digivande mamma mager.

Z

zillax89

Jag är jätteorolig.
Mitt sto som är nybliven mamma har vart mager sedan 1 vecka före fölning. Nu har hon varit på bete sen 3 veckor tillbaka och hon har fortfarande inte lagt på sig någonting! :eek:
Det är inte min häst och är väldigt irriterad för ägaren var nere och kollade på betet och sa att det var så bra osv, men sen när jag kom ner såg jag att det knappt fanns någon mat, gräset växte alldeles för glest, dessutom fick båda stona mugg direkt när de kom ner på grund av fuktigheten.
 
Sv: digivande mamma mager.

Får hon inget kraftfoder?
Låter ju som att hon inte kommer att klara av att producera mjölk till fölungen!!!
Hur mager är hon?
Dessutom ska ju fölet också beta...
Ni alternerar väl mellan flera hagar???

Låter väldigt oseriöst tycker jag...

Skriv lite mer....
 
Sv: digivande mamma mager.

Vissa ston behöver tillskottsfodras hela sommaren för att hålla hull specielt om de har föl. Vad är det för ras på din häst. Mina fullblodsdamer behöver stödfodras hela sommaren om de har föl. De klarar sig annars bra till slutet av juli utan extra foder. Däremot mina travmärrar får aldrig något tillskottsfoder sommartid de klarar sig utan detvaresig de är dräktiga/har föl eller är tomma.

Ang mängd gräs i hagen så är uppfattningen som många har att gräset ska vara långt för att vara bra för hästen. Men sanningen är den att det är det korta gräset som innehåller mest näring. Tror att ca 10 cm är det mest optimala för näringens skull.

Mugg får vissa hästar på betet. Har två ston som alltid får mugg då vi släpper på bete. Bara dessa två ingen annan. Har även ett annat sto som alltid får mugg när vi tar hem dom till vinterhagarna igen. Tror det beror på att de är mer känsliga för foder byte. Jag tror att mugg till 95% beror på magen resten kanske på blöta marker.
 
Sv: digivande mamma mager.

mycket klokt svar:bow:

Vill kanske bara tllägga att det är stor skillnad i näringsvärde på en gödslad,omlagd betesvall och på de sk "naturbetesvallarna",dvs betesmarker som endast betas år efter år,där ej nysådd mm görs.

Våra avelsston får i princip kraftfodergiva hela sommarperioden också..
 
Sv: digivande mamma mager.

Jo men asså det här gräset är kort och glest, dessutom är det en hel del andra växter som hästarna inte ens äter. Vi skall skaffa kraftfoder till henne nu, förut gav vi henne soya men tydligen var det för mycket proteiner i så hon inte skulle ha det? Men är det inte det hon skall ha? proteiner?
Det känns så oseriöst alltihopa, jag är en sån där perfektionist och om inte allt är perfekt kan jag inte sova på nätterna.
Hon är någon korsning mellan halvblod och nån ponny ras, dansk import, finns inga papper på henne så antagligen är hon en f.d vildhäst eller nått, vem vet.
Fölet har iallafall bra hull och han äter både gräs och dricker mjölk.
Vi funderar på att flytta dom nu till ett bete 200 m från mitt hus men där är det nästan ingen näring, bara högt torrt gräs nästan.
Men jag blir så irriterad bara, när ägaren var här och hälsade på åkte vi ju ner till betet för jag ville att hon skulle kolla så allt var bra osv, och när vi var där nere då var det som "nämen här är ju perfekt osv"
Sen när hästarna väl kommer ner, inte går hon upp i vikt inte! Och ägaren sa inget om att byta hagar eller nått utan att de kunde gå i samma hage så länge betet räckte utan stödfodring. Dessutom såg ägaren anna typ en vecka innan fölning och då borde hon ha reagerat på proteinbristen men ICKE!
Hästen är ju inte jättemager så men hennes muskulatur ser ju lite konstig ut då hon har proteinbrist. Hon har hull på magen men det hänger så man känner revbenen och korset ser man, inga muskler där inte. Jag är bara så orolig, jag tycker inte alls om det här..
Å igår när jag skulle sitta upp på henne för första gången kände man ryggraden och usch, vill inte tala om det... Men sen är hon ju ett avelssto och de blir väl mer och mer sådär efter fölningar eller..?
Skall se om ja kan lägga in ett foto på henne sen så kan ni ju se själva.

Jo visst, muggen kan ha spelat roll med foderbytet men jag var noga med det att i början vänja dom vid gräset så de fick både hö och gräs, kan ju vara obalans i kroppen men jag tycker det låter mer logiskt att det är underlaget som spelat roll, en annan häst fick också mugg när den gick där. Hästarna gick ju i en torr hage med sand, sten lite gräs osv vilket gav hovarna blodcirkulation och att byta från det till nästan jordvattenhage det är en stor förändring.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: digivande mamma mager.

zillax89 skrev:
Jag är jätteorolig.
Mitt sto som är nybliven mamma har vart mager sedan 1 vecka före fölning. Nu har hon varit på bete sen 3 veckor tillbaka och hon har fortfarande inte lagt på sig någonting! :eek:
Det är inte min häst och är väldigt irriterad för ägaren var nere och kollade på betet och sa att det var så bra osv, men sen när jag kom ner såg jag att det knappt fanns någon mat, gräset växte alldeles för glest, dessutom fick båda stona mugg direkt när de kom ner på grund av fuktigheten.


Du skriver mitt sto men sen om en annan ägare. Vem ansvarar för henne? Har du henne på foder eller bara på bete?
Ägaren måste ju kunna tala om vad hästen ska ha, om du inte vet riktigt?
Avelsston kan efter många föl bli sänkta i ryggen men den ska inte vara tunn och benig över ryggen. Bra hull ska den ha. Däremot kan de tunna ur fort utan tillräckligt med mat, fölet kräver ju en hel del.

Instämmer fö i vad sessna skrev.

Hon kan behöva soja, havre, krafft tex. Gärna olja i maten.
Det låter på din beskrivning, och ser ev ut som på bilden, men det kan vara fel, att det är någon gammal träda eller nåt som ni har som bete. Stämmer det?(Dvs en åker som man haft spannmål på och som inte används längre. )Då finns inte insått gräs alls. Ogräset tar över. Det är ju inte så lämpligt som bete i så fall. En sån måste man harva upp och så i nytt gräs i.

Om det andra betet du har också är dåligt(?) så kanske du måste ge hö också.

Trevlig häst ser det ut att vara i alla fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: digivande mamma mager.

Digivande ston bör gå på mycket bra bete, och som tillägg för digivning brukar man räkna med att stoet behöver dubbelt så mycket energi och protein i sin foderstat.

Ston som fått flertalet föl, och kanske ett varje år, kan falla ur lättare än ston som bara fått ett eller två föl. Stoet på bilden är väldigt bukig och muskelfattig. Hon skulle definitivt behöva kraftfoder och kanske ett multivitamin-tillskott om betet är magert?

Men jag undrar lite över varför du sitter på henne, om du tycker att hon är i dåligt skick? Hon har knappast energi över till att börja arbeta också, utan hon borde få ta det lugnt i sommar. Vill du bygga lite muskler kan arbete från marken vara ett förslag.
 
Sv: digivande mamma mager.

zillax89 skrev:
Det känns så oseriöst alltihopa, jag är en sån där perfektionist och om inte allt är perfekt kan jag inte sova på nätterna.


Jag vet inte om jag förknippar perfektionism med att ha sinhäst tre veckor på undermåligt bete.. men vi är alla olika.

Om det inte fungerar, flytta till betet 200 m hemifrån, ge ett par kg lucernhack + annat kraftfoder eller fri tillgång på hösilage beroende på hur hon vill ha det.

Rid henne inte förrän hon har fått en del hull. För att bygga muskler måste det finnas något att bygga av..

/A
 
Sv: digivande mamma mager.

malva01 skrev:
Jag vet inte om jag förknippar perfektionism med att ha sinhäst tre veckor på undermåligt bete.. men vi är alla olika.

Om det inte fungerar, flytta till betet 200 m hemifrån, ge ett par kg lucernhack + annat kraftfoder eller fri tillgång på hösilage beroende på hur hon vill ha det.

Rid henne inte förrän hon har fått en del hull. För att bygga muskler måste det finnas något att bygga av..

/A

Mmm, men som sagt, inte min häst så jag bestämmer inte. Okey, det var fel av mig att skriva mitt sto men de ba blev så, jag äger henne inte och ägaren var nere och kollade på betet och sa att det var jättebra bete, men det är det ju knappast. Jag satt bara på henne nåra sekunder, ville ba se om hon flög i taket eller tog det lugnt, jag "red" henne inte.
Jag är bara 16 år och bestämmer inte över hur hästarna skall ha det, tyvärr. Har stoet och ett annat sto på foder, men problemet med att lägga ut fri tillgång på höet är ju att då får det andra stoet i sig så himla mycket och hon är redan överviktig, hur göra man då..?
Jag har dom liksom på foder fast ändå inte, pappa är ihop med ägarens mamma.
Betet är fullt av ogräs och är en gammal vall, skogsmark.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: digivande mamma mager.

magdatjo skrev:
Digivande ston bör gå på mycket bra bete, och som tillägg för digivning brukar man räkna med att stoet behöver dubbelt så mycket energi och protein i sin foderstat.

Ston som fått flertalet föl, och kanske ett varje år, kan falla ur lättare än ston som bara fått ett eller två föl. Stoet på bilden är väldigt bukig och muskelfattig. Hon skulle definitivt behöva kraftfoder och kanske ett multivitamin-tillskott om betet är magert?

Men jag undrar lite över varför du sitter på henne, om du tycker att hon är i dåligt skick? Hon har knappast energi över till att börja arbeta också, utan hon borde få ta det lugnt i sommar. Vill du bygga lite muskler kan arbete från marken vara ett förslag.

jag satt på henne fem sekunder, tror du ja e så dum att jag "rider" henne..? jag planerar inte att rida henne förns sommarn e över men jag har arbetat med henne ett år med förtroende övningar och ville se va som hände om jag bara satt på henne, så det var så jag gjorde.
 
Sv: digivande mamma mager.

oopsie skrev:
Du skriver mitt sto men sen om en annan ägare. Vem ansvarar för henne? Har du henne på foder eller bara på bete?
Ägaren måste ju kunna tala om vad hästen ska ha, om du inte vet riktigt?
Avelsston kan efter många föl bli sänkta i ryggen men den ska inte vara tunn och benig över ryggen. Bra hull ska den ha. Däremot kan de tunna ur fort utan tillräckligt med mat, fölet kräver ju en hel del.

Instämmer fö i vad sessna skrev.

Hon kan behöva soja, havre, krafft tex. Gärna olja i maten.
Det låter på din beskrivning, och ser ev ut som på bilden, men det kan vara fel, att det är någon gammal träda eller nåt som ni har som bete. Stämmer det?(Dvs en åker som man haft spannmål på och som inte används längre. )Då finns inte insått gräs alls. Ogräset tar över. Det är ju inte så lämpligt som bete i så fall. En sån måste man harva upp och så i nytt gräs i.

Om det andra betet du har också är dåligt(?) så kanske du måste ge hö också.

Trevlig häst ser det ut att vara i alla fall.

hagen på bilden är inte sommarbetet, betet är en gammal vall som blivit avbetad varje år.
 
Sv: digivande mamma mager.

Nej jag hade faktiskt inte med någon bedömning av din intelligens, det var en undran. Jag var för övrigt inte den enda som kommenterade detta. Jag undrade inte varför du red henne utan varför du satt på henne, och det har du ju svarat på.
 
Sv: digivande mamma mager.

Digivande ston har ett högt proteinbehov, har du dåligt bete så på med Lusern o gärna stödfodra med hö.
 
Sv: digivande mamma mager.

arabia skrev:
Digivande ston har ett högt proteinbehov, har du dåligt bete så på med Lusern o gärna stödfodra med hö.

Okey, jo för vi har kontakt med en bonde där dom går som har jättefint nyskördat hö, det kanske vore bra..? men måste väl ändå försöka hitta ett bra bete? ja menar, de äter ju upp sig inför vintern nu, tänk om hon och fölungen får det jobbigt i vinter för att dom inte får i sig tillräckligt nu..?
Men jag skall inte ge henne soja..?
 
Sv: digivande mamma mager.

Om du vill få upp henne i hull så ge lusern och stöd fodra med hö. Om du inte ville ge den andra hästen mer mat så kan du väl ta ut den magra hästn när den ska äta. Eller göra en mat hage i hagen som hon kan stå i och äta. Eller om du har tillgång till stall så kan du ju ta in hästaran där så får den rundare hästen vila sig och den smalare kan äta i lung och ro.

Svårt att säga om betet är tillräckligt när man inte ser det själv. Men känner du att det inte är det så är det säkert inte det för den hästen. Jag vet inte rikitikgt hur du ska göra om du ska byta hage eller inte. Gör det som blir bäst för hästen och dig.

Hoppas du fick lite hjälp. Lycka till!!
 
Sv: digivande mamma mager.

Becca85 skrev:
Om du vill få upp henne i hull så ge lusern och stöd fodra med hö. Om du inte ville ge den andra hästen mer mat så kan du väl ta ut den magra hästn när den ska äta. Eller göra en mat hage i hagen som hon kan stå i och äta. Eller om du har tillgång till stall så kan du ju ta in hästaran där så får den rundare hästen vila sig och den smalare kan äta i lung och ro.

Svårt att säga om betet är tillräckligt när man inte ser det själv. Men känner du att det inte är det så är det säkert inte det för den hästen. Jag vet inte rikitikgt hur du ska göra om du ska byta hage eller inte. Gör det som blir bäst för hästen och dig.

Hoppas du fick lite hjälp. Lycka till!!

Jodå, tack för hjälpen ;)
Okey, så lusern och hö, går det bra med solvalla..? Mmm, men tänkte att det kanske går att bara lägga höet i en hög, då kommer den andra hästen inte inärheten, kan ju testa, annars får man ju göra en mathage eller liknande. Tyvärr har jag inte tillgång till stall där nere. Tror jag får flytta dom så fort som möjligt, men hö och kraftfoder är ju en bra nödlösning så länge, kanske dröjer en vecka innan jag kan flytta dom.
Skall be min faster till uppfödare komma ut och kolla henne också. Tycäer bara att det är lustigt att veterinären inte sa något när han var hemma och undersökte henne tre dagar innan flytten. Men men.. hon e ju mager, ser ju vem som helst.
 
Sv: digivande mamma mager.

zillax89 skrev:
Jo visst, muggen kan ha spelat roll med foderbytet men jag var noga med det att i början vänja dom vid gräset så de fick både hö och gräs, kan ju vara obalans i kroppen men jag tycker det låter mer logiskt att det är underlaget som spelat roll, en annan häst fick också mugg när den gick där. Hästarna gick ju i en torr hage med sand, sten lite gräs osv vilket gav hovarna blodcirkulation och att byta från det till nästan jordvattenhage det är en stor förändring.

Det är inte soleksem hon fått? Min får ofta det i samband med betet, och det ser ut ungefär som vanlig mugg.
 
Sv: digivande mamma mager.

Trissa skrev:
Det är inte soleksem hon fått? Min får ofta det i samband med betet, och det ser ut ungefär som vanlig mugg.

Mjo, kanske.. men hur vet man skillnaden? "muggen" de har nu känns som jordklumpar och det har utvecklats till sårskorpor på tre ben av åtta. Har haft på rapsolja, testat med grönsåpa.. Det mesta, men har hört att man int eheller kslal tvätta för ofta då muggen kan utvecklas via vatten. Men om det är soleksem, hur ser det ut, hur känns det och vad gör man åt det..? kan ta några bilder imorgon, både på stoets magerhet och ben.
 
Sv: digivande mamma mager.

På min häst ser det som sagt ut som vanlig mugg, åtminstone i början. I det senare skedet blir det mycket ruvor och sprickor. Jag tvättar, torkar och smörjer med Superbra grön hästsalva två gånger om dan. Många använder Helosan Sol har jag förstått, och då får man ju solfaktorn som en bonus.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 479
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 019
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp