Så här ser jag det; har man tagit på sig det stora ansvaret för en levande varelses välbefinnande så måste man göra sitt yttersta för att den ska må bra. Det finns inga ursäkter för att inte göra det. Det är bara att bita ihop, liksom. Om du absolut inte vill/kan/orkar aktivera din häst på vintern så får du väl ge den vintervila men på ett ställe med rejäl utevistelse. Annars kan du ju inte ha häst. Förlåt om jag låter krass och elak, men man måste bortse ifrån sin egen bekvämlighet när man har ansvaret för ett djur.

Finns det ingen som kan hjälpa dig att gå promenader med hästen förresten? Eller göra dig sällskap. Allt brukar bli roligare då :)

Kan det vara ett alternativ att skicka iväg hästen till ett konvalecensstall några månader, för igångsättning? Har sett de som erbjuder full service, så om de även sköter motionen behöver ägaren inte ens åka dit och mocka. Då skulle hästen få motion, förhoppningsvis lite bättre stimulans och du behöver inte sköta den biten nu resten av vintern när du har så svårt med kylan etc. Dessutom kommer den igång och är lite närmare att kunna ridas "ordentligt" = kanske bättre motivation för dig också?

Barfotaboots går att klä på även skodda hovar (åtminstone vissa modeller), det vore kanske ett alternativ istället för sulor?

Sen tänker jag att i ditt ställe hade jag kanske investerat i ordentliga vinterskor och vantar istället för schabrak. Om det kylan som är det största problemet. Min hästs konvalescens efter ett griffelbenbrott var dötrist, och jobbigt för mig då jag nästan samtidigt opererades och gick med kryckor. Inte optimalt. Men det måste ju göras.
Jag tror inte det finns barfotaboots i den storleken jag behöver.

Bättre vinterskor än de jag har finns inte, men fryser ändå. Vantar har jag men behöver nya batterier och batterierna är bra mycket dyrare än ett schabrak, vi snackar flera tusen nu kontra ett schabrak på någon hundralapp. Den största anledningen att jag har lite kort om pengar var att bilen behövde nya vinterdäck och de är inte gratis direkt, jag väljer att köra med säkra däck i första hand, då de som satt på bilen var nästintill olagliga så här års (dvs runt 3 mm mönster kvar).

Kan det vara ett alternativ att skicka iväg hästen till ett konvalecensstall några månader, för igångsättning? Har sett de som erbjuder full service, så om de även sköter motionen behöver ägaren inte ens åka dit och mocka. Då skulle hästen få motion, förhoppningsvis lite bättre stimulans och du behöver inte sköta den biten nu resten av vintern när du har så svårt med kylan etc. Dessutom kommer den igång och är lite närmare att kunna ridas "ordentligt" = kanske bättre motivation för dig också?
Konvalecensstall? Aldrig hört talas om och vet inte ens om det finns något sådant i närheten här. Känns inte optimalt med tanke på att hästen blir orolig av miljöombyten och är jag inte där försvinner hästens ena trygghet den känner till. Aningens skeptiskt till det alternativet.

Har läst första inlägget och sen skummat resten av tråden lite snabbt. Ber om ursäkt på förhand om jag missat nåt viktigt i sammanhanget!

Jag fattar bristen på motivation för igångsättning. Min förra häst (och en längre period även jag, då jag skadade handen) var konvalescent/under igångsättning hit och dit i ett par år, i kombination med att han blev kraftigt personlighetsförändrad och vi fick stora problem. Min nuvarande verkar ha gått och blivit en liten olycksfågel på "äldre dar" och efter att ha satt igång - skada - satt igång - skada under större delen av förra året (inga ridrelaterade skador öht) är vi båda duktigt trötta på att sätta igång. Igångsättning är astråkigt och jag är urless på det! Jag vill rida ut på ordentliga turer i varierat tempo. Underlaget är för närvarande skit, rent ut sagt, vilket inte gör det bättre. Det tar en evinnerlig tid att komma igång alls just nu. Jag vill rida distans, vilket även hästen älskar. Och då måste vi ju vara igång - att skritta och trava lite nån timme per dag i ett par veckor innan start räcker inte ens för korta klasser (vilket jag vore fullt nöjd med, räknar absolut inte med att starta några 10-12 mil ;) ) om hästen inte är igång i grunden. Dessutom trivs vi båda bäst med att kunna rida på som vi vill, oavsett om målet är en start eller ej. Sommaren blir mycket roligare om vi bara kan träna på lite! Ta en galopp!
Det är svårt emellanåt, när den där onda cirkeln uppkommer. Och jag förstår att det är svårt för dig fysiskt, också.

Men. Hästen har börjat uppvisa stereotypa stressbeteenden, verkar det ju som. Mår uppenbarligen inte riktigt bra i situationen, och du tror själv att det beror på understimulans. En understimulerad häst kan dessutom bli mindre trevlig att hantera/rida (beror förstås på individen, men det är min erfarenhet att det förr eller senare yttrar sig). Om lite skritt hjälper mot understimulansen så kan du slippa ännu ett hinder, när det väl funkar för dig att sätta igång igen. Ju smidigare igångsättningen går, ju snabbare kan ni träna "på riktigt" igen. Jag vet att det är tusen gånger lättare när det inte gäller en själv, men i det långa loppet blir det kanske roligare för er båda? Att ni fortare kan komma till nån ridning som du känner att även du får ut mer av.
Grejen är att vi har gått massa promenader när jag inte kunnat rida nu, men tyvärr är inte promenaderna tillräckligt stimulerade. Vi har försökt lite övningar, backa, stanna, sakta, fram osv för att aktivera hjärnan lite. Det går sakta framåt, jag tror när vi kan börja trava kommer nog mycket lossna, men det är ett tag fram till dess.

Konvalecensstall? Aldrig hört talas om och vet inte ens om det finns något sådant i närheten här. Känns inte optimalt med tanke på att hästen blir orolig av miljöombyten och är jag inte där försvinner hästens enda trygghet den känner till. Aningens skeptiskt till det alternativet.

Konvalecensstall eller "rehabstall". Stall som tar emot skadade hästar eller hästar som behöver rehabilitering efter skada. En del erbjuder tjänster såsom motion/träning/igångsättning av olika slag, andra är mer för de som behöver ha en häst på boxvila en längre period men inte har tillgång till det hemma. Kollade upp lite grann kring det för några år sen. Hittade det och lite mellanting mellan dem. (Skickade inte iväg min egen, av många skäl, men fick tipset här på buke.)

Konvalecensstall eller "rehabstall". Stall som tar emot skadade hästar eller hästar som behöver rehabilitering efter skada. En del erbjuder tjänster såsom motion/träning/igångsättning av olika slag, andra är mer för de som behöver ha en häst på boxvila en längre period men inte har tillgång till det hemma. Kollade upp lite grann kring det för några år sen. Hittade det och lite mellanting mellan dem. (Skickade inte iväg min egen, av många skäl, men fick tipset här på buke.)
Googlade lite på det, kommer definitivt INTE bli aktuellt i mitt fall, priset per månad var nästan tredubbelt mot vad jag betalar nu, hade jag varit gjord av pengar möjligtvis men inte som det ser ut nu.

Jag tror inte det finns barfotaboots i den storleken jag behöver.

Barfotaboots finns från minishettis till gigant, tveksam till om typ storlek shire finns, men du har väl ett halvblod av ngt slag om jag minns rätt. Nåväl. Vill inte tjata, var bara ett förslag. Men läste ett citat/ordspråk här inne en gång, som jag tänker på rätt ofta för egen del: nothing changes, nothing changes. Om man vill ha ändring, måste något ändras.

Dilemmat nu är att jag kan inte rida/gå med hästen när det är så kallt, förvandlas fort till en isbit. Därför jag alltid brukat ha hästens vila under vinter istället för på sommaren. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra för att hon inte ska gå lös på väggen, det känns inte riktigt bra i mattehjärtat.

.

Skaffa Power Boots (skoterskor), ett par yllesockar till och sådana där engångs hand/fotvärmare. Då bör du klara promenader utan att bli allt för kall om händer och fötter. De skorna går även att rida barbacka med, sitt på ett schabrak/padd om hästen är obekväm att sitta på.

Barfotaboots finns från minishettis till gigant, tveksam till om typ storlek shire finns, men du har väl ett halvblod av ngt slag om jag minns rätt. Nåväl. Vill inte tjata, var bara ett förslag. Men läste ett citat/ordspråk här inne en gång, som jag tänker på rätt ofta för egen del: nothing changes, nothing changes. Om man vill ha ändring, måste något ändras.
Barafotaboots är inte aktuellt för vår del, det är inte långt kvar av vintern och jag har en känsla att de heller inte är riktigt gratis och då prioriterar jag nog hellre nya batterier till mina vantar.

Det finns inga genvägar till en harmonisk häst. Visst kan en häst vila vintertid men då krävs ju förutsättningar för att den ska få stimulans på annat vis.

Hästar bygger inte mer muskler i skritt för att du sitter på. Varför får hästen bara skritta? Jag kunde inte hitta det i tråden. Ta ut den i skogen i lina och gå off road i bushen. Det bygger muskler och håller dig varm. Men samtidigt är frågan varför hästen ska bygga muskler under en viloperiod? Meningen med aktiveringen är ju att hon ska få stimulans pga att hon äter på inredningen?

Jag hade tyvärr också starkt funderat över mitt hästhavande om jag visste att jag bara kunde rida på sommaren. Är det ens värt det ekonomiskt tänker jag. Kanske bättre att hyra sommarhäst? Eller så får man ju hitta en lösning då med lösdrift vintertid men då har du ju liksom en häst ur form på sommaren varje år så du får jobba med igångsättning jämt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar