rösten alternativt harkla sig lite för att hon ska bli "oops förlåt".
Vi har även övat på att stanna innan vi går in i stallet och boxen för att hon inte ska springa in, likadant innan boxen brukar vi stanna, jag tar av grimman och hon ska stå kvar tills jag säger "gå in". Försöker öva in "gå in" till den dagen jag behöver lasta henne igen.
Finns mängder med videor på Youtube hur man lär in olika tricks.

Finns mängder med videor på Youtube hur man lär in olika tricks.
Jag har lite svårt för videos, hade nog behövt en fysisk tränare istället. Vet att jag försökte ta hjälp av en video med lastträning, men det funkade inte. Lite svårt att förstå när man ska göra si eller så och varför, hade hellre velat ha någon att fråga. Vi får se vad som händer, inget är ristat i sten än. :)

Om jag minns rätt så är din häst bara ute typ 4 timmar om dagen?
Kan du hitta en lösdrift någonstans med fullservice och släppa den där?
Varken du eller hästen mår ju bra i situationen som är.
Jag tänker att om man inte kan rida eller sysselsätta hästen under vintern pga kylan, dvs kommer ställa av den helt minst tre månader varje år, så behöver den nog stå uppstallad nånstans där den kan gå längre tid i hagen.

Det blev en miss, förra sko perioden kom det ingen snö och snösulorna är inte bra i en lerig/geggig hage, de fungerar bäst när det verkligen är snö. Denna perioden verkade vädret slå om totalt och massa snö och nu är det försent att ta på snösulor, vill ha vår nu.
Jag förstår att du vill ha vår, men de facto kommer det ju vara risk för snö och is ett par månader till. Så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara försent för snösulor?

Jag förstår att du vill ha vår, men de facto kommer det ju vara risk för snö och is ett par månader till. Så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara försent för snösulor?

för att traditionella snösulor + lera i hagen= extremt stor risk för hovbölder. Lekte den leken förra året, tack.

Tyvärr har ju också polar pad sålt slut hela sitt lager och det finns inte att få tag på just nu, annars tycker jag att de ser smidiga ut.

för att traditionella snösulor + lera i hagen= extremt stor risk för hovbölder. Lekte den leken förra året, tack.

Tyvärr har ju också polar pad sålt slut hela sitt lager och det finns inte att få tag på just nu, annars tycker jag att de ser smidiga ut.
Är det lera behövs inga sulor, förstås, men nu var ju problemet snö och is. Och eftersom vi har februari kommer det ju vara stor risk för snö och is minst en månad till. Att man vill ha vår betyder inte att det blir vår.

Förutom leran så är vi mitt början på en skoperiod. Var ute och gick idag och det blev inga styltor, så det beror nog också på vilken sorts snö det är på backen. Det töar nog snart, har inte varit vinter här länge innan det töar bort igen. :)

Är det lera behövs inga sulor, förstås, men nu var ju problemet snö och is. Och eftersom vi har februari kommer det ju vara stor risk för snö och is minst en månad till. Att man vill ha vår betyder inte att det blir vår.

Hmm... förstår du inte att i vissa delar av landet är det inte så enkelt som antingen lera eller snö och is? Nu vet jag inte var TS bor men där jag bor är det inte så enkelt. Några dagar med snö och is som sen smälter och så är allt lerigt som .... och sen nästa vecka så kan det komma snö igen och vara halt. Så rä det så några dagar och sen smälter det och vad händer då? Jo, LERA!!

Det växlar oftast många gånger mellan lera och snö/is under en skoningsperiod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar