T

Tokmaja

Nu har det börjat igen, hela sommaren har mitt gamla halvblodssto varit jättebra i magen, men nu är det igång igen.
Kämpade hela vintern ifjol med diarré, och nu, förra veckan bara började det tvärt.
Det är verkligen ILLA nu..

Det började i september ifjol, och då i stort sett vid samma tidpunkt i år.
Trodde först att det var att jag höjt krafftfodergivan, gett mer krafft helt enkelt, så jag tog snabbt bort det, men det hjälpte inte (höjde inte mycket heller).
Hon får MYCKET hö, inte så mycket krafftfoder-under sommaren fick hon i o f i stort sett inget, men hon har fått ett tag nu under hösten och då har det inte varit något-, mineraler och salt.

vad sjutton kan det vara hon har fått diarré av???
Ifjol trodde jag först att det var att hon fick gå in, och inte rörde sig nog mycket, men i år började det meddans hon fortfarande var ute dygnet runt..
Det kan ju inte vara av frostgräs eftersom det höll i sig hela förra vintern...

Ska ge loppfrön, men varken det eller kraffts mag och tarm funkade ifjol... det blev lite bättre av lucern så det ska jag också köpa.
Några mer bra tips???
Det verkligen rinner ur henne.... :(

Sv: diarré

vanlig jäst?
ja ok, det är värt ett försök :smirk: !

hur hjälper jästen??

jag har också en häst med väldiga magproblem, vissa dagar är han bra och andra rinner det. i våras var enda lösningen att ge honom colibakterier. kanske får göra det nu också. men iaf. kan jäst hjälpa vid såna fall, där hästen alltså har för lite colibakt.??

Hejsan du..Jag kan inte skriva a och o med prickar. Kontakta din vet....Mitt sto hade
bakterieflora intollerans i tarmarna.....Hon fick ett illa luktande medel i sin mat i 3 dagar sedan var hon bra igen. Tappar hon vikten..??? En del tottisar ar valdigt kansliga for foder andringar,kan ta upp till 3 veckor innan magen kommer igang,efter att ha haft inget foder alls hela sommaren. Man ska forsoka att undvika foder andringar om dom har en mage som reagerar som din och min gjorde. Fodret ska introduseras sakta sakta. Se om du kan ge henne fildus eller liknande.for att stabilesera bakterie floran,undvik att ge henne apple eller morot,det satter sprutt igen

Vi har samma problem ( skrivit tidigare i trådar) Höstern och vintern , Ivåras tog jag bort havren och han blev jätte fin i magen , trodde att jag äntligen kommit på problemet . ( att hans mage inte tålde havre) Men tjii fick jag , nu i veckan har han åter fått att det rinner . Dock är högarna man mockar ut ganska normala.
Det hela måste ju bero på något utifrån . Gräset så här års eller att dom får i sig jord , dricker mindre ?????????????????????????????????
Är också tacksam för tips och råd

Grannpållen blir sådan så fort att gräset börjar sina i hagarna - han letar och äter allt han kommer över - dvs jord, rötter etc. Han får gå i hage där det finns gräs kvar och får hö - då mår han bättre. Det blir värre sen när det inte finns gräs kvar ute, och konstant tillgång på hö går inte för då blir han kraftigt överviktig....

Har du undersökt henne hos veterinär ordentligt? Viktigt att ta prover innan man sätter igång med en massa huskurer.

Sådär.
Hon är bättre det tycker jag, men inte så bra att jag vill fortsätta...
Går över på loppfrön ett tag.
Funkar inte det så ska jag ändå snart ta ut vet. för vaccination så då frågar jag dem då...

Hon har i stort sett aldrig haft diarré innan hon gick på butta för två höstar sedan, sedan dess verkar det ju komma tillbaka under hösten...
Det är LITE trist och täckena blir lite äckliga :crazy: ...

Dock verkar hon helt opåverkad i övrigt förrutom att hon dricker mycket vatten.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar