Dilemma - täcke eller ryggstycke?

MonteRose

Trådstartare
Tänkte unna hästen Back on Track till hans rygg men kan inte bestämma mig för om jag ska köpa ryggstycke o sy in i ett ylle täcke eller ett helt täcke, typ stallvariant som andas.

Täckena är ju rätt så dyra men då kommer man ju även åt bogarna.

Nån här som har erfarenheter att dela med sig av?

Sv: Dilemma - täcke eller ryggstycke?

Vi unnade oss ett täcke, mest för att jag själv trodde att det skulle vara svårt att få det bra med ett löst ryggstycke.

Köp båda :devil: Nämen, skämt å sido, vi har täckena som fungerar superbra både på våra travhästar och på ridhästarna. Ryggstycket har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte svara dig.

Det enda jag kan säga är att det blir ju lite billigare plus att du får möjligeheten flytta ryggstycket mellan olika täcken vilket gör att det inte enbart kan användas inomhus. Men som du själv säger, då kommer du ju inte åt bogarna.

Hoppas att du blev lite klokare :)

jag har ryggstycket och det ligger ju inte särskilt bra, glider på snisken hela tiden. men täcken har en tendens att göra det på honom också så.... och jag har den över korset, inte ryggen, så den liggernog än sämre pga det.

täcket kostar ju 4 ggr så mkt men har du råd med det så är det helt säkert bättre.

om du ska ha täcke så skulle jag valt det tunnaste så att du även kan ha det under sommaren!

min förra sköthäst hadde back ontrack rygg stycket. de funkade alldeles utmärkt men jag tyckte de va väldigt bökigt med de men de satt bra på sin plats. men jag tror täcket funkar bättre då vet man att den sitter där den ska :)

Vi unnade oss ett täcke, mest för att jag själv trodde att det skulle vara svårt att få det bra med ett löst ryggstycke.

Precis, jag också. Har sommartäcket med lite vattenavstötande förmåga.
Har knappt använt det än, nyss köpt det.

Det är det täcket jag har, modellen som "tål viss väta".

Jag kan säga att storlekarna är ngt små, likaså bogen. Så ligger du mellan två storlekar, välj den större.
Likaså med bogen, har hästen inte en smal bog, välj den vidare bogen.

Jag skulle inte använda detta täcke som ett svettäcke, fel material. Däremot går det bra att ha under andra täcken ute.

Vi har faktiskt båda till våra hästar:D (lite bortskämda kanske:angel: , fast köpte täckena på avbetalning:crazy:)
Ryggstycket verkar på något sätt vara "starkare" då det är tjockare & så, men är svårt att få på plats under täcket om man sätter det i öglorna, glider gärna bakåt & veckar sig fram, men funkar ju & ha.
Dom hela täckena vi har är nättäcket & fleecetäcket.
Dom ligger bra (har en strl större i mitt nättäcke) och täcker ju bogar & allt vilket är jättebra! Tycker BoT:s produkter är jättebra!:)
Kostar ju en del men känns som det är värt pengarna.
Vi har alltid täcke över, på höst & vår regntäcken utan fodring och vintertid tjockare täcke över. På sommaren är det lite för varmt, kan ju ha det på om man ska ut & gå lite med hästen eller så med.
Brukar använda täckena i perioder och med uppehåll, ska ju inte användas jämt.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 075
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 245
Senast: Skye
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18