Dilemma - koppla eller ej?

S

soma

Bakgrund:
Vi bor i ett radhusområde (tom 3 aug då vi får villan!) Ungefär 50 m från mitt hus finns en skog och framtill skogen ligger radhus. I ca varannat hus bor en hund. Wilton är nu 18 v och framtill nu har han varvat gått lös den lilla biten eller kopplad. Det har funkat toppen han har hängt med mig och endast stannat till där han vet att det bor hundar. Nu har han dock börjat "smita iväg" allt längre ifrån mig - till andra hus längre bort (speciellt ett där det bor en valp). Han lyssnar inte när jag ropar utan galopperar glatt iväg för att se om valpen är ute. Jag ropar, väntar en stund, men går tillslut och hämtar honom (i skogen kan man ju avvakta och gömma sig men här finns människor, barn, hundar så man vill ju ha koll).

Då kommer vi till dilemmat:
Ur ren uppfostringssynpunkt, vad är bäst? Att fortsätta varva koppel och lös och berömma mycket när han inte "smiter" och fortsätta gå och hämta honom de gånger han gör det (undefär 1/5)? Eller ska jag alltid koppla honom för att han inte ska få chansen att smita? Eller är det någon som har något annat bra förslag? Jag försöker självklart vara jätterolig så att han vill gå med mig. Chansen att han blir överkörd av bil eller annan skada händer honom när han smiter är ganska liten så dilemmat handlar om vad som är bäst ur lydnadssynpunkt.

Hoppas att någon förstår det här luddiga inlägget... :bow:

Sv: Dilemma - koppla eller ej?

Kopplad givetvis, en hund där lydnaden inte sitter till 100% och som dessutom är så ung + lös går definitivt inte ihop. Visst, det är en liten sträcka, men du som hundägare har ett ansvar gentemot andra människor och hundar runtomkring. Om det händer något och din hund är lös är det du som får ta skiten för det. En hund ska därför alltid gå kopplad i bostadsområden enligt min åsikt.

Men för att se det ur lydnadssynpunkt: din hund är så pass ung att du måste se till att vara stenhård på lydnaden för att han inte ska tappa respekten för det som äldre. Kommer han inte ska du inte behöva hämta honom, ropa på honom skarpare och skarpare ett par gånger och sen är det koppel som gäller som straff om han ändå inte kom. Självklart stor belöning när han gör det.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer han inte ska du inte behöva hämta honom, ropa på honom skarpare och skarpare ett par gånger och sen är det koppel som gäller som straff om han ändå inte kom. Självklart stor belöning när han gör det.
Å herregud vilket råd:eek: Det enda valpen lär sig av detta är att han inte behöver lyssna och att det är skittråkigt att gå i koppel, därför kommer han inte att vilja komma alls till slut!

Till TS:
Använd sträckan fram till skogen att lära valpen "gå fint" i koppel vid din sida och som belöning får han sedan springa lös. Lär honom att hålla ögonkontakt med dig under tiden han ska gå fint, beröm varje gång han tar ögonkontakt med dig.
När ni sedan befinner er i skogen, träna inkallning ofta och belöna ordentligt när han kommer direkt - med riktigt gott godis eller kanske med att du kastar en boll bakom dig. Koppla honom inte varje gång, kanske bara en gång på tio, så ska du se att han snart gärna kommer till dig. Tänk på att i början bara kalla på honom när du är säker på att han kommer, då får han en god vana. Det sämsta man kan göra är att stå och tjata på en hund som inte vill komma, då lär den sig inget annat än att slå dövörat till.
Sticker han iväg någonstans så ska du göra precis som du har gjort, gå och hämta honom. Säg ingenting förrän du har kommit fram och fått tag i honom, då kan du säga till honom med sträng röst. När ni sedan går därifrån är händelsen glömd och han ska tycka att det är enbart positivt att följa med dig. Lycka till!

Ditt svar är jättebra, men kan du utveckla ditt svar till mig? Du behöver ju inte överdriva ;) skulle du själv verkligen låta din hund gå lös om han inte kommer när du ropar? Då är det ju inget annat än koppel som gäller helt enkelt. Mitt svar kan bara användas till om TS envisas med att fortsätta låta hunden gå lös i bostadsområden. Om inte ska hon givetvis följa ditt råd.

Om man använder uppkopplandet av hunden som ett straff, då upplevs inkallningen negativt.
Bättre då att utnyttja hundes flockkänsla, och springa åt andra hållet för att locka till följ.

Tycker att du ska ha honom kopplad när du går genom det "minerade" området.

Öva inkallning på annan plats, utan störning.

Bra svar. Men, upplevs den negativ när du själv måste gå fram till hunden för att den inte kom och hunden vet att den gjort fel? Eller iofs, självklart känns den negativ för hunden men om du fattar hur jag menar :p

Men, upplevs den negativ när du själv måste gå fram till hunden för att den inte kom och hunden vet att den gjort fel? Eller iofs, självklart känns den negativ för hunden

...det är en liten valp. Förmodligen sitter inte inkallningen och valpen vet således inte att den "har gjort fel". Under inlärningen ska det enbart vara positivt - det är när man vet att kommandot verkligen är befäst som man kan börja korrigera. Du skriver att hunden ska gå kopplad "som straff". Tror du verkligen att hunden förstår det "straffet"?

Du får ursäkta, jag läste att hunden var 18 månader och inte 18 veckor :rofl:

Hej,
Intressant fråga! har också funderat på detta. Min drar när hon ser fåglar (även när dom flyger högt upp!) och hundar. Hon blir helt tokig när hon inte får rusa dit, då börjar hon skälla hysteriskt. Jag har haft en instruktör hemma som har visat oss hur en klicker fungerar och den + en lång spårlina har jag börjat träna med nu.
Hon tror att hon är lös och börjar skälla och springa mot annat kul men så fort hon har kollat lite på mig har jag klickat och gett godis när hon kommer. Spårlinan är jättebra att träna inkallning med, fungerar ju lika bra med en vanlig tvättlina.

Tack Pumah för bra svar! :bow: Det är precis så som vi har gjort när vi tränar och han lyssnar alltid super i skogen, kommer på inkallning och stannar på kommando och springer inte undan när han blir kopplad. Men då har vi inte heller något som distraherar. Att han smiter i området är bara för att han vill leka med sin bästis (16 v Golden).

Det är jag som slarvar med att koppla på honom när vi har så nära hem... Han lyssnar ju så bra i skogen :cool: Men jag ska vara mer noggrann och avvakta att ha han okopplag tills han lyder även då han blir distraherad.

Till Apocalypsze:
Jag förstår ditt svar. I stora bostadsområden ska hundar självklart vara kopplade. Men jag bor på vischan i ett litet område där "alla känner alla" och de flesta har hundarna okopplade på väg ut i skogen eftersom det är förbjudet att köra in bilar på området. Men som sagt, jag ska vara mer noggrann och träna vidare med valpen!

Hihi min buse bara kikar på fåglarna än så länge, men han bara måste hälsa på ALLA hundar!!! Han skäller inte men piper som en fågelunge :love: och drar i kopplet (i krypande ställning) om han är okopplad och springer dit om han är lös. Ska absolut prova långlina. Tidigare har han inte varit så snabb utan jag har alltid upptäkt andra i skogen före honom och kunnat koppla innan han märker något, men nu börjar han bli riktigt kvick! :rofl: Ska åka å köpa en vid första bästa tillfälle. Är ju toppen att ha med när man åker hem till bekanta mm som inte har inhängnad tomt.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 667
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 941
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 523
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka